امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۱ Friday, 19 April 2024

افخم : اوباما ایستادگی‌اش دربرابر جنگ‌طلبان را نشان دهد

افخم : اوباما ایستادگی‌اش دربرابر جنگ‌طلبان را نشان دهد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان صبح امروز(سه‌شنبه) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ گفت.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز ، مرضیه افخم در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره انتشار اخباری مبنی بر اظهارات وزیر خارجه بحرین در مورد ترور سید حسن نصرالله گفت: ما نیز این‌گونه اخبار را دیدیم. اگر این خبرها درست باشد و این اظهارنظری که از سوی وزیر خارجه بحرین بیان شده است صحت داشته باشد، در درجه اول جای تعجب است. این کلمات نشان دهنده نوعی همسویی گفتمانی با رژیم صهیونیستی است.

 

افخم ادامه داد: طرح این اظهارات از سوی یک مقام رسمی یک کشور مسلمان درباره یک مقام و شخصیت لبنانی که کاملا شناخته شده و مورد حمایت ملت‌های منطقه است، نوعی ترویج تروریسم دولتی است.

 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اضافه کرد: امیدواریم که این اظهارات درست و دقیق منتشر نشده باشد و مقامات بحرینی نسبت به آن واکنش نشان دهند.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارنظر مقامات کانادایی در مورد بهبود روابط ایران و کانادا، گفت: سابقه اتفاقات رخ داده میان ایران و کانادا در طول دو سال گذشته کاملا آشکار است. آنها در طی یک اقدام عجولانه و یک جانبه روابط خود را با ایران قطع کردند. متاسفانه بعد از رژیم صهیونیستی تنها مسوولان کانادایی هستند که چنین اظهارات تلخی را درباره ملت بزرگ ایران و دولتی که برخاسته از آرای باشکوه مردم است بیان می‌کنند.

 

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه همچنان گزینه نظامی درباره ایران باقی است، گفت: ما همچنان انتظار داریم که مقامات آمریکایی بر اساس سیاست واقع‌بینانه با جمهوری اسلامی ایران رفتار کرده و با ملت ایران با تکریم صحبت کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: امروز آمریکا در مقابل یک آزمون بزرگی قرار دارد که چه میزان توان ایستادگی و مقاومت در مقابل جنگ‌طلبان دارد هرچه این توان بیشتر باشد امکان تعامل با آمریکا و حرکت به سمت رویکردهای سازنده قابل بررسی خواهد بود.

 

وی خاطر نشان کرد: البته نباید فراموش کنیم که فشار رژیم صهیونیستی به دلیل منزوی شدن بوده و عصبانیت آنها از این است که سیاست‌های دولت اعتدال در سطح جهان پذیرفته شده و ادامه خواهد داشت. صهیونیست‌ها فشارهای خود را در حوزه‌های مختلف ادامه خواهند داد، تبلیغات و سناریوهای تکراری آنها ادامه پیدا خواهد کرد و نه تنها ما بلکه بسیاری از تحلیلگران در سطح جهان این روش و برخورد رژیم صهیونیستی را برای اعمال فشار و تکرار سناریوهای نخ نما شده مشاهده می‌کنند. فقط باید گفت که آزمون بزرگ دولت آمریکا برای ما ملاک است و توان ایستادگی آنها در برابر اینگونه تبلیغات.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا ایران با 1+5 صرفا درباره موضوع هسته‌یی مذاکره خواهد کرد یا اینکه مسائل مربوط به روابط دو جانبه نیز در دستور کار قرار خواهد داشت؟ گفت: آنچه بین ایران و آمریکا در قالب تفاهمی صورت گرفته این است که وزیران خارجه در چارچوب مذاکرات 1+5 بحث‌هایی داشته باشند و در آن چارچوب بحث هسته‌یی قابل تعریف است. براساس تعامل ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌یی رویکرد آنها مشخص خواهد شد. هیچ‌گونه ورودی به مباحث دو جانبه و موضوعاتی که ریشه‌های عمیق تاریخی و اختلافات عمیق بین دو کشور را همراه دارد فعلا قرار نیست مطرح شود. این تعامل تست و آزمونی است که از جدیت‌،‌ صداقت و اراده آنها به تکریم ملت ایران و تایید حق ایران در داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌یی برسیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: بنابراین بحث‌های دیگری درباره روابط ایران و آمریکا و چارچوب‌هایی از این دست که در رسانه‌ها مطرح می‌شود و گمانه‌زنی می‌شود اصلا به هیچ وجه فعلا مطرح نیست. تنها آزمون ما چارچوب مذاکرات هسته‌یی است و نوع تعامل آمریکا در این مذاکرات گویای گام‌های بعدی خواهد بود.

 

افخم افزود: قرار است در مذاکرات ژنو چارچوب و چشم انداز مذاکرات ایران و آژانس مشخص شود. این چارچوب تعیین‌ کننده‌ حرکت ها و گام‌های بعدی خواهد بود. ما خواستار این هستیم که براساس این چارچوب نقطه آغاز و پایان مذاکرات روشن شود و نقطه پایان مذاکرات برای ما حقوق هسته‌یی ملت ایران است که شامل غنی سازی است و در حق غنی‌سازی هیچ‌گونه مذاکره‌ای از نظر ما پذیرفته نیست.

 

وی ادامه داد: لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران بخش دیگری از خواسته‌های ما است و به طور متقابل هم اعلام کرده‌ایم براساس مقررات بین‌المللی و پادمان‌های موجود و تعهداتی که داریم در مسیر کامل شفاف‌سازی پا به پای هم حرکت کنیم و نگرانی‌های منطقی طرف‌های مقابل را درک کنیم. بنابراین این چارچوب ملاک و گام اول برای مذاکرات است. امیدواریم در مذاکرات ژنو دو طرف به این چارچوب و تفاهم برسند و بر مبنای آن اقداماتی که باید انجام شود تعیین خواهد شد و امیدواریم گام اول گام مثبت باشد.

 

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر دعوت از روحانی برای شرکت در مراسم حج خاطر نشان کرد: هنوز وزارت خارجه هیچ دعوت‌نامه رسمی برای انجام این سفر دریافت نکرده است و چنین دعوتی از طریق مجامع دیپلماتیک صورت نگرفته است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص توافقات بین ایران و‌ آرژانتین برای بررسی موضوع آمیا گفت: بین وزیران خارجه دو کشور تفاهم شد مذاکرات هیات‌ها در ماه اکتبر در ژنو دنبال شود. ما به مقامات آرژانتین اعلام کردیم این تفاهم به تصویب مقامات ذی‌صلاح دو کشور رسیده است. در اعلامی که کاردار سابق ما در بوئنوس آریس به مقامات آرژانتین داشت و همچنین طی اعلامی که وزیر خارجه پیشین با وزیر خارجه آرژانتین داشته است این موضوع به آنها اعلام شد و ما آمادگی خود را برای حرکت براساس تفاهم‌نامه اعلام کردیم.

 

افخم تاکید کرد: اظهار نظرهایی که مقامات آرژانتینی داشتند برای ما تعجب‌آور بود و امیدواریم هستیم طی تفاهم انجام شده مذاکرات دو طرف پیش برود و شاهد روندهای بهتری باشیم. امیدواریم مسوولین آرژانتینی نیز نهایت همکاری را در این باره داشته باشند.

 

خبرنگار دیگری پرسید پیرو تماس تلفنی که بین رییسان جمهور ایران و آمریکا برقرار شد اعضای هیات ایرانی به کرات اعلام کرده‌اند درخواست از طرف کاخ سفید بوده اما از جانب مقابل خانم رایس در اقدامی غیراخلاقی اعلام کرد که این اقدام با درخواست ایران انجام شده است. درخواست تلفنی از کدام سو بوده است که افخم پاسخ داد: امیدواریم مسائل جزیی که ارزشی در کلیات و محتوای مذاکرات و روندهای جاری ندارد کمتر دنبال شود. به اندازه کافی توضیحات مسوولان ایرانی را در این باره داشته‌ایم.

 

وی ادامه داد: درباره توضیحات خانم رایس همانطور که معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه اعلام کرده‌ است اعتراضاتی نسبت به اظهار نظر نسنجیده‌ای که داشتند مطرح شد و از نظر ما این بحث تمام شده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر بازداشت یک جاسوس ایرانی- بلژیکی در اسراییل گفت: این سناریوی تکراری رژیم صهیونیستی برای همه شناخته شده است. حتی شاهد بودیم مطبوعات غرب و تحلیل‌گران آنها در نقاط مختلف دنیا هم زمانی اعلام دستگیری جاسوس با سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا را نوعی طراحی برای خروج از انزوا ارزیابی کرده‌اند. رژیم صهیونیستی به دلیل اینکه امروز دیگر توان پیشبرد اهداف توسعه طلبان‌اش را ندارد و گفتمان جنگ‌طلبانه این رژیم در معرض انزوا قرار گرفته است و از سوی جامعه جهانی طرد شده دست به سناریو‌های جدیدی می‌زند که ارزیابی‌های خود را دارد.

 

وی تاکید کرد:‌ آنچه که مسلم است این است که این سناریوها و تلاش‌های مذبوحانه رژیم صهیونیستی از روی عصبانیت است و ما نسبت به آنها ارزیابی نداریم و برای دنیا و افکار عمومی این روش شکست خورده و تکراری است.

 

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره حضور مخالفان و موافقان عملکرد رییس جمهور در فرودگاه مهرآباد و همچنین حضور یکی از اعضای ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان مخالف در این تجمع خاطرنشان کرد: جامعه ایران جامعه چند صدا و تکثرگرا است و گروه‌ها و اشخاص براساس مقررات و قوانین کشور برای بیان نظرات‌شان آزاد هستند و دولت با سعه‌صدر این صداها را می‌شنود و همه نظرات و تحلیل‌ها محترم شمرده می‌شوند. در عین حال این ارزیابی‌های رسانه‌ای می‌تواند ادامه پیدا کند، اما قطعا دولت آن را به عنوان یک اقدام تلافی‌جویانه در چارچوب شکست‌های انتخاباتی ارزیابی نمی‌کند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات جان کری مبنی براینکه می‌توان با ایران در شش ماه به توافق هسته‌یی رسید گفت: گرچه در اولین مرحله ارزیابی مثبتی از تغییر لحن مقامات آمریکایی داریم آنچه که برای ما ملاک ارزیابی است تغییر رویکردها و سیاست‌ها است که برای ارزیابی‌های ما تعیین‌کننده است. امیدواریم مقامات آمریکایی در ادامه تغییر لحن که گام اولی برای آنها بوده است به سمت تغییر رفتار و رویکرد در سیاست گام بردارند. متناسب با روند تحولات و واقعیات ما ارزیابی خواهیم کرد. اظهارات وزیر خارجه آمریکا را هم در این چارچوب و متعاقب مذاکرات با 1+5 ارزیابی می‌کنیم. امیدواریم جوسازی‌ها و فضاسازی‌های منفی متوقف شود و اجازه دهند مسیر مذاکرات در فضایی آرام و به دور از تنش ادامه یابد.

 

خبرنگار دیگری پرسید: دور بعدی مذاکرات وزیران خارجه ایران و 1+5 در چه راستایی و با چه موضوعاتی انجام خواهد شد؟ که افخم پاسخ داد: مذاکرات ایران و 1+5 آغازی بر روند جدید مذاکرات و تعاملات بین ایران و 1+5 است. تفاهم شده که این مذاکرات در نیمه دوم ماه جاری در ژنو ادامه یابد. ما رویکرد دو مرحله‌ای را پیشنهاد کرده‌ایم. امیدواریم در ژنو در فضایی که قرار است هیات‌ها صحبت ها کنند چارچوب و چشم‌انداز مذاکرات مشخص شود و براساس تفاهماتی که در آن اجلاس صورت خواهد گرفت درباره گام‌های بعدی و اقداماتی که باید انجام شود تصمیم‌گیری شود. آنچه روشن است این است که از ابتدا باید مذاکرات در چارچوب مشخص و محل آغاز و پایان مذاکرات نیز روشن باشد. قرار است مذاکرات ژنو در این چارچوب دنبال شود و براساس تفاهمی که حاصل خواهد شد گام‌های طرفین مشخص خواهد شد.

 

وی تاکید کرد: برای ما پایان مذاکرات و چارچوب آن احقاق حقوق مسلم ایران در داشتن فناوری صلح آمیز هسته‌یی و لغو تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه مردم صورت گرفته، است. امیدواریم در این مذاکرات و روندهایی که صورت می‌گیرد به برخی نگرانی‌های منطقی طرف‌های مقابل هم پاسخ دهیم و آن نگرانی‌ها هم مرتفع شود.

 

وی درباره مذاکرات ایران و آژانس در وین نیز گفت: نماینده ایران در آژانس مذاکرات خوبی با مسوولین این سازمان بین‌المللی داشت. تفاهم شد اجلاسی در آبان‌ماه برگزار شود. دو طرف مذاکرات را سازنده دانستند. چارچوب خوبی برای این مذاکرات که در یازدهمین دور از مذاکرات بین ایران و آژانس انجام شد و به دنبال دو سال مذاکره صورت گرفت، تدوین شده است. امیدواریم با توجه به سیاست و برنامه‌ای که برای همکاری کامل با آژانس و رسیدن به چارچوبی برای همکاری مشترک با آژانس دنبال می شود مذاکرات در فضای مناسب و دور بعدی ادامه یابد. از اینکه آژانس هم مذاکرات را سازنده ارزیابی کرده خوشحال هستیم و معتقدیم این ارزیابی اولیه زمینه‌سازی تفاهم در مذاکرات را فراهم می‌کند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره حضور ایران در نشست ژنو 2 نیز گفت: دبیرکل سازمان ملل تاریخی را برای برگزاری نشست ژنو 2 اعلام کرده‌اند. ما در چارچوب سیاست اصولی‌مان که خواهان یافتن راه‌حل سیاسی برای موضوع سوریه هستیم از بکارگیری ظرفیت دیپلماسی برای نظام سوریه و برگزاری نشست ژنو 2 استقبال کردیم. شرکت یا شرکت نکردن ما در ژنو 2 در سیاست اصولی ما نسبت به راهکار حل بحران سوریه تاثیری ندارد. ما خواهان ایجاد زمینه برای مذاکرات طرف‌های سوری و حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت‌شان هستیم. امیدواریم که هرگونه ساز و کاری در این مسیر بدون پیش شرط و براساس احترام به حق مسلم مردم سوریه برای تعیین سرنوشت‌شان صورت گیرد.

 

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره آخرین مذاکرات بین معاونین وزیران خارجه ایران و انگلیس برای ارتقای روابط گفت: مذاکراتی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد و وزیران خارجه دو کشور درباره آن تفاهماتی داشتند. پس از آن معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران و نماینده انگلیس که در مذاکرات 1+5 شرکت داشت ابعاد روابط دوجانبه و راههای حل تدریجی مشکلات را بررسی کردند. امیدواریم مذاکرات با توجه به گام‌های اولیه‌ای که برداشته شده ادامه پیدا کند و به صورت تدریجی و گام به گام نسبت به حل مسائل پیش رویم.

 

خبرنگار دیگری درباره تغییر لحن اوباما پس از دیدارش با نتانیاهو پرسید که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: امروز آزمونی پیش روی دولت آمریکا قرار دارد. اوباما باید توان ایستادگی خود را در مقابل جنگ‌طلبان و گروه‌های فشار نشان دهد. ما امیدواریم که فارغ از جوسازی و در یک فضای واقع‌بینانه و براساس اقدامات سنجیده گامهای دقیق و مبتنی بر تکریم و احترام نسبت به ایران برداشته شود. قطعا روندی که در مذاکرات هسته‌یی و تعاملاتی که در این چارچوب صورت می‌گیرد آغاز شده. دشمنان و مخالفان و گروه‌های فشار در داخل آمریکا خواهان این هستند که این روند شکل نگیرد و مانع از احقاق حقوق ملت ایران شوند. امیدواریم در این آزمون دولت آمریکا تاب و توان ایستادگی خود را به ما نشان دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به این پرسش که برنامه ایران برای بازگرداندن اموال بلوکه شده ایران در آمریکا چیست و آیا این جزء شروط ایران در مذاکرات بوده است؟ گفت: در مطالبات اصولی و مواضع صریح ما نسبت به دولت آمریکا هیچ گونه تغییری ایجاد نشده است بنابراین در این موضوعات روندها به قوت خود باقی است.

 

افخم ادامه داد: این تماس و تعاملی که از جنس جدید آغاز شده در چارچوب مذاکرات با 1+5 و برای کمک به حل موضوع هسته‌یی و شکل‌دهی به یک تعامل سازنده برای احقاق حقوق ملت ایران است. آمریکا در مقابل آزمونی است که باید توان ایستادگی خود را در آن نشان دهد و تبعا عملکرد دولت آمریکا در این نوع از تعاملات جدید در چارچوب مسائل هسته‌یی ملاک و پایه‌ای برای ارزیابی‌های ما و اقدامات بعدی است. ما لحن مقامات آمریکایی را گام اول می‌دانیم و قطعا به رفتارها‌، سیاست‌ها و رویکردهای آنها نگاه می‌کنیم و ارزیابی‌های سنجیده و دقیقی در این باره صورت می‌گیرد ملاک برای ما تغییر سیاست در رفتار آمریکا است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اینکه آیا قرار است وزیر امور خارجه سفری به واشنگتن داشته باشد یا خیر؟ گفت: سفر آقای ظریف به نیویورک و ملاقات‌ها و برنامه‌هایی که داشتند نه تنها با استقبال مقامات رسمی کشورهای شرکت‌کننده برای انجام ملاقات روبه‌رو شد بلکه بسیاری از تحلیل‌گران و سازمان‌های غیردولتی آمریکا و شخصیت‌های مختلف و دانشگاه‌ها درخواست‌هایی برای دیدار با ایشان داشتند. بخشی از این دعوت‌ها مربوط به موسساتی در واشنگتن بود که وزیر خارجه با توجه به کمبود وقت امکان شرکت در این برنامه‌ها را نداشتند. بنابراین اخبار مربوط به سفر وی به واشنگتن درست نیست.

 

وی همچنین درباره سطح نشست ایران و 1+5 در ژنو نیز گفت: از طرف ما از ایران آقای ظریف در این مذاکرات شرکت می‌کنند و حضور خانم اشتون نیز قطعی است. گفت‌وگوها برای اینکه از کشورهای عضو 1+5 چه کسانی شرکت کنند ادامه دارد.

 

افخم درباره اینکه آیا ایران از ارتقاء سطح مذاکرات به سران استقبال می‌کند؟ گفت: ارزیابی‌ برای برگزاری نشست در چنین سطوحی زود است. ما در ابتدای راه پر فراز و نشیب هستیم. دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که باید براساس یک چارچوب به هم نزدیک شوند. امیدواریم که چارچوبی که ایران تدوین می‌کند که ابتدا و انتهای مذاکرات مشخص شود شکل بگیرد. براساس شکل‌گیری این چارچوب و تعیین چشم‌اندازها و اهداف گام‌های اولیه‌ای برداشته و اقدامات آغاز می‌شود. صحبت از ارتقاء سطح مذاکرات به سطوح دیگر زودهنگام است.

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای امارات و بحرین در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ما همواره به کشور دوست و برادر امارات اعلام کرده‌ایم که برای رفع سوء تفاهم‌ها و ترتیبات اجرایی که نسبت به جزیره ابوموسی وجود دارد آماده مذاکره هستیم و این آمادگی را بار دیگر هم اعلام می‌کنیم. بنابراین ایران درباره تمامیت ارضی و حاکمیت خود بر جزایر سه گانه مذاکره‌ای صورت نمی‌دهد و از نظر ما کاملا منتفی است.

 

خبرنگاری پرسید برخلاف ارزیابی‌های شما غرب مذاکرات ایران با آژانس را مثبت ارزیابی نکرده است گفت: ما چنین تحلیلی نداریم. سیاست‌های ما کاملا جامع و یکپارچه دنبال می‌شود. مذاکرات گذشته با آژانس از سوی دو طرف سازنده ارزیابی شد. مذاکرات گذشته قطعا به نتایج مشخصی نرسیده بود زیرا نقاط فنی مورد اختلاف وجود داشت. این دور از مذاکرات به دلیل اینکه اولین دور از مذاکرات در دولت جدید بود در فضای خوبی انجام شد. امیدواریم با تفاهمی که بین دو طرف وجود دارد دور جدید گفت‌وگوها در آبان‌ماه وارد مباحث فنی‌تر شود. بنابراین تحلیل‌ها و ارزیابی از اینکه فضای وین به سمتی رفته و فضای نیویورک در سمت دیگری بوده دقیق و درست نیست و قطعا مذاکرات فنی چارچوب‌های خاص خود را دارد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره حل مشکلات مربوط به بورس دانشجویان در خارج کشور گفت: آقای روحانی دیدار صمیمانه‌ای با ایرانیان مقیم نیویورک داشت که بخشی از زمان به طرح مشکلات و مسائل آنها گذشت. آقای رییس جمهور به ارائه تسهیلات به ایرانیان تاکید دارد و مشورت‌هایی با مسوولین اجرایی در این زمینه داشته‌اند. آنچه مسلم است این است که سیاست ما تسهیل مراوده ایران با خارج کشور و ایرانیان با داخل کشور است. تسهیلات و آمادگی‌های اولیه برای اعطای چنین بورس‌هایی وجود دارد.

 

وی درباره اخبار منتشر شده در خصوص توقف روند اخراج ایرانیان از امارات گفت: هفته اول مهرماه اخباری مبنی بر اینکه مقامات اماراتی به برخی از اتباع ایرانی اعلام کردند که امکان اقامتشان وجود دارد و تسهیلاتی در این زمینه فراهم شد و قوانین قبلی به نوعی اجرا نمی‌شود، منتشر شد. این خبرها خوشحال‌کننده است و امیدواریم ادامه یابد. آنچه حاصل شده در نتیجه پیگیری‌های سفارت و سر کنسولگری ما در این کشور است.

 

وی همچنین گفت: نشست کنسولی ایران و امارات مهرماه در تهران برگزار می‌شود.

 

افخم در خصوص پیگیری خط پرواز مستقیم ایران و آمریکا با دستور رییس‌جمهور گفت: یکی از مشکلات ایرانیان خارج از کشور و مقیم آمریکا بحث خط پرواز مستقیم بود که رییس جمهور دستور بررسی آن را دادند که در این باره امکانات فنی و اجرایی بررسی شود. بررسی‌ها در این زمینه آغاز شده که براساس پیشرفت روند اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

وی درباره تحلیل‌های مطرح شده درخصوص بازگردانده شدن جام نقره به ایران مبنی بر عادی شدن روابط ایران و آمریکا اظهار کرد: معاون گردشگری و میراث فرهنگی رییس جمهور در این سفر روحانی را همراهی می‌کرد. مذاکراتی را درباره میراث فرهنگی و تاریخی ایران با بخش های مربوطه داشتند ، این مذاکرات در تهران هم دنبال خواهد شد. بازگشت این جام از سوی طرف آمریکایی اعلام شد و ما هم کاملا از آن استقبال کردیم. امیدواریم که براساس آنچه اعلام کرده‌اند این گامی برای نشان دادن حسن نیت به مردم ایران و نشانه ای در بازگرداندن الواح تاریخی به ایران باشد.

 

خبرنگار دیگری درباره سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران پرسید که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: تفاهم‌ها و زمینه‌های اولیه‌ای فراهم شده برنامه سفر دو هیات هم در اخبار منتشر شده است. اقدامات مربوط به زمینه سازی در حال انجام است که براساس پیشرفت آن و تنظیم چارچوب‌های اولیه اطلاع رسانی خواهیم کرد.

 

وی درباره روابط عربستان و ایران پس از تحولات کنونی گفت: در چارچوب سیاست‌های اصولی ایران برای داشتن بهترین مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه، تقویت مناسبات با کشورهای منطقه از جمله عربستان را مثبت می‌دانیم. امیدواریم زمینه‌های مناسبی برای زمینه‌سازی نسبت به ارتقا مناسبات و تقویت همگرایی بیشتر در منطقه فراهم شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین درباره اینکه اخباری مبنی بر ارائه طرحی مبنی بر پیشنهاد به ایران از سوی چین،‌روسیه و ژاپن برای رفع تحریم‌ها مطرح شده که در مقابل آن ایران بخشی از غنی‌سازی را تعلیق کند گفت: هنوز از مجرای رسمی چنین پیشنهادی را دریافت نکرده‌ایم گرچه همواره حسن‌نیت‌هایی از سوی طرف‌های ثالثی وجود داشت که مسیر کار را به سمت تعامل سازنده و کمک به رفع و کاهش آثار ناشی از تحریم پیش ببرد، اما درباره اینکه در چارچوب رسمی چنین پیشنهاد و طرحی دریافت شده باشد اخباری نداریم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ابتدای این نشست با اشاره به سفر هفته گذشته حسن روحانی رئیس جمهور به نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، این سفر را رویدادی مهم و موفقیت آمیز برشمرد که توجه بسیاری از محافل رسمی و رسانه‌ای جهان را به خود جلب کرد.

 

وی گفت: این سفر براساس یک برنامه دقیق و منسجم طراحی شده و اهداف روشن و مشخصی برای آن تعیین شده بود که گویای پیشتازی گفتمان جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان است و یکی از اهداف مهم آن تحول در سیاست خارجی بود.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این که این هدف مهم در عرصه جهانی حاصل شده، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در یک برنامه فشرده کاری 4 روزه طی ملاقات‌ها، سخنرانی‌ها و دیدارها، سیاست‌های اصولی کشور را برای جهانیان تبیین و تشریح کرد.

 

افخم اضافه کرد: نقطه عطف این دیدگاه‌ها مباحثی بود که رئیس جمهور در خصوص مفاهیم ضروری و مورد نیاز برای تعامل سازنده و گفت‌وگو در سطح جهان مطرح کرد از جمله مقابله با خشونت، افراط گرایی، تروریسم، فلسطین، خطرات تهدید کننده منطقه، تحریم جمهوری اسلامی که خود نوعی خشونت تلقی می‌شود و مقابله با جنگ و نظامی‌گری که استقبال بسیار زیادی از این دیدگاه‌ها صورت گرفت.

 

وی تاکید کرد: سیاست دولت تدبیر و امید امروز به عنوان سیاست و گفت‌وگوی پیشتاز در جهان مطرح است. آقای روحانی تلاش کرد که مفهوم واقع‌گرایی، صلح و اعتدال را در صحنه جهانی تاکید کند و ضرورت توجه بازیگران عرصه جهانی را به کاربرد توامان هر سه مفهوم جلب کند.

 

افخم ابراز امیدواری کرد: با تحولی که در صحنه سیاست خارجی کشور رخ داده، شاهد پیشرفت مناسبات خارجی و تحقق تعاملات سازنده براساس دیدگاه‌های مطرح شده باشیم.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین