امروز: شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۵ Saturday, 27 April 2024

ارزش نمک دریاچه ارومیه۱۰۰ میلیارد دلار است

ارزش نمک دریاچه ارومیه۱۰۰ میلیارد دلار است

مشاور وزیر نیرو ایران روز گذشته در مراسم افتتاحیه نخستین همایش ایمنی، بهداشت ، محیط زیست ( HSE) در پروژه های عمرانی، معدن ، نفت، گاز و نیرو در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به ارایه سخنان خود با موضوع HSE و دریاچه ارومیه پرداخت.

:

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز ، بهرام طاهری اظهار داشت: برآوردها نشان می‌دهد ارزش نمک دریاچه ارومیه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است، بنابراین اگر با ملاحظات زیست محیطی این نمک استحصال شود جایگزین معیشتی مناسبی برای اهالی منطقه است.
به گزارش ایرنا، طاهری در ادامه اضافه کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه اقداماتی را برای نجات این حوضه آبی انجام داده است که باید به مرور زمان شاهد نتیجه بخش بودن آنها باشیم.

:
وی گفت: ۳٦ درصد مردم ارومیه دربخش خدمات کار می‌کنند و در ٥۸ درصد درآمد استان تاثیر‌گذار هستند این در حالی است که این میزان از ۱ درصد آب منطقه استفاده می‌کنند، همچنین ٥/۳٤درصد با درآمد ۲۷ درصد و مصرف ٤/۱درصد آب در بخش صنعت و ۳/۲۹ درصد با ۱٥ درصد درآمد با مصرف ۸۹ درصد آب در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند.

:
وی تاکید کرد: بخش کشاورزی با کمترین درصد درآمد از بالاترین راندمان آبی منطقه استفاده می‌کند که باید با مدیریت صحیح و معیشت جایگزین این بخش را ساماندهی کرد.
طاهری گفت: مساله دریاچه ارومیه یک مشکل زیست محیطی است که تبعات زیاد بهداشتی، سلامت و اقتصادی به همراه دارد، قرار شد برای حل این مشکل ٥ میلیارد دلار هزینه شود ، زمانی که برای رفع این مشکل چنین بودجه‌یی اختصاص یابد قطعا پرداختن به مسایل دیگر مثلا دکل‌های نفتی کمتر می‌شود.

:
وی با بیان اینکه عمق متوسط دریاچه ارومیه ٦ متر بود اظهار کرد: کل مساحت حوضه آبریز این دریاچه سه درصد مساحت کل کشور و ٦ درصد جمعیت کشور را شامل می شود اما اکنون در وضعیت بسیار نامناسبی قرار گرفته که استفاده بی رویه آب در بخش کشاورزی یکی از دلایل ان است.

:
مشاور وزیر نیرو ایران گفت: دلایل متعددی در بروز وضعیت کنونی دریاچه ارومیه شمرده شده است که برخی عوامل انسانی و برخی نیز عوامل طبیعی است، دمای متوسط کره زمین به دلیل تغییر اقلیم سه دهم درجه سانتیگراد افزایش یافته است و اگر این روند کنترل نشود تا سال ۲۱۰۰ زمین چهار درجه گرمتر می‌شود که دنیا به این نتیجه رسیده باید این دما را به دو درجه محدود کند.

:
وی افزود: دریاچه ارومیه جزو دریاچه‌های کم عمق است و متوسط عمق آن ٦ متر بوده است بنابراین تبخیر در آن بسیار بالا بود و از سوی دیگر ورودی آب به این حوضه نیز کاهش یافته است.

:
طاهری افزود: ستاد احیای دریاچه ارومیه در نظر دارد در مرحله اول روند خشک شدن دریاچه را متوقف کند و بعد از آن یک دوره بازیابی سطح دریاچه تعریف کرده است تا سطح آنرا به حداکثر اکولوژیک برساند، یعنی میزان نمک موجود در دریاچه از ۲٥۰ گرم در لیتر افزایش نیابد.

:
مشاور وزیر نیرو ایران اظهار داشت: همچنین تفاهم نامه‌یی با یک تیم علمی از امریکا منعقد شده تا در این زمینه همکاری داشته باشیم‌، البته ستاد احیای دریاچه ارومیه جلسات متعددی را با محققان امریکا، روسیه، چین و آسیای میانه داشته است.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۲ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین