امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۲ Thursday, 18 April 2024

اسرائیل: لغو ممنوعیت فروش اس-۳۰۰ نتیجه تفاهم لوزان است

اسرائیل: لغو ممنوعیت فروش اس-۳۰۰ نتیجه تفاهم لوزان است

آمریکا و اسرائيل از تصمیم روسیه برای رفع منع تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ به ایران ابراز نگرانی کرده و اسرائيل تصمیم روسیه را “نتیجه مستقیم” تفاهم هسته‌ای میان جامعه جهانی و ايران دانسته است.

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز ، روسیه روز دوشنبه اعلام کرده بود که ارسال موشک‌های اس ۳۰۰ به ایران را که به دلیل تحریم‌های سازمان ملل متوقف کرده بود از سر خواهد گرفت و دیگر نیازی به منع تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ به ایران وجود ندارد. در واكنش به اين تصميم، یووال اشتاینیتز، وزیر دفاع اسرائيل، طی بیانیه‌ای گفت: «این نتیجه مستقیم مشروعیتی است که ایران در پی توافق اتمی به دست آورده و نیز نشانگر آن است که رشد اقتصادی ایران در نتیجه رفع تحریم‌ها در خدمت رفاه مردم ایران نخواهد بود بلکه برای مسلح کردن جمهوری اسلامی از آن سوءاستفاده خواهد شد.» وزیر دفاع اسرائيل از جامعه جهانی انتقاد کرد و گفت: «به جای آنکه از ایران بخواهند به فعالیت تروریستی خود در خاورمیانه و دیگر نقاط دنیا پایان دهد، می‌گذارند به سلاح‌های پیشرفته مجهز شود که تنها نتیجه‌اش افزایش پرخاشگری این کشور است.»
:
به گفته سخنگوی کاخ سفید آمریکا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز از تصمیم روسیه مبنی بر تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ به ایران ابراز نگرانی کرده است. به گفته این سخنگو، تصمیم روسیه برای شروع معامله نفت در برابر کالا با ایران نیز ممکن است به نگرانی‌های موجود در رابطه با تحریم‌ها علیه ایران دامن بزند. تصمیم روسیه برای رفع منع تحویل موشک‌های اس۳۰۰ پس از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ و دستیابی تیم‌های مذاکره‌کننده به چارچوبی برای توافق اتمی در روز دوم آوریل اعلام شده است.
:
روسیه از تامین‌کنندگان اصلی اسلحه در جهان عرب است و از جمله به کشورهایی که موجودیت اسرائيل را به رسمیت نمی‌شناسند اسلحه می‌فروشد. اسرائيل از این کشور خواسته همکاری خود را با ایران و سوریه کاهش دهد.  علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که صبح دوشنبه وارد مسکو شد گفت: “خوشبختانه و در چارچوب مذاکرات فشرده و پیگیری های مستمری که انجام شد دستور لغو حکم ممنوعیت فروش موشکهای پدافندی اس۳۰۰ با حسن نیت رییس جمهوری روسیه صادر شد.” او اضافه کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری دنیا به حقانیت رویکردهای سازنده و مشارکت جویانه جمهوری اسلامی واقف گردیده و سیاستهای مقابله جویانه با اهداف صلح آمیز ایران با انزوا وتحقیر مواجه می شوند.”
:
سردار سرتیپ حسین دهقان، وزیر دفاع هم از تصمیم روسیه ستایش کرد: “گسترش همکاری های دوجانبه و توسعه همکاری ها با سایر کشورهای همسایه در زمینه های مختلف می تواند در جهت استقرار ثبات و امنیت پایدار در منطقه بسیار موثر باشد.” او اضافه کرد: “تهدیدات فرامنطقه ای و گسترش فعالیت های تروریستی گروه های تکفیری ضرورت گسترش و تعمیق این همکاری ها را افزایش داده و همواره به عنوان یکی از محورهای اساسی رایزنی و همکاری میان ایران و روسیه مورد اهتمام و توجه بوده است.”
:
دفتر مطبوعاتی کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که پوتین با امضای مصوبه‌ای انتقال موشک‌های زمین به هوای اس-۳۰۰ به ایران را امکان‌پذیر کرده است. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، پوتین در این حکم ممنوعیت انتقال این موشک‌ها از خاک روسیه به ایران (از جمله از طریق هوایی) و تحویل آن به ایران در خارج از خاک روسیه از طریق کشتی یا هواپیماهای حامل پرچم روسیه را لغو کرده است.
:
قطعنامه شورای امنیت، در کنار برخی تحریم های تجاری، مالی و فنی، فروش انواع اسلحه سنگین به ایران را نیز ممنوع کرده است. مقامات ایرانی می گفتند که موشک های اس ۳۰۰ که جنبه دفاعی دارند، مشمول تحریم های سازمان ملل نمی شوند. سامانه موشک های اس-۳۰۰ یکی از پیشرفته ترین سامانه های دفاع ضدهوایی در جهان است و می تواند تا ۱۰۰ هدف را به طور همزمان در آسمان ردیابی کند.
:
جدیدترین نوع این موشک ها بین ۱۹۵ تا ۳۰۰ کیلومتر برد دارد و می تواند هواپیما و موشک های بالستیک را در ارتفاع ۲۷ کیلومتری از سطح زمین هدف قرار دهد. گفته می شد که ایران قصد داشت با خرید این موشک ها، سپری دفاعی برای تاسیسات هسته ای خود ایجاد کند. پس از خودداری روسیه از تحویل موشک های اس-۳۰۰ به ایران، احمد وحیدی، وزیر دفاع وقت ایران اعلام کرد که این کشور قصد دارد “سامانه موشکی اس-۳۰۰ بومی” تولید کند.

:

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین