امروز: سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۰ Tuesday, 16 April 2024

عراقچی: هیچ کس تصور نکند بر اثر توافق ژنو دوستی و رفاقتی ایجاد شده است

عراقچی: هیچ کس تصور نکند بر اثر توافق ژنو دوستی و رفاقتی ایجاد شده است

سیدعباس عراقچی اعلام کرد ایران در پاسخ به اقدامات آمریکا در رابطه با تحریم برخی افراد و شرکت‌هایی که با کشورمان معاملات اقتصادی انجام می‌دادند، اقداماتی تمهید کرده است و آن را انجام خواهد داد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با 1+5 اظهار کرد: اقدامات آمریکایی‌ها در تحریم چند فرد و شرکت که با ایران معاملات اقتصادی داشته‌اند، خلاف نص توافق ژنو نیست اما خلاف روحیه همکاری، حسن نیت و تفاهمی است که در این توافقنامه آمده است. در آستانه دور جدید مذاکرات نمی‌توانیم این اقدام را حمل بر حسن نیت و مبتنی بر روحیه همکاری ارزیابی کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در دور قبل، وقتی این تحریم‌ها را دنبال کردند، چند روز مذاکرات کارشناسی را تعلیق کردیم تا این که آن‌ها اطمینان دادند که تحریم‌های جدیدی را در دستور کار قرار نخواهند داد. این بار هم اقداماتی تمهید شده که در پاسخ به این اقدام آن‌ها انجام می‌شود.

 

معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره برخی اظهارات مقام‌های آمریکایی علیه تهران، با بیان این که هدف توافق ژنو عادی‌سازی روابط ایران و غرب یا آمریکا نیست، گفت: هدف ما رسیدن به یک پیمان دوستی، نیست. خصومت میان ما و آمریکا سر جای خود است. ما اصلا وارد عادی سازی روابط نشده‌ایم. توافق ژنو تنها سعی می‌کند یکی از موضوعات مورد اختلاف میان ما و غرب و آمریکا را مدیریت کند اما دشمنی و مشکلات ما با آمریکا سر جای خودش است. ما با آمریکا درباره‌ی ده‌ها موضوع مشکل داریم. در موضوع فلسطین، موضوعات مربوط به خاورمیانه، سوریه، حقوق بشر، سلطه طلبی، هژمون جهانی و موضوعات مربوط به زیاده خواهی با آمریکا، مشکل داریم. مشکلات ما هنوز سر جای خود است، آمریکا از دید ما همان شیطان بزرگ است و چیزی تغییر نکرده است.

 

وی تاکید کرد: هیچ کس تصور نکند بر اثر توافق ژنو دوستی و رفاقتی ایجاد شده است؛ اصلا از این خبرها نیست. همان روابطی که حاکی از عدم زیر سلطه رفتن ما و پذیرفتن سلطه طلبی آمریکا و مخالفت با سیاست‌های استکباری آمریکا بوده است ادامه دارد.

 

معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر این که در هیچ یک از مبانی ایران و برنامه‌های آینده‌ی کشورمان موضوع سلاح هسته‌ای وجود ندارد اضافه کرد: قرار نیست هیچ رابطه‌ی خاصی بین دو طرف به وجود بیاید، برخی توقع دارند و می‌پرسند چرا آنها روحیه‌ی استکباری خود و خصومت‌های خود را کنار نگذاشته‌اند؟ باید در نظر داشت آمریکا همان آمریکاست و خصومتش با ما همانی است که از 35 سال پیش در پی انقلاب اسلامی به وجود آمد و تاکنون ادامه یافته است.

 

عراقچی تصریح کرد: بسیاری از مواضع مقام‌های آمریکایی از جمله وزیر خارجه و همچنین خانم وندی شرمن حاکی از ضعف آن‌هاست زیرا آن‌ها باید با توجه به امتیازاتی که به ایران دادند، پاسخگوی افکار عمومی خود و دوستانشان در منطقه باشند. این که می‌گویند می‌خواستند پیچ و مهره‌ای از فعالیت هسته‌ای ایران باقی نماند اما نتوانستند، سند افتخار مردم ایران است.

 

عراقچی ادامه داد: آنها باید به افکار عمومی خود پاسخ دهند که چرا شش قطعنامه علیه ایران را کنار گذاشته‌اند. باید به امتیازاتی که درباره ایران داده‌اند جواب دهند و به غنی سازی ایران در توافق ژنو رضایت داده‌اند و تضمین هم داده‌اند که در گام نهایی هم غنی سازی وجود خواهد داشت. چرا به قدرت منطقه‌ی ایران افزوده‌اند؛ باید سوال و جواب‌هایی که آنها در کنگره دارند را به دقت مطالعه شود. آنها به خواسته‌های خود نرسیدند و در آینده هم نخواهند رسید.

 

وی همچنین در پاسخ به اظهارات اخیر شرمن گفت: خانم شرمن در کنگره در پاسخ به نمایندگان از موضع ضعف و انفعال موضوعاتی را مطرح می‌کند که بعضا حالت گستاخی داشته است و توأم با عباراتی بود که غیرقابل‌پذیرش است. ما به آن‌ها می‌گوییم که آزموده‌های غلط خود را تکرار نکنند. آن‌ها در مذاکرات قبلی هم تجربه کرده‌اند که ما تحت فشار مذاکره نمی‌کنیم.

 

وی تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم کسی برای ما دستور العمل مذاکرات تعیین کند. خانم شرمن و دولت آمریکا حق ندارد دستور مذاکرات برای مجموعه‌ی ما تعیین کند. این دستور باید در توافقی که در مذاکرات انجام می‌شود تامین شود. آنها نمی‌توانند بگویند ما به چه چیزی نیاز داریم و به چه چیزی نیاز نداریم. خانم شرمن نمی‌تواند برای ما نیاز تعیین کند. این که گفته است ایران به فردو نیاز ندارد قابل پذیرش نیست. ما اصلا به آنها اجازه نمی‌دهیم که از طرف مردم ایران تصمیم بگیرند؛ ما به چه چیزی نیاز داریم و یا به چه چیزی نیاز نداریم. این تصمیم مربوط به ما و مربوط به استقلال ماست. آنچه که ما به حفظ آن مصمم هستیم استقلالمان است. خانم شرمن فراموش نکند که آمریکا فقط یک عضو تیم مذاکراتی است. قطعا اجازه نمی‌دهیم آن‌ها برای ما دستور العمل تعیین کنند و هیچ گونه فشار و تحمیلی در مذاکرات وجود داشته باشد.

 

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران تصریح کرد: آنها باید بدانند ما در طول 10 سال گذشته به تحریم‌های اقتصادی شدید آنها و تهدیدهای نظامی مختلف و فشارهای سیاسی، روانی و تبلیغاتی آنها وقعی نگذاشتیم و باجی ندادیم. هیچ دلیلی ندارد بخواهیم در مذاکرات باج دهیم. این بسیار روشن است. مسلما این اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین باید بین آنجا که از موضع ضعف و انفعال توجیه می‌کنند و آنجایی که می‌خواهند رجز خوانی کنند و فشار سیاسی ایجاد کنند تمایل قائل شویم و آن را درک کنیم. ما حتما در محیط بدون فشار مذاکره خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم هیچ گونه تحمیلی وجود داشته باشد.

 

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره مذاکره در خصوص موشک‌های بالستیک در مذاکرات 1+5 گفت: موضوع مذاکرات ما فقط هسته‌ای است و به هیچ وجه وارد موضوع دیگری نخواهیم شد. ما این موضوع را در مذاکرات قبلی روشن کرده‌ایم و در مذاکرات آینده هم روشن باشد که به هیچ وجه وارد هیچ موضوع دیگری غیر از هسته‌ای در مذاکرات نخواهیم شد. از خانم شرمن پرسید شده که در توافق گام اول چرا وارد برنامه مربوط به موشک‌های بالستیک نشده‌اید که ایشان پاسخ داده است نمی‌شود همه چیز را در گام اول توافق کرد؛ در حالی که نمی‌گوید ایران در گام اول به هیچ وجه اجازه نداد کسی وارد این موضوعات شود .

 

وی تاکید کرد: به ایشان و هر کسی در 1+5 که چنین تصوری دارد، قاطعانه می‌گویم موضوعاتی که مربوط به مسائل دفاعی ماست، به هیچ وجه قابل مذاکره نیست. همان‌طور که در مذاکرات قبلی اجازه ندادیم، به هیچ وجه در گام‌ نهایی هم اجازه نخواهیم داد. مسائل دفاعی ایران قابل مذاکره و قابل سازش نیست و مسلما از خطوط قرمز ما در مذاکرات خواهد بود.

 

عراقچی همچنین درباره‌ی اقدام آمریکا برای گذاشتن برخی شرکت‌ها و افراد که با ایران معامله داشتند در لیست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند گفت: توافق ژنو بخشی از تحریم‌ها را شامل می‌شود و بخش زیادی از تحریم‌ها هنوز وجود دارد. اما در مقابل غنی سازی ما هم ادامه دارد. تحریم‌های جدید اضافه نمی‌شود. اگر آنها مرتب می‌گویند تحریم‌های گذشته ما ادامه دارد از آن سو غنی سازی ما هم ادامه دارد. اگر بخشی از تحریم‌ها را که قابل توجه هم هست تعلیق کرده‌اند ما هم تنها بخش کوچکی از غنی سازی را تعلیق کردیم که مورد نیازمان نبوده است.

 

عراقچی که در برنامه‌ی گفت‌وگوی ویژه‌ی خبری سخن می‌گفت، درباره‌ی اجرای گام اول توافق‌نامه‌ی ژنو اظهار کرد: همه چیز درباره‌ی اجرای گام اول توافق به خوبی پیش می‌رود و از این جهت دچار مشکل نیستیم و نکته‌ای وجود ندارد و تعهدات هر دو طرف در زمان خود، انجام شده است.

 

معاون وزیر امور خارجه‌ی کشورمان با اشاره به مذاکرات مربوط به گام نهایی که قراراست 28 فوریه در وین آغاز شود گفت: مذاکرات سخت است، اما برای این که دچار مذاکرات کش‌دار و طولانی نشویم تاکید کرده‌ایم که مذاکرات مربوط به گام نهایی بیشتر از یک سال نخواهد بود. با این حال اگر طرف مقابل زیاده‌خواهی‌هایش را که عادت آنها است را کنار بگذارند و با حسن نیت وارد مذاکرات شوند ظرف چند ماه می‌شود این مذاکرات را به نتیجه رساند و به راه حل جامعی برای موضوع هسته‌یی ایران که منجر به لغو تمامی تحریم‌ها شود برسیم.

 

عراقچی گفت: جلسه‌ی اول مربوط به مذاکرات گام نهایی در وین برگزار می شود درباره‌ی جلسات بعدی باید تصمیم گیری کنیم که در چه مکان دیگری این نشست برگزار شود. قرار گذاشته‌ایم در شهرهایی که مقر سازمان ملل است این گفت‌وگوها را انجام دهیم. ژنو محل خوبی برای مذاکرات بود. از آنجا که با مذاکرات مربوط به سوریه هم زمان شده است، تصمیم گرفتیم در وین مذاکرات مربوط به گام نهایی آغاز شود. بحث نیویورک هم که مقر دیگر سازمان ملل است مطرح بود، اما وقتی مطرح شد شرایط سیاسی آمادگی برای برقراری مذاکرات در نیویورک را نداشت. ما چندان علاقه‌مند به رفتن به نیویورک نبودیم و هنوز هم نیستیم و ژنو و وین ترجیح می‌دادیم.

 

وی درباره‌ی مذاکرات انجام شده بین سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درتهران نیز گفت: این مذاکرات تاثیراتی بر مذاکرات با 1+5 دارند اما باید دقت داشت. این دو مسیر جداگانه‌ای دارند.

 

عراقچی با بیان این که موضوعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران اگرچه فنی هستند اما از یک ماهیت سیاسی برخوردارند و حل و فصل آن نیاز به اراده‌ی سیاسی دارد اظهار کرد: ایران و آژانس7 موضوع را مشخص کردند که در طول سه ماه آینده سعی می‌کنیم تکلیف آن را روشن کنیم تا از دستور کار آژانس خارج شود.

 

معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر این که توانایی‌های داخلی و قدرت مردم مولفه‌ی اصلی قدرت ایران است اظهارکرد: ایران قدرتی است که به هیچ قدرت خارجی وابستگی ندارد. منشاء ‌قدرت ما توکل به قدرت لایزال الهی و بعد اتکا به مردم خودمان است. در همه‌ی زمینه‌ها هر جا موفق بودیم زمانی است که به داشته‌ها و استعدادهایمان اعتماد و اتکا کردیم. معتقدم آنچه که آمریکایی‌ها را به موضعی رسانده که اراده و خواسته مردم ایران که غنی سازی بوده است را بپذیرند به دلیل توانایی‌ها و قدرت ماست. این که آنها نتوانسته‌اند به خواسته‌های خود برسند سند افتخار مردم ایران و نشان دهنده‌ی عظمت مردم ایران است.

 

وی با بیان این که اعتراف اوباما دربره‌ی این که نتوانسته فعالیت‌های هسته‌یی ایران را متوقف کند اعتراف به این بوده است که گزینه‌ی نظامی مدت‌ها است از روی میز آنها برداشته شده اضافه کرد: آنها امروز با احتیاط می‌گویند هیچ گزینه‌ای را از روی میز برنداشتند. آنها می‌دانند که حریف مردم ایران و حریف توانایی‌های دفاعی و قدرت نظامی و موشکی ایران نمی‌شوند. آنها مدت‌ها است که هزینه‌های این موضوعات را می‌دانند.

 

وی با بیان این که 1+5 مغلوب اراده ی ایران شد و به آن احترام گذاشت گفت: این موضوع به دلیل مقاومت مردم ایران و ایستادگی آنها و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری بوده است که روشن‌گری‌های ایشان همواره مسیر و راه ما را روشن کرده است و برای دور بعدی مذاکرات تنها دلگرمی و عامل اعتماد به نفس ما و قدرتمان در مذاکرات حضور و انرژی مدام مردم خودمان خواهد بود.

 

وی برگزاری انتخابات را حماسه‌ای بزرگ دانست که برای بسیاری از دموکراسی‌هیا پیشرفته‌ی غربی آرزو است گفت: مطمئنم این حماسه در راهپیمایی عظیم مردم در روز 22 بهمن بار دیگر خود را نشان خواهد داد و حتما سرمایه‌ی بزرگی برای ما در طول مذاکرات خواهد بود. آنها دلگرمی و اعتماد به نفس را به ما خواهند داد و ما با اتکا به آن است که در مذاکرات با عزت، صلابت شرکت خواهیم کرد. تا اینجا دستاوردهای بسیار خوبی داشته‌ایم و اراده‌ی مردم را حاکم کرده . ان شاء الله در گام نهایی این اراده تثبیت کامل خواهد شد.

 

عراقچی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره‌ی این که نسبت بین دیپلمات بودن و انقلابی بودن تا چه اندازه قابل جمع است آن هم در مقابل آمریکا که از کودتای 1332 خصومت‌هایی با ایران داشته است؟ اظهار کرد: همه‌ی ما قبل از هر چیز انقلابی هستیم . همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند. همه‌ی ما به تبعیت از ایشان و آرمان‌های بلند امام خمینی (ره) انقلابی پایبند به ارزش‌ها و اصول آن هستیم که مبارزه با سلطه و زورگویی‌ها یکی ازاصول آن است.

 

وی با بیان این که دیپلمات شرح وظایفی دارد ادامه داد: من خود و همکارانم در وزارت خارجه را دیپلمات انقلابی که پایبند به ارزش‌های انقلاب و متعهد به آرمان‌های آن است و منابع ملی مردم و کشور را در راستای آرمان‌های انقلاب دنبال می‌کنند می‌دانم. تعبیر دیپلمات انقلابی را نه فقط برای خودم بلکه برای همه همکارانم در وزارت خارجه و شخص آقای ظریف وزیر محترم خارجه که به هر حال پرچم‌دار ما در این عرصه هستند تعبیر درست و صحیحی می‌دانم.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین