امروز: پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۲ Thursday, 25 April 2024

هواپیمای مفقودشده در قعر دریاست

هواپیمای مفقودشده در قعر دریاست

مقام‌های اندونزی می‌گویند هواپیمای مفقود شده احتمالا در اعماق آب‌های جاوه (اندونزي) است.

:

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز ،‌ روز دوشنبه، یک گروه تجسس استرالیایی قطعاتی بر روی آب مشاهده کرده بود که احتمال می‌رفت متعلق به هواپیمای مفقود شده باشد اما یک مقام مسئول در گروه تجسس اندونزی به خبرگزاری فرانسه گفته این قطعات ارتباطی با هواپیمای ایرآسیا ندارد. قطعات یافت شده حدود ۱۱۰۰ کیلومتر با نقطه‌ای که آخرین بار هواپیما از آنجا تماس گرفته، فاصله داشت.
:

141229131756_indonesia_miss

:
مسئولان تجسس که از کشورهای اندونزی، سنگاپور و استرالیا هستند می‌گویند محدوده عملیات جست‌وجو در روز سه‌شنبه گسترش خواهد یافت. گزارش‌هایی هم درباره مشاهده لکه‌های بنزین در سطح دریا توسط کشتی‌های محلی دریافت شده است که باید توسط مقام‌ها تایید شود. یک هلی‌کوپتر متعلق به گروه تجسس اندونزی دو لکه نفتی در سطح دریا دیده است اما ممکن است هیچ کدام از موارد مشاهده شده، ارتباطی با هواپیمای مفقود شده نداشته باشد.
:
عملیات جست‌وجوی گسترده با شرکت ده‌ها کشتی و هلی‌کوپتر و هواپیما برای یافتن هواپیمای خطوط هوایی ایرآسیا که صبح یکشنبه بر فراز دریای جاوه ناپدید شد، از صبح امروز از سر گرفته شده است. بامبانگ سولیستیو مدیر سازمان جستجو و امداد اندونزی در جاکارتا گفت براساس اولین تخمین‌ها از مختصات جغرافیایی تصور بر این است که “هواپیما اکنون در قعر دریا باشد.” او در عین حال تاکید کرده اگر این اتفاق افتاده باشد، امکانات لازم برای بیرون آوردن هواپیما وجود ندارد و باید از کشورهای دیگر کمک گرفته شود.

:

 مسیر: فرودگاه سورابایا به سنگاپور

ساعت قطع ارتباط: هفت و ۲۴ دقیقه به وقت محلی

سرنشینان: ۲ خلبان، پنج خدمه، ۱۵۵ مسافر از جمله ۱۷ کودک و یک نوزاد

ملیت‌مسافران: اندونزی ۱۵۵، کره‌جنوبی۳، بریتانیا ۱، فرانسه ۱، مالزی ۱، سنگاپور ۱

:
با این حال مقام‌ها می‌گویند تا این لحظه هنوز هیچ اثری از این هواپیما که با ۱۶۲ سرنشین از اندونزی به سنگاپور می‌رفت پیدا نشده و هواپیما پیش از حادثه وضعیت اضطراری اعلام نکرده بود. پرواز خطوط هوایی ایرآسیا با هواپیمای ای-۳۲۰، یک ساعت پس از برخاستن در ساعت ۶:۲۴ به وقت محلی (۲۳:۲۴ گرینویچ در روز شنبه) از صفحه رادارها ناپدید شد. در زمان حادثه هوای بد در ناحیه گزارش شد و خلبان به همین دلیل خواستار تغییر مسیر شده بود اما به گفته مقام‌ها زنگ خطر از سوی هواپیما به صدا در نیامده بود. سیمون باکسال، اقیانوس‌نگار گفته است که اگر هواپیما در اعماق دریا باشد، یافتن آن چندان دشوار نیست. تونی فرناندز رئیس شرکت هوایی ایرآسیا می گوید که ناپدید شدن هواپیمای این شرکت او را “در هم شکسته” است.

:

n00064741-t

یکی از نزدیکان خانواده‌ای که با سه فرزند سرنشین هواپیما هستند

:

در واکنش به این رویداد، ارزش سهام شرکت ایرآسیا امروز حدود ۱۲ درصد کاهش داشته که در سه سال گذشته سابقه نداشته است. هواپیما سورابایا در شرق جاوه را در ساعت ۵:۳۵ ترک کرده بود و قرار بود حدود سه ساعت بعد در سنگاپور بنشیند. بستگان مسافران در بهت و اندوه در هر دو فرودگاه در سنگاپور و سوارابایا جمع شده اند. فرناندز که مدیر عامل ایرآسیاست به سورابایا رفت و در یک کنفرانس خبری گفت:‌ “ما از آنچه اتفاق افتاده درهم شکسته ایم، این حادثه باورنکردنی است.”

:

141229011535_airasia_624x35

کاپیتان ایریانتو (راست) و کمک‌خلبان رمی امانوئل پلسل (چپ)

:
او گفت:‌ “ما اکنون نگران بستگان و خویشاوندان درجه یک هستیم – برای ما هیچ چیزی مهم تر از حال خانواده های خدمه و مسافران نیست… امیدواریم که هواپیما به سرعت پیدا شود و بتوانیم علت حادثه را دریابیم.” بلافاصله پس از ناپدید شدن هواپیما جستجو از هوا و دریا با شرکت کشتی ها و هواپیماهایی از اندونزی،‌ سنگاپور و مالزی در اطراف جزیره بلیتونگ شروع شد اما تا رسیدن شب اثری از آن یافت نشد. عملیات جستجو تحت هدایت دولت اندونزی اکنون با شرکت ۱۲ کشتی، سه هلی کوپتر و پنج هواپیما از این کشور شروع شده است. همچنین دو هواپیمای سی-۱۳۰ از مالزی و سنگاپور و سه کشتی از سایر کشورها در عملیات شرکت دارند.
:
در زمان قطع تماس هواپیما وجود ابرهای غلیظی در ناحیه گزارش شد. خلبان برای پرهیز از این ابرها خواستار صعود به ارتفاع ۳۸ هزار فوتی (۱۱ هزار متری) شده بود اما جوکو مورجاتموجو مقام وزارت ترابری اندونزی گفت که “به علت حضور هواپیمای دیگری در آنجا اجازه صعود داده نشد و هواپیمای خطوط ایرآسیا پنج دقیقه بعد ناپدید شد.”
:
جفری توماس از شرکت آنلاین ایرلاین ریتینگز (airlineratings.com) گفت که داده های راداری نشان می دهد که هواپیما با سرعت ۳۵۳ گره پرواز می کرد که ۱۰۰ گره کمتر از سرعتی بود که باید با آن پرواز می کرد. او تاکید کرد که این نظریه هنوز در حد حدس و گمان است اما امکان آن وجود دارد که خلبان ها به علت تشکیل یخ در ابزاری به نام لوله پیتو، توانایی سنجش سرعت را از دست داده باشند. تصور می شود که علت سقوط هواپیمای ایرفرانس در سال ۲۰۰۹ بر فراز اقیانوس اطلس همین بوده باشد. ایرآسیا قبلا سابقه حوادث هوایی نداشته است. فرناندز که از ۲۰۰۱ صاحب این گروه بوده و آن را با موفقیت زیاد اداره کرده گفت: “این بدترین کابوس برای من است.”

:
141228222011_airasia_relati

بستگان سرنشینان هواپیما

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین