امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۱ Friday, 19 April 2024

نرخ تورم سالانه 20.6 درصد بوده است/حقوق بازنشستگان کاهش نمی‌یابد

نرخ تورم سالانه ۲۰.۶ درصد بوده است/حقوق بازنشستگان کاهش نمی‌یابد

سخنگوی دولت مهمترین تصمیمات جلسه امروز هیأت وزیران را تشریح کرد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود با اشاره به موضوعات مطرح در جلسه هیات دولت گفت: امروز در جلسه هیأت وزیران گزارش وزارت نیرو در خصوص وضعیت آب به ویژه آب آشامیدنی همچنین پیشنهاداتی در ارتباط با مدیریت بهینه منابع محسوس آب مطرح شد.

 

وی افزود: همچنین سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص عملکرد دستگاه‌های اجرایی درباره رعایت موازین و ضوابط زیست محیطی گزارش دادند. دستگاه‌های مختلف در خصوص پایبندی به این روابط و صرفه‌جویی ناشی از اجرای قوانین محیط زیستی گزارش دادند.

 

سخنگوی دولت اظهار داشت: از سوی وزیر کشور وضعیت اجتماعی استان‌ ها و شهرهای مختلف در مقوله‌های متنوعی که معمولا شاخص مناسبی برای ارزیابی وضعیت اجتماعی است بیان شد که طی آن خوشبختانه در طول یک سال گذشته شاخص ها بسیار نوید بخش بوده است و امیدواریم خود وزارت کشور در یک جلسه این شاخص ها را جهت آگاهی به مردم خوب و شریف‌مان اعلام کند.

 

نوبخت همچنین درباره جلسه مشترک دولت و مجلس که شب گذشته برگزارشد، با بیان اینکه اصلا نفس این جلسات نیاز به بازگویی نیست و در جهت تعامل بیشتر و نزدیک کردن دیدگاه‌های نمایندگان محترم و اعضای دولت بسیار نافع است، افزود: جلسه دیشب از این ویژگی برخوردار بود ضمن این که دولت موفق شد با سخنرانی جناب آقای رئیس جمهور و دو تن از اعضای دولت (رئیس کل بانک مرکزی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور) گزارش کوتاهی را به حاضرین ارائه دهد.

 

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: از دیگر سو دغدغه‌های نمایندگان محترم مجلس از زبان روسای کمیسیون‌های تخصصی شنیده شد و به طور کلی این جلسه، جلسه بسیار خوبی بود که طی آن عملکرد و برنامه‌های دولت نیز به اطلاع دوستان رسید.

 

نوبخت گفت:‌ شش ماه از سال 1393 می گذرد یعنی نیمی از سال مالی به اتمام رسیده برای ارزیابی از عملکرد این شش ماه باید ببینیم در برنامه هایمان برای سال 93 چه اهدافی در نظر گرفته شده بود و چه مقدار از آن اهداف توانسته عملیاتی شود. هم در بخش نامه‌های بودجه‌ای سال 93 و هم تقویم لایحه بودجه امسال به مجلس محترم چند هدف از جمله معطوف شدن به طرح‌های عمرانی، کاهش نرخ تورم،خروج از رکود اقتصادی و تغییر جهت رشد منفی به رشد مثبت اقتصادی و نهایتا پایبندی به قانون هدفمندی یارانه ها مورد تاکید قرار گرفت.

 

نوبخت در ادامه آماری از پرداخت اعتبارات به بخش های مختلف ارائه و اظهار کرد: پرداخت ها نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش پیدا کرده است .

 

وی با بیان اینکه پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان 98 درصد بوده گفت این عدد نسبت به سال قبل بیش از 116 درصد است. ضمن اینکه اعتبارات عمرانی کل در شش ماه اول 52.6 درصد پرداخت شده است.

 

وی گفت: تملک دارایی‌های سرمایه‌ای انسانی به صورت صد در صد پرداخت شده و نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته 1256.7 درصد بیشتر پرداخت شده. همچنین باید توجه داشت که صددرصد اعتبارات عمرانی پرداخت شده است و با این گزارش می توان داوری کرد که ما امسال برای متمرکز شدن منابع و اتمام طرح های ناتمام به درستی عمل کرده ایم یا خیر.

 

سخنگوی دولت در ادامه درباره قول های دولت در موضوع رساندن تورم به 25 درصد در اسفندماه گفت:‌ آخرین گزارش که مرکز آمار ایران ارائه داده، نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه 20.6 درصد بوده است و ما در شش ماهه نخست بیش از آنچه که درباره نرخ تورم پیش‌بینی کرده بود تحقق هدف داشتیم.

 

نوبخت همچنین به موضوع رشد اقتصادی اشاره و اظهار کرد: در سه ماه اول امسال نسبت به سه ماه نخست سال قبل در گروه کشاورزی به 3.3 درصد رشد مثبت وجود داشته همچنین در گروه نفت 6.1 درصد و در گروه صنایع و معادن 8.1 درصد رشد مثبت وجود داشته است. ضمن اینکه در گروه خدمات این رشد به مثبت 3.7 درصد و در کل تولید ناخالصی ملی به رشد4.6 رسیده است اگرچه کار باید ادامه پیدا کند و در سه ماه بعد نیز همین رشد نیز وجود داشته باشد.

 

وی تاکید کرد: عملکرد اقتصادی دولت در رشد و رونق اقتصادی قابل قبول است.

 

به گزارش ایسنا، نوبخت همچنین در این جلسه این موضوع را عنوان کرد که برخی سایت های خبری در روزهای اخیر اعلام کردند که قرار است حقوق بازنشستگان از این پس 20 تا30 درصد کاهش یابد که این سخن، اطلاع رسانی نادرست و غیرواقعی است و چنین اتفاقی هیچگاه نخواهد افتاد.

 

سخنگوی دولت ادامه داد: در مورد دغدغه و نگرانی که یکی دو رسانه با انتخاب تیتر برای بازنشستگان ایجاد کردند توضیح می دهم. به این صورت که این قانون باید به صراحت بیان می کرد که از این به بعد دیگر نباید کسر از حقوق انجام شود و شاید جملات باید شفاف تر بود که ما این قانون را اصلاح کرده ایم و به مجلس ارسال می کنیم.

 

وی با بیان این‌که ما به عنوان یک کار اساسی این قانون را به مجلس ارسال می کنیم و منتظر نظر نهایی مجلس هستیم خاطرنشان کرد: مطلقا از هیچ فردی حقی ضایع نخواهد شد و اگر کسانی هم اکنون می‌خواهند بازنشسته شوند و در دو سال آخر کار آن‌ها از آن‌ها به درستی یا نادرستی کسری انجام شده حق‌شان محفوظ است.

 

نوبخت همچنین با مورد توجه قرار دادن موضوع هدفمندی یارانه ها اظهار کرد: غیر از این‌که ما برای خانوارها یارانه نقدی پرداخت می‌کنیم به خانوارهای کم‌درآمد کمک بیشتری می‌شود و بخشی برای بهداشت و درمان و سلامت درنظر گرفته می‌شود. همچنین تصویب شده است که 5 هزار و 727 میلیارد تومان در بخش تولید این پرداخت‌ها را داشته باشیم و به طور کلی ما در شش ماهه اول امسال واقعا یارانه‌ها را هدفمند کردیم.

 

وی همچنین در مورد تامین منابع صندوق پس‌انداز مسکن نیز اظهار کرد: در این‌باره رایزنی‌های لازم در حال انجام است.

 

موضوع مواضع ترکیه نسبت به سوریه و نگاه ایران نسبت به این موضوع مورد سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود که سخنگوی دولت در این باره گفت: ما با کشور همسایه ترکیه روابط خوبی داریم و در بسیاری موارد همگرایی درست و سنجیده‌ای وجود دارد؛ اگرچه درباره موضوع سوریه با دولت ترکیه اختلاف نظر داشتیم و داریم.

 

وی خاطرنشان کرد: زمانی دولت ترکیه و بسیاری از دولت‌های غربی درباره این موضوع اختلاف داشتند و جنگ در سوریه را به حساب جنگ بین مردم و دولت‌شان می‌گذاشتند، امروز این مساله بر ملا شده و ما گروه‌های تروریستی را می‌شناسیم و در انتخابات هم دیدیم که مردم همین دولت را انتخاب کردند.

 

نوبخت گفت: گروه‌هایی که مخالف و معارض دولت‌شان بودند مردم نبودند، بلکه گروهی مثل داعش بودند تا جایی که خود کسانی که به این‌ها اسلحه دادند به این نتیجه رسیدند که ائتلاف کنند و اینها را بکوبند. موضوع به هر ترتیب روشن شده است.

 

سخنگوی دولت با بیان این‌که دولت ترکیه باید به وظایف منطقه‌ای و بین‌المللی اش به درستی عمل کند با اشاره به اتفاقات رخ داده در کوبانی گفت: از اتفاقاتی که در کوبانی و مناطق دیگر رخ داده بسیار متاسفیم و آنچه بر طبق وظایف ما باشد را انجام خواهیم داد. و البته منافع ملی ما هم همواره مورد توجه دولتمردان ما است.

 

در این جلسه مانند جلسات گذشته سرانجام سازمان مدیریت مورد سوال خبرنگاران بود و نوبخت در این باره اظهار کرد: دیروز جلسه‌ای داشتیم تا چگونگی تشکیلات جدید در این راستا را مورد توجه قرار دهیم.

 

سخنگوی دولت همچنین سرطان‌زا بودن بنزین در کشورمان را نفی کرد و گفت: اگر چنین بود دولت جلوی آن را می‌گرفت.

 

نوبخت درباره اعتبارات درنظر گرفته شده برای مناطق و رعایت توازن منطقه‌ای گفت: 3 هزار و 776 میلیارد تومان تعیین شده که این عدد بین 31 استان تفکیک شد و سهم هر استان هم مقرر گردید. تاکنون 68.3 درصد ابلاغ شده و 50 درصد هم تخصیص داده شده است.

 

خبرنگاری موضوع روغن پالم را مدنظر قرار داد که نوبخت در پاسخ گفت: این طور نیست که واردات روغن پالم به صورت قاچاق انجام شود.

 

وی همچنین درباره تبدیل وضعیت نیروها در سازمان‌ها گفت: قانون مدیریت خدمات کشوری، استخدام و تبدیل وضعیت را منع نکرده، منتها این موضوع شرایطی دارد این‌طور که به ازای هر سه نفر که خارج می‌شوند یک نفر از طریق آزمون استخدام می‌شود که البته کسانی که سابقه کار دارند طبق قانون در اولویت هستند.

 

از نوبخت درباره نامه علی مطهری نماینده مجلس که ضمن آن با غیرقانونی خواندن موضوع حصر رییس جمهور را تهدید به سوال کرده بود سوال شد که سخنگوی دولت در پاسخ گفت: آقای مطهری نماینده محترم، شجاع، متدین و صریح اللهجه هستند و براساس آنچه وظیفه قانونی خود است عمل می‌کنند، اما قطعا همه اطلاعات پیش ایشان نیست، دولت در پاره‌ای موارد که ضروری نمی‌داند موضوعی را رسانه‌ای نمی‌کند.

 

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت قطعا نسبت به این موضوع بی تفاوت نیست و ما بر خود فرض می‌دانیم تعهداتی که جناب آقای رییس جمهور فرمودند را انجام دهیم.

 

نوبخت تصریح کرد:شما نباید از دولت اعتدال‌گرا که با تدبیر کار می‌کند، انتظار داشته باشید که در حد یک خبر حرف‌هایی در جهت اغنای احساسات مردم بزند و این موضوع را کافی بداند. ما می‌خواهیم در رابطه با آرامش جامعه کار کنیم.

 

 از نوبخت درباره علت مشخص نشدن وضعیت معاون سیاسی وزارت کشور با توجه به حساسیت این معاونت پرسیده شد که وی در این باره گفت: انشاء الله فرد مناسبی از نظر وزیر محترم کشور و دولت انتخاب می‌شوند.

 

وی همچنین درباره موضوع کسر بودجه بعضی از دانشگاه‌ها اظهار کرد: آقای نجفی به عنوان سرپرست وظایف خود را انجام می‌دهند. در مورد موضوع کسر بودجه جلسه‌ای داشتیم و قرار شد دانشگاه‌هایی که مشکل دارند بودجه‌هایشان بازبینی شود.

 

نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آقای نجفی به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی خواهند شد یا خیر به بیان این جمله بسنده کرد که مشخص خواهد شد.

 

سخنگوی دولت همچنین در مورد تخریب‌ دولت نیز با تاکید بر این‌که ما به دنبال حاشیه‌سازی نیستیم اظهار کرد: به جای این موضوع اگر بتوانیم یک واحد رشد اقتصادی و رونق را بیشتر کنیم و کارهایی برای مردم انجام دهیم این موضوع بیشتر در ذهن‌ها باقی خواهد ماند.

 

‫وی همچنین درباره اخباری مبنی بر دستگیری برخی از تکفیری ها در کشور تصریح کرد: این موضوع ربطی به داعش ندارد و این ها خارجی هم نبودند. ما از سربازان گمنام امام زمان که از پرسنل شریف و خدوم وزارت اطلاعات هستند تشکر می‌کنیم که با چشم باز و با دقت مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهند و در آن منطقه نا امن و آشفته وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهند.

 

نوبخت همچنین در ادامه گفت: از طرح مجلس برای حمایت از امربه معروف خبر ندارم، اما اینکه ستادی بخواهد تشکیل بشود که جایگزین فعالیت دولت شود، مسلماً درست نیست اما از جزئیات بی‌اطلاع هستم.‬

 

سخنگوی دولت در ادامه در قالب پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره بودجه مناطق آزاد اظهار کرد: بودجه مناطق آزاد را قانون مشخص کرده و کمک دولت روی موضوع زیرساخت‌هاست.

 

انتهای پیام

 

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین