امروز: سه شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۸ Tuesday, 23 April 2024

درباره پرکاری و کم کاری تیروئید بیشتر بدانیم

درباره پرکاری و کم کاری تیروئید بیشتر بدانیم

یک فوق تخصص غدد با تاکید بر اینکه انجام تست‌های تیروئیدی در تمام بیماران مبتلا به گواتر به منظور تشخیص پرکاری یا کم‌کاری تیروئید ضروریست، گفت: اگر تیروئید به میزان قابل ملاحظه‌ای بزرگ شود، امکان تحت فشار قرار گرفتن نای یا مری وجود دارد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز ، دکتر محبوبه سادات حسینی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه گواتر منتشر غیرسمی به مواردی اطلاق می‌شود که بزرگی منتشر تیروئید در غیاب گره یا پرکاری تیروئید رخ می‌دهد، گفت: بیشترین علت گواتر ساده در کل دنیا، کمبود ید است که چنانچه بیش از 5 درصد جمعیت را گرفتار کند گواتر آندمیک نامیده می‌شود.

 

وی گفت: گواتر در زنان شایع‌تر از مردان است که علت آن شیوع بیشتر بیماری‌های خودایمنی زمینه‌ای و افزایش نیازهای ید در طی حاملگی است.

 

حسینی درباره نشانه‌های این بیماری گفت: در صورت حفظ عملکرد تیروئید، اغلب گواتر بدون علامت باقی می‌ماند. در بررسی گواتر منتشر، یک غدد بزرگ شده قرینه، غیرحساس و اغلب نرم که فاقد گره‌های قابل لمس است مشاهده می شود.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله یادآور شد: اگر تیروئید به میزان قابل ملاحظه‌ای بزرگ شود، امکان تحت فشار قرار گرفتن نای یا مری وجود دارد. انجام تست‌های تیروئیدی در تمام بیماران مبتلا به گواتر به منظور تشخیص پرکاری یا کم‌کاری تیروئید ضروری است.

 

وی گفت: استفاده از ید یا جایگزینی هورمون تیروئیدی موجب ایجاد درجات مختلفی از پس‌رفت گواتر در موارد کمبود ید می شود. درمان براساس مدت بروز بیماری و درجه نسج فیبروز انجام می شود.

 

این فوق تخصص غدد با بیان اینکه در گواتر ساده، جراحی به ندرت ضرورت دارد، گفت: در مواردی که نای و مری تحت فشار قرار گیرد یا انسداد مجاری ورودی قفسه سینه ایجاد شده باشد، بر اساس صلاحدید پزشک درمان جراحی انجام می شود.

 

گواتر چند گره‌ای غیرسمی

حسینی با اشاره به اینکه گواتر چند گره‌ای غیرسمی، 12 درصد بزرگسالان را می‌تواند درگیر کند، گفت: شیوع این نوع گواتر در زنان بیش از مردان است و با افزایش سن شیوع آن افزایش می یابد. این اختلال در مناطق کمبود ید شایع‌تر است. اندازه گره‌ها در افراد مختلف، اختلافات وسیعی را نشان می‌دهد.

 

وی در خصوص تظاهرات بالینی این نوع گواتر گفت: اغلب بیماران مبتلا به این اختلال بدون علامت هستند. این بیماری به طور معمول در عرض چند سال ایجاد می‌شود و در معاینات معمول به سبب توجه خود شخص به بزرگی گردن، تشخیص داده می‌شود.

 

حسینی گفت: چنانچه گواتر به اندازه کافی بزرگ باشد ممکن است در نهایت منجر به ایجاد نشانه‌های فشاری شامل اشکال در بلع، تنگی نفس (به دلیل تحت فشار قرار گرفتن مجاری هوایی) شود اما این نشانه‌ها غیرشایع هستند.

 

این فوق تخصص غدد یادآور شد: درد ناگهانی در یک گواتر چند گره‌ای غیرسمی، اغلب بر اثر خونریزی به داخل یک گره ایجاد می‌شود اما احتمال وجود بدخیمی را نیز افزایش می‌دهد.

 

وی گفت: در مبتلایان به این نوع گواتر درمعاینه، ساختار تیروئید به هم خورده است و گره‌ها با اندازه‌های مختلفی نمایان می شود. تست‌های تیروئیدی باید به منظور کم‌کاری یا پرکاری تیروئید انجام شود. تست‌های عملکرد ریوی را می‌توان به منظور ارزیابی اثرات فشاری گواتر بر نای انجام داد. سایر بررسی‌های تشخیصی مورد نیاز، طبق نظر پزشک متخصص انجام می شود.

 

حسینی گفت: اغلب این اختلالات را می‌توان به صورت محافظه‌کارانه تحت نظر گرفت. استفاده از هورمون تیروئیدی (لووتیروکسین) به ندرت در کاهش اندازه این نوع گواتر موثر است. امروزه مصرف ید رادیواکتیو در حال افزایش است، زیرا این درمان در اغلب موارد اندازه گواتر را کاهش می‌دهد. البته جراحی همچنان به عنوان یک روش بسیار موثر باقی مانده است. در مجموع انتخاب نوع درمان بر اساس صلاحدید پزشک معالج انجام می شود.

 

گواتر چند گره‌ای سمی

این فوق تخصص غدد گفت: در این نوع گواتر چند گره‌ای، پرکاری تیروئید نیز وجود دارد. اغلب بیماران مسن هستند و ممکن است تظاهراتی از قبیل تپش قلب، تندی ضربان قلب، عصبی بودن، لرزش دست‌ها یا کاهش وزن نیز در بیماران دیده شود. تست‌های تیروئیدی در این موارد، پرکاری واضح یا تحت بالینی را نشان می دهد.

 

حسینی گفت: درمان با داروهای ضدتیروئیدی می‌تواند عملکرد تیروئید را طبیعی کند و تظاهرات بالینی ناشی از پرکاری تیروئید را برطرف سازد. ید رادیواکتیو و جراحی درمان‌های دیگر در دسترس هستند.

 

انتهای پیام

 

تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین