امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۶ Friday, 19 April 2024

ظریف: قصد سلطه بر منطقه نداریم، از اندازه کشور خود راضی هستیم

ظریف: قصد سلطه بر منطقه نداریم، از اندازه کشور خود راضی هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل تاکید کرده است که امکان توافق با غرب بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران بسیار زیاد است.

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز ، به نقل از خبرگزاری رویترز، دکتر محمد جواد ظریف، ضمن امیدواری به رسیدن توافق اتمی، به اعتراض‌هایی که در منطقه شکل گرفته واکنش نشان داده و گفته است: «ما نمی‌خواهیم منطقه را تحت سلطه خود دربیاوریم. ما از اندازه و جغرافیای فعلی خود بسیار راضی هستیم».  ظریف در گفت‌وگویی کوتاه با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل گفت: «مذاکرات با جدیت در جریان است و وقتی طرف‌های مذاکره جدی باشند، احتمال رسیدن به توافق هم بالا می‌رود».
:
ظریف در گفت‌و‌گو با اشپیگل همچنین گفته است: «ما با سیلی از اظهارنظرهای تهاجمی از سوی عربستان سعودی روبرو شده‌ایم. به نظر می‌رسد برخی از کشورهای منطقه خیلی هراسان شده‌اند. ولی هیچ نیازی به ترسیدن نیست». به گزارش وبسایت اشپیگل آنلاین، ظریف همچنین به اعتراض‌هایی که در منطقه شکل گرفته، واکنش نشان داده و گفته است: «ما نمی‌خواهیم منطقه را تحت سلطه خود دربیاوریم. ما از اندازه و جغرافیای فعلی خود بسیار راضی هستیم».
:
کشورهای منطقه چون عربستان سعودی، کویت، بحرین، عمان، امارات متحده عربی به همراه اسرائیل، از منتقدان تفاهم هسته‌ای با ایران هستند. عربستان و گروهی از کشورهای هم‌پیمان آن، از ششم فروردین امسال اقدام به بمباران مواضع شیعیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن کرده و به منظور جلوگیری از رسیدن اسلحه به دست آنها، کشتی‌های راهی یمن را نیز بازرسی می‌کنند.
:
تنش‌ها در روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی بالا گرفته و حتی گزارش شد ایران از عربستان به شورای امنیت سازمان ملل، شکایت کرده است. غلامعلی خوشرو، سفیر ایران در سازمان ملل در نامه خود به شورای امنیت نوشته‌ است: «جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده تا به هر نحو ممکن جهت کاهش درد و رنج مردم صدمه‌دیده یمن اقدام کند اما این تلاش‌ها عمدتاً با ممانعت‌های نیروهای ائتلاف روبه‌رو شده‌است».
دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان از روز ۲۲ اردیبهشت در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و این کشورها و نیز معاون مسئول بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد. تهران و ۱+۵ اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا روز ۱۱ تیر ماه به توافقی جامع در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران دست یابند.
:
عراقچی: بازرسی مدیریت شده ممکن است

در همین حال، عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران می‌گوید که تهیه متن پیش‌نویس توافق به این زودی تمام نمی‌شود. او همچنین گفت که امکان “بازرسی مدیریت شده” از مراکز نظامی ایران در چهارچوب اجرای پروتکل الحاقی وجود دارد. عباس عراقچی، پس از دیدار با یوکیا آمانو، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که تهیه متن نهایی یه این زودی تمام نخواهد شد و چند هفته به درازا خواهد کشید. او با اشاره به وجود اختلافات بسیار در تهیه پیش‌نویس گفت: «کار بسیار سختی است. هم در موارد جزئی و هم در موارد یک مقدار کلی اختلاف وجود دارد.» به گفته عراقچی یک یا دوهفته دیگر باید مذاکرات ادامه پیدا کند تا یک متن واحد با حداقل اختلافات برای طرح در جلسه وزیران کشورهای مذاکره کننده تهیه شود. او سرعت پیشرفت در مذاکرات را به دلیلی سختی کار کند ارزیابی کرد.
:
عضو تیم مذاکره کننده ایران همچنین گفت که در دیدار با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره نظارت‌ها و بازرسی‌ها بر تاسیسات هسته‌ای به ویژه تاسیسات نظامی گفت وگو کرده است. عراقچی تصریح کرد آنچه در مذاکرات مطرح است دسترسی‌هایی است که در چارچوب پروتکل الحاقی داده می‌شود و آمانو نیز بر همین این موارد تاکید دارد. او افزود: «چیزی فراتر از آنچه آژانس با بقیه کشورها اجرا می‌کند، مد نظر نبوده و نیست.»
:
وی با بیان اینکه بازرسی از مراکز نظامی بیشتر به صورت “مشاهده میدانی” خواهد بود، گفت: «بنابراین در چارچوب پروتکل الحاقی، موضوع دسترسی‌ها مطرح است و نه بیشتر از آن.» امکان بازرسی از مراکز نظامی ایران یکی از مواردی است که با واکنش منفی فرماندهان نظامی این کشور روبرو شده است. آن‌ها می‌گویند اجازه نخواهد داد که از این مراکز و بویژه سایت‌های مربوط به فعالیت‌های موشکی ایران بازدیدی صورت گیرد.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین