امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۱ Saturday, 20 April 2024

از صدور حکم اعدام «شیخ نمر» تا اعتراض شدید مراجع ایران به حکم

از صدور حکم اعدام «شیخ نمر» تا اعتراض شدید مراجع ایران به حکم

فعالیت‌های دینی – سیاسی روحانی مبارز شیعی در عربستان این بار پس از زندان رفتن‌های متوالی به حکم اعدامش ختم شد. حکمی که از جانب مراجع و علمای شیعه ایران با اعتراض و واکنش شدید مواجه شد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، شیعیان در عربستان سعودی، که اکنون عمدتا در شهرهای شرقی عربستان چون قطیف، دمام و احسا هستند و اقلیتی نیز در مدینه زندگی می‌کنند، همواره در محدودیت به سر برده‌اند. بعد از ظهور جنبش وهابیت و قدرت‌گیری سعودیان در شبه جزیره عربستان، سختگیری بر این فرقه افزوده شد و بعدها با قوام یافتن دولت سعودی و با توجه به سیاست‌های ضد ایرانی و و ضد شیعی که داشتند، فشارهای دولت بر این گروه بیشتر شد. دولت سعودی، همواره ایران را، به ویژه پس از انقلاب اسلامی به عنوان رقیب خود در فعالیت‌های سیاسی در جهان اسلام دانسته است و معتقد بوده‌اند ایران همواره به دنبال تبلیغ مذهب شیعی در کشورهای اسلامی بوده است.

 

نمر باقر نمر، روحانی شیعی است که در سال 1379هجری قمری در شهر«العوامیه» در شرق عربستان به دنیا آمد. او سابقه حضور در ایران و تحصیل در یکی از حوزه‌های علمیه تهران و هم چنین تحصیل در سوریه را دارد. وی پس از بازگشت به عربستان به تاسیس مرکزی آموزشی در آن کشور پرداخت و به عنوان فعال سیاسی – دینی، از منتقدان دولت سعودی به شمار آمد. «نمر» با توجه به وضعیت شیعیان و سیاست سعودیان در ارتباط با تشیع، همواره پیگیر حقوق این جمعیت بوده است و تاکنون چندین بار زندانی شده است.

 

با توجه به حساسیت‌های روابط سیاسی و دینی بین ایران و عربستان، فعالیت‌های شیعیان زیر ذره‌بین سعودی‌ها قرار دارد. « نمر» با اتهاماتی چون «فتنه‌انگیزی» و برهم زدن «وحدت ملی» رو به رو بوده است. اکنون، به نظر می‌رسد که دولت سعودی بیش از پیش فعالیت‌های این روحانی شیعه را مخل سیاست‌های خود دانسته و این بار، همان گونه که در خبرها داشتیم، دادگاهی در عربستان حکم اعدام این فعال سیاسی – دینی را صادر کرده است. حکمی که واکنش علمای شیعه را در پی داشته است.

 

آیت‌الله صافی از مراجع تقلید، در پیامی با اشاره به حکم صادر شده از سوی عربستان سعودی «حکم اعدام این روحانی مبارز و مظلوم را برای همه‌ی شیعیان و مسلمانان آزاده موجب تأثر و تأسف شدید» دانست و از ظریف، ‌وزیر امور خارجه خواست تا هر چه سریع‌تر پیگیر این موضوع باشد.

 

آیت‌الله نوری‌همدانی، از دیگر مراجع تقلید در پیامی، با انتقاد شدید از حکم اعدام برای این فعال شیعی گفت: «برخی کشورها هنوز متوجه قدرت شیعیان نیستند و آنهایی که حکم اعدام شیخ نمر را صادر کردند، بدانند جهان اسلام پاسخ آنان را خواهد داد.»

 

واکنش‌ها به خبر اعدام «نمر» ادامه داشت. آیت‌الله علوی‌گرگانی با صدور بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کرد: «خبر تأیید حکم اعدام روحانی بزرگوار آیت‌الله شیخ نمر النمر موجب تأسف شدید اینجانب گردید. گر چه شهادت در راه مبارزه با ظلم و طاغوت برای تمام علما و شیعیان حقیقی افتخار است اما تأسف اینجانب از آن باب است که حکومت آل سعود به جای تمسک به عدالت و رفتار حسن با شهروندان خود به اعمال خلاف مروت دست می‌زند.»

 

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی نیز با محکومیت این حکم گفت: اعدام شیخ نمر پیامدهای غیر قابل پیش‌بینی برای عربستان سعودی خواهد داشت و گمان نمی‌کنم عقلای آنها دست به چنین کاری بزنند.

 

وی با ظالمانه توصیف کردن صدور چنین حکمی، یادآور شد: شیخ نمر جایی را بهم نزده بود و کاری انجام نداده بود که مستحق چنین حکمی باشد، ایشان سخنرانی‌های داغی را انجام داده بود که نشانه حریت ایشان بود.

 

به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت فعالیت‌های این روحانی شیعی ‌و با توجه به اینکه شهروندان شیعه در عربستان در اقلیت به سر می‌برند و از حقوق مناسبی برخوردار نیستند واکنش دیگر مراجع و فعالان سیاسی و دینی در ایران و دیگر کشورهای اسلامی را به همراه داشته باشد.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین