امروز: شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۸ Saturday, 27 April 2024

هشدار دولت جدید اوکراین به قدرت نمایی روسیه

هشدار دولت جدید اوکراین به قدرت نمایی روسیه

خبرگزاری‌های روسیه، گزارش دادند: ویکتور یانووکویچ، رئیس جمهوری برکنار شده اوکراین قصد دارد روز جمعه در کنفرانسی خبری حاضر شود.
خبرگزاری های روسیه به نقل از افرادی نزدیک به یانووکویچ این گزارش را داده‌اند و می‌گویند که این کنفرانس خبری در شهر روستوف -آن- دون در جنوب روسیه برگزار می‌شود. خبرگزاری‌های روسیه امروز، بیانیه‌ای را از سوی ویکتور یانووکویچ منتشر کرده بودند که خود را همچنان رئیس جمهوری قانونی اوکراین دانسته و از روسیه خواسته بود امنیت او را حفظ کند. در همين حال، خبرگزاری روسی ایتارتاس به نقل از مقامی که نامش برده نشده بود، گزارش داد که روسیه تقاضای یانووکوویچ را پذیرفته است.

 

 

رئیس‌جمهور برکنار شده اوکراین به روسیه پناه برده است اما محل اقامتش هنوز روشن نیست، ولی چند خبرگزاری از جمله خبرگزاری‌های آلمان و رویترز به نقل از محافل دولتی روسیه خبر داده‌اند که مسکو اعلام کرده از جان ویکتور یانوکوویچ در خاک روسیه حفاظت خواهد کرد. پیشتر یانوکوویچ از روسیه تقاضا کرده بود امنیت جان او را برابر “افراط‌گرایان” تأمین کند. دولت موقت اوکراین که پس از برکناری یانوکوویچ تشکیل شده است او را به کشتار جمعی معترضان متهم و دستور بازداشت او را صادر کرده است.

 

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از بهارنیوز روسیه در واکنش به افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره خودمختار کریمه، که بخشی از خاک اوکراین است، جت‌های جنگنده خود را به حالت آماده‌باش درآورده است. اینترفکس، به نقل از وزارت دفاع روسیه خبر داد که هواپیماهای جنگنده این کشور در مرز غربی روسیه با اوکراین گشت‌زنی می‌‌کنند. وزیر دفاع روسیه تصریح کرده است که آماده‌باش جت‌های جنگی نیروی هوایی روسیه ارتباطی با تحولات اوکراین ندارد. شبه جزیره کریمه از نظر سیاسی خودمختار و دارای دولت و مجلس مستقل از دولت مرکزی در اوکراین است. بامداد پنج‌شنبه عده‌ای ناشناس ساختمان‌های مجلس و دولت کریمه را اشغال و پرچم‌ روسیه را برفراز این ساختمان‌ها نصب کرد‌ه‌اند. آنها مي‌گويند ماه آينده رفراندومي براي الحاق به خاك روسيه برگزار خواهند كرد!

 

 

مقامات محلی در واکشن به این اقدام اعلام کرده‌اند که برای جلوگیری از افزایش تنش و درگیری میان موافقان و مخالفان روسیه، این ساختما‌ن‌ها به محاصره نیروهای امنیتی درآمده است. ناوگان دریای سیاه ارتش روسیه دارای پایگاهی در شبه جزیره کریمه است. این ناوگان که در بندر سواستوپول کریمه مستقر است نیز در حالت آماده‌باش به سر می‌برد. از سوی دیگر ارتش روسیه به دستور ولادیمیر پوتین از روز چهارشنبه مانور نظامی بزرگی را در مرزهای اوکراین آغاز کرده است. وزرات دفاع روسیه اعلام کرده هدف از این مانور آمادگی برای دفاع از ناوگان دریای سیاه مستقر در کریمه است.

 

هشدار اوکراین به روسیه و درخواست ناتو برای پرهیز از تنش
در واکنش به این تحولات الکساندر تورچینف، رئیس‌جمهور موقت اوکراین پنج‌شنبه اعلام کرد که هرگونه حرکت نظامی “بدون اطلاع ناوگان روسیه خارج از منطقه مشخص شده در کریمه ” اقدامی خصمانه تلقی خواهد شد. تورچینف تأکید کرد که حضور ارتش روسیه در بندر سواستوپول بر اساس توافق دو طرفه “به طور مشخص مرزبندی شده است”. رئیس‌جمهور موقت اوکراین افزود که اوکراین هیچ‌گونه تعرضی به تمامیت ارضی خود را نخواهد پذیرفت.

 

همزمان وزارت خارجه اوکراین نیز فرستاده روسیه در کیف را احضار کرد و خواستار رایزنی بی‌درنگ با دولت روسیه شد. آندرس فوگ‌راسموسمن، دبیرکل ناتو نیز امروز پنج‌شنبه از روسیه خواست از هر اقدامی که موجب” افزایش تنش در اوکراین یا سوءتفاهم” می‌شود پرهیز کند. راسموسن با انتشار پیامی در شبکه توییتر اعلام کرد که از تحولات کریمه نگران است. اورزولا فون در لاین، وزیر دفاع آلمان روز پنج‌شنبه پیش از دیدار وزرای دفاع ناتو در بروکسل اعلام کرد: «ما تحولات اوکراین را با نگرانی زیر نظر داریم.» وی تأکید کرد که باید مانع از هم پاشیدن اوکراین شد.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۲ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین