امروز: جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۸ Friday, 26 April 2024

سرطان ریه در استان مرکزی 2 برابر استاندارد کشوری است

سرطان ریه در استان مرکزی ۲ برابر استاندارد کشوری است

اراک – خبرگزاری مهر: با دستان کوچکش نهالی را در زمین می کارد و می داند ریشه این درخت با حیاتش پیوند خورده است. کودکی که به واسطه آلودگی هوای اراک به بیماری سرطان مبتلا شده است قدر این ریه های تنفسی شهر را می داند. ریه هایی آلوده که به گفته شهردار اراک نباید از بازگوکردن حقایق در مورد آلودگی هوای اراک بترسیم بلکه باید برای سبزی شهر اراک چاره ای بیندیشیم.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینا نیوز به نقل از خبرنگار مهر، پانزدهم اسفندماه بخشی از خاک کلان شهر اراک ریشه درختانی را در بغل گرفت که جنسشان با تمام درختهایی که در هفته درختکاری بر خاک این شهر تکیه زدند متفاوت بود درختانی از جنس زندگی و امید. امید بیمارانی که با کاشت درختان با دستان کودکان سرطانی بیش از همه آلودگی این کلان شهر صنعتی در وجودشان لانه کرده است.

 

از ماسکی که به جلوی دهان بسته و نگاه بی جانی که نظاره ات می کند می توانی عمق دردی را که به نام “سرطان” در تن کوچکش ریشه دوانده است درک کنی. بی خبر از جنگ میان مرگ و زندگی به درون تن رنجور و کودکانه اش، نگاهش پر از امید به روزهایی است که نامش از لیست بیماران بیمارستان پاک شده تا همپای هم سن و سالهایش بتواند در پارک بچگی کند.

او خوب قدر هوای پاک را می داند. بهتر از ما آدم بزرگهایی که حوصله مان نمی آید این روزها برای خرید حتی قرص نانی زحمت کمی پیاده روی را به خود دهیم و حاضریم در ازای تنبلی ناشی از بی مسئولیتی امان نقشی هرچند کوچک در آلوده کردن هوای شهرمان داشته باشیم.

کم نیستند کودکانی چون آیلار و هم سن و سالهایش در اراک که امروز بیماری سرطان سوهان روح تن کوچک و رنجورشان شده و دراین روزها که همه دختر بچه ها فکر و ذهنشان در پی خرید کفش های نو و پیراهن های توردار و زیبا بوده و گرفتن بهترین کادوی عیدی را آرزو می کنند تمام آرزوهای آیلار کوچولو و 160 دوست هم سن و سال دیگرش در سلامتی بیماران خلاصه می شود.

 

آیلار 9 ساله، در حالیکه همپای تمام بزرگترهای شهرخودش ریشه نهال ظریف و کوچکی به ظرافت دستان خودش را به امید آغاز یک زندگی سبز برای آن در آغوش خاک خواباند، نگاه پر معنایی را به آسمان آبی و صاف امروز شهر اراک انداخت و در دل آرزو کرد برای شفای تمام بیماران. بی خبری آیلار از نوع بیماری اش اگرچه ما را از پرسیدن سوالهای جزئی منصرف کرد اما شعری که آیلار برای مسئولین خواند حجت را بر همه تمام و با زبان کودکانه اش نیاز شهر اراک را به فضای سبز و وجود درختان گوشزد کرد.

 

پدری که توده درون سینه اش دو سالیست مهمان ناخوانده تنش شده

محرم فلاحی دیگر بیمار سرطانی بود که در مراسم روز درختکاری بیماران سرطانی بیمارستان آیت الله خوانساری شرکت کرده بود. پدری 40 ساله که توده درون سینه اش دو سالیست مهمان ناخوانده تنش شده است.

محرم که اهل ازنا و دارای 3 فرزند پسر است نیز درختی را به نیت سلامتی تمام بیماران سرطانی از جمله پسر 11 ساله اش کاشت.

مردی که از یک سو باید درد این بیماری را در وجود ناتوان خوی تحمل کند از سوی دیگر دست دعا بردارد برای بهبودی فرزندش که در بیمارستان امیرکبیر اراک بستری است.

 

محرم کارگر ساده ساختمانی است و به گفته خودش اگر چه خیرین و بخش مددجویی بیمارستان آیت الله خوانساری بخش قابل توجهی از هزینه های بالای درمان خود و فرزندش را تامین می کنند اما تامین سایر هزینه های زندگی برای او که این روزها به علت بیماری از کار بیکار شده است سخت و گاها غیر ممکن است.

اکرم سلیمی دیگر بیمارسرطانی حاضردر این برنامه بود که اگر رخت صورتی رنگ بیمارستان را به تن نداشت کمتر کسی می فهمید بیمار است. دختری جوان که در سن 26 سالگی از بیماری خود مطلع شد اما این خبر نتوانست ذره ای از امید به آینده را در وجود اکرم از بین ببرد. او به خبرنگار مهر می گوید: وقتی 9 ماه پیش متوجه ابتلا به بیماری ALL شدم با جدیت درمان را نزد متخصصان آغاز کرده ام.

 

این دختر 26 ساله اراکی از فعالیت صنایع آلاینده بزرگ در شهر اراک گلایه می کند و می گوید: منِ جوان نباید تاوان فعالیت صنعتی و خارج از قاعده این صنایع را بدهم.

وی ضمن تائید نظر مسئولین مبنی بر ضرورت وجود صنعت در جامعه می گوید: صنعت جزو لاینفک زندگی شهرهاست اما باید مدیریت شود و اجازه نداد مدیران یک واحد صنعتی با سلامت جوانهای این شهر بازی کنند. اکرم 26 ساله هم آرزو دارد خیلی زود خوب شود اما به قول او آیا این هوای آلوده و سمی اراک اجازه زندگی به وی خواهد داد؟

 

سرطان ریه استان مرکزی دو برابر استاندارد کشور است

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی نیز در حاشیه این مراسم با بیان اینکه آمار مبتلایان به سرطان ریه در استان مرکزی دو برابر استاندارد کشور است به خبرنگار مهر می گوید: در حالیکه سن ابتلا به بیماری سرطان ریه در دنیا 60 سال به بالا است متاسفانه سن ابتلا به این نوع سرطان در کشور و استان مرکزی 10 سال کمتراز دنیاست.

فتح الله محقق با بیان اینکه سرطان ریه در استان مرکزی تقریبا دو برابر استان های همجوار است گفت: اگر چه نمی توانیم هیچ صنعتی را در این رابطه محکوم کنیم اما واقعیتی که وجود دارد این است که صنعتی شدن استان مرکزی و آلایندگی هوا از علت های اصلی افزایش این نوع سرطان است.

 

وی در ادامه با اشاره به کاهش سن ابتلا به سرطان در استان مرکزی گفت: سن ابتلا به بیماری سرطان در استان مرکزی سه سال کاهش یافته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی تشخیص دیررس، اطلاع رسانی ضعیف و سطح پایین اطلاعات جامعه از بیماری سرطان، ضعف غربالگری، طی مسیرهای پرهزینه، غیرعلمی، ناکارامد واز دست دادن زمان طلایی درمان و عدم تطبیق بیمار با بیماری خویش از مشکلات فراروی کادر درمان سرطان در استان مرکزی است.

تخت های بیمارستانی پاسخگوی بیماران نیست

دکتر محقق در ادامه با اشاره به کمبود تخت های بیمارستانی بیماران سرطانی در استان مرکزی گفت: بیمارستان آیت الله خوانساری به عنوان تنها مرکز درمانی بیماران سرطانی پاسخگوی نیاز بیماران نیست.

 

وی ادامه داد: عدم تجهیز این مرکز به دستگاه سی تی اسکن، سونوگرافی و آزمایشگاه های مجهز از دیگر مشکلات فراروی بیمارستان آیت الله خوانساری اراک است.

توسعه فضای سبز تنها راه نجات اراک از آلودگی هوا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز تنها راه نجات کلان شهر اراک را توسعه فضای سبز می داند و می گوید: برای کاهش آلودگی هوای این شهر باید کاشت درختان به عنوان شُش های تنفسی جدی گرفته شود.

طاهر احمدی ادامه داد: با درختکاری می توان ضمن افزایش شادابی و نشاط شهر اراک موجبات یک زندگی سالم را در این شهر فراهم کرد.

وی در خصوص ایجاد 1000 هکتار فضای سبز در این شهر گفت: بهبود بیماران سرطانی حاضر در شهر اراک در گرو تامین پاکی هوا و رفع آلایندگی هاست.

 

30 درصد بیماریهای سرطان قابل پیشگیری اند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه با بیان این که 30 درصد بیماریهای سرطان قابل پیشگیری اند گفت: تحقق این امر در گرو تامین امکانات و تجهیزات پزشکی کافی برای اجرای طرح های غربالگری است که باید به صورت جامع و کامل در شهرها اجرایی شود.

طاهر احمدی در ادامه از بیمارستان آیت الله خوانساری اراک به عنوان تنها قطب درمانی بیماران سرطانی استان مرکزی و استانهای همجوار یاد کرد و گفت: تجهیز این بیمارستان به دستگاه های پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی برای ارائه خدمات بهتر به بیماران ضروریست.

 

وی با بیان این که زمین این بیمارستان در ابتدا 100 هکتار بوده و امروز بنا به دلایل مختلف تنها 70 هکتار از مجموع 100 هکتار باقی مانده گفت: شهرداری و شورای شهر باید از اراضی این بیمارستان باتوجه به نقش و جایگاه ویژه این مرکز در درمان بیماران سرطانی تمام توان خود را به کار بگیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ایجاد مرکز تصویربرداری مجهز به تمامی تجهیزات تصویربرداری را ازنیازهای اساسی این مرکزی برشمرد و افزود: اراضی که غیر قانونی از این مجموعه کم شده باید هرچه سریعتر بازگردانده شود.

 

فضای سبز پادزهر آلودگی هوای اراک

شهردار کلان شهر اراک نیز در این مراسم نیز از فضای سبز به عنوان پادزهر آلودگی هوای ا راک نام برد و گفت: امروز همه بر آلودگی هوای کلان شهر اراک واقف اند ونه تنها نباید ترسی از بیان این موضوع داشته باشیم بلکه باید به فکر چاره برای حل آن بیاندیشیم.

محمد ابراهیم عباسی با بیان این که رفع الودگی هوای اراک دغدغه امروز شورای شهر و شهرداری اراک است گفت: دراین راستا شهرداری ضمن احصاء فضای سبز شهر اراک و شناسایی درختان پیر افزایش 1000 هکتار فضای سبز جدید را در دستور کار خود قرار داده است.

 

وی مجموع فضای سبز موجود در اراک را در حال حاضر یک هزار هکتار برشمرد و گفت: اصلاح فضای سبز موجود از اولویت های کاری شهرداری است چرا که باید قبول کرد درختان پیر با برگهایی که دردی از آلودگی اراک درمان نمی کنند به درد این شهر نمی خورد.

 

شهردار اراک فرهنگ سازی را از دیگر لازمه های توسعه فضای سبز در شهر اراک برشمرد و گفت: باید با فرهنگ سازی مناسب نگهداری فضای سبز موجود و کاشت درختان جدید را به مردم آموزش داد.

 

 

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۲ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین