امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۰ Saturday, 20 April 2024

اقتصاد کشور تحمل شوک ندارد/افزایش قیمت‌ها محدود و ملایم خواهد بود

اقتصاد کشور تحمل شوک ندارد/افزایش قیمت‌ها محدود و ملایم خواهد بود

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه “اقتصاد کشور دیگر تحمل افزایش قیمت به صورت یک شوک را ندارد”، اظهار کرد: دولت به هیچ وجه حاضر نیست که قیمت‌ها را به صورت شوک‌آور بالا ببرد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، اسحاق جهانگیری در نخستین جلسه شورای اداری استان تهران در دولت یازدهم، اظهار کرد: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی در تبصره 21 دست دولت را برای اجرا کردن هدفمندی یارانه‌ها به خوبی باز گذاشته است.

 

به هیچ وجه قادر نیستیم قیمت‌ها را به صورت یک شوک بالا ببریم

وی اضافه کرد: طبق این تبصره ما به هیچ وجه دیگر قادر نیستیم قیمت‌ها را به صورت یک شوک بالا ببریم؛ چراکه اقتصاد ما نیز دیگر تحمل این شوک‌ها را ندارد. در نتیجه ما در جاهایی مثل آب و برق که بیشتر مصارف عمومی دارند، تنها قادریم قیمت‌ها را با همان شیب ملایم گذشته یعنی حدود 10 یا 20 درصد افزایش دهیم.

 

جهانگیری با بیان اینکه “زمانی که دولت یازدهم آغاز به کار کرد در بخش‌هایی از کشور با چالش‌های اساسی مواجه بود که باید هرچه سریع‌تر با تصمیم‌گیری سریع کشور را از این چالش‌ها عبور می‌داد”، به انتخاب سریع مدیران دولت اشاره کرد و گفت: یکی از مزایای انتخاب مدیران با تجربه در دولت این است که هیچ وقتی هدر نرفت؛ چراکه مدیران از ساعت ابتدایی کار خود با مشکلات آشنا بودند و با سرعت هرچه بیشتر تصمیمات و راهکارهای لازم را اتخاذ می‌کردند.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه “دولت در آغاز به کار خود در دو بخش اساسی به فعالیت پرداخت”، خاطرنشان کرد:‌ سیاست خارجی یکی از بخش‌هایی بود که دولت توجه ویژه‌ای به آن کرد. به دلیل تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشور ما اعمال شده بود، دولت سیاست خارجی را مورد توجه خود قرار داد. راهکاری که دولت در این زمینه دنبال می‌کرد، این بود که موضع عزت و اقتدار و درعین حال همراه با تعامل و بدون حاشیه‌سازی وارد عمل شد و تحریم‌ها را تا جایی که مقدور بود کاهش داد.

 

در مذاکرات دستاوردهای بسیار خوبی کسب شد

وی با اشاره به عملکرد تیم مذاکره‌کننده ایران اظهار کرد: خوشبختانه امروز همکاران ما در وزارت امور خارجه و تیم تحت نظر آقای ظریف با مدیریت رئیس‌جمهور و سیاست‌های رهبری و با توجه به خطوط قرمز کشور در این مدت دستاوردهای بسیار خوبی کسب کرد. اجلاس اخیر نیز دستاوردهای خوبی برای کشور به همراه داشته است.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه “اکنون فضای بین‌المللی فضایی بدون تنش و توأم با آرامش است”، افزود: در این فضا ایران می‌تواند با گفت‌وگوی همراه با منطق و استدلال هم از دستاوردهای خود حفاظت و حراست کند و هم تحریم‌های ظالمانه اعمالی علیه کشور را از میان بردارد.

 

جهانگیری با بیان اینکه “بخشی از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران در گام نخست برداشته شد”، گفت: در گام نخست بخشی از تحریم‌ها علیه ایران برداشته شد. در این شرایط ما امیدواریم که بتوانیم از امکانات بوجود آمده حداکثر استفاده‌های لازم را ببریم. ما همچنین امیدوار هستیم که مسئولان در بخش‌های خارجی به تعاملات خوبی دست یابند.

 

وی همچنین درباره به رسمیت شناخته شدن حق هسته‌ای ایران در دنیا، تصریح کرد: امروز مقامات آمریکایی حتی زمانی که در سرزمین‌های اشغالی هستند به این موضوع اعتراف می‌کنند که ایران به جایگاهی رسیده است که باید موضوع هسته‌ای‌اش به رسمیت شناخته شود. زمانی که ما در مجامع بین‌المللی از موضع منطق صحبت می‌کنیم، دیگر آن‌ها قادر نیستند که کشورهای مختلف را علیه ما بسیج کنند.

 

جهانگیری به برخورد کشورهای بین‌المللی علیه ایران در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: زمانی برخی کشورها می‌توانستند علیه ایران در سازمان ملل رأی جمع کنند اما امروز مشاهده می‌کنیم زمانی که رئیس‌جمهور ما در سازمان ملل موضوع جهان عاری از خشونت را مطرح می‌کنند، این طرح با اتفاق آرا به تصویب کشورهای عضو این سازمان می‌رسد. در نتیجه در این فضا طبیعی است که ایران قادر است با استفاده از فرصت‌های بوجود آمده به حق و حقوق خود دست پیدا کند.

 

اگر روند افزایشی تورم ادامه پیدا می‌کرد، تبعات بدتری به همراه می‌داشت

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در کشور در آغاز کار دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور از رکود رنج می‌برد. ما در بخش‌های مختلف کشور با رشدهای منفی مواجه بودیم و همچنین تورم نیز در مرداد سال جاری به حدود 40 درصد رسیده بود. این در حالی است که ما در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی هیچ‌گاه هم زمان با رشد منفی و تورم بالا مواجه نبودیم.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه “راهکار خروج از این شرایط، دشوار است”، اظهار کرد: ما تصمیم گرفتیم که در شش ماه دوم سال 92 هدف‌گذاری خود را عمدتاً بر روی موضوع تورم بگذاریم؛ چراکه چنانچه تورم با همان روند افزایشی ادامه پیدا می‌کرد، ممکن بود تبعات بدتری همراه خود داشته باشد.

 

وی ادامه داد: تاکنون موفقیت خوبی در این بخش حاصل شده است. اکنون سیر رشد 40 درصدی تورم تغییر کرده است و ما شاهد بوده‌ایم که در ماه‌های گذشته تورم نقطه به نقطه روند کاهشی داشته است. ما بر این باوریم که اگر به همین صورت ادامه دهیم، تا پایان سال 92 تورم از 35 درصدی که پیش‌بینی کرده بودیم نیز کمتر شود. تا پایان سال 93 نیز ما باید به تورم 25 درصدی برسیم.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه “رکود جزو اصلی‌ترین برنامه‌های دولت در سال 93 است”، گفت: ما در شش ماه دوم سال 92 صرفاً به اصلاح مقررات برای مقابله با رکود اتکا کردیم.

 

جهانگیری با بیان اینکه “بهبود فضای کسب و کار یکی از مهمترین مسائل کشور است”، اظهار کرد:‌ این حرکت خوشبختانه به زمان نیاز ندارد بلکه به اعتماد نیاز دارد. چنانچه مردم به تیم مدیریتی که قصد کنترل فضا را دارد، اعتماد داشته باشند، حرف‌های این تیم می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد و موجب شود که فضای متلاطم به سرعت به فضایی آرام تبدیل شود.

 

وی اضافه کرد: ما بدون اینکه اقدام ویژه‌ای انجام دهیم، اکنون شاهد بازگشت یک آرامش به فضای اقتصاد کشور هستیم که در این فضا همه احساس می‌کنند آینده‌ای روشن در انتظار آن‌هاست.

 

امیدواریم تا پایان سال بودجه به دست ما برسد

جهانگیری با اشاره به برگزاری جلسات مشترک رئیس‌جمهور با وزرای دولت گذشته در ابتدای کار دولت یازدهم، یادآور شد: ما در ابتدای دولت جلساتی با وزرای دولت قبلی برگزار کردیم که در این جلسات اکثر مسئولان دولت قبل گفتند که بودجه 210 هزار میلیاردی ابلاغ شده، رقمی غیرواقعی است. در آن هنگام ما از معاون راهبردی دولت گذشته خواهش کردیم که اصلاحیه بودجه را در جلسه بعدی ارائه دهند که ایشان نیز این کار را انجام دادند و پس از این که کابینه جدید رای آورد، این اصلاحیه به مجلس فرستاده شد.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه “بودجه کشور در سال 92 حداکثر مبلغ 130 هزار میلیارد است”، تصریح کرد:‌ از این مبلغ حدود 118 هزار میلیارد بودجه جاری کشور است. در کنار این مبلغ حدود 10 هزار میلیارد نیز بودجه عمرانی کشور است و این بدان معناست که این مبلغ تنها باید جهت نگهداری کارهای نیمه‌تمام انجام شود و کسی نباید انتظار داشته باشد که با این مبلغ بتوان کاری جدی انجام داد.

 

وی در ادامه به تصویب قانون بودجه سال 93 توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و ضمن تشکر از آنها، گفت: امیدواریم تا قبل از پایان سال، بودجه را داشته باشیم و بتوانیم بخشی از آئین‌نامه‌های اجرایی مربوطه را تا اول فروردین‌ماه تنظیم کنیم تا تکلیف دستگاه‌ها روشن شود.

 

حاکم شدن یک نظم مالی به کار دولت، مهمترین حرکت دولت بود

به گزارش ایسنا، جهانگیری با بیان اینکه “حاکم شدن یک نظم مالی به کار دولت، مهمترین حرکت دولت بود”، افزود: پس از رکود ما باید همزمان به دو طرح مهم دیگر بپردازیم که یکی از این طرح‌ها، مسکن مهر است؛ طرحی که متأسفانه تنها متکی به منابع بانک مرکزی بود، به طوری که از پایه پولی 100 هزار میلیاردی کشور فقط 42 هزار میلیارد تومان صرف مسکن مهر شد. در این شرایط رئیس‌جمهور نیز طی دستوری مطرح کردند که تا پیدا شدن راه‌حلی جدید به هیچ وجه نباید مبلغی از بانک مرکزی به مسکن مهر پرداخت شود.

 

هدفمندی یارانه‌ها کم کم تبدیل به طرح توزیع پول شد

معاون اول رئیس‌جمهور به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: میزان مصرف و تولید انرژی به نقطه‌ای رسیده بود که دولت و حکومت به اجبار باید در مورد نحوه مصرف انرژی و عدم تعادل بین تولید و مصرف تصمیمی اتخاذ می‌کرد. هدفمند کردن یارانه‌ها جزو تصمیمات اجتناب‌ناپذیری بود که باید انجام می‌شد. ما مشاهده کردیم که پس از انجام این اقدام تمام کشور به صورت یکپارچه پشت هدفمندی یارانه‌ها ایستادند و از این طرح دفاع و حمایت کردند.

 

وی با بیان اینکه “قرار بود در طرح هدفمندی یارانه‌ها تعادلی میان مصرف و انرژی بوجود بیاید”، خاطرنشان کرد: در عمل قرار بر این بود که با هدفمندی یارانه‌ها تعادلی میان مصرف و انرژی بوجود بیاید اما این طرح در نهایت تبدیل به توزیع پول شد و به سمتی رفت که همه بحث‌ها در این مورد بود که توزیع پول به چه مقدار باید باشد.

 

جهانگیری با بیان اینکه “متأسفانه با شروع هدفمندی، خروج از قانون به عنوان یک اصل قرار گرفت”، افزود: قانونگذار گفته بود که 50 درصد از درآمدهای حاصل از هدفمندی باید به خانواده‌ها واگذار شود اما تاکنون با وجود این که 96 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها، درآمد کسب شده است، تا بهمن ماه سال جاری مبلغی حدود 137 هزار میلیارد تومان میان مردم توزیع شده است. این در حالی است که باید طبق قانون تنها 50 درصد از درآمد حاصل از افزایش قیمت‌ها یعنی مبلغی حدود 48 هزار میلیارد تومان به مردم پرداخت می‌شد.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به آمار ارائه شده از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، اظهار کرد: سازمان هدفمندی یارانه‌ها به 77 میلیون و 383 هزار نفر یارانه پرداخت می‌کند و این در حالی است که در مرکز آمار جمعیت کشور 77 میلیون و 19 هزار نفر است. ما خودمان برای دریافت یارانه‌ها نام‌نویسی نکرده‌ایم و افراد زیادی را نیز می‌شناسیم که برای دریافت یارانه ثبت‌نام نکرده‌اند. اکنون این سوال بوجود آمده است که چگونه این تعداد یارانه دریافت می‌کنند؟

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مشکلات موجود در کشور در بخش برق، آب و گاز و نفت، خاطرنشان کرد: اکنون کشور به حدود پنج هزار مگاوات برق در سال نیاز دارد. این در حالی است که کل نیروگاه‌هایی که امروز در کشور در دست ساخت است، 3800 مگاوات است.

 

جهانگیری با اشاره به مشکلات موجود در بخش گاز و نفت کشور نیز گفت: این بخش از این جهت با معضل مواجه است که کشورهای کوچک اطراف ما دارایی‌های ملت که از میادین مشترک گازی و نفتی است را می‌برند. اگر ما امروز میزان گازی را که توسط کشورهای همسایه از پارس جنوبی برداشت می‌شود، قیمت بگذاریم با مبلغی بیش از 100 میلیارد دلار مواجه می‌شویم.

 

مجلس در تبصره 21 دست دولت را در هدفمندی به خوبی باز گذاشته است

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه “در بحث هدفمندی یارانه‌ها، ابتدا آسیب‌شناسی کردیم سپس وارد مرحله اجرایی شدیم”، افزود: خوشبختانه مجلس در تبصره 21 دست دولت را برای اجرای هدفمندی به خوبی باز گذاشته است. طبق این تبصره ما دیگر به هیچ وجه قادر نیستیم که قیمت‌ها را به صورت شوک‌آور بالا ببریم؛ چراکه اقتصاد ما دیگر تحمل این شوک را ندارد.

 

در افزایش قیمت‌ها تنها قادریم در حوزه‌های مصارف عمومی و با شیب ملایم عمل کنیم

وی با اشاره به افزایش قیمت‌ها ادامه داد: ما در افزایش قیمت‌ها تنها قادریم در بخش‌هایی مثل آب و برق که مصارف عمومی دارند با همان شیب ملایم قبلی یعنی افزایش 10 تا 20 درصدی عمل کنیم.

 

جهانگیری در ادامه به تاکید مجلس به دولت مبنی بر لزوم پرداخت پول به خانوار نیازمند و متقاضی اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه طی هفته اخیر جلساتی برگزار کردیم. در این جلسات عده‌ای معتقد بودند که حد نیاز روستانشینان با شهرنشینان باید متفاوت باشد. آن گونه که از روند جلسات ما مشخص است به نظر نمی‌آید که در نهایت ما در کل کشور به یک عددی برای حد نیاز مردم برسیم.

 

به میزان لازم برای مترو اعتبارات اختصاص می‌دهیم

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به توجه ویژه دولت به تهران در ماه‌های اخیر، اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر جلساتی با موضوعات آلودگی هوا و مسائل جمعیتی شهر تهران با حضور رئیس شورای شهر، استاندار و شهردار در دولت برگزار شد.

 

وی افزود: معتقدم که در مورد مسائل شهر تهران به عنوان پایتخت کشور باید تصمیماتی جدی بگیریم. در همین راستا با وجود اینکه طبق آئین‌نامه دولت هفت کمیسیون بیشتر ندارد، ما برای توجه ویژه به تهران و مسائل مربوط به آن برای نخستین‌بار در دولت کمیسیون ویژه‌ای با حضور تعدادی از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور تشکیل دادیم تا در این کمیسیون تنها راجع به تهران و کلان‌شهرها و مسائل مربوط به آن‌ها بحث شود.

 

جهانگیری با تاکید بر اینکه “مدیریت یکپارچه از موضوعاتی تعیین‌کننده در مورد تهران است”، گفت: مدیریت یکپارچه از موضوعاتی است که باید هرچه سریعتر مورد بررسی قرار بگیرد؛ چراکه اداره تهران باید با اداره شهرهای دیگر تفاوت داشته باشد. ما از طرح مدیریت یکپارچه در تهران استقبال می‌کنیم.

 

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به تاکید رئیس‌جمهور بر لزوم فعال شدن مجدد شورای نظارت بر کلان‌شهر تهران برای بررسی مشکلات مربوط به تهران به حمل و نقل ریلی درون شهری اشاره کرد و گفت: به صورت جدی یکی از سیاست‌های دولت این است که مترو به شهرستان‌ها نیز برده شود.

 

وی ادامه داد: بر اساس توافقات قبلی صورت گرفته میان دولت و شهرداری در مورد خطوط مترو، ما هیچ محدودیتی برای تخصیص منابع قائل نیستیم و می‌توانیم به میزانی که لازم است از اعتبارات در این زمینه استفاده کنیم.

 

جهانگیری با اشاره به طرح تعویض خودروهای فرسوده، با بیان اینکه دولت پس از دو – سه سال این طرح را مجدداً فعال کرد، گفت: در بودجه سال 93 منابع خوبی به وزارت نفت برای استفاده در بخش‌های مختلف به ویژه بهینه‌سازی مصرف سوخت اختصاص داده شده است. امروز برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، هر آنچه مورد نیاز باشد از طرف وزارت نفت مورد حمایت قرار می‌گیرد.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین