امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۲۹ Friday, 19 April 2024

ما را وارد حاشیه نکنید/اگر صندوق توسعه ملی خالی نبود تحریم نمی‌شدیم

ما را وارد حاشیه نکنید/اگر صندوق توسعه ملی خالی نبود تحریم نمی‌شدیم

معاون اول رییس‌جمهور گفت: دوستانی که کارنامه قبلی را داشتند و دوستان دیگری که از آن کارنامه دفاع می‌کردند، ما را وارد حاشیه‌ها نکنند و بگذارند که ما با عقل و تدبیر به مسائل اصلی کشور بپردازیم، چراکه اگر وارد حاشیه شویم مسائل خوبی بوجود نمی‌آید.

 

به گزارشسایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، اسحاق جهانگیری در مراسم روز جهانی استاندارد که صبح امروز در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، با مورد توجه قرار دادن مقوله استاندارد اظهار کرد: بحث استاندارد باید روزبه‌روز جدی‌تر دنبال شود و ما نباید از غافله جهانی شدن استاندارد عقب بیفتیم.

 

عملکردها با اهداف سند چشم‌انداز فاصله زیادی دارد

وی در ادامه با اشاره به شرایط دولت تدبیر و امید در آغاز کار خود اظهار کرد: دولت در حالی کار خود را آغاز کرد که چشم‌انداز 20 ساله‌ در نیمه راه است و نیمی از برنامه پنج‌ساله پنجم نیز گذشته است و ارزیابی‌های اولیه ما از اهدافی که در سند چشم‌انداز تدوین شده با عملکردها فاصله زیادی را نشان می‌دهد.

 

جهانگیری اضافه کرد:‌ ما برای تولید ناخالص ملی، یک رشد 8 درصدی و تورم را نیز تک‌رقمی پیش‌بینی کرده بودیم اما به نظر می‌رسد که این اعداد در شرایط فعلی از گفت‌وگوهای ما حذف و متاسفانه اعداد و ارقام دیگری جایگزین آن شده است.

 

معاون اول رئیس‌جمهور، با اشاره به شرایط رکود تورمی، بیکاری بسیار بالا بویژه در بین نسل جوان تحصیل‌کرده، نرخ پایین سرمایه‌گذاری، نامناسب بودن فضای کسب و کار، کاهش سرمایه‌گذاری خارجی، وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ملت و اقتصاد کشور را از جمله چالش‌هایی دانست که اقتصاد کشور در حال حاضر با آن روبرو است.

 

شاخص فساد در رتبه نگران‌کننده‌ای است

وی همچنین گفت: متاسفانه وضعیت کارنامه عملکرد در سال 91 وضعیت بدی است و شاید اگر مشکلی نبود و انسان می‌توانست به جای کلمه “بد” از کلمه دیگری استفاده کند،‌ این کار را می‌کردم اما من نمی‌خواهم از کلمات نگران‌کننده استفاده کنم. اگر چنین کارنامه‌ای دست یک دانش‌آموز و خانواده او داده می‌شد، شرایط خوبی برای او پیش نمی‌آمد؛ چنانچه شاهد بودیم رشد اقتصادی کشور در سال 91 منهای 5.8 درصد، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص منهای 21.9 درصد، رشد تشکیل سرمایه در بخش ساختمان منهای 32 درصد، رشد مصرف بخش خصوصی منهای 1.9 درصد و تورم در پایان سال 91، 30.5 درصد بوده است ولی از شهریور سال گذشته تا شهریور امسال 40.1 درصد تورم داشته‌ایم. ضمن این که رشد پایه پولی و نقدینگی نگران‌کننده است و وضعیت فضای کسب و کار کشور نیز افت کرده است. همچنین شاخص فساد در رتبه نگران‌کننده‌ای است و همه اینها نشان می‌دهد که این کارنامه، کارنامه خوبی نیست.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه “اگر بخواهیم به برخی بخش‌هایی که در دولت گذشته در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی وجود داشته اشاره کنیم، موضوعی نگران‌کننده است”، در عین حال گفت که “ممکن است مجبور شویم با توجه به شرایط، به بخشی از این موارد اشاره کنیم”.

 

وی در ادامه با مورد توجه قرار دادن وضعیت یارانه‌ها در کشور اظهار کرد: در این راستا، تعادل در منابع و مصارف بسیار نگران‌کننده است. ما باید ماهی سه هزار و 500 میلیارد تومان بین مردم توزیع کنیم. تصور من بر این است که مردم ایران همچنان فکر می‌کنند مقداری به قیمت حامل‌های انرژی اضافه شده و همین مقدار بین مردم توزیع می‌شود، در حالی که تکلیفی که قانون‌گذار قرار داده این بود که 50 درصد از منابع حامل‌های انرژی به صورت نقدی توزیع شود و از 50 درصد دیگر، 20 درصد خرج کارهای داخل دولت شود و 30 درصد هم به تولید کمک کند.

 

یارانه این ماه با چند روز تأخیر واریز می‌شود

جهانگیری افزود: در پایان هر ماه دچار کسری می‌شویم و باید به مهمترین دستگاه‌ها مثل نفت و نیرو یا منابع بانکی برای پرداخت یارانه‌ها فشار بیاوریم. تاکنون دو ماه از یارانه‌ها پرداخت شده است و ماه سوم که قرار بود امروز پرداخت شود با چند روز تاخیر پرداخت خواهد شد.

 

امیدواریم لایحه اصلاح بودجه هرچه زودتر در اختیار ما قرار بگیرد

وی در ادامه با بیان اینکه “در زمینه بودجه، وضعیت نگران‌کننده‌تر است”، افزود: بر اساس گفته مسئولان دولت قبل، 70 هزار میلیارد تومان کسری وجود داشت. ما در این باره لایحه‌ای برای مجلس فرستادیم که متاسفانه روند آن در مجلس طولانی شد و البته اصرار دولت هم بر این است که هر کاری که می‌خواهد انجام دهد حتما قانونی باشد و امیدواریم لایحه اصلاح بودجه هرچه زودتر در اختیار ما قرار بگیرد.

 

جهانگیری تاکید کرد: دوستانی که این کارنامه را داشتند و دوستان دیگری که مدافع کسانی بودند که چنین کارنامه‌ای را داشتند، ما را وارد حاشیه‌ها نکنند و بگذارند که ما با عقل و تدبیر به مسائل اصلی کشور بپردازیم و ما اگر وارد حاشیه شویم مسائل خوبی بوجود نمی‌آید.

 

وی با بیان اینکه “ما ملت بزرگی داریم که انقلاب بزرگی رابه سرانجام رسانده است و برای پابرجا بودن این نظام شهدای زیادی را تقدیم کرده است”، افزود: باید تلاش کنیم که از تنگناها عبور کنیم. در آن مواقع که لازم بود، ملت ایران به نقش تاریخی خود عمل کرد. در زمانی مردم ایران با رگ و پوست خود احساس کردند که شرایط کشور دشوار شده است و باید تغییر بوجود بیاورند و آن حماسه شکل گرفت؛ بنابراین ما باید از لحظه به لحظه در این دولت استفاده کنیم.

 

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: همین جناب آقای مهندس نعمت‌زاده، از آن مدیرانی بودند که از اولین لحظاتی که به دولت رفته‌اند می‌دانستند که باید چه کنند و قرار نبود مدتی را صرف یادگیری کنند.

 

فضای لازم برای بخش خصوصی را فراهم می‌کنیم

جهانگیری با بیان اینکه “ما باید دو سیاست کوتاه‌مدت و بلندمدت را بصورت هماهنگ دنبال کنیم”، اظهار کرد: باید تلاش کنیم که در سال جاری مانع شتاب بیشتری در روندهای منفی شویم. همچنین لازم است برای حل مشکل تورم و بیکاری راه حل پیدا کنیم. برای اینکه این کارها انجام شود، در مرحله اول به شما دوستان در بخش خصوصی عرض می‌کنم که مجموعه‌ای که در دولت مسئولیت قبول کرده است به این موضوع اعتقاد دارد که موتور اصلی کشور بخش خصوصی است و ما برای بخش خصوصی فضای لازم را بوجود خواهیم آورد و موانع پیش روی تولید را برطرف می‌کنیم.

 

بر اجرای مصوبات جدی هستیم

وی خطاب به حاضران تاکید کرد: شما این را بدانید که ما در دولت روی مصوبات جدی هستیم و این شعار را هم نمی‌دهیم که گوش می‌پیچانیم. هر مدیری که می‌خواهد کار کند باید به تصمیمات دولت پایبند باشد. هر وقت قرار بود بحث کارشناسی انجام شود این کار را می‌کنیم ولی وقتی تصمیمی گرفته شود، به اجرای آن مُصر هستیم. من در اولین فرصت جلسه‌ای با مسئولان بانک‌ها می‌گذارم تا ببینیم مشکلات چیست و آن را برطرف کنیم.

 

اولویت نخست دولت، کاهش و سپس توقف تورم است

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: به دلیل تورم بالا در کشور و فشاری که بر گُرده مردم تحمیل کرده است، اولویت نخست دولت کاهش و پس از آن متوقف کردن تورم است و برای این موضوع نباید قدمی برداریم که موجب افزایش پایه پولی و نقدینگی شود. باید کاری کنیم که تورم موجود، در پایان سال کمتر شود و حتماً تولید کشور جان جدیدی گرفته باشد بطوری که صنعت‌گران نگوید تولید نفس‌های آخر خود را می‌کشد. باید طوری عمل کنیم که رشد اقتصادی کشور در پایان سال 92 وضعیت مطلوبی داشته باشد.

 

معاون اول رییس‌جمهور افزود: ما در کوتاه‌مدت در این راستا حرکت می‌کنیم و امیدواریم صاحب‌نظران در بنگاه‌های اقتصادی و دانشگاه‌ها در این باره به دولت کمک کنند.

 

بخشنامه بودجه 93 به زودی به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود

وی با بیان اینکه “سیاست اصلی دولت در حال حاضر در تنظیم بودجه 93 خود را نشان می‌دهد”، گفت: ما از دیشب در جلسه‌ هیأت دولت درباره بودجه سال 93 بحث کردیم و آقای رئیس‌جمهور بخشنامه آن را به زودی به دستگاه‌ها ابلاغ خواهند کرد.

 

سال 93 نباید رکود تورمی داشته باشیم

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم طوری قدم بردارم که در سال 93 از رکود تورمی خارج شویم و اصلا رکود از اقتصاد برداشته شود و واحدها با نشاط بیشتری کار کنند. ما می‌خواهیم منابع مورد نیازمان را به نحوی تامین کنیم که نقدینگی بخش صنعت تامین شود؛ ضمن اینکه خواهان این هستیم که یک انضباط مالی بر بودجه دولت حاکم کنیم.

 

امیدواریم سال 93 بخش قابل توجهی از بدهی دولت به پیمانکاران پرداخت شود

جهانگیری با مدنظر قرار دادن نقش پیمانکاران در اقتصاد کشور اظهار کرد:‌ پیمانکاران بخش قابل توجهی هستند که امروز طلب‌هایی را از دولت دارند و ما امیدواریم در سال 93 بخش قابل توجهی از بدهی دولت به پیمانکاران پرداخت شود.

 

دیپلماسی کارآمد، از جمله سیاست‌های دولت است

وی حمایت از صادرات کالا و خدمات در خارج از کشور را از جمله دیگر برنامه‌های دولت خواند و گفت: سیاست‌ دیپلماسی کارآمد، از جمله سیاست‌های دولت است که شما امروز آثار آن را در کشور می‌بینید. ما باید شرایطی بوجود بیاوریم که کشورهای دیگر به سمت پذیرش کالاهای ایرانی و سرمایه‌گذاری روی بیاورند. بویژه کشور عراق به عنوان کشور نفت‌خیز و کشوری که رابطه خوبی با ما دارد، برای ما مدنظر است.

 

درباره حذف سه دهک از دریافت یارانه باید کار کارشناسی انجام شود

معاون اول رییس‌جمهور همچنین با تاکید بر اینکه “باید آسیب‌شناسی دقیقی از مرحله اول یارانه‌ها انجام شود”، افزود: در مورد اینکه گفته می‌شود سه دهک را از دریافت یارانه‌ها حذف کنیم، باید کار کارشناسی انجام شود و همینطوری نمی‌شود گفت که فلان شخص پولدار است و دیگری پولدار نیست. درباره اینکه گفته می‌شود فقط به نیازمندان باید یارانه داده شود نیز باید گفت‌وگو کرد و راه حل پیدا کنیم. باید از کسانی که به این پول نیاز ندارند خواهش شود که از آن استفاده نکنند.

 

مسیر صنعتی کردن کشور را با جدیت دنبال می‌کنیم

وی در ادامه اظهار کرد: ما در دولت مصمم هستیم مسیر صنعتی کردن کشور را با جدیت دنبال کنیم و در این مسیر با تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ها و با تاکید بر توانمندی علمی کشور و خرد جمعی موانع پیش روی صنعتی شدن کشور را برطرف خواهیم کرد و در این راستا دستمان را به سمت همه صاحب‌نظران دراز می‌کنیم.

 

سامانه‌ای تعریف می‌کنیم که مصوبات دولت در اختیار صاحب‌نظران قرار بگیرد

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه “این دولت دولت حامی تولید است”، اظهار کرد: به همین دلیل ما از نخبگان کشور و صاحبان فکر و اندیشه می‌خواهیم که در راه رونق گرفتن تولید به ما کمک کنند.

 

جهانگیری همچنین اعلام کرد: ما اصرار داریم سامانه‌ای تعریف کنیم که طی آن، مصوبات دولت در اختیار صاحب‌نظران قرار بگیرد تا از نظرات آنان بهره‌مند شویم.

 

گروهی برای ارتقاء شاخص‌های مهم اقتصادی، ملی و بین‌المللی تشکیل می‌دهیم

وی ادامه داد: این دولت اصرار دارد که شاخص‌های مهم اقتصادی، ملی و حتی بین‌المللی را ارتقا دهد و در این راستا می‌خواهیم گروهی را تشکیل دهیم که به رصد این شاخص‌ها بپردازد، چراکه این زیبنده ملت ما نیست که همواره در شاخص‌ها در رتبه‌های نامناسبی قرار بگیرند.

 

نباید اجازه دهیم کالای بُنجل وارد بازار ایران شود

معاون اول رییس‌جمهور بار دیگر به بحث ضرورت توجه به استاندارد پرداخت و اظهار کرد: در راستای اهمیت تولید و سلامت مردم کشورمان، به هیچ بهانه‌ای نباید اجازه دهیم کالاهای بُنجل کشورهای دیگر با هر کیفیتی وارد بازار ایران شود.

 

اگر ذخیره مناسب در صندوق توسعه ملی بود، کسی نمی‌توانست ما را تحریم کند

جهانگیری در پایان، با بیان اینکه “اگر ذخیره مناسب در صندوق توسعه ملی بود، کسی نمی‌توانست ما را تحریم کند”، گفت: وقتی خودمان صندوق را خالی کردیم، چنین شرایطی پیش آمد. با وجود همه مشکلاتی که گفته شد، با اطلاعی که از توانمندی ملت ایران داریم، می‌دانیم که می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی درست بر همه این مشکلات فائق آییم.

 

انتهای پیام

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین