امروز: سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۱ Tuesday, 16 April 2024

سینمای ایران در تدارک ساخت فیلم تسخیر سفارت آمریکا

سینمای ایران در تدارک ساخت فیلم تسخیر سفارت آمریکا

ابراهیم اصغرزاده اظهار امیدواری کرد:فضای فرهنگی کشور از امنیتی بودن خارج شود و شرایطی پیش آید که سینماگران نسبت به مسائل مردم اهمیت قائل شوند که برخی از این مسائل بازخوانی تاریخ است.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ،  جزییات ساخت فیلمی در سینمای ایران درباره‌ی اشغال سفارت آمریکا تشریح شد.

 

قرار است سیدجمال ساداتیان‌ تهیه‌کننده سینما فیلمی را درباره اشغال سفارت آمریکا در تهران با همراهی دانشجویان خط امام که در جریان اشغال سفارت آمریکا حضور داشتند، بسازد.

 

در این راستا صبح چهارشنبه 2 بهمن ماه، نشستی با حضور سید جمال ساداتیان و ابراهیم اصغرزاده که یکی ازدانشجویان حاضر در اشغال سفارت آمریکا بود، برگزار شد.

 

سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما در ابتدا توضیح داد: سینما تمام حوزه‌های علوم انسانی را به خدمت گرفته و با ورود تکنولوژی ابعاد گسترده‌ای به این صنعت داده شده است. در این شرایط هر ساله فیلم‌های قدری ساخته می‌شوند اما با وجود پرداختن به موضوعات تاریخی، سینمای ما به اتفاقاتی که در اوایل انقلاب اسلامی رخ داده کمتر پرداخته است.

 

کلیت نظام، اجازه مطرح شدن چنین بحثی را می‌دهد

او با اشاره به فیلم‌هایی که در حوزه جنگ ساخته شده‌اند‌، افزود: البته در این فیلم‌ها بیشتر به قهرمان‌پروری پرداخته شده است، در حالی که به نظرم موضوع تسخیر سفارت آمریکا در تاریخ انقلاب برجسته است و اکنون که سی سال از آن حادثه می‌گذرد، کلیت نظام اجازه مطرح شدن چنین بحثی را می‌دهد و می‌توان به عنوان یک موضوع فاخر و تاثیرگذار در انقلاب به آن پرداخت.

 

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که شاید بهترین کسانی که می‌توانند برای ساخت این فیلم به ما کمک کنند‌، همان افرادی هستند که در آن حادثه خودشان سردمدار بودند. به همین دلیل با آقای اصغرزاده تماس گرفتیم و اکنون براساس اسنادی که در داخل و خارج از کشور درباره این اتفاق منتشر شده، در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم.

 

وی همچنین اظهار کرد: ما منتظر هستیم تا متون لازم برای آغاز کار فراهم شود و امیدواریم اول تابستان آینده جمع‌بندی‌ها به اتمام برسد.

 

ساداتیان با بیان اینکه در این فیلم 66 بازیگر خارجی حضور دارند‌ گفت: بازیگران ایرانی هم همگی جدید هستند، چرا که باید همان مقطع سنی دانشجویان در سفارت نشان داده شود.

 

این تهیه‌کننده سینما،درباره کارگردان این فیلم هم گفت: افرادی را به عنوان کارگردان کاندیدا کرده‌ایم و ذهنیت اولیه من این است که این پروژه بیشتر از یک کارگردان و یک فیلمنامه نویس، داشته باشد.

 

کاملا در بخش خصوصی فیلم را می‌سازیم

او همچنین تصریح کرد: ساخت این فیلم به طور کامل در بخش خصوصی و مستقل از سازمان سینمایی و بنیاد سینمای فارابی پیگیری می‌شود اما برای دریافت مجوز و اجازه ساخت قطعا از سازمان سینمایی مجوز گرفته شود.

 

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا فیلم در جواب فیلم «آرگو» ساخته می‌شود، تاکید کرد: به دنبال پاسخگویی نیستیم و در ذهنیت شخصی خود به دنبال این نبودم که انفعالی عمل کنم، این موضوع مساله‌ی ملتهب است و باید از زبان سینمای ایران مطرح شود.

 

نمی‌خواهیم پاسخگوی مطالبات یک جریان باشیم

ساداتیان همچنین در پاسخ به اینکه آیا نگرانی ندارد تا اتفاقی که برای فیلم «به رنگ ارغوان» رخ داد برای این پروژه هم تکرار شود‌؟ گفت: چنین احتمالاتی وجود دارد اما نباید باعث درجا زدن شود. ما نمی‌خواهیم پاسخگوی مطالبات یک جریان باشیم، بلکه قصد داریم سخنگوی مطالبات مردم باشیم و امیدواریم در نهایت دولت که تصمیم گیر است‌، با ما همراه باشد.

 

او خاطرنشان کرد: قصد ما بر این است که اگر خدای نکرده در جایی از پروژه دیدیم که دخالت‌های اضافی وجود دارد به نوعی آن را حل و فصل کنیم و این موضوع آنقدر اهمیت دارد که حتی بالاترین مقام اجرایی کشور هم در جریان قرار بگیرد. بنابراین ناامید نیستیم که اگر احتمالا تنشی به وجود بیاید آن را نتوانیم حل و فصل کنیم.

 

ساداتیان همچنین ابراز امیدواری کرد که ساختمانی که محل وقوع این اتفاق بوده و اکنون در ایران وجود دارد برای ساخت پروژه محیا باشد و شرایطی فراهم شود تا این محل یکسال در اختیار پروژه قراربگیرد.

 

به گزارش ایسنا،‌ در این نشست ابراهیم اصغرزاده که به عنوان مشاور پروژه این گروه را همراهی می‌کند با اشاره به اینکه پس از اطلاع از تصمیم سیدجمال ساداتیان برای ساخت فیلمی درباره موضوع سفارت اشغال آمریکا در تهران از آن استقبال کرده است،یادآور شد: در آن زمان هم گفتم که این کار پروژه سختی است و ابتدا باید تکلیف سیاست و سینما در کشور ما مشخص شود تا بعد فیلم‌هایی بسازیم که ماندگار شوند. مخصوصا اینکه ساخت فیلم‌هایی با عنوان فاخر هزینه‌های سنگینی دارد که منبع عمده آنها هم نفت است.

 

او با اشاره به اینکه امروزه با پس زدن جدی نسل جوان نسبت به تاریخ گذشته خودشان روبرو هستیم، اظهار کرد: در صنعت سینمایی هالیوود ‌، بالیوود و حتی کشورهایی مانند مصر که دارای سینما هستند‌، سینماگران به کمک مردم آمده‌اند و حتی در هالیوود شاهدیم که آنها سیاست‌های سیاستمداران خود را قابل باور می‌کنند. این اتفاق در به قدرت رسیدن «اوباما» هم قابل مشاهده است.

 

فضای فرهنگی کشور از امنیتی بودن خارج شود

ابراهیم اصغرزاده با اشاره به چند حادثه از جمله تسخیر سفارت آمریکا در تهران و یازده سپتامبر که تاثیر سنگینی بر حافظه جمعی آمریکا داشت‌، گفت: حادثه‌ی سفارت بیشترین تاثیر را روی سیاستگذاری‌های کاخ سفید در سه دهه قبل داشته است، هنوز این ترس وجود دارد این در حالی است که در حادثه 11 سپتامبر آمریکا با حمله به عراق جامعه آمریکایی را توانست تخلیه روانی کند اما برای سفارت این عقده همان طور باقی مانده است. به همین دلیل است که وقتی فیلمی مثل «آرگو» ساخته می‌شود، برای جامعه آمریکا قابل قبول است و تازه به آن جایزه اسکار هم تعلق هم می‌گیرد.

 

وی با اشاره به تفاوت صنعت سینما در ایران و‌ آمریکا بیان کرد: ما در ایران با صنعت سینمای ضعیفی روبرو هستیم و البته قبل از انقلاب شرایط، توجیه کننده وضعیت این صنعت بود. اما در دوران سازندگی و ریاست جمهوری احمدی نژاد سینمای ایران دچار رکود شد و فقط در دوره خاتمی فعال شد، در واقع سینمای اصلاحات سینمایی است که می‌توان گفت فیلمسازان در آن نیم نگاهی به سیاست داشتند و سینمای ژانر متلک‌گویی وجود داشت.

 

اصغر زاده ادامه داد: اما در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد دولت سعی کرد فضای کلی سینما را در اختیار بگیرد و هیچ پرنده‌ای پر نمی‌زد، مگر اینکه تحت کنترل دولت باشد. این امر باعث شد سینما دچار مشکلات جدی شود.

 

وی افزود: امیدوارم در این دولت که اراده مردم بر این بود تا رئیس جمهوری با شعارهایی که داده است انتخاب شود،‌ فضای فرهنگی کشور از امنیتی بودن خارج شود و شرایطی پیش آید که سینماگران نسبت به مسائل مردم اهمیت قائل شوند که برخی از این مسائل بازخوانی تاریخ است.

 

به گفته اصغرزاده اگر مساله اشغال سفارت آمریکا در ایران به خوبی بررسی شود نه تنها باعث اعتماد به نفس نسل جوان می‌شود بلکه به جامعه بین‌المللی هم جواب خوبی می‌دهد.

 

او با اشاره به فیلم «آرگو» و ارائه تصاویری که در ابتدای فیلم از گذشته آمریکا نشان داده می‌شود‌، گفت: سینمای ایران و سینماگران باید خودشان تقدس زدایی کنند و وارد حوزه سیاسی شوند. چرا که ما اگر اکنون از رابطه نسل جوان با گذشته نگرانیم و آنها دچار نوعی انحلال طلبی شده‌اند. بنابراین امیدوارم در شرایط جدید که روابط خارجی در اولویت کار دولت قرار گرفته بخش‌های فرهنگی و هنری و به خصوص سینما نیز درک صحیحی از جامعه و مطالبات آن داشته باشند.

 

اصغرزاده تاکید کرد: قبول کنید که سینمای ایران بارها خود را به ندیدن زده است. البته من نمی‌خواهم سینماگران را متهم کنم اما اگر سینماگران فعلی و گذشته را مقایسه کنید، می‌بینیم که آنها اصلا قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. ما چندین‌بار تلاش کردیم و از سینماگران خواستیم که مساله اشغال سفارت آمریکا در ایران را مطرح کنند. اما هربار با موانعی روبرو شدیم که البته این موانع تنها به مسائل مالی مربوط نمی‌شد.

 

وی در پاسخ به اینکه چقدر امکان دارد تا این فیلم بدون دخالت و وجود ممیزی ساخته شود‌، اظهار کرد: این مساله را نفی نمی‌کنم ولی معتقدم این فعالیت یک مبارزه سفید است.

 

این صاحب‌نظر سیاسی همچنین درباره اینکه چرا در این مقطع زمانی به فکر ساخت فیلمی درباره اشغال سفارت آمریکا در تهران افتاده‌اند، گفت: همانطور که بازی ایران و آمریکا دو نیمه داشت رابطه بین این دو کشور هم به همین صورت بوده و استارت نیمه دوم در دوره خاتمی زده شده است. در آن مقطع بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها مطرح شد و اتفاق دیگر گفت‌وگو با کریستین امان‌پور بود که می‌توان به آن اشاره کرد اما اشکال کار اینجا بود که در همان زمان فضا دو قطبی شد و در شرایطی که گفت وگوی تمدن‌ها در سازمان ملل مطرح می‌شود در داخل کشور دو جناح گفت‌وگویی با یکدیگر نداشتند و هرچه بود درگیری بود.

 

با انتخاب روحانی، جامعه سه قطبی شد

اصغرزاده ادامه داد: اما انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور، جامعه را سه قطبی کرد و این فضای سه قطبی امکان فعالیت را برای سینما فراهم می‌کند. بنابراین قرار نیست قرائت ما در اشغال سفارت آمریکا تا ابد بر قطع رابطه ایران و آمریکا باشد.

 

سینما قرار نیست، شانه‌هایش را زیر تابو شکنی‌ خم کند

مشاور پروژه سینمایی اشغال سفارت آمریکا در تهران همچنین در توضیح تغییر شرایط گفت: در سال‌ 92 شاهدیم رهبر معظم انقلاب برای اولین‌بار مطرح کردند که حتی کسانی که نظام را قبول ندارند در انتخابات و رای گیری شرکت کنند و این یعنی اینکه وجود عده‌ای که نظام را قبول ندارند به رسمیت شناخته می‌شود، بنابراین وقتی این اتفاق رخ داده و مردم هم دولتی را انتخاب کرده‌اند که سیاست‌هایشان را قبول دارند پس چرا سیاستگران به کمک دولت نیایند ضمن اینکه قرار نیست سینما شانه‌های خود را زیر تابو شکنی خم کند، چرا که معتقدم کسی مخالف واقعیت‌ها نخواهد بود.

 

اصغرزاده در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه دانشجویان خط امام که در حادثه اشغال سفارت شرکت داشتند معصوم نبودند، گفت:قرار نیست در این پروژه قرائتی از اشغال سفارت آمریکا به تصویر کشیده شود که افکار عمومی از آن احساس سرشکستگی کنند، بلکه باید کاری که جوانان در آن خودباوری داشتند، روایت شود. همچنین قرار نیست ما دوباره بر مدار جاذبه آمریکا برگردیم ولی قرار هم نیست که در انزوا باشیم.

 

این پروژه که هم اکنون در مرحله پیش‌تولید به سر می‌برد طبق گفته تهیه‌کننده‌اش، ممکن است بیش از یک فیلم سینمایی ظرفیت ساخت داشته باشد به‌طوری که به سریال یا چند فیلم سینمایی تبدیل شود.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین