امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۶ Friday, 19 April 2024

احتمال توافق ایران و روسیه برای تغییر دستور کار مذاکرات 1+5

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه با اشاره به سفر پوتین به ایران گفت: در مسائل پرونده هسته ای ایران باید هماهنگی بیشتری صورت بگیرد و احتمال توافق بین دو کشور برای تغییر دستور کار مذاکرات ایران و 1+5 در این سفر وجود دارد. به گزارش سایت تحلیلی خبری...

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه با اشاره به سفر پوتین به ایران گفت: در مسائل پرونده هسته ای ایران باید هماهنگی بیشتری صورت بگیرد و احتمال توافق بین دو کشور برای تغییر دستور کار مذاکرات ایران و 1+5 در این سفر وجود دارد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز، مهدی سنایی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سفر ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه به ایران گفت: آقای پوتین قرار است با کشتی در حاشیه دریای خزر سفر و از سواحل ایران و آذربایجان بازدید کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع توقف پوتین در ایران و دیدار با رئیس جمهور منتخب کشورمان مطرح شده است، اظهار داشت: این دیدار در آغاز کار رئیس جمهور منتخب و دولت یازدهم حائز اهمیت است چراکه یک نوع ابلاغ پیام دوستی از طرف پوتین تلقی می شود .

سنایی با بیان اینکه مسائل بین المللی ، منطقه ای و دوجانبه وجود دارد که باید روی آن بحث شود، تصریح کرد: در مسائل پرونده هسته ای ایران باید هماهنگی بیشتری صورت بگیرد و احتمال توافق بین دو کشور برای تغییر دستور کار ایران و 1+5 در این سفر وجود دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحران سوریه که از موضوعات محل همکاری بین ایران و روسیه است نیز قطعا از موضوعات مورد بحث دو جانبه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تأثیر منفی تحریم ها بر مبادلات اقتصادی دو کشور که در یک سال گذشته قابل مشاهده بوده است نیز از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گرفته و جبران شود.

سنایی گفت:در طول سال گذشته نزدیک به 30 درصد کاهش حجم روابط داشته ایم که این امر موجب نگرانی در روابط دو کشور و نگرانی دست اندرکاران روس شده است .

وی تصریح کرد: بخش عمده این کاهش حجم روابط تحت تأثیر پایبندی شرکت های روس به تحریم های یک جانبه است و این از جمله موضوعاتی است که در روابط دو کشور باید به آن توجه ویژه شود و روس ها باید توجه کنند که مراعات تحریم های یک جانبه نامشروع ، آنها را از بازار گسترده منافع ایران محروم می کند.

سنایی درباره اخبار منتشر شده در روزنامه روس مبنی بر مذاکره پوتین در ایران درباره احداث واحدهاي جديد در نيروگاه هسته اي بوشهر و تحويل مجموعه هاي پدافند هوايي آنتي-۲۵۰۰ بجاي سامانه موشكي دفاعي اس-۳۰۰ ، گفت: طبیعتا این دستور کارها در روابط دو جانبه دو کشور وجود دارد و از موضوعات روابط دوجانبه است.

وی همچنین درباره ابراز امیدواری روس ها براي پس گرفتن شكايت چهار ميليارد دلاري ایران عليه شركت روس آبارون اكسپورت از دادگاه داوري بين المللي ، گفت: طبیعتا عدم تحویل سامانه پدافند هوایی اس300 بر اساس قراداد بین دو کشور که در دوره ریاست جمهوری آقای مدودوف و تحت تأثیر فشارهای آمریکا صورت گرفت باعث شده که به طور طبیعی ایران از نظر حقوقی شاکی باشد و به دیوان پاریس شکایت کند.

سنایی ادامه داد: یکی از راه حل های موضوع این است که عدم تحویل اس 300 که مورد تأیید پوتین هم نیست با یک سیستم دیگر جایگزین شود و این مجموعه نیز از مسائل موجود در روابط دو کشور است.

به گزارش مهر ، محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور کشورمان در سفری که چندی پیش به مسکو داشت از رئیس جمهور این کشور برای سفر به ایران دعوت کرد که به همین منظور پوتین در مرداد ماه به ایران سفر می کند.

سفر رئیس جمهور روسیه به ایران البته پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری خواهد بود و پوتین در ایران گفتگوهای دو جانبه را با حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران خواهد داشت.

هنوز در مورد محتوای مذاکرات روسای جمهور در تهران اخبار رسمی منتشر نشده است اما روزنامه كامرسانت چاپ مسكو نوشته است که در این سفر درباره موضوعات دوجانبه، ازجمله احداث واحدهاي جديد در نيروگاه هسته اي بوشهر و تحويل مجموعه هاي پدافند هوايي آنتي-۲۵۰۰ بجاي سامانه موشكي دفاعي اس-۳۰۰ با سران ايران گفت و گو می شود.

همچنین این روزنامه خاطرنشان کرده است:روسيه اميدوار است با دستيابي به چنين توافقي ايران را براي پس گرفتن شكايت چهار ميليارد دلاري خود عليه شركت روس آبارون اكسپورت از دادگاه داوري بين المللي متقاعد كند.

در حالیکه مراسم تحلیف روحانی 13مرداد ما با حضور مقامات کشورهای مختلف برگزار خواهد شد به نظر می رسد پوتین نخستین مقام خارجی خواهد بود که به صورت دوجانبه و بعد از مراسم تحلیف روحانی به ایران خواهد آمد.

این نخستین سفر دوجانبه رئیس جمهور روسیه به ایران خواهد بود البته پوتین در گذشته برای شرکت در اجلاس سران خزر به تهران سفر کرده بود.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین