یک آسیبشناس اجتماعی در ایران با بیان اینکه براساس آمارهای رسمی موجود ۷ درصد مردان این کشور از لوازم آرایشی استفاده میکنند، گفت: عدم مشارکت موثر پدر در تربیت فرزندان ارتباط مستقیم با گرایش پسران به مدها و آرایشهای زنانه دارد.
:
به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز ، به نقل از خبرگزاری ایلنا، مصطفی فروتن در مورد استفاده از آرایشها و مدهای زنانه توسط مردان گفت: معمولا زمانی که این بحث مطرح میشود، با اعتراض پسران جوان و نوجوان رو به رو میشویم و این صحبتها را به پای گیر دادن میگذارند اما در همین ابتدا عنوان میکنم که بحث ما در مورد موارد بهداشتی مانند استفاده از کرم ضدآفتاب و یا گرایش جوانان به زیبایی و نظم نیست بلکه در مورد رفتارهای نامتعارف است.
:
فروتن با اشاره به اینکه ۱۲ درصد از لوازم آرایشی موجود در کشور از سوی مردها مصرف می شود، ادامه داد: بر اساس آمار ۷ درصد از مردان کشور از لوازم آرایشی استفاده میکنند. در گذشته در برخی مناطق خاص در شهر تهران آرایشگاههایی وجود داشت که خدمات آرایشی مانند برداشتن ابرو را به مردان ارائه میداد، اما اکنون این مساله در آرایشگاههای مردانه فراگیر شده است.
:
این آسیبشناس اجتماعی در مورد دلایل وجود چنین رفتارهایی اظهار کرد: در ابتدا باید افرادی که دچاراختلال هویت جنسی هستند، مانند ترنسکچوالها را از این بحث جدا کنیم زیرا مسئله این افراد متفاوت است. بنابراین به عنوان نخستین دلیل بروز اینگونه رفتارها در میان دیگر مردان میتوان به کمتوجهی والدین به فرزندان اشاره کرد.
:
وی توضیح داد: بخش زیادی از هویت کودک در سنین ۴ تا ۷ سالگی شکل میگیرد؛ عدم مشارکت موثر پدر در فرزندپروری در این سنین سبب میشود که کودک همواره فقط با مادر خود در ارتباط باشد و این مسئله به صورت ناخودآگاه در خلق و خوی او تاثیر میگذارد. همچنین در میان خانوادههای تک پسری نیز در برخی موارد چنین مشکلاتی دیده میشود.
:
فروتن در مورد راهکارهای عبور از این وضعیت گفت: مهمترین راهکار جلوگیری از گرایش پسران به آرایشها و مدهای زنانه؛ رفتار خانوادهها، فرزندپروری مثبت آنها و حضور کافی والدین در کنار فرزندان است. باید توجه داشت که اگر خانوادهها از رفاه نسبی و اوضاع اقتصادی متعادلی برخوردار باشند و والدین مجبور نباشند، ساعات زیادی را در روز کار کنند، میتوانند زمان بیشتری را در کنار فرزندان خود بگذرانند.
./.