امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۷ Friday, 19 April 2024

احمدی‌مقدم افشای توطئه كرد يا نه؟

احمدی‌مقدم افشای توطئه كرد يا نه؟

يك گفت‌وگو و پس لرزه‌هايي كه هنوز ادامه دارد.
:
به گزارش سایت خبری بینانیوز ، روزنامه اعتماد نوشت؛ كمتر كسي اين‌گونه دست به افشاگري در مورد وقايع حساس سال ٨٨ زده است و بعد از گذشت شش سال اين‌گونه بي‌پرده از واكنش‌هاي آن روزهاي مقامات سخن به ميان آورده است. بي‌پرده بودن را در سراسر اين گفت‌وگو مي‌توان يافت به ويژه وقتي به سخنان احمدي‌نژاد اشاره مي‌كند. احمدي‌مقدم گفته است كه با آغاز اعتراضات به نتايج انتخابات رياست‌جمهوري ۱۳۸۸ محمود احمدي‌نژاد در جلسه‌اي با او و حسين طائب خواهان بازداشت محمد خاتمي شده است. او مي‌گويد كه احمدي‌نژاد درباره اعتراضات گفته است «خيلي خوب شد. دايره را تكان داديم و اضافات و آشغال‌ها رو آمد. با آنها برخورد كنيد و همه را جمع كنيد ببريد. برويد خاتمي و بقيه را دستگير كنيد و شر همه را كم كنيد و برويد.»
:
واكنش‌ها تا امروز به صحبت‌هاي رييس پليس سابق كشور كه چند ماه پيش شايعه بازداشتش هم بر سر زبان‌ها افتاده بود تنها تكذيب بود. نخستين تكذيب از دفتر محمود احمدي‌نژاد بود، دفتر رييس دولت سابق طي انتشار اطلاعيه‌‌اي اعلام كرد كه «برخي مطالب كه رسانه‌ها به نقل از آقاي اسماعيل احمدي‌‌مقدم، فرمانده سابق نيروي انتظامي به دكتر احمدي‌نژاد رييس‌جمهور سابق نسبت داده شده، كاملا نادرست و خلاف واقع است.»
:
همان روز اما دومين تكذيب از سوي بهارستان رسيد و روابط عمومي مجلس طي اطلاعيه‌اي اظهارات فرمانده سابق نيروي انتظامي در خصوص سخنان رييس مجلس شوراي اسلامي پس از انتخابات رياست‌جمهوري سال ٨٨ را تكذيب كرد؛ اظهاراتي كه رفتارهاي علي لاريجاني را در وقايع سال ٨٨ شايبه آفرين خوانده بود و گفته بود كه «آقاي لاريجاني رفتارهاي شايبه‌آفرين داشت، مثلا مي‌گفت: اجازه بدهيد بروند فلان جا سخنراني كنند يا چه اشكالي دارد در استاديوم آزادي جمع شوند؟ نمي‌خواهم بگويم چه كساني گفته‌اند، استدلال‌شان اين بود كه بد چيزي هم نشد. اگر اين انتخابات ابطال شود، ميرحسين به دليل فتنه‌آفريني‌اش و احمدي‌نژاد به خاطر رفتارهاي سوءاش رد صلاحيت مي‌شوند و هر كس رييس‌جمهوري شود، به نفع مملكت خواهد بود. از بين چه كساني؟ ساير كانديداهايي كه باقي مي‌مانند. كروبي، ميرحسين و احمدي‌نژاد رد صلاحيت مي‌شوند و اين سه را اوت كنيم و رييس‌جمهوري از بين باقيمانده‌ها انتخاب مي‌شود. گفتيم اين چه حرفي است كه مي‌زنيد؟! » روز دوشنبه هم مجمع روحانيون مبارز بود كه اطلاعيه‌اي منتشر و صحبت‌هايي احمدي‌‌مقدم را تكذيب كرد.
:
احمدي‌‌مقدم در بخشي از گفت‌وگوي خود با رمز عبور در مورد نقش مجمع روحانيون مبارز در وقايع سال ٨٨ گفته بود: «مجمع روحانيون و مانند اينها حرف مي‌زدند و اغلب بيانيه‌هاي‌شان را مجيد انصاري مي‌نوشت و خودش به اسم آنها مي‌داد و عملا مجمعي هم در كار نبود و خيلي وقت‌ها تشكيل هم نمي‌شد و امضا هم نمي‌كردند، ولي امضاي‌شان بيرون مي‌آمد. از مجمع روحانيون بيشتر به عنوان بلندگو براي اعلام مواضع استفاده مي‌شد ولي هدايت ميداني دست آنها نبود.»
:
در ميان اين موج تكذيب‌ها اما به نظر مي‌رسد آيت‌الله هاشمي كه اين روزها در مشهد به سر مي‌برد نظر متفاوتي دارد و نه تنها از صحبت‌هاي احمدي‌‌مقدم تعجب نكرده بلكه آنها را افشاي توطئه‌ها مي‌داند و با يادآوري نقش روحانيت در همه اين مقاطع، به دسيسه‌هاي دهه اخير براي كم كردن نقش روحانيت در ايران اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «آنچه اين روز‌ها فرمانده سابق نيروي انتظامي افشا كرد، بخشي از‌‌ همان توطئه بود كه قبلا هم گوشه‌هايي افشا شده بود.»
:
سايت تابناك هم روز گذشته دست به انتشار گزارشي در حمايت از احمدي‌‌مقدم زد. گزارشي با عنوان «سردار تنهاي اين روزهاي سياست ايران دروغ نمي‌گويد!»
:
نويسنده اين گزارش معتقد است افشاگري‌هاي احمدي‌‌مقدم از ارديبهشت ماه آغاز شده است؛ زماني كه در يك گفت‌وگوي زنده تلويزيوني حاضر شد و حرف‌هايي را در مورد روند پرونده و اعمال نفوذ عده‌اي در پرونده مربوط به زمان فرماندهي‌اش بر نيروي انتظامي گفت. احمدي‌‌مقدم در اين برنامه گفته بود: «پرونده را برديم به مرجع قضايي داديم، ديديم اعمال نفوذ كردند. قاضي وسط پرونده رفت كنار. به مجلس رفتند و وكيل گرفتند و به ما هم گفتند، اگر با ما در بيفتي ما خودمان را هم با تو مي‌كشيم پايين. فيلم گرفته‌ايم و مي‌گذاريم در اينترنت تا مردم بريزند در موسسه قوامين. موسسه قوامين هر جايي زمين مي‌خورد، مي‌رود كمك ولي آنها گفتند ما فيلم درست كرديم و مي‌گذاريم در فضاي مجازي». به نظر مي‌رسد نويسنده گزارش معتقد است احمدي‌‌مقدم دست به سلسله افشاگري‌هايي زده است اما به چرايي آن نپرداخته است.
:
نويسنده همچنين براي اثبات درست گويي احمدي‌‌مقدم مخاطبان را به رفتارها و گفتارهاي مسوولان در سال ٨٨ ارجاع مي‌دهد و مي‌نويسد: «شواهد ميداني كه از حوادث و سخنراني‌هاي سال ٨٨ مثلا در مورد شخص احمدي‌نژاد وجود دارد، با سخنان احمدي‌‌مقدم هم همخواني دارد و آن شواهد سخنان احمدي‌‌مقدم را حداقل در مورد رييس‌جمهور سابق باورپذير مي‌كند و البته پاسخ دفتر رييس‌جمهور سابق هم بيشتر تاييدي است بر سخنان سردار تنهاي اين روزهاي سياست ايران.» حالا اين افكار عمومي ايران است كه بايد تصميم بگيرد كه اين افشاگري‌ها را باور خواهد كرد يا نه؟ شايد اگر فرصت نقد و صحبت از وقايع سال ٨٨ به صورت برابر براي همه گروه‌ها و افرادي كه به نوعي در آن دخيل بودند وجود داشت كار براي افكار عمومي ساده‌تر مي‌شد.
./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین