امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۵ Saturday, 20 April 2024

وضعیت سفید در مناطق سفید‌پوش شمال

وضعیت سفید در مناطق سفید‌پوش شمال

پس از گذشت شش روز از بحران برف در دو استان شمالی کشور، سرانجام وضعیت در گیلان و مازندران از حالت بحران خارج شد.

 

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، عصر روز جمعه یازدهم بهمن ماه بود که بارش برف در نیمه غربی استان مازندران و گیلان آغاز و با گذشت چند ساعت از بارش‌ها، وضعیت بحرانی بر این مناطق حاکم و سبب انسداد محورهای اصلی و فرعی و روستایی در این مناطق شده و جریان آب، برق و گاز نیز در بخش‌هایی از این استان‌ها قطع شد و به تبع آن زندگی ساکنان این دو استان نیز تحت‌الشعاع برف قرار گرفت.

 

روز نخست این بارش‌ها عمدتا در سکوت خبری گذشت اما از روز دوم با تداوم و تشدید بارش‌ها در منطقه، رسانه‌ها نیز به اطلاع‌رسانی به این موضوع پرداخته و همین امر سبب جدیت بیشتر مسؤلان در رسیدگی به امور حدود یک میلیون و 200 هزار نفری شد که در مناطق برف‌زده ساکن بودند تا جایی که حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در پیامی خوستار رسیدگی سریع به وضعیت برف‌زدگان شد و در پیامی دیگر نیز برخی از وزرای کابینه را موظف به حضور در مناطق شمالی و تهیه گزارشی در این خصوص کرد.

 

امروز با گذشت شش روز از آْغاز بارش‌ بی‌سابقه برف در شمال کشور ، حسن قدمی – رییس سازمان مدیریت بحران کشور از اتمام وضعیت بحرانی شمال کشور خبر داد و درباره وضعیت امدادرسانی به ساکنان مناطق برف‌زده شمال کشور، اظهار کرد: وضعیت بحرانی در شمال کشور به اتمام و مراحل امدادرسانی عمدتا به پایان رسیده است.

 

وی با بیان اینکه از امروز عملکرد تیم‌های ارزیابی خسارات با جدیت و قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت، افزود: از دو روز گذشته کار ارزیابی خسارات در بخش‌های تجاری، صنعتی، کشاورزی و … آغاز شده و از امروز نیز با خروج وضعیت دو استان مازندران و گیلان از حالت بحران، با قدرت بیشتری ادامه خواهد داشت.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به بازگشایی راه‌های دسترسی به اغلب روستاها، افزود: تیم‌ها ارزیاب به روستاها رفته و خسارات ناشی از برف را ارزیابی کرده و به ما اطلاع خواهند داد که تاکنون گزارشی از میزان دقیق خسارات به دست ما نرسیده است.

 

قدمی درباره برخی اظهارات مطرح شده پیرامون کشته یا مجروح شدن شماری از شهروندان در پی بارش برف، افزود: تا به این لحظه همچنان آماری درباره کشته شدگان و مجروحان ناشی از بارش برف نداشته‌ایم.

 

هشدار وزارت بهداشت به برف‌زدگان

دکتر محمود نبوی – معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نسبت به افزایش بروز موارد سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی تنفسی در استان‌های برف‌زده هشدار داد و به ایسنا گفت: علاوه بر مباحث مربوط به سرمازدگی، خطر افزایش عفونت‌های ویروسی تنفسی در استان‌های درگیر برف شدید به دلیل قطع گاز و تشدید سرما وجود دارد.

 

وی افزود: با توجه به سرمای هوا، احتمال آلودگی آب نسبت به فصل تابستان کمتر است. در مجموع بیشترین مشکل بهداشتی در این استان‌ها اکنون می‌تواند عفونت‌های حاد تنفسی باشد.

 

نبوی از ساکنان استان‌های برف‌زده خواست که تا حد امکان از سفرها و رفت‌وآمدهای غیرضرور خودداری کنند و افزود: بیماران تنفسی باید بهداشت فردی را بیشتر رعایت کنند؛ چرا که ویروس سرماخوردگی در سطوح سرد تا هشت ساعت باقی می‌ماند.

 

وی ضمن تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی بویژه از سوی افراد سرماخورده و مبتلا به عفونت‌های ویروسی تنفسی، گفت: این افراد شست‌وشوی مکرر دست‌ها را فراموش نکنند، از دست دادن با دیگران پرهیز کرده و فاصله حداقل یک متر را با سایرین رعایت کنند.

 

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین گفت: مبتلایان به تب بالا در صورتی که بعد از سه روز درمان سرپایی بهبود نیافتند، بهتر است جهت بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

 

وی همچنین به افراد پرخطر و دارای بیماری‌های زمینه‌ای توصیه کرد در صورتی که واکسن آنفلوآنزا تزریق نکرده‌اند جهت واکسیناسیون اقدام کنند.

 

حضور معاون آخوندی در شمال

داود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی با سفر به مازندران، از زحمات راهداران تقدیر و تشکر کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: راهداران سربازان گمنامی هستند که همواره در سخت‌ترین شرایط جوی در حال خدمت‌رسانی به مردم و هم‌وطنان بوده و در پی تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی آنان، امکان برقراری تردد ایمن و روان در محورهای مواصلاتی فراهم می‌شود.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: 35 اکیپ راهداری اداره‌کل راه و شهرسازی استان مازندران با در اختیار داشتن 160 دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری اقدام به برفروبی و یخ‌زدایی 180 کیلومتر از راه‌های اصلی و شریانی غرب استان مازندران کردند.

 

وی با تأکید بر آمادگی راهداران برای مقابله با شرایط بحران، افزود: تمام نیروهای سخت‌کوش در سطح محورها با آمادگی کامل و آماده‌باش حضور داشته و تجهیزات و امکانات لازم برای اجرای عملیات راهداری زمستانی را به کار بسته تا وظایف خود را به انجام برسانند.

 

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اعلام این‌که با توجه گزارشات هواشناسی آمادگی لازم در حوزه راهداری فراهم بوده، افزود: شدت و تداوم بارش‌ها در منطقه در سال‌های اخیر کم‌سابقه بوده و از سویی برخی از مسافران و رانندگان تجهیزات لازم زمستانی را به همراه نداشته و دچار مشکلاتی شده بودند که با عنایت خداوندی و همت و تلاش تمامی نیروهای امدادی راه‌های اصلی و فرعی استان بازگشایی شده و تمامی امکانات در حال حاضر مشغول بازگشایی محورهای دورافتاده و راه‌های روستایی هستند.

 

عذرخواهی وزیر نیرو از برف‌زدگان

حمید چیت‌چیان – وزیر نیرو از برقراری دوباره جریان برق تمام روستاهای برفگیر در استان های مازندران و گیلان خبر داد و در نشست ستاد بحران استان گیلان که با حضور استاندار و شماری از مسئولان اجرایی و نظامی این استان برگزار شد،‌ گفت:‌ با تلاش کارکنان صنعت آب و برق، هم اکنون خدمات آب و برق در تمام مناطق برفگیر شهری و روستایی استان های شمالی کشور برقرار است و تنها هشت روستای غرب مازندران دچار قطعی آب هستند که تلاش برای برقراری جریان آب در این مناطق نیز به صورت جدی ادامه دارد.

 

وی با قدردانی از تمامی افرادی که با تلاش و مدیریتی شایسته، اقدام های اولیه برای رفع بحران بارش بی سابقه برف در مناطق شمالی کشور را با موفقیت انجام دادند،‌ اظهار داشت:‌ هم اکنون ارایه خدمات به مردم به حالت اولیه بازگشته است اما باید با برآورد دقیق خسارت های وارد شده و جبران آن، دغدغه های مردم را به طور کامل رفع کرد.

 

به گفته وی، هم اکنون به تمام شرکت های آب و برق در کشور آماده باش کامل داده شده است تا در جهت مقابله با بحران های احتمالی پیش رو و تامین سایر نیازهای مقطعی و موردی مردم وارد عمل شوند.

 

وی با اشاره به سرمای هوا در بسیاری از مناطق کشور ازجمله استان های شمالی کشور، افزود:‌ در شرایط موجود، احتمال یخ‌زدگی کنتورها و لوله های آب بالاست و شرکت های آب و فاضلاب آماده هستند تا به محض تماس مشترکان، مشکلات احتمالی را برطرف کنند.

 

وزیر نیرو با عذرخواهی دوباره از مردم مناطق برفگیر شمال کشور به دلیل ایجاد وقفه ای چند روزه در ارایه خدمات آب و برق،‌ گفت: به عنوان نماینده رییس جمهوری در منطقه، از تمام نهادهای ذیربط خواسته ام طی 48 ساعت آینده ارزیابی های خود را در زمینه میزان خسارت وارد شده ارایه دهند تا تصمیم گیری های لازم در هیات وزیران اتخاذ شود.

 

هادی خنجری – مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت: سونامی برف در غرب مازندران خسارت زیادی به زیرساخت‌ها وارد کرده است.

 

وی با بیان اینکه بحران در غرب استان خسارت‌های زیادی را به بخش‌های کشاورزی، معیشتی و زیرساخت‌ها وارد کرده است، اظهار کرد: هم‌اکنون دستگاه‌های متولی درصدد برآورد قطعی خسارات در این مناطق هستند.

 

وی ادامه داد: جلسه‌ی دیشب با فرمانداران غرب استان حاکی از این بود که مشکلات رامسر و عباس‌آباد بطور کامل برطرف شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران افزود: هم‌اکنون مشکلات آب، برق، گاز و راه‌های مواصلاتی غرب استان جریان دارد.

 

خنجری با بیان اینکه مشکلات در شهرستان تنکابن به علت ارتفاع زیاد بارش سنگین برف بسیار زیاد بوده است، گفت: در مناطق دوردست این شهرستان خسارت بیشتری وارد شده که از دیروز پاکسازی 30 درصد راه‌های مواصلاتی آن انجام شده و هم‌اکنون ادامه دارد.

 

وی یادآورشد: استاندار مازندران همه‌ی فرمانداران بحران زده‌ی غرب استان را مکلف کرده که تا پایان امروز خسارت‌ها را برآورد کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران تصریح کرد: این مدیریت موظف است همه‌ی مشکلات و کمبودهای متناسب با شرایط استان را تقویت کند.

 

تخریب 100 درصدی برخی منازل در نوشهر

محمدعلی قمی- فرماندار نوشهر از تخریب 100 درصدی برخی مناطق مسکونی در نوشهر خبر داد و اظهار کرد: هر بحرانی شامل وضعیت پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران است که در زمان پیش از بحران بصورت آماده‌باش کامل بودیم و با ورود به‌هنگام سبب شد که وضعیت سرعت یابد و بتوانیم از وضعیت بحرانی در منطقه خارج شویم.

 

وی ادامه داد: با توجه به گذشت 6 روزه‌ی بحران برف در شهرستان نوشهر، خوشبختانه روستاها و شهرهای این شهرستان از نعمت آب، برق و راه‌های مواصلاتی 100 درصدی برخوردار شدند.

 

فرماندار نوشهر افزود: با توجه به برف 1.5 متری در داخل شهر و 2 متری در روستاها زندگی مردم به روال عادی برگشته است.

 

قمی خاطرنشان کرد: همه‌ی تمهیدات لازم در نظر گرفته شده تا در صورت ذوب شدن برف در منطقه سیل و سیلاب جاری نشود.

 

وی یادآور شد: متأسفانه بحران برف در این شهرستان خسارت‌های زیادی را به باغ‌ها، گلخانه‌ها و دامداری‌ها وارد کرده است.

 

فرماندار نوشهر گفت: برخی ساختمان‌های مسکونی اعم از شهرها و روستاها در این شهرستان تخریب 10 تا 100 درصدی داشتند.

 

قمی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این بحران خسارت‌های زیادی را به مناطق وارد کرده اما نشان‌دهنده‌ این پیام بوده که مردم و مسئولان با همت جمعی خود بحران‌های بزرگ را به فرصت تبدیل می‌کنند.

 

به گزارش ایسنا، بحران برف گرچه پس از گذشت شش روز سرانجام به اتمام رسید، اما امید است مسئولان مدیریت بحران کشور از این حادثه درس‌ گرفته باشند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین