امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۸ Thursday, 18 April 2024

قائم مقام وزیر خارجه: چیزی که متضمن منافع ملی‌مان نباشد، قبول نمی‌کنیم

قائم مقام وزیر خارجه: چیزی که متضمن منافع ملی‌مان نباشد، قبول نمی‌کنیم

قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: اگر جریان‌های اسلامی در مصر مسوولانه‌ترنسبت به جریان افراط گرایی برخورد می‌کردند قطعا همراهی بیشتری از مردم مصر را با خود داشتند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، مرتضی سرمدی با بیان اینکه مصر با تاریخ و فرهنگ کهن بخشی از قدرت جهان اسلام است که در حال لطمه خوردن و دچار نوعی فرسایش شده است اظهار کرد: این موضوع تاسف‌بارترین و اصلی‌ترین موضوعی است که علاقه مندان به سرنوشت مصر و نقش این کشور در خاورمیانه به آن توجه دارند. مصر باید جایگاه مناسب خود را برای حل مسائل خاورمیانه پیدا کند.

 

وی اضافه کرد: ارتش مصر یکی از قدرت‌های جهان اسلام است که می‌تواند در خدمت جهان اسلام قرار گیرد اما متاسفانه با مردم درگیر شده است. درگیر شدن با مردم و تحمیل شدن شرایطی که ارتش مجبور باشد در خیابان‌ها عمل کند یکی از نکات تاسف‌بار است ضمن اینکه جریان‌های اسلامی در مصر هم جلوی افراط‌گرایی را نگرفتند. بسیاری از کشورها که از دموکراسی و مردم‌ سالاری در بزرگ‌ترین قدرت جهان عرب یعنی مصر ناراحت بودند شرایط را بر جریان‌های اسلامی مصر تحمیل کردند که در نتیجه آن نوعی افراط‌گرایی شبیه افراط‌گرایی که در بقیه جهان اسلام تخریب و جنایت می‌کند ایجاد شد. متاسفانه این موضوع مقدار زیادی از مشروعیتی که ملت مصر انتظار داشتند را فراهم نکرد.

 

سرمدی توضیح داد: ملت مصر،‌ ملت فرهنگی‌، صبور و اهل مدارا است و ملتی خشن و اهل ستیز نیست. آنها واکنش مثبت نشان ندانند اگر جریان اصیل اسلامی در مصر مسوولانه تر نسبت به جریان افراط‌گرایی برخورد می‌کردند قطعا همراهی بیشتر مردم مصر را با خود داشتند. شاید بتوان گفت در چارچوب کلی همه تلاش‌ها باید متمرکز شود تا کمک کنیم جریان‌های اصلی قدرت در مصر به سمتی پیش روند که خواست مردم در صحنه سیاسی مصر به صورت پررنگ‌تر تحقق یابد.

 

قائم مقام وزیر امور خارجه تاکید کرد: برای ایران عمده‌ترین موضوع مصر خواست مردم این کشور است.

 

وی همچنین با بیان اینکه مبنای سیاست خارجی ایران بر مبنای تعامل قرار داده شده است گفت: ایران برنامه هسته‌ای خود را به صورت اولویت‌دار در دولت جدید در دستور کار خود قرار داد تا اهرمی که به جنگ‌طلبان اجازه می‌داد خواسته‌های خود را دنبال کند از آنها بگیرد.

 

سرمدی درباره برخی اظهارات جنگ‌طلبانه مقامات آمریکایی نیز گفت: لفاظی‌های همراه با جریان طلبی را باید در سه سطح جایگاه تهدیدکننده، جایگاه تهدیدشونده و محیط بین‌الملل بررسی کنیم. در دوره نئومحافظه‌کاران که عطش جنگ تمام ابعاد سیاست خارجی آمریکا را فرا گرفته بود آنها نتوانستند درمورد عملیات به ایران به نتیجه برسند این موضوع نشان می‌دهد که پشت این لفاظی‌ها نوعی محاسبه وجود دارد و برای آمریکا مشخص است که توان اجرایی کردن این نوع تهدیدها را ندارد و بیشتر لفاظی‌ها کلامی و تهدیدگونه است. از سویی باید در نظر داشت تهدیدها هیچگاه درباره ایران تاثیری نداشته است.

 

سرمدی ادامه داد: محیط سیاست داخلی آمریکا شامل مجموعه ای از نیروهای تشنه جنگ است که بیشتر منافع رژیم صهیونیستی را مد نظر دارد تا منافع آمریکا در عین حال نوعی رقابت داخلی وجود دارد که گاه تصور می‌کنند با بیان این تهدیدها می‌توانند در انتخابات رای بیشتری برای خود به دست آورند. در زمان دیگر لحن ملایم‌تر را باعث به دست آوردن رای بیشتر می‌بینند بنابراین نباید به آنها بیش از یک لفاظی برای فضای داخل کشورشان بها داد.

 

قائم مقام وزیر امور خارجه که در گفت‌وگوی ویژه خبری سخن می‌گفت درباره تاثیر اجرای توافق ژنو در 30 دی بر سیاست خارجی ایران نیز گفت: ایران به عنوان کشور مسوول و متعهد بر سر تعهدات خود است. ما موضوعی را قبول نمی‌کنیم مگر اینکه متضمن منافع ملی ما باشد. وقتی پذیرفتیم که بر سر آن هستیم تا زمانی که طرف مقابل همه به آن احترام بگذارد و تعهد خود و مسوولیت و وظایفش را حفظ کند این تعهد را ادامه می‌دهیم. از 30دی ماه تعهدات خود را اجرا کرده‌ایم طرف مقابل هم موضوع لغو تحریم پتروشیمی، کشتیرانی، بیمه، توقف تحریم طلا، قطعات خودرو، قطعات هواپیماهای مسافربری و تعمیر آن،‌ استمرار فروش نفت در سطحی که باقی مانده بود و افزایش ده برابری باز کردن حساب برای خرید کالا و محصولات مورد نیاز ،‌خرید دارو و غذا و شهریه دانشجویان را اجرا کرده است. اول فوریه نیز اولین قسط مبلغ آزاد شده به حساب بانک مخصوص می‌رود.

 

قائم مقام وزیر امور خارجه همچنین در بخش دیگری از سخنان درباره هماهنگ بودن دستگاه سیاست خارجی کشورمان با حوزه اقتصاد گفت: در وضعیت فعلی کشور ما به ویژه پس از اینکه تلاش شد نشان دهند تحریم‌های اقتصادی موثر واقع شده و آثارش را در اقتصاد کشور ما نشان داده است یکی از عمده‌ترین ماموریت‌های که سفارتخانه‌های ما دنبال می‌کنند استفاده بهینه از فرصت‌های اقتصادی برای توسعه کشور و کاهش دادن هزینه‌های مربوط به تامین نیازهای کشور است.

 

سرمدی اضافه کرد: صاحبان سرمایه و غول‌های اقتصادی متوجه این هستند که اگر شرایط کمی آسان تر شود تا بتوانند چند سال محرومیت از دسترسی و تعامل با اقتصاد قوی ایران را جبران کنند از آن استفاده خواهند کرد. دیپلماسی اقتصادی به صورت جدی در دستور کار ما است. تلاش می‌کنیم با هماهنگی دستگاه‌های اقتصادی داخل کشور آن را به نحوی ساماندهی کنیم که بیشترین استفاده را داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه دولت‌ها با وجود طرح شعارهایی درباره اقتصاد آزاد و بخش خصوصی در راستای سیاست‌هایشان مانع فعالیت شرکت‌های مختلف می‌شوند گفت: دولت‌ها اهرم‌های خود را برای متوقف کردن شرکت‌های بزرگ وقتی منافع دولت به خطر افتد به کار می‌گیرند اما ما این نکته را در نظر داریم که در شرایط متفاوت سیاست خارجی که شاید مجموعه فشارها به کشور افزایش می‌یابد و یا محدودیت‌های خاصی علیه کشور اعمال می‌شود نوعی آزمایش وجود دارد که ارزیابی کنیم کدام کشورها و طرف‌های اقتصادی کنار ما بودند و کدام یک در شرایط فشار و تهدید تسلیم شدند و عرصه را خالی کردند. نوع رفتار و عملکرد کشورها و شرکت‌ها به عنوان یکی از مولفه‌های است که مورد نظر ما است.

 

سرمدی درباره سیاست خارجی ایران و توجه به مناطق و قاره‌های مختلف برای افزایش رابطه و همکاری در دوره‌های مختلف اظهار کرد: شاید در مقاطع خاصی واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی یک کشور و اهداف میان مدت سیاست خارجی شرایط را به گونه‌ای دیکته کند که یک منطقه خاص اولویت بیشتری پیدا کند گاهی هم اگر سیاست خارجی موفق نباشد شرایط متناسب و متوازن برای بهره‌برداری از همه امکانات را فراهم کند و بلکه این امکان برای رقبا و دشمنان برای تحمیل شرایط خاص فراهم شود انتخاب‌ها محدود می‌شود. برای همین انتخاب محدود است که سراغ برخی مناطق می‌رود اما در دولت جدید ما مبنای‌مان داشتن بهترین روابط با کشورها است و در نظر داریم با در نظر گرفتن نوع رفتار کشورهای مختلف در شرایطی که ایران طی کرده است از همه اولویت‌های موجود در همه مناطق جهان برای پیشبرد سیاست خارجی‌مان استفاده کنیم.

 

قائم مقام وزیر امور خارجه با اشاره به اهمیت روابط ایران با کشورهای منطقه گفت: ما دوستان خوبی در آمریکای لاتین و آفریقا داریم و این سیاست را ادامه خواهیم داد کشورهای اروپای غربی هم مجموعه جدیدی هستند که به دلیل سیاست‌های نادرستی که آمریکا داشت خود را از ایران محروم کرده‌اند اگر سیاست‌های عاقلانه‌ای اتخاذ و تلاش کنند پاسخگوی شرایط جدید ایران باشند حتما از آنها استفاده خواهیم کرد ضمن اینکه روابط با چین و روسیه هم جزو اولویت‌های ایران نیز است.

 

وی درباره تحولات سوریه نیز گفت: کشورهای غربی هنوز ملزومات راه حل سیاسی را باور نکرده‌اند و به آن نرسیده‌اند آنها نمی‌توانند به مردم سوریه بگویند که باید چه اتفاقی در این کشور رخ دهد و چه چیزی نباید اتفاق بیفتد و نتیجه از قبل تعیین شده را به مردم این کشور تحمیل نکنند.

 

سرمدی تاکید کرد: به نتیجه نرسیدن در سوریه سبب سرریز شدن تروریسم،‌ افراط‌گرایی،‌ ناامنی و بی‌ثباتی به کشورهای همسایه و منطقه می‌شود.

 

قائم مقام وزیر امور خارجه در ادامه درباره وضعیت فلسطین نیز با بیان اینکه کمی احساس می‌شود که آگاهی‌ها در حال افزایش است اضافه کرد: همزمان شاهدیم که آمریکایی‌ها همه فشار سیاسی خود را متمرکز کرده‌اند تا در این مقطع از غفلت و مشغول بودن قدرتهای منطقه استفاده کنند و نوعی راه‌حل‌های بسیار خطرناکی را به فلسطین تحمیل کنند. سفرهای پی در پی که وزیر امور خارجه به منطقه دارد و گفت‌وگوهای بین رژیم صهیونیستی و دولت خودمختار حکایت از این دارد که نوعی سوء بهره‌برداری از این فضا برای تحمیل شرایط کاملا ناگوار به فلسطینی‌ها وجود دارد.

 

سرمدی اضافه کرد: امیدواریم قدرت‌های جهان اسلام هر چه سریعتر به خود آیند و متوجه شوند که اگر مقداری بیشتر صرف درگیریهای داخلی خود باشند اصلی‌ترین موضوع که فلسطین است در محاق فراموشی قرار خواهد گرفت و راه‌حل‌هایی بر آن تحمیل خواهد شد.

 

وی در پایان تاکید کرد: ملت فلسطین چنین آمادگی برای تن دادن به راه‌حل‌های تحمیلی ندارند اما آنها نیازمند نوعی مساعدت از سوی کشورهای همسایه هستند و کشورهای همسایه و منطقه باید خود را از درگیرهای داخلی نجات دهند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین