امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۷ Friday, 19 April 2024

کمک‌های اولیه برای بیماران سوخته/ پرهیز از انداختن مواد منفجره در آتش

کمک‌های اولیه برای بیماران سوخته/ پرهیز از انداختن مواد منفجره در آتش

مدیر پرستاری بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری ویژه با توصیه بر اینکه در صورت بروز هرگونه حادثه ضمن حفظ خونسردی سریعا با شماره تلفن 125 تماس بگیرید، گفت: از انداختن مواد منفجره، قوطی‌های در بسته، مخازن کوچک گاز و ظروف تحت فشار به داخل آتش که منجر به انفجار شدید می‌شوند جدا خودداری کنید.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز ، پرویز نمازی در گفت‌و‌گو با  ایسنا ، با بیان اینکه بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی اورژانس، بیشترین گروه آسیب دیده در حوادث چهارشنبه سوری نوجوانان و جوانان ۱۶ تا ۲۳ ساله و سپس کودکان هشت تا ۱۵ ساله هستند، اظهار کرد: سوختگی‌ها عوارض متفاوتی دارند. عوارض ناشی از سوختن با مواد محترقه نیز به دو نوع زودرس و طولانی مدت تقسیم بندی می‌شود‌.‌

 

وی قطع عضو بدن را از جمله عوارض زودرس این نوع سوختگی‌ها بویژه در چهارشنبه سوری دانست و عنوان کرد: بروز عفونت ثانویه در محل زخم ناشی از سوختگی نیز یک عارضه زودرس محسوب می‌شود و ترمیم زخم را به تعویق می‌اندازد.

 

این کارشناس ارشد مراقبت‌های ویژه با توصیه بر اینکه هیچ گاه برای سرگرمی آتش روشن نکنید و در صورت بروز هرگونه آتش‌سوزی و حادثه ضمن حفظ خونسردی با شماره تلفن 125 سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تماس بگیرید، گفت: فرزندانتان را از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی حتی در مقادیر بسیار اندک در جیب لباس و کیف منع کنید.

 

نمازی افزود: لازم است کبریت و مواد آتش‌‏زا از جمله نفت را از دسترس کودکان دور نگه داشته و مراقبت کنید که با آتش زدن بوته یا هیزم در محیط خانه و گذرگاه‌های عمومی برای جان خود و دیگران و نیز محیط زیست ایجاد خطر نکنند.

 

وی با بیان اینکه ترقه و دیگر مواد محترقه معمولا به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: این مواد در اثر جابجایی، حمل و نقل، ضربه و حرارت عمل می‌کنند و منفجر می‌شوند. نگهداری این مواد در مکان‌ها و ظروف غیراستاندارد ناایمن است و در صورت مداخله انسان و شرایط مساعد می‌تواند خود به خود حتی هنگام جا به جایی با دست و یا در داخل ساک و کیف در اثر حرارت و یا ضربه منفجر شود.

 

مدیر پرستاری بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری توصیه کرد: از بازی با وسایل و مواد محترقه خودداری کنید. همچنین از انداختن مواد منفجره، قوطی‌های در بسته، مخازن کوچک گاز و ظروف تحت فشار به داخل آتش که منجر به انفجار شدید می‌شوند خودداری کنید.

 

نمازی با تاکید بر اینکه باید از قرار دادن ظروف مایعات و مواد قابل اشتعال مثل ظرف نفت و بنزین و گازوئیل و یا مخازن گاز در مجاورت شعله آتش جدأ خودداری و از ریختن مایعات قابل اشتعال روی شعله آتش خودداری کرد، گفت: تا حد امکان برای روشن کردن آتش از محل‌هایی که شهرداری تعیین کرده است، استفاده کنید.

 

وی به نحوه ارائه کمک‌های اولیه در زمان سوختگی اشاره و اظهار کرد: ابتدا محل سوختگی حداقل 10 دقیقه زیر آب معمولی گرفته شود تا دمای پوست کاهش یابد. قبل از آنکه محل سوختگی متورم شود گردنبند، النگو و یا انگشتر بانوان بایستی در آورده شوند.

 

مدیر پرستاری بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری ادامه داد: برای کاهش خطر عفونت، محل سوختگی با یک پارچه تمیز پوشانده شود. اگر لباس‌های سوخته به پوست مصدوم چسبیده است، نباید آنها را جدا کرد. بنابراین مصدوم باید با آمبولانس یا سریعترین وسیله ممکن به بیمارستان رسانده شود.

 

نمازی با اشاره به اینکه توجه شود برای هر سوختگی جز نوع خیلی خفیف آن، بهتر است به بیمارستان مراجعه کرد، گفت: هرگز از پماد و یا هر چیز دیگری بدون تجویز پزشک استفاده نشود.

 

به گفته وی هرگز نباید تاول‌های سوختگی ترکانده شود، چون تاول‌ها از ضایعه محافظت و مانع ایجاد عفونت می‌شوند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین