امروز: جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۸ Friday, 26 April 2024

دود آتشی که آمریکا بر افروخت به چشم دوستانش رفت

دود آتشی که آمریکا بر افروخت به چشم دوستانش رفت

با پایان “راند” اول مذاکرات میان مخالفان و دولت سوریه به نظر می‌رسد آمریکا به اهداف و برنامه‌هایی که برای رسیدن به آنها از طریق این مذاکرات نقشه کشیده بود، ناکام ماند و بیشتر برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داد باعث تضعیف مخالفان سوری شد و نتیجه عکس داد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، روزنامه السفیر لبنان، در تحلیلی با عنوان “دود آتشی که آمریکا برافروخت به چشم دوستانش رفت”، به تحلیل ابعاد گوناگون نشست ژنو2 که از 22 ژانویه جاری آغاز شد و تا روز جمعه ادامه‌ داشت، نوشت: هیچ کس تصور نمی‌کرد که هیات رسمی مذاکره‌کننده سوریه در ژنو با گروهی مذاکره‌ کند که افراد آن را آمریکا در زمان کوتاهی متحد کرده و نام “ائتلاف ملی سوریه” را بر آن گذاشت.

 

گروهی که از آن با عنوان نمایندگی مخالفان سوریه و یا به شکل پرطمطراق‌تر “نمایندگان رسمی سوریه” یاد می‌کند چرا که این مسئله امری دور از ذهن و غیرواقعی به نظر می‌رسید.

 

سوریه امروز در ژنو2 با خود آمریکا مذاکره می‌کند از آن‌سو که رابرت فورت، سفیر آمریکا در دمشق هدایت گروه موسوم به ائتلاف مخالفان سوریه را در مذاکرات مذکور بر عهده دارد.

 

آمریکا به عنوان رهبر جریان “دشمن جهانی سوریه” مجبور به شرکت در این مذاکره شده و این امر منجر به آن شد که بار دیگر واشنگتن با شکست مواجه شده و در این عرصه ناکام بماند و پیامدهای پیچیده آن را متحمل شود.

 

آمریکا پیش از نشست ژنو2 نیز به روش‌های مختلفی برای اعمال دشمنی خود متوسل شده بود. از جمله این روش‌ها می‌توان به آنچه که از آن به عنوان “رهبری میدانی” در سوریه یاد می‌شود و همچنین استفاده از دشمنان سوریه از قطر گرفته تا عربستان، اشاره کرد.

 

با توجه به انجام این اقدامات از سوی آمریکا عدم حضور ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در سالن مذاکرات همانند رابرت فورد که هیات مخالفان را بدون حضور در سالن مذاکرات رهبری می‌کرد، اقدام درستی محسوب می‌شود.

 

آمریکا با تکیه بر سلسله مذاکراتی که با نظارت اخضر ابراهیمی، نماینده دبیرکل سازمان ملل در سوریه برگزار شد، در ژنو2 شرکت کرد و معتقد است با شرکت در این نشست یکی از اهداف و آرزوهای سه گانه‌اش در سوریه محقق می‌شود و که این اهداف عبارتند از:

 

1- اعمال فشار و در تنگنا گذاشتن سوریه و به حاشیه راندن آن از طریق دام‌هایی که از همان ابتدا بر سر راه دمشق ایجاد شده که از مصادیق آن می‌توان به تفسیر به رای آمریکا از دستور کار نشست ژنو1 و اتخاذ اقداماتی که سوریه با آن مخالف بود اشاره کرد. از جمله این اقدامات می‌توان به دعوت از ایران برای شرکت در نشست ژنو2 سپس انصراف از این دعوت و در مرحله بعد اقدام بان کی مون و تلاش‌های وی برای در تنگنا قرار دادن هیات سوری در آغاز کنفرانس اشاره کرد.

 

آمریکا تصور می‌کرد که اگر این چنین سوریه را در تنگنا قرار دهد، مقامات دمشق نشست ژنو2 را نخواهند پذیرفت و به تبع آن می‌تواند سوریه را به عنوان طرف مخالف با راهکار مسالمت‌آمیز برای حل بحران در این کشور جلوه داده و دمشق را مسؤل اصلی شکست طرح صلح معرفی کند.

 

2- دومین هدفی که آمریکا به دنبال تحقق آن در نشست ژنو2 بوده تغییر نظام سیاسی سوریه و تبدیل این نظام به عروسک خیمه شب بازی است که آن را بازیچه دست خود قرار داده و از طریق آن، طرح استراتژیک خود را در منطقه و سوریه پیاده کند؛ و این در پی آن صورت می‌گیرد که نقشه خود را از طریق تفسیر بیانیه ژنو1 پیاده کند. آمریکا سعی دارد بیانیه‌ ژنو1 را همسو با خواسته‌ها و آرمان‌های مخالفان تفسیر کرده و وظیفه ژنو2 را اجرای معاهده ژنو1 به عنوان یک سند اصلی‌ برای تغییر کامل و همه جانبه نظام سوریه قلمداد کند.

 

3- سومین هدف آمریکا وقت‌کشی و خریدن زمان است از طریق گفت‌وگو و روی آوردن به آنچه که از آن با عنوان “اوضاع انسانی” یاد می‌کند برای فرصت دادن به گروه‌های مسلح در سوریه جهت بازیابی توان خود در میدان جنگ و توقف قدرت‌گیری ارتش و ممانعت از پیشروی‌های پی در پی نیروهای دولتی.

 

همچنین آمریکا با وقت‌کشی سعی دارد از انجام برنامه‌های آشتی ملی که با نظارت سوریه و حامیانش در حال اجراست جلوگیری کرده و گروه‌های مسلح را سازماندهی کند و نیز به جنگ‌های داخلی آنان پایان داده و به این شکل برگ برنده‌هایی را در عرصه عملی به آنان اعطا کند.

 

در مقابل سوریه و هم‌پیمانان این کشور در محور مقاومت به ویژه ایران نسبت به نقشه آمریکا آگاه هستند و اهداف واشنگتن در اجرای سیاست‌هایش را به خوبی دریافته و در هر مسئله‌ای سعی در ناکام گذاشتن طرح‌های فریبکارانه آمریکا داشته‌اند.

 

 

کسانی که دام‌هایی را برای در تنگنا گذاشتن سوریه و مسؤل دانستن دمشق در مساله شکست نشست ژنو2 ایجاد کرده بودند، خود گرفتار آن دام‌ها شده و دود این آتش که برای سوریه برافروخته بودند به چشم خودشان رفت. این امر به منزله فرصت گران‌بهایی است که به سوریه اعطا شد تا به عنوان یک کشور متحد در تمام زمینه‌ها از جمله سیاسی و دیپلماتیک و نظامی در مقابل چشم تمام جهان جلوه کند و باعث شد که همه جهان بدانند که سوریه در عملیات دفاعی خود درست عمل کرده است.

 

اقدام آمریکا در انتقال قدرت به دست نشانده‌هایش امری محال و غیر ممکن است. هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند خواسته خود را به سوریه تحمیل کند و اگر معاهده ژنو1 آن گونه تفسیر شود که آمریکا در نظر دارد، از نظر دوستان سوریه این معاهده غیرقابل اجرا و مردود خواهد بود و حتی یک حرف از آن هم قابل اجرا نیست. بیشترین شانسی که دولت به مخالفان اعطا کرده و امکان اجرایی شدن آن وجود دارد، موافقت با تشکیل دولت وحدت ملی است که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه با در نظر گرفتن اختیارات کامل و طبق قانون کادر اجرایی آن را تعیین کند و امکان دارد در این دولت نمایندگان مخالفان نیز در کنار نمایندگان مردم سوریه حضور داشته باشند.

 

اعطای فرصت به گروه‌های تروریستی برای سازماندهی کردن آنان امری اجرایی نیست چرا که توطئه ایجاد گذرگاه‌های امن و عملیات امدادرسانی آن هم درست در زمانی که مسؤلان در طول بیش از سه سال کاملا بر ادعاهای دروغ و توطئه‌های آمریکا واقف شده‌اند، در کشور مستقلی مثل سوریه عملی نیست و این گمانه‌زنی‌ها از سوی برخی‌ها زمینه را برای ورود سلاح و مهمات به منطقه فراهم کرده و دستاوردهای استراتژیک نظام سوریه را در جنگ القصیر با ناکامی مواجه کند همچنان که اخضر ابراهیمی فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه نیز به آن اذعان کرده بود.

 

برنامه‌ریزی غربی هیچ‌گاه خود را در شرایطی نخواهد دید که بتواند با استفاده از آن درگیری‌های طرابلس در شمال لبنان را به حمص بکشاند.

 

در خصوص کمک‌های بشردوستانه نیز که مردم سوریه به آن احتیاج دارند باید گفت که در هر نقطه از خاک سوریه نیاز شدیدی به وصول کمک‌های بشردوستانه وجود دارد که دولت نیز برای پاسخگویی به آنها در حال اتخاذ اقدامات متعدد است اما تروریست‌ها مانع از تحقق این امر می‌شوند و اجرای موفقیت‌آمیز این اقدامات و عملیات امدادرسانی و به ویژه آزادی زندانیان و افراد ربوده شده توسط شبه نظامیان و تروریست‌ها در آینده‌ای نزدیک توسط دولت سوریه انجام خواهد گرفت چرا که دولت خود را مسؤل حفاظت از جان مردم سوریه و خاک این کشور می‌داند و بر این اساس می‌توان گفت که آمریکا در ژنو2 شکست خواهد خورد همچنان که در میدان سوریه شکست خورده است و اگر بخواهیم از دید آمریکا به نشست ژنو2 نگاه کنیم، خواهیم گفت که این نشست با شکست مواجه شد. اگر از زویه دولت سوریه به این مسئله نگاه کنیم، درمی‌یابیم که کاملا برعکس است، سوریه وضعیت بین‌المللی خود را ثابت کرده و توانست محاصره تبلیغاتی غرب علیه دمشق را پس از سه سال در هم بشکند و تاکید کند که می‌تواند از حقوق خود در تمامی عرصه‌ها دفاع کند.

 

در مقابل این شکست آمریکا، اقدام اخیر وزارت خارجه عربستان مبنی بر خطاب قرار دادن احمد الجربا، رئیس هیات ائتلاف مخالفان با عنوان آقای رئیس‌جمهور هیچ ارزشی نداشته و هیچ امیدی برای برآورده شدن این رویای آمریکا مبنی بر تفکیک کشور سوریه، نهادها و ارتش آن همانند کاری که در عراق کرد باقی نگذاشته است.

 

شکست آمریکا در ژنو2 همچنین فرصت جبران کردن شکست‌ها در جنگ علیه ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان آن را از تروریست‌ها سلب می‌کند.

 

در پایان باید گفت: اگر ژنو2 موقعیتی برای فراهم کردن اهداف آمریکا باشد قطعا در اجرای این اهداف با شکست مواجه خواهد شد. اما اگر آمریکا به شیوه‌ای روشمند و واقع‌بینانه به مذاکرات ژنو2 نگاه کند، ممکن است این نشست در کاهش رنج‌های مردم سوریه با موفقیت روبرو شود.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۲ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین