امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۳ Saturday, 20 April 2024

نماینده پارلمان اتحادیه اروپا: تا چند ماه آینده تحریم‌ها برداشته می‌شود

نماینده پارلمان اتحادیه اروپا: تا چند ماه آینده تحریم‌ها برداشته می‌شود

رئیس حزب سوسیالیست‌های پارلمان اروپا گفت: در گذشته مذاکرات ایران و غرب شکست خورد ولی این بار نباید اجازه شکست مجدد مذاکرات را داد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا، سوبادا در نشست خبری که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، مبنی به اینکه در مذاکرات اخیر دلیل خودداری غرب از پذیرش طرح ایران و برگزار نکردن مذاکرات در سطح وزرای امور خارجه چه بود، درحالی که این بار خود 1+5 به جامع بودن طرح ایران اذعان کرد؟ گفت: تمایل به مذاکره در غرب وجود دارد.

 

وی با یادآوری اینکه طی چند روز آینده در مقر آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای و چند روز بعد در ژنو دور جدیدی از گفت‌وگوهای تخصصی انجام خواهد شد افزود: مذاکرات عمیق و به دور از عجله باید انجام شود در غیر این صورت مذاکرات به ثمر نمی‌رسد.

 

نماینده پارلمان اتحادیه اروپا در ادامه یادآور شد: در گذشته سولانا و لاریجانی مذاکراتی انجام دادند که نزدیک بود در این مذاکرات راه‌حلی برای پرونده هسته‌ای ایران پیدا شود ولی مذاکرات در نهایت شکست خورد، اما این بار مذاکرات چه در سطح وزرای امور خارجه و چه در سطوح دیگر دیپلماتیک برگزار شود، نباید اجازه شکست مذاکرات را داد.

 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا که پرسید برگزار نشدن مذاکرات در سطح وزرا چقدر موجب اتلاف وقت می‌شود، پاسخ داد: درباره تحریم‌ها نیز باید از سوی طرفین همکاری شود هم طرف غرب و هم ایران بدون پیش‌شرط و گام به گام باید مذاکرات را به پیش ببرند.

 

سوبادا یادآور شد: فرصت محدود است، وظیفه ما و شماست که از این پنجره گشوده شده به بهترین نحو استفاده کنیم.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چرا مسوولان اروپایی طی شش سال گذشته به ایران سفر نکردند و حالا چه اتفاقی افتاده که این سفر چند روزه به ایران انجام شده است، پاسخ داد: نمایندگان مجلس ایران به ما گفتند تصمیم ایران بر تغییراست، وقتی اراده تغییر به وجود آمده ما نیز در صدد تغییر رفتار خود هستیم، البته برای آشنایی بیشتر با یکدیگر باید تبادل دانشجو و استاد انجام شود.

 

رئیس حزب سوسیالیست‌های پارلمان اروپا، در پاسخ به سوالی در خصوص سوریه، گفت: در خصوص سوریه معاونم در این زمینه فعلا است که امیدوارم آرامش در این موضوع به وجود آید، البته نقش ایران در حل موضوع سوریه بسیار مهم است.

 

سوبادا با تاکید بر این که درصدد برگرداندن آرامش به افغانستان هستیم، گفت: امیدوارم در افغانستان نیز بتوانیم آرامش را به این کشور برگردانیم، البته ایران در این زمینه نیز بسیار مهم و ضروری است، باید با ایران در زمینه منع فروش مواد مخدر در افغانستان نیز مذاکره کنیم.

 

وی افزود: در خصوص پناهندگان به لبنان و اردن نیز باید مذاکره کرد با وجودی که آمریکا در آن سوی جهان قرار دارد ولی با همکاری کشورهای منطقه به ویژه ایران و عربستان و مصر آرامش باید به منطقه خاورمیانه برگردد.

 

سوبادا با اشاره به دلایل تحریم غرب مدعی شد: گردن ننهادن ایران به برخی خواسته‌های ان پی تی عامل تحریم ایران بود. البته صحبت از گذشته بی‌فایده است و باید درباره آینده صحبت کنیم.

وی تاکید کرد:‌ ایرانیان متحدی چون حزب سوسیال دموکرات را در اتحادیه اروپا دارند.

 

رئیس حزب سوسیالیست‌های پارلمان اروپا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید سفر شما به ایران چه تاثیری بر روند مذاکرات خواهد گذاشت، گفت: سفر هیات پارلمانی به ایران در هماهنگی کامل با خانم اشتون انجام شد.

 

وی افزود: در مذاکرات با طرف ایرانی در خصوص مباحث هسته‌یی ورود عمیقی نداشتیم، البته طرفین علاقمند هستند استراتژی جامعی را در این خصوص تعیین کنند.

وی افزود: بخشی از این استراتژی باید صرف نرم کردن خشونت طرفین شود.

 

سوبادا در پاسخ به پرسشی که نقش مجلس شورای اسلامی را بر آینده مذاکرات پرسید، پاسخ داد: برخی نمایندگان ایران معتقد به مبادله قوی‌تر در مذاکرات از سوی پارلمان اروپا و ایران هستند. اما ظن و وحشتی وجود دارد و برخی در غرب تصور می‌کنند این مذاکرات برایشان خطرناک است. اما من به شما اطمینان می‌دهم پس از بازگشت هیات پارلمانی به اروپا نتایج مثبت این سفر را به اطلاع اعضای اتحادیه اروپا برسانم.

 

وی متذکر شد: ما در برهه تاریخی قرار داریم بنابراین باید تصمیمات جدیدی با توجه به این حقیقت اتخاذ کنیم.

 

رئیس هیات پارلمانی در ایران با اشاره به دادن جایزه ساخاروف به دو ایرانی در سال گذشته، گفت: پارلمان اروپا جایزه ساخاروف را به افرادی که در زمینه آزادی و آزادی بیان نظرات آزاد‌اندیشانه‌ای بیان می‌کنند، ارائه می‌کند. سال گذشته این جایزه به دو ایرانی اختصاص یافت. این افراد آزاداندیش و هنرمند بودند. البته مقامات ایرانی نباید این جایزه را دشمنی اروپا با ایران و دخالت غرب در امور داخلی ایران تلقی کنند.

 

رئیس حزب سوسیالیست‌های پارلمان اروپا در ادامه نشست خبری گفت: حزب سوسیال دموکرات در پارلمان اروپا از ابتدا مخالف دخالت نظامی در سوریه بود ولی این را هم معتقدیم که اگر این تهدیدها از طرف غرب نمی‌شد سوریه حاضر به از بین بردن سلاح شیمیایی‌اش نمی‌شد.

 

وی آتش‌بس در سوریه را مشروط به ‌آتش بس بین گروه‌های سوری دانست و افزود: در سوریه علوی‌ها، سنی‌ها و کردها باید بتوانند در آینده خود نقش داشته باشند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که دادن جایزه ساخاروف به افرادی که از قوه قضائیه ایران حکم محکومیت دریافت کرده‌اند، چه توجیهی دارد؟ گفت: شاید برخی در ایران نگران‌ هستند جایزه ساخاروف اقدام علیه دولت ایران بود باید بگویم که این افراد دوست یا دشمن اروپاییان نبودند که ما بخواهیم به آنان جایزه دهیم بلکه کار این افراد را شایسته دادن جایزه دانستیم.

 

وی تاکید کرد:‌ در گفت‌وگو با مقامات اروپایی گفتند که موضوعی کوچک بین طرفین نباید موجب توقف گفت‌وگوهای صادقانه شود اگر این چنین نشود مسائل کوچک‌تر نیز قابل حل است.

 

وی با اشاره به موضوع تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، گفت: موضوع تحریم‌ها باید توسط طرفین از طریق همکاری رفع شود. طرفین بدون پیش شرط و گام به گام باید در این جهت اقدام کنند. فرصت‌ها محدود است وظیفه ما و شماست که از این پنجره گشوده شده استفاده کنیم.

 

وی خواستار انجام گفت‌وگو در خصوص حقوق بشر شد و گفت: گفت‌وگوهای حقوق بشری مجددا باید از سر گرفته شود البته این سخن به معنای آموزش ما به شما در این زمینه نیست بلکه برای تداوم مذاکرات صحبت از حقوق بشر لازم است.

 

سوبادا در پاسخ به این پرسش که چه اقدام عملی از سوی اتحادیه اروپا برای به ثمر رسیدن مذاکرات جدید 1+5 با جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد، گفت: گزارش سفر هیات پارلمانی را به اعضای پارلمان اتحادیه اروپا گزارش می‌کنم و پیشنهاداتمان را نیز به آنان می‌گوییم. البته روسای گروه‌های سیاسی اروپا با خانم اشتون دیدار خواهند کرد. ما نیز نتایج مذاکراتمان در ایران را با رویکرد مثبت به اطلاع افکار عمومی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با هدف اعتمادسازی انجام می‌دهیم.

 

وی یادآور شد: سیاست‌ها و تحریم‌ها علیه ایران به معنای منزوی کردن جمهوری اسلامی نبود اما حال که فرصت مذاکرات ایجاد شده است باید از آن استفاده کرد.

 

سوبادا در پاسخ به این پرسش که حزب سوسیال دموکرات اروپا چه اقدامی برای رفع تحریم‌ها علیه ایران انجام داده است، گفت: اتحادیه اروپا تصمیم به تحریم ایران گرفت و حالا صحبت از رفع تحریم‌ها در این پارلمان مطرح شده است و تا چند ماه آینده تحریم‌ها برداشته خواهد شد.

 

رئیس هیات پارلمانی اتحادیه اروپا در واکنش به این پرسش که چرا رژیم صهیونیستی به دلیل داشتن صدها کلاهک هسته‌ای تحریم نمی‌شود، گفت: حزب ما برای عاری سازی منطقه خاورمیانه از سلاح اتمی برنامه دارد که این برنامه شامل اسرائیل هم می‌شود. البته امیدواریم ایران نیز در این زمینه اقدامات مناسبی انجام دهد.

 

وی تحریم‌ها علیه ایران را نتیجه‌بخش ندانست و افزود: این اولین باری نیست که به ایران آمدم حدود 12 سال قبل نیز به تهران سفر کردم در این سفر که به تهران و اصفهان خواهیم رفت علی‌رغم تحریم

ایران شاهد بودم که برند کوکاکولا و سایر کالاها در ایران همچنان تولید می‌شود و اصلا کسی فکر نمی‌کند ایران در تحریم به سر می‌برد.

 

وی افزود: البته ایرانیان، دانشجویان و شاغلان زیادی در کشورهای اروپا زندگی می‌کنند. ظرفیت‌های علمی، هنری و اقتصادی زیادی در ایرانیان وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده شود.

 

رئیس حزب سوسیالیست‌های پارلمان اروپا با مثبت ارزیابی کردن حضور زنان ایرانی در دانشگاه‌ها گفت: از مقامات ایرانی شنیدم که 60 درصد دانشجویان ایران را خانم‌ها تشکیل می‌دهد. به عقیده بنده این اقدام بسیار خوب و پیام مثبتی به اروپاییان است.

 

وی در واکنش به این پرسش که چرا اجازه ورود تروریست و سلاح به سوریه داده می‌شود؟ گفت: متاسفانه ما نمی‌توانیم جلوی این افراد را بگیریم . برخی به سوریه سفر می‌کنند و مقامات قضایی باید به این موضوع رسیدگی کنند و این اقدام را محکوم کنند.

 

وی با تاکید بر این که اتحادیه اروپا علاقه زیادی به برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران دارد،‌ گفت: با وجودی که علاقه زیادی به رفع تحریم‌ها علیه ایران داریم ولی باید بتوانیم آمریکایی‌ها را متقاعد کنیم. اگر چه اتحادیه اروپا و آمریکا با یکدیگر متحد‌ند اما در پاره‌ای از مسائل با یکدیگر اختلاف نظر هم دارند.

 

سوبادا در واکنش به این پرسش که در حالی که اتحادیه اروپا ایران را متهم به رعایت نکردن حقوق بشر می‌کند پس چرا سرکوب مردم در کشورهای اروپا محکوم نمی‌شود؟ پاسخ داد: فکر نمی‌کنم این طور باشد حزب ما در خصوص اتفاقی که در جنووای ایتالیا افتاد اقداماتی انجام داد . همچنین درباره پرونده زندانیان سیاسی و زندانیان گوآنتانامو نیز کمیته‌ای برای تحقیق در این زمینه تشکیل شد.

وی یادآور شد: در اروپا مردم از دولت‌ها و پلیس خود انتقاد می‌کنند.

 

رئیس هیات پارلمانی اتحادیه اروپا در ارزیابی از آینده روابط ایران و اروپا گفت:‌ این آرزویی است که امیدوارم محقق شود.

 

وی یادآور شد: البته درباره ثبات در افغانستان و لبنان و مبارزه با مواد مخدر و موضوع آوارگان و پناهندگان در منطقه خاورمیانه باید گفت و گوهایی با ایران داشته باشیم.

 

وی با طرح این ادعا که ایرانی مسئولیت‌پذیر را خواهانیم، گفت: در خصوص تحریم‌ها ایرانیان را درک می‌کنم اما ما ایرانی مسئولیت‌پذیر را خواهانیم.

 

وی با اشاره به آینده تبادلات اقتصادی ایران و غرب، گفت: در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز و صدور تکنولوژی به ایران مسائلی وجود دارد که باید با طرف ایرانی گفت و گو کنیم.

 

رئیس حزب سوسیالیست‌های پارلمان اروپا در پاسخ به این پرسش که چرا اتحادیه اروپا در عمل حقوق بشر را رعایت نمی‌کند، گفت: برای دفاع از حقوق بشر احترام قائلیم . حزب سوسیال دموکرات شفاف‌سازی مواضع اتحادیه اروپا در خصوص حقوق بشر که در آفریقا و به ویژه غنا انجام گرفت را دنبال می‌کند.

 

سوبادا رئیس حزب سوسیالیست دموکرات پارلمان اروپا قبل از آغاز نشست خبری خود با رسانه‌های ایران در توضیحاتی گفت: حزب سوسیال دموکرات پارلمان اروپا 195 عضو از 28 کشور اروپایی در اتحادیه اروپا دارد.

 

وی افزود: پس از شش سال اولین هیات پارلمانی از اروپا به ایران سفر کرد. ما طی سفر خود با رئیس مجلس ایران و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران مذاکراتی داشتیم. سفر ما به ایران برای ذوب کردن یخ روابط ایران و اتحادیه اروپا انجام شد . سفر ما بیشتر به حوزه‌های سیاسی و اقتصادی مربوط می‌شود.

 

وی با بیان این که در دیدار با رهبران سیاسی ایران سه موضوع را مطرح کردیم، گفت: در خصوص پرونده هسته‌ای باید گفت که آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و ایرانیان از نشست نیویورک راضی بیرون آمدند.

وی تاکید کرد:‌ اتحادیه اروپا کاملا موافق است ایران براساس قوانین ان پی تی حقوقش را داشته باشد. اما مسئولان ایرانی باید به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از همه تاسیسات هسته‌ای‌اش را بدهد.

 

رئیس گروه پارلمانی اتحادیه اروپا گفت: هدف ما خاورمینه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای است، وقتی شعار ما خاورمیانه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای است پس لازم نیست که در خاورمیانه سلاح هسته‌ای ساخته شود.

وی با اشاره به نقش ایران در منطقه به ویژه تحولات سوریه گفت: معتقدم موضوع سوریه راه‌حل نظامی ندارد بلکه راه‌حل سیاسی آن هم با مشارکت ایران نتیجه‌بخش است.

 

وی تاکید کرد: ایران باید در ژنو دو بدون پیش شرط شرکت کند و علاوه بر ایران همه گروه‌های سیاسی سوری نیز باید در این نشست حضور داشته باشند.

 

سوبادا با اشاره به زمینه‌های مشترک ایران و اتحادیه اروپا گفت: در برخی زمینه‌ها از جمله تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه و ریشه‌کن کردن تروریسم و رسیدن به صلح با ایران هم نظریم. اتحادیه اروپا تمایل دارد صلح در خاورمیانه برقرار شود و روند مذاکرات اسرائیل با فلسطین به سرانجام برسد و دولت در این کشور شکل گیرد و شهرک‌سازی توسط اسرائیلی‌ها متوقف شود.

 

وی افزود: گفت و گوها باید ادامه یابد چرا که اختلافات زیادی در خصوص حقوق بشر وجود دارد. البته در ایران نشانه‌های مثبتی برای پیشرفت در این موضوع وجود دارد.

 

وی تاکید کرد: درباره زندانیان سیاسی و حقوق بشر در ایران باید با یکدیگر صحبت کنیم.

 

وی در عین حال با ابراز خرسندی از آزادی رسانه‌ها در ایران گفت: آزادی رسانه‌ها در ایران برایمان جالب است. آزادی رسانه‌ها در ایران روند مثبتی است که باید تداوم یابد.

 

وی تاکید کرد: معتقد به تداوم مذاکرات و صحبت برای رفع همه اختلاف‌نظرها و مشکلات و سوءتفاهم‌ها با ایران هستیم.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین