امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۷ Saturday, 20 April 2024

تحليل مثبت كارشناسان و رسانه‌هاي اقتصادي جهان از انتخابات رياست جمهوري ايران و پيروزي دكتر حسن روحاني

حضور گسترده مردم ايران پاي صندوق‌هاي رأي و انتخاب دكتر حسن روحاني به عنوان رئيس جمهوري اسلامي ايران علاوه بر پيامدهاي سياسي، موجي از اميدواري‌ها را نسبت به بهبود مناسبات اقتصادي ميان ايران و ديگر كشورها را در ميان كارشناسان و رسانه‌هاي اقتصادي جهان بوجود آورده است؛ اميدواري‌هايي كه مي‌توان...

حضور گسترده مردم ايران پاي صندوق‌هاي رأي و انتخاب دكتر حسن روحاني به عنوان رئيس جمهوري اسلامي ايران علاوه بر پيامدهاي سياسي، موجي از اميدواري‌ها را نسبت به بهبود مناسبات اقتصادي ميان ايران و ديگر كشورها را در ميان كارشناسان و رسانه‌هاي اقتصادي جهان بوجود آورده است؛ اميدواري‌هايي كه مي‌توان انتظار داشت روند بهبود ارتباطات اقتصادي و تجاري كشورمان را با شركايش تسهيل و تسريع كند.
در يكي از جالب‌ترين اظهار اميدواري‌ها، مشاور اقتصادي اتحاديه اروپا از كاهش قابل توجه ريسك سرمايه‌گذاري در ايران پس از انتخاب دكتر حسن روحاني به رياست جمهوري خبر داد.
به گزارش عصر ايران دكتر”مهرداد عمادي”در گفتگو با بي‌بي سي ضمن اعلام اين موضوع گفت كه گروهي از شركت‌هاي غربي در ارزيابي خود پس از انتخابات رياست جمهوري اخير ايران، اعلام كرده‌اند كه انتخاب حسن روحاني ريسك سرمايه‌گذاري در ايران را 45 درصد كاهش داده است.
اين كارشناس اقتصادي همچنين با توجه به كشف ذخائر جديد نفتي و گازي در ايران گفت: كشف اين حجم از ذخائر مطلوبيت سرمايه گذ اري در بخش نفت و گاز ايران را براي شركت‌هاي خارجي تا 25 درصد افزايش داده است.
حسن روحاني رئيس‌جمهور منتخب، وعده بهبود رابطه با كشورهاي جهان و بهبود فضاي كسب و كار را داده است. انتخاب روحاني به رياست جمهوري و تاثيرات رواني ناشي از آن در تقويت ارزش پول ملي و نيز كاهش قيمت برخي اقلام از جمله طلا موثر بوده است.
از نظر كارشناسان اقتصادي سياست‌هاي اقتصادي و خارجي روحاني در صورت موفقيت نسبي مي‌تواند با تزريق اميد و ثبات در بازار از مشكلات كنوني كه ناشي از سوء مديريت و بي‌ثباتي و تحريم‌هاي بين‌المللي است، بكاهد.
انتخابات دستيابي به اجماع جهاني را براي تحريم ايران سخت‌تر كرد
بلومبرگ نيز طي گزارشي با اشاره به برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در ايران و پيروزي حسن روحاني نوشت: اين مسئله چهره عمومي دولت ايران را بهبود خواهد بخشيد و ايجاد اجماع بين‌المللي را براي تحريم بيشتر ايران سخت‌تر مي‌كند.
به گزارش تسنيم، پايگاه اينترنتي بلومبرگ طي گزارشي با طرح اين پرسش”در برابر رئيس‌جمهور جديد ايران چگونه رفتار كنيم؟”نوشت: با انتخاب حسن روحاني به‌عنوان رئيس‌جمهور بعدي ايران هشدارهايي در مورد اين اميد كه تغييري اساسي در سپهر سياست ايران پديد آيد مطرح شده است. هنوز خيلي زود است كه بفهميم اين پيروزي دقيقاً به چه معناست، اما نتيجه اين انتخابات غيرمنتظره بود و فرصتي به دست داده كه بايد هوشيارانه مورد كندوكاو قرار گيرد.
روحاني به‌معناي واقعي كلمه يك اصلاح‌طلب و يا يك ميانه‌رو نيست، اما تا جايي كه ما مي‌دانيم او يك منكر هولوكاست و يا يك شخص هوچي‌گر نيست. بنابراين، بر سر كار آمدن وي در ايران به خودي خود يك گام رو به جلو تلقي مي‌شود.
بلومبرگ افزود: اين روحاني تحصيل‌كرده در خارج از كشور همچنين ظاهراً يك عملگراست. وي كه در سال 2003 مسئول مذاكرات هسته‌اي ايران بود، در آن مقطع با تعليق غني‌سازي اورانيوم از سوي ايران موافقت كرد.
همچنين اين كمك مي‌كند كه وي انتخاب خود را مديون حمايت دو رئيس‌جمهور سابق ميانه‌رو، يعني علي اكبر هاشمي رفسنجاني و سيد محمد خاتمي و همچنين بخشي از بدنه جنبش سبز بداند. آنها وعده‌هاي تبليغاتي‌اش را در زمينه بهبود وضعيت اقتصاد و روابط با ساير كشورهاي جهان به وي يادآوري خواهند كرد. اين حقيقت دارد كه روحاني يكي از كانديداهايي بود كه مورد تأييد شوراي نگهبان قرار گرفت، اما در هر صورت، پيروزي وي، به‌معناي شكست محافظه كاران بود. آنها انتخابات را باختند و خود نيز به اين موضوع واقف‌اند.
اين پايگاه آمريكايي در ادامه نوشت: انتخابات يقيناً چهره عمومي دولت ايران را بهبود خواهد بخشيد و اين دقيقاً همان خطري است كه نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به آن اشاره كرده است. با روي كار آمدن روحاني، ايجاد اجماع بين‌المللي براي تحريم بيشتر ايران و يا هرگونه اقدام نظامي عليه اين كشور سخت‌تر خواهد شد. رهبر عالي ايران و مسئول اصلي سياست خارجي اين كشور همچنان آيت‌الله علي خامنه‌اي است كه بعيد به نظر مي‌رسد از موضع خود عقب بنشيند.
اقدام نظامي عليه ايران عميقاً گزينه‌اي غيرجذاب است، اما تهديد به حمله بايد همواره به‌عنوان گزينه نهايي روي ميز باشد. روحاني همواره به‌دليل مواضع هسته‌اي‌اش در زمينه تعليق غني‌سازي در ايران در سال 2003 سرزنش مي‌شود. به همين دليل هرگونه پيشنهادي كه ناشي از خوشحالي آمريكا و هم‌پيمانانش از مذاكره با دولت روحاني باشد، مي‌تواند وي را مجبور به سخت‌تر كردن موضعش بنمايد.
بلومبرگ افزود: انتخاب روحاني يك فرصت برون‌رفت از بحران به وجود آمده بين ايران و غرب است البته همه چيز به موافقت رهبر ايران و توافقات ميان وي با روحاني بستگي دارد. شايد نقطه آغاز اين توافق اين باشد كه رهبر ايران حاضر شود سعيد جليلي از پست فعلي خود به‌عنوان مذاكره‌كننده ارشد كنار گذاشته شود.
گروه 1+5 بايد روشن كند كه آماده از سرگيري مذاكرات در نزديك‌ترين زمان ممكن است و هرگونه قدم رو به جلوي ايران در موضوع هسته‌اي از سوي غرب بدون جواب باقي نمي‌ماند.همچنان هيچ‌كس نبايد وانمود كند كه بر سر كار آمدن روحاني وضعيت را تغيير داده است. انتخابات تنها روزنه‌اي براي ايجاد خوش‌بيني است، نه چيز ديگر.
افزايش 10 درصدي ارزش ريال ايران درپي انتخابات
خبرگزاري امريكايي رويترز هم با اشاره به پيدايش اميدهايي نسبت به بهبود وضعيت اقتصادي ايران در 4 سال آينده و افزايش 10 درصدي ارزش ريال در برابر دلار طي هفته گذشته، بر اساس گفته يك دلال ارز در دبي پيش‌بيني كرد روند افزايش ارزش ريال اين هفته نيز ادامه يابد.
به گزارش رويترز، ارزش پول ملي ايران، ريال، پس از پيدايش اميدهايي نسبت به بهبود وضعيت اقتصادي پس از انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهور جديد اين كشور، افزايش يافته است.
از زمان اعلام پيروزي حسن روحاني در انتخابات روز 24 خرداد، ارزش ريال در برابر دلار آمريكا حدود 10 درصد افزايش يافته است. در حال حاضر هر دلار آمريكا در بازار آزاد ايران در برابر 31800 ريال ايران مبادله مي‌شود، در حالي كه يك هفته قبل، قيمت هر دلار آمريكا 363000 ريال بود.
بر اساس اين گزارش پيروزي روحاني به دوران رياست جمهوري 8 ساله محمود احمدي نژاد پايان داد، دوره‌اي كه منجر به افزايش فشار اقتصادي بر ايران و اعمال چندين دور تحريم اقتصادي عليه اين كشور شد.
منتقدان، احمدي نژاد را به تشديد بحران از طريق سوءمديريت اقتصادي و انحلال سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور متهم مي‌كنند.
يك دلال ارز در دبي گفت: “اين افزايش ارزش ريال به دليل انتخابات است… اين روند احتمالا طي هفته جاري نيز ادامه خواهد يافت.”
ارزش ريال در حال حاضر حدود يك سوم ارزش خود در اواخر سال 2011 را دارد، يعني زماني كه آمريكا و اتحاديه اروپا تحريم‌هايي را عليه بانك مركزي ايران وضع كردند و ارتباط جمهوري اسلامي ايران با سيستم بانكي بين‌المللي را تقريبا قطع كردند. دولت ايران با هدف مقابله با كاهش درآمدهاي نفتي ارزش دلار در داخل را افزايش داد.
روحاني در طول رقابت‌هاي انتخاباتي‌اش از وضعيت اقتصادي ايران به عنوان يك عضو مهم اوپك انتقاد كرده بود و وعده داده بود در صورت پيروزي “دولت تدبير و اميد”را تشكيل خواهد داد.
وي در يكي از برنامه‌هاي تبليغاتي‌اش كه از تلويزيون ايران پخش شد گفت: “وقتي به وضعيت كشور و مشكلات شهر و روستا نگاه مي‌كنيم، جوانان و سالخوردگان، دانشجويان.. همه از مشكلات و مسائل اجتماعي‌اي كه ما با آنها در زندگي روزمره مواجه هستيم، آگاه‌اند…آيا خانواده‌اي هست كه از بيكاري رنج نبرد؟”بسياري از كشورها از جمله رقيب منطقه‌اي ايران، عربستان با نگاهي مصالحه جويانه از نتايج انتخابات در ايران استقبال كرده‌اند.
اختلاف نظر نهادهاي دولتي آمريكا بر سر مجازات بانك‌هاي ناقض تحريم ايران
در همين حال نيويورك تايمز هم از بروز اختلاف ميان وزارت خزانه‌داري آمريكا و ادراه امور خارجي خدمات مالي نيويورك بر سر جريمه بانك‌هاي نقض‌كننده تحريم ايران خبر داد و به عنوان جديدترين نمونه به صدور جريمه 250 ميليون دلاري براي يك بانك ژاپني اشاره كرد.
به گزارش نيويورك تايمز، روز پنجشنبه بنجامين لاوسكي، يكي از مقامات ارشد مالي دولت آمريكا جريمه‌اي 250 ميليون دلاري را عليه بانك توكيو ميتسوبيشي اعلام كرد.
اين بانك كه موافقت كرده در مورد اين پرونده با دولت آمريكا به توافق برسد، متهم به انجام 28 هزار تراكنش به مبلغ تقريبي 100 ميليارد دلار از سوي دولت ايران و ساير كشورهاي تحت تحريم در آمريكا است. در مقابل، مقامات فدرال در وزارت خزانه‌داري آمريكا به 97 مورد انتقال دارايي توسط اين بانك به مبلغ 6 ميليون دلار اشاره كرده‌اند. ظاهرا از نظر وزارت خزانه‌داري آمريكا برخي از تراكنش‌هايي كه تا قبل از سال 2008 انجام شده است، بر اساس قوانين فدرال قانوني بوده‌اند.
اين موضوع روز پنجشنبه موجب بروز اختلاف بين دو نهاد دولت آمريكا شد. لاوسكي، مقام سابق قضايي در امور تروريسم كه به تندروي شهرت دارد در اين زمينه با مقامات وزارت خزانه‌داري دچار اختلاف شده است.
برخي از وكلا و حقوقدانان معتقدند كه لاوسكي در اين زمينه از اختيارات قانوني خود فراتر رفته است.
به گفته برخي منابع آگاه، در اين پرونده، بانك توكيو ميتسوبيشي ابتدا پيشنهاد كرد كه با پرداخت 20 ميليون دلار جريمه به نهاد تحت مديريت لاوسكي اين پرونده مختومه شود. اما ظاهرا لاوسكي اين پيشنهاد را رد كرده و تقاضاي جريمه بيشتري را كرده و اين شرط را مطرح كرده كه يك نهاد ثالث بايد بر فعاليت‌هاي اين بانك ژاپني نظارت كند.
لاوسكي گفت: “ما به سختگيري در زمينه تنبيه اقدامات خلاف بانك‌هايي كه امنيت ملي ما را تهديد مي‌كنند، ادامه خواهيم داد.”

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین