امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۷ Thursday, 18 April 2024

تفاهم ایران و 1+5 برای اجرای توافق ژنو در دهه سوم ژانویه

تفاهم ایران و ۱+۵ برای اجرای توافق ژنو در دهه سوم ژانویه

رییس هیات مذاکر‌ه‌کننده ایران با 1+5 اظهار کرد: بر اساس جمع‌بندی و مذاکرات انجام شده با هیات‌های کارشناسی 1+5 زمان اجرایی شدن توافق ژنو دهه سوم ژانویه خواهد بود.

 

یه گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز ، حمید بعیدی‌نژاد در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به مذاکرات کارشناسی دو روزه با 1+5 در ژنو اظهار کرد: این گفت‌و‌گوها از صبح روز دوشنبه آ‌غاز و تا ساعت 7 صبح روز سه‌شنبه به وقت محلی ادامه یافت.

 

وی در پاسخ به این‌که آیا اختلاف‌نظر‌ها و برداشت‌های متفاوت میان دو طرف درباره ساز و کار اجرای توافق به طور کامل رفع شد؟ گفت: دو طرف توانستند به یک تفاهم واحد در رابطه با اجرای توافق برسند و دیدگاه‌ها و برداشت‌ها اکنون یکسان است.

 

وی ادامه داد: گزارش و جمع بندی این مذاکرات به مدیران سیاسی کشورهای عضو گروه 1+5 و ایران ارائه می‌شود تا تصمیم نهایی درباره‌ آن اتخاذ شود.

 

این عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 در پاسخ به این پرسش که ممکن است پس از ارائه گزارش به مدیران سیاسی تغییری در آن صورت گیرد؟ گفت: با توجه به سطح سیاسی و تصمیم‌گیری ممکن است مدیران نقطه نظراتی داشته باشند اما چارچوب، گزارشی است که از مذاکرات کارشناسی به این کشورها ارائه می‌شود که در آن تمامی مباحث به طور روشن بیان شده است.

 

بعیدی‌نژاد با اشاره به این‌که مذاکرات کارشناسی جزیی، طولانی و پیچیده بود، در پاسخ به این پرسش که درباره‌ ساز و کار کمیسیون نظارت بر اجرای توافق ژنو مذاکره شد؟ اظهار کرد: هنوز ساز و کاری برای این کمیسیون با توجه به این‌که اجرای توافق آغاز نشده است، تعیین نگردیده اما این تفاهم وجود دارد که بعد از وارد شدن به اجرای توافق، کمیسیون مشترک تشکیل شده و نقش مهم نظارتی خود را درباره‌ این‌که برنامه‌ اقدام مشترک به طور کامل عملیاتی شود ایفا خواهد کرد.

 

رییس هیات مذاکره‌کننده کارشناسی ایران با 1+5 هدف از مذاکرات کارشناسی را رسیدن به تفاهم میان دو طرف برای اجرای هر چه سریع‌تر توافق دانست و گفت: با وجود آن‌که در آستانه سال نو میلادی قرار داشتیم، اما هیات‌های کارشناسی 1+5 به طور جدی در این مذاکرات شرکت کردند که حاکی از تمایل هر دو طرف برای هر چه زودتر به اجرا درآمدن توافق ژنو است.

 

بعیدی‌نژاد در پاسخ به این‌که در این مذاکرات بر روی زمان آغاز اجرای توافق به جمع بندی رسیدید یا زمان مشخصی برای اجرا پیشنهاد داده شده است؟ گفت:‌ بله. زمانی مشخص برای آغاز اجرای توافق که نزدیک به دهه سوم ژانویه است، پیشنهاد شده اما این مساله نیز به تصمیم مدیران سیاسی دو طرف بستگی دارد.

 

وی در پاسخ به این‌که این زمان بعد از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در ماه ژانویه است؟ اظهار کرد: تاریخ پیشنهاد شده بعد از آن جلسه و یا نزدیک به آن جلسه است.

 

رییس هیات مذاکره‌کننده کارشناسی ایران با 1+5 در پاسخ به این پرسش که برخی نگرانی‌ها در رابطه با اجرای هم‌زمان تعهدات در چارچوب “برنامه‌ اقدام مشترک” طی شش ماه وجود دارد به شکلی که گام‌ها حتما به طور هم‌زمان، هم‌وزن و متقابل برداشته شود؟ تصریح کرد: پس از پایان مذاکرات کارشناسی به روشنی در گزارش و جمع‌بندی نهایی آمده است که اجرای توافق به طور کامل برای هر دو طرف در یک روز و به طور یکسان و متوازن آغاز شود، بدون این‌که یک طرف بخواهد طرف دیگر اقدامی را زودتر انجام دهد.

 

به گزارش ایسنا، هیات‌های کارشناسی ایران و 1+5 در راستای رسیدن به برداشت مشترک برای تعیین ساز و کار اجرای توافق ژنو در یک ماه گذشته سه دور در وین و ژنو با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

 

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه سرپرست هیات ایرانی و استفان کلمنت، معاون کاترین اشتون از سوی اتحادیه اروپا در این مذاکرات حضور دارند.هم‌چنین کارشناسان هیات‌های1+5 به طور جداگانه در مذاکرات شرکت دارند.

 

مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در 18 آذر ماه آغاز و به مدت چهار روز در شهر وین برگزار شد اما به علت اقدام آمریکا در افزایش تحریم‌های یک جانبه علیه ایران این مذاکرات متوقف شد. پس از آن مذاکرات در 28 آذر در ژنو دنبال شد که آن هم برای چهار روز به طول انجامید و به بعد از اتعطیلات کریسمس موکول شد. این گفت‌وگوها برای سومین بار 9 دی ماه نیز در ژنو دنبال شد که در نهایت دو طرف توانستند به درک واحدی از چگونگی اجرای توافق دست یابند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین