امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۶ Saturday, 20 April 2024

روانچی: به هیچ‌وجه چشم بسته وارد مذاکرات نمی‌شویم

روانچی: به هیچ‌وجه چشم بسته وارد مذاکرات نمی‌شویم

روانچی با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی درباره قراردادن موضوع موشک‌های بالستیک در مذاکرات گام نهایی با 1+5 گفت: در مذاکرات به صراحت اعلام کردیم چیزی را که به عنوان موضوع خارجی است نمی‌پذیریم و تمرکز ما صرفا بر بحث هسته‌ای است و مباحث علمی و دفاعی ما و آنچه که به این موضوعات ربط پیدا کند به هیچ‌وجه نمی‌تواند در مذاکرات هسته‌ای مطرح شود.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، مجید روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با بیان اینکه در دولت جدید موضوع روابط ایران و اروپا به طور جدی در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: به دلیل فضایی که علیه ایران ساخته بودند نیاز بود به این موضوع پرداخته شود و از ابتدا سیاست ایران بر این بود که تعامل سازنده با دنیا داشته باشیم و با درنظر گرفتن شروط احترام متقابل صحبت از موضع برابر و دخالت نکردن در امور داخلی خواستیم فعالیت‌هایمان را با کشورهای اروپایی و آمریکایی آغاز کنیم. البته آمریکا شرایط خاص خود را دارد که به دلیل مشکلاتی که از ابتدای انقلاب برای کشور و مردم ما دارد شرایط ویژه‌ای دارد طبیعتا به استثنای آمریکا و رژیم صهیونیستی با همه دنیا بر اساس این اصول عمل می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه به کشورهای اروپایی اعلام کرده‌ایم اگر این ملاک‌ها را مدنظر قرار دهید حاضریم بحث‌ها و روابط خوب و سازنده‌ای داشته باشیم، ادامه داد: به دلیل اولویتی که موضوع هسته‌ای برای ایران داشت این موضوع در راس کارهای وزارت امور خارجه قرار گرفت و ما در گفت‌وگو با کشورهای اروپایی هم مسائل هسته‌ای را دنبال کردیم و هم مسائل دوجانبه را که در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و روابط‌مان در مقایسه با گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته است گرچه جای رشد هنوز وجود دارد.

 

روانچی با بیان اینکه در سطوح مختلف و در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی هیات‌هایی از اروپا به ایران آمدند افزود: ما با کشورهای آمریکای لاتین به طور سنتی روابط خوبی داریم به دلیل اینکه موضوع مذاکرات انرژی و وقت زیادی از وزارت خارجه گرفت پس از مدتی که فراغت حاصل شد سفرهایی به این کشورها داشتیم و باردیگر تاکید کردیم که خواهان بهترین روابط در حوزه‌های مختلف با آنها هستیم که خوشبختانه از جانب آنها نیز مورد استقبال قرار گرفت.

 

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات دوجانبه با آمریکا در دستور کار شما است؟ گفت: به طور صریح پاسخ می‌دهم که خیر. ما مذاکراتی که با دولت آمریکا داریم در چارچوب مباحث هسته‌ای است و آن را به صراحت اعلام کردیم. مسائل دوجانبه ایران و آمریکا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که در حال حاضر نه مجاز هستیم و نه درپی آن هستیم که بخواهیم این مسائل دوجانبه را حل کنیم. اگر آمریکایی‌ها صادق باشند و نشان بدهند که می‌خواهند این مساله را بدون زیاده‌خواهی و اتلاف وقت حل کنند زمینه فراهم می‌شود تا ببینیم در آینده چه تصمیمی خواهیم گرفت. اما در شرایط کنونی تمرکز ما بر موضوع هسته‌ای است.

 

معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به این پرسش که چه موضوعاتی در نشست وین مورد بحث ایران و 1+5 قرار گرفت؟ تصریح کرد: مبنای بحث ما توافقی است که در ژنو به آن رسیدیم. در گام نهایی براساس توافق ژنو یک سری مطالبی وجود دارد که مبنای ما در مذاکرات قرار می‌گیرد. بحث غنی‌سازی، محدوده آن، اینکه ظرفیت تا چه اندازه باشد، آب سنگین اراک، لغو تحریم‌ها و همچنین همکاری‌ها در زمینه تجاری و انرژی و همکاری‌های بین‌المللی در زمینه مسائل هسته‌ای و از بین رفتن قطعنامه‌های سازمان ملل و عادی شدن پرونده ایران پس از پایان دوره زمانی اجرای مذاکرات از این موضوعات است. در مذاکرات وین تاکید کردیم به هیچ‌وجه نمی‌پذیریم چیزی به این موارد اضافه و یا کم شود. هدف ما هم این بود که نمی‌خواهیم متنی که در ژنو مذاکرات طولانی و حساسی داشته است را دوباره مورد مذاکره قرار دهیم. ممکن است برخی کشورها علاقه داشته باشند بخواهند دوباره این متن را مذاکره کنند. ما بسیار صریح و روشن اعلام کردیم این متن غیرقابل مذاکره است و هرآنچه که در آن آمده است که مورد تایید طرف‌ها قرار گرفته است باید به آن پرداخته شود.

 

وی با بیان اینکه آیا موضوع موشک‌های بالستیک در این گفت‌وگو‌ها قرار دارد که از جانب برخی مقامات آمریکایی به آن اشاره شده است، اظهار کرد: این موضوع قطعا پذیرفته شده نیست. ما در مذاکرات به صراحت و روشنی و بدون اینکه جای شک و شبهه‌ای برای هیچکس باشد گفته‌ایم مسائل دفاعی ما به هیچ‌وجه به مذاکرات وین ارتباطی ندارد و دستور کار آن مذاکرات مشخص است. ما چیزی را که به عنوان موضوع خارجی است نمی‌پذیریم و تمرکز ما صرفا بر بحث هسته‌ای است و مباحث علمی و دفاعی ما و آنچه که به این موضوعات ربط پیدا کند به هیچ‌وجه نمی‌تواند در مذاکرات هسته‌ای مطرح شود.

 

روانچی اضافه کرد: برداشت ما این است که طرف مقابل این موضوع را درک کرده و برایش روشن است که نمی‌تواند در مذاکرات آتی این مسائل را وارد مذاکرات کند.

معاون وزیر امور خارجه همچنین درباره اینکه بررسی قطعنامه‌های شورای امنیت در مذاکرات با 1+5 به چه صورتی انجام خواهد شد، گفت: وقتی مذاکرات وین آغاز شد تفاهمی با سایر اعضای 1+5 داشتیم که پس از اجرای گام اول مستقیما مذاکرات گام نهایی را آغاز کنیم. موضوع قطعنامه‌ها نیز در متن توافق ژنو وجود دارد. ما براساس توافق ژنو باید به آنها بپردازیم. ما به توافقات خود در ژنو پایبند هستیم.

 

وی با بیان اینکه ما به صراحت به صورت عمومی و در جلسات مذاکرات اعلام کردیم قطعنامه‌ها علیه ایران را قبول نداریم و آنها را ظالمانه می‌دانیم ادامه داد: از دید دولت و مردم ایران این قطعنامه‌ها مردود است و آقای ظریف نیز در جلسات به صراحت این موضوع را به طرف‌ها گفته است و از دید ما آنچه که در بیانیه ژنو آمده است قابل اصلاح نیست. نمی‌پذیریم که کسی بگوید کلمه پرداختن را می‌خواهیم به کلمه اجرا تبدیل کنیم و فکر می‌کنیم طرف مقابل هم علاقه‌ای ندارد وارد این بحث‌ها شود. دست ما پر است و سند ژنو بسیار روشن و صریح به این موارد پرداخته است. مطمئنیم اگر وارد چنین فضاهایی شوند با جواب قاطع منفی ما روبرو خواهند شد.

 

روانچی که با برنامه تلویزیونی گفت‌وگو‌ی ویژه خبری سخن می‌گفت در پاسخ به این پرسش که مذاکرات گام نهایی تا اواخر تیرماه به درازا خواهد کشید تا چه اندازه پیش‌بینی می‌کنید در این دوره درباره گام نهایی به جمع‌بندی برسید؟ گفت: پیش‌بینی سخت است ما با جدیت و حسن نیت وارد شدیم می‌خواهیم مذاکرات به پیش رود اما نه تحت هر شرایطی. صریحا اعلام کرده‌ایم که اگر طرف مقابل بخواهد زیاده‌روی کند و موضوعاتی خارج از دستور کار و توافق ژنو اضافه کند از دید ما مردود است و کار با مشکل مواجه می‌شود. ما نمی‌دانیم آیا می‌خواهند این کار را انجام دهند یا خیر به این دلیل است که می‌گویم در این چند ماه به نتیجه خواهیم رسید یا خیر. اگر دور اول مذاکرات وین را ملاک قرار دهیم دور اول مذاکرات برداشت منفی از طرف مقابل نداشت همانطور که ما علاقه داشتیم این علاقه را نسبتا در آنها دیدیم از یک جنبه این موضوع مثبت است، اما از جنبه دیگر نحوه عملکرد آمریکا و برخی اعضای 1+5 از زمان توافق ژنو تاکنون چه در رفتار و گفتار را ببینید مقداری احساس ناامیدی به ما دست می‌دهد زیرا اگر کسی بخواهد به یک تفاهم برسد از لحن و زبانی استفاده نمی‌کند که در طول چند ماه گذشته علیه ملت ایران استفاده شد. اگر کسی مایل باشد این توافق را جلو ببرد زیاده‌خواهی‌هایش را مطرح نمی‌کند و به هزینه‌ ایران و مردم ایران در کنگره و جاهای دیگر مطالبی مطرح نمی‌کند.

 

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه افزود: ما با دو پدیده مواجه هستیم،‌ از یک طرف در مذاکرات وین وقتی طرف مقابل جلو آمده و احساس می‌شود فضای مثبتی در مذاکرات حاکم است و از طرف دیگر این برخوردهای چند ماه گذشته باعث می‌شود این فضا ایجاد شود که نتوانیم مطمئن شویم که در چند ماه آینده به تفاهم می‌رسیم اما ما به هر حال از جانب خود مطمئن هستیم که به تعهدات خود پایبندیم و به آنچه توافق کردیم پایبند خواهیم بود.

 

وی در عین حال تاکید کرد: ما به هیچ‌وجه چشم بسته وارد مذاکرات نمی‌شویم، صرفا به قول‌ دادن‌ها اکتفا نمی‌کنیم، هوشیار و دقیق هستیم و با امید به خداوند پیش می‌رویم. امیدواریم که طرف مقابل ما هم این حسن نیت را داشته باشد تا به نتیجه برسیم.

 

معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل مذاکرات گام نهایی را سخت می‌دانید؟ گفت: به هر حال موضوعات مربوط به آن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و در عین حال درباره دوره طولانی در گام نهایی بحث می‌کنیم که از دید دو طرف حساس است.

 

وی گفت: ما خطوط قرمزی داریم که به روشنی برای طرف مقابل بیان کرده‌ایم به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم سایتی بسته شود و فکر می‌کنیم طرف مقابل این موضوع را متوجه شده است. به صراحت گفته‌ایم مواد غنی‌شده از ایران خارج نخواهد شد. ما در چارچوب این خطوط قرمز عمل می‌کنیم.

 

روانچی درباره اینکه غرب درباره موضوع تحقیق و توسعه در رابطه با غنی‌سازی به ایران فشار آورده است نیز گفت: تحقیق و توسعه از حساسیت‌های ایران و در عین حال موضوع پیچیده‌ای است. به هیچ‌وجه در این رابطه کوتاه نخواهیم آمد. این موضوع به آینده کشور ما مربوط است مگر می‌توانیم نسل آینده را از چیزی که حقش است محروم کنیم. ما هیچگونه محدودیتی را درباره تحقیق و توسعه نمی‌پذیریم. دانشمندان ما غنی‌سازی 20 درصد را به صورت بومی انجام دادند چه کسی می‌تواند مانع دانشمندان ما شود و بگوید شما حق ندارید فکر کنید و تحقیقات انجام دهید؟

 

معاون وزیر امور خارجه کشورمان درباره برخی تفاسیر منتشر شده از جمله فکت شیت آمریکا از توافقنامه ژنو و اینکه چه باید کرد تا مانع این تفسیرها در مذاکرات گام نهایی شویم، گفت: این موضوع تجربه خوبی برای ما بود، نوع عملکرد طرف مقابل درس بیشتری به ما داد که باید هوشیار باشیم. البته درباره توافق ژنو باید گفت که آنها با انتشار این روایت از توافق‌نامه ژنو بداخلاقی کردند. وقتی متن توافق منتشر شد صبح آن روز این متن ترجمه شد و در اختیار همه قرار گرفت اما آمریکا‌یی‌ها نیم ساعت پس از توافق فکت شیت را منتشر کردند و کلماتی که مورد توجه‌شان بود را تغییر دادند و برخی از موارد آن را حذف کردند که این موضوع مورد اشاره روزنامه‌های آمریکایی نیز قرار گرفت که کاخ سفید روش درستی با حذف برخی مطالب ژنو انجام نداد. ایراد به توافق ژنو نبود بلکه به نحوه برخورد آمریکایی‌ها وارد بود. به هر حال ملاک ما آن چیزی است که توافق شده است.

وی گفت: اگر شاهد باشیم طرف مقابل می‌خواهد زیاده‌خواهی کند و با اجرای توافقنامه مخالفت کند تکلیف خود را می‌دانیم و می‌دانیم چگونه باید عمل کنیم اما امیدواریم وارد این فضا نشود.

 

روانچی با بیان اینکه طولانی تصور کردن گام آخر نوعی زیاده‌خواهی است، گفت: اگر بخواهند این گام را طولانی کنند خواهیم گفت اگر علاقه‌ای به اجرای آن ندارید ما به شرایط اولمان باز خواهیم گشت و برای مردم ما نیز روشن خواهد شد که کدام طرف دستیابی به توافق را برهم زد. التبه هنوز قضاوت درباره رفتار آنها و اینکه بخواهند اینگونه عمل کنند زود است.

 

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با بیان اینکه پس از پایان مذاکرات پرونده ایران به صورت عادی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز می‌گردد، گفت: دست ما پس از آن برای انجام هرگونه فعالیت باز خواهد بود و هیچ محدودیتی نیز نخواهیم پذیرفت.

 

وی با بیان اینکه در وزارت خارجه کمیته‌ای برای نظارت بر اجرای توافق ژنو به ریاست آقای بعیدی‌نژاد و با عضویت ارگان‌های مربوط وجود دارد گفت: ما این مساله را به دقت دنبال می‌کنیم و اگر کاستی‌ای در طرف مقابل مشاهده کنیم حتما آن را اعلام می‌کنیم. تا کنون موضوع جدی‌ای که بخواهد توافقنامه را به مخاطره بیندازد، ندیده‌ایم و توافق به آرامی جلو می‌رود و تا کنون با مشکل پیچیده‌ای روبرو نشده است.

 

روانچی همچنین درباره سفر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گفت: زمان اولیه 18 و 19 اسفند برای سفر ایشان تعیین شده است اما منتظر هستیم تا از سوی دفتر ایشان این زمان مجددا تایید شود اما تا قبل از دوره بعدی مذاکرات وین که 26 اسفند خواهد بود خانم اشتون به ایران سفر خواهد کرد. البته ایشان از طرف کشورهای 1+5 به ایران سفر نمی‌کند بلکه به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران سفر می‌کند و البته موضوع هسته‌ای در این سفر از موضوعات مهمی است که مورد بحث قرار می‌گیرد. این سفر آغاز حرکت جدیدی بین ایران و مجموعه اتحادیه اروپا خواهد بود.

 

معاون وزیر امور خارجه گفت: مقدمات سفر در حال فراهم شدن است و منتظر نهایی شدن تاریخ آن هستیم.

 

وی همچنین تاکید کرد که هیات‌های زیادی در حال برنامه‌ریزی سفر به ایران هستند و در روزهای گذشته نیز هیات‌های سیاسی و اقتصادی مختلفی از اروپا به ایران سفر کرده‌اند که نشان دهنده توجه دنیا به ایران پس از انتخابات است.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین