امروز: یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۵ Sunday, 28 April 2024

خوش‌نشینی پول‌داران، کم آبی روستاییان

خوش‌نشینی پول‌داران، کم آبی روستاییان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی(آبفار) مازندران گفت: روستاییان مازندران در 6 ماه نخست سال به‌ویژه تعطیلات نوروز و تابستان‌ها با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجهند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران، مجید عبدالهی توضیح داد: خوشبختانه در تمام نقاط استان مشکلی در تامین آب غیربهداشتی نداریم اما افزایش ساخت‌وساز و توسعه نیافتن زیرساخت‌های لازم در بخش تامین آب آشامیدنی روستایی سبب افزایش فشار بر شبکه‌های آب‌رسانی روستاها می‌شود، به همین دلیل است که در 6 ماه نخست سال به‌ویژه تعطیلات نوروز و تابستان‌ها روستانشینان مازندران با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند.

 

وی افزود: پراکندگی روستاها در مازندران یکی از دلایل اصلی دشوار شدن خدمات‌رسانی به روستاییان در تامین آب آشامیدنی است. بیش از 3000 روستا در تمام نقاط استان وجود دارد که تامین بدون مشکل آب آشامیدنی برای همه آن‌ها مستلزم در اختیار داشتن بودجه‌ای هنگفت و زمان مناسب است، هرچند هدف اصلی این شرکت در همه دوره‌ها همواره تامین آب کافی و بهداشتی بوده است اما وجود برخی مشکلات مانند فرسودگی شبکه‌ها یا کمبود منابع تامین آب سبب می‌شود که گاهی در خدمت‌رسانی با مشکل مواجه شویم.

 

عبدالهی با بیان این‌که برای تامین آب آشامیدنی روستاها گاهی ناچار به خرید آب از آب‌وفاضلاب شهری استان می‌شویم، اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که برای تامین آب آشامیدنی روستاییان، آب مورد نیاز را از آبفای شهری با قیمتی بالاتر خریداری می‌کنیم، یعنی در هر شکل و به هر قیمتی تلاش شرکت، تامین آب آشامیدنی برای روستاهاست.

 

وی ادامه داد: تولید هر متر مکعب آب برای شرکت حدود 900 تومان تمام می‌شودو این در حالی است که برای هر متر مکعب 59 تومان از مشترک خانگی دریافت می‌شود، یعنی هر مترمکعب آب آشامیدنی را با 841 تومان پایین‌تر از قیمت تمام شده آب به مشترکان می‌رسانیم. از سوی دیگر افزایش ساخت‌و‌سازها فشار بر شرکت آبفار استان را بیشتر کرده است. برخی دستگاه‌ها باید پیگیر جلوگیری از ساخت‌وساز در مناطق روستایی استان باشند.

 

عبدالهی افزود: وقتی برای ساختمانی جواز صادر می‌شود ما ناچار به ارائه خدمات هستیم، خدماتی که هیچ عوایدی برای شرکت نخواهد داشت. برای مثال آب‌رسانی به ساختمان‌هایی که برای اسکان چند شب در سال یک مشترک غیر روستایی ساخته می‌شوند، با توجه به این‌که در مناطق مرتفع قرار گرفته‌اند بالغ بر یک میلیون و 700 هزار تومان برای شرکت هزینه دارد اما شرکت در ازای دادن انشعاب مبالغ بسیار ناچیزی دریافت می‌کند.

وی تصریح کرد: بسیاری از روستاهای مناطق کوهستانی در زمستان جمعیت کمی دارند اما با این حال خدمت‌رسانی به این روستاها بدون در نظر گرفتن تعداد ساکنان انجام می‌شود. در همین ماه برای ترمیم پمپ آب یکی از روستاهای استان که جمعیت اندکی داشت ناچار شدیم مبلغ زیادی هزینه کنیم تا همین جمعیت کم با مشکل مواجه نشوند.

 

عبدالهی با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره آلودگی آب آشامیدنی روستاها براساس تغییر رنگ آب، تصریح کرد: در بسیاری از روستاها تغییر رنگ آب دلیلی بر آلودگی آن عنوان می‌شود، این در حالی‌است که آبی که در تمام روستاهای مازندران به دست مشترکان می‌رسد عاری از هرگونه آلودگی میکروبی است چرا که در تمام روستاهای استان عمل کلرزنی انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: برای روستاهایی که تحت پوشش نیستند نیز کلر مورد نیاز از سوی شرکت به صورت رایگان تامین می‌شود تا با مشکل غیربهداشتی بودن آب مواجه نشویم. تردیدی نیست که در صورت بروز هرگونه مشکلی در این زمینه بلافاصله اقدامات لازم انجام خواهد شد و اجازه توزیع آب غیربهداشتی به هیچ وجه و در هیچ شرایطی داده نمی‌شود.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران، کمبود اعتبار را یکی از مشکلات اصلی شرکت عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 258 پروژه نیمه‌تمام آب‌رسانی در استان داریم که برای به‌ بهره‌برداری رساندن و جلوگیری از فرسایش آن‌ها به 202 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. همچنین برای ترمیم شبکه‌های فرسوده آب‌ که نقش عمده‌ای در هدررفت آب آشامیدنی دارند به حدود 280 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. با توجه به شرایط اقتصادی موجود، کنترل و مدیریت وضعیت فعلی برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل در تامین آب آشامیدنی روستاییان در اولویت فعالیت‌های شرکت قرار دارد.

 

مدیرعامل آبفار مازندران با اشاره به توسعه استفاده از دستگاه‌های تصفیه خانگی آب اظهار کرد: این دستگاه‌ها علاوه بر مشکلات بهداشتی در بهره‌برداری، حتی در برخی موارد باعث ایجاد آلودگی ثانوی در آب می‌شوند و نیز مواد معدنی مورد نیاز بدن را نیز تصفیه می‌کنند که در بلندمدت به دلیل نیاز بدن به این املاح باعث آسیب به انسان می‌شوند.

وی افزود: اشتباه دیگری که در این زمینه وجود دارد این باور است ‌که آب‌ آشامیدنی سبب ایجاد سنگ کلیه می‌شود اما املاح موجود در آب در دمای بالای 70 درجه سانتی‌گراد رسوب می‌کنند، به همین دلیل سماورها و کتری‌ها جرم می‌بندند. این مطلب از نظر علمی ثابت نشده است.

 

عبدالهی با اشاره به در پیش بودن تعطیلات نوروز و هفته پایانی سال خاطرنشان کرد: از همه روستاییان مازندران به‌ویژه بانوان انتظار داریم در روزهای پایانی سال برای شست‌وشو و نظافت پیش از نوروز در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا در هیچ روستایی به دلیل افزایش مصرف آب با قطعی یا افت فشار مواجه نشویم. همچنین در تعطیلات نوروز با توجه به حضور میلیونی مسافران در روستاها انتظار می‌رود که مصرف بهینه مد نظر روستاییان قرار گیرد.

 

مدیرعامل آبفار مازندران اظهار کرد: اکیپهای اتفاقات به همراه تانکر‌های آبرسانی و کشیک اداره‌های مربوطه به صورت شبانه‌روزی از 25 اسفند تا 15 فروردین در تمام شهرستان‌های استان برای رفع مشکلات احتمالی و خدمت‌رسانی مستقر هستند.

 

انتهای پیام

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۲ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین