امروز: شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۷ Saturday, 27 April 2024

آیا توافق هسته‌ای گره بیکاری را باز می‌‌کند؟

آیا توافق هسته‌ای گره بیکاری را باز می‌‌کند؟

کریمی به دیگر الزامات لازم برای ایجاد اشتغال هم اشاره می‌کند و یکی از این الزامات رشد اقتصادی مثبت است. وی می‌گوید: رشد سه وچهار درصدی کنونی به معنای کسادی بازار است و برای ایجاد اشتغال کشور باید به یک رشد ثابت بیش از شش درصدی برسد. تنها در این صورت است که می‌توان امید داشت اشتغال جان بگیرد.
:
به گزارش سایت خبری بینانیوز ،‌ تغییر نرخ بیکاری به واسطه توافق نهایی مذاکرات هسته‌ای مساله‌ای نیست که به یکباره خود را در اقتصاد نشان دهد، بلکه هر نوع تغییری در این حوزه نیازمند تغییر ابتدایی در برخی حوزه‌ها و سرایت آن در میان مدت به بخش بیکاری است.
:
به گزارش اقتصادنیوز، مذاکرات هسته‌ای و امید به نتیجه‌بخش بودن آن سبب شده تاثیرات اقتصادی آن در اکثر حوزه‌ها بررسی و این سوال مطرح شود که اگر مذاکرات به نتیجه برسد چه تغییری در بخش‌های اقتصادی رخ خواهد داد.
:
نرخ بیکاری هم یکی از همین مولفه‌هاست. زهرا کریمی، استاد دانشگاه مازندران در گفت‌وگو با اقتصادنیوز می‌گوید: بسیار بعید و دور از ذهن است که نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای بتواند بازار کار ایران را در سال جاری دستخوش تغییر کند. چون حتی اگر در تیر ماه مذاکرات به نتیجه برسد، مدتی زمان می‌برد که بخش‌های مختلف اقتصادی از این مذاکرات نتیجه بگیرد و تحرکاتی در برخی از بخش‌ها ایجاد شود. در صورت بروز این تحرکات در گام بعدی می‌توان امید داشت که در میان مدت تغییراتی هم در بازار کار ایجاد شود. اما این تاثیر حتما بلافاصله نخواهد بود.
:
چون به گفته این استاد دانشگاه اگر نتیجه مذاکرات واحدهای تولیدی و صنعتی را تکان دهد، واحدها بلافاصله که نیروی جدیدی جذب نمی‌‌کنند و حتما مدت زمانی باید بگذرد، تغییرات و تحولات مثبت پذیرفته شود و بعد از آن می‌توان امید داشت که تغییراتی حاصل شود.
:
کریمی تاکید می‌کند اما این دستاوردها ممکن است به زودی خود را نشان ندهد و این کمی برای دولت نگران‌‌کننده است، چون مردمی که به نتیجه مذاکرات امید بسته‌اند خواستار این هستند که نتیجه مذاکرات بر زندگی خود را ببیند و اشتغال یک مطالبه بسیار جدی عمومی است. به همین دلیل وی پیشنهاد می‌دهد دولت برای جلوگیری از این نارضایتی‌ها باید خود وارد طرح‌های عمرانی شود، به خصوص در مناطق محروم. چون حتی اگر اشتغال در نواحی مختلف ایجاد شود، کمتر سرمایه‌گذاری جز دولت حاضر است وارد مناطق محروم شود.
:
کریمی به دیگر الزامات لازم برای ایجاد اشتغال هم اشاره می‌کند و یکی از این الزامات رشد اقتصادی مثبت است. وی می‌گوید: رشد سه وچهار درصدی کنونی به معنای کسادی بازار است و برای ایجاد اشتغال کشور باید به یک رشد ثابت بیش از شش درصدی برسد. تنها در این صورت است که می‌توان امید داشت اشتغال جان بگیرد.
:
غلامعلی فرجادی، عضو هیات علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی هم اظهارات کریمی در خصوص تاثیر بافاصله مذاکرات بر بیکاری را تایید کرده و می‌گوید: در صورتی که مذاکرات هسته‌ای موفقیت‌آمیز باشد و نتایج مورد نظر کشورمان حاصل شود می‌توان انتظار داشت که حتی اگر تحریم‌ها به فوریت برداشته نشود، جو سیاسی علیه کشورمان تضعیف شود و سرمایه‌گذاران خارجی به سرمایه‌گذاری در کشور تمایل بیشتری از خود نشان دهند. البته علائم این تمایل از ابتدای سال 93 آشکار شده است. علاقه و تمایل سرمایه‌گذاران اروپایی و بعضاً آمریکایی و ورود آنان (حتی تعداد معدود) به کشور از ابتدای سال 1393 و نیز افزایش گردشگران خارجی می‌تواند نشانه مهم و مثبتی در این جهت تلقی شود.
:
به گزارش اقتصادنیوز، علاوه بر این به نظر می‌رسد کاهش نرخ تورم در سال 1393 و ثبات نسبی نرخ ارز از جمله عوامل مهمی است که می‌تواند سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را به سرمایه‌گذاری در کشور ترغیب و تشویق کند و این در میان مدت می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال شود.
:
./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۲ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین