امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۲ Saturday, 20 April 2024

«السيسی» در مصر، «السبسی» در تونس

«السيسی» در مصر، «السبسی» در تونس

کمیسیون عالی انتخابات تونس، محمد باجی القائد السبسی كانديداي احزاب ملي و سكولار تونس را به عنوان نامزد پیروز در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اين كشور معرفی کرد.

:

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز ، رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات تونس در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: کمیسیون انتخابات بر اساس قوانین مربوط به انتخابات و اطمینان از این که تخلفات صورت گرفته تاثیری واقعی و اساسی بر نتایج انتخابات نداشته است، نتایج انتخابات را به این شرح اعلام می کند: 60.11 درصد واجدین شرایط در داخل و خارج از تونس در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.
:
باجی القائد السبسی یک میلیون و 731 هزار و 529 رای یعنی 55.68 درصد آراء را به دست آورد و محمد منصف المرزوقی، نیز یک میلیون و 378 هزار و 513 هزار رأی معادل 44.32 درصد آراء را به دست آورد به این ترتیب کمیسیون انتخابات تونس، محمد الباجی القائد السبسی را به عنوان نامزد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 معرفی کرد. 60.11 درصد واجدین شرایط در داخل و خارج از تونس در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.
:
السبسی که نماینده حزب غیرمذهبی نداء تونس است با به دست آوردن ۳۹ درصد آرا به دور دوم راه یافت. دور اول انتخابات در دوم آذر ماه برگزار شد. وی که ۸۸ سال دارد در دوره حکومت زین‌العابدین بن علی، رییس‌جمهوری مخلوع تونس و حبیب بورقیبه، اولین رهبر دوره بعد از استقلال این کشور سمت‌هایی داشت. او در مناطق ساحلی و ثروتمند تونس از حمایت زیادی برخوردار است و با شعار ثبات و تجربه مبارزه می‌کرد. المزروقي كانديداي گروه النهضه (حزب اسلام گراي) كه سه سال رييس جمهور موقت تونس (پس از انقلاب بهار عربي) بود شكست خود را پذيرفت و پيروزي السبسي را به او تبريك گفت. به اين ترتيب پس از اينكه قدرت سياسي در مصر از گروه اسلامگراي اخوان المسلمين به احزاب ملي گرا منتقل شد، تونس نيز كه اولين انقلاب آرام بهار عربي را تجربه كرد همين مسير را پيمود. حالا در مصر جديد «عبدالفتاح السيسي» رييس جمهور است و در تونس «قائد السبسي»!
:
حزب ندای تونس نیروهای مختلفی، از گروه‌های چپ گرفته تا طیف راست میانه و نیز هواداران بن علی، رئیس جمهور برکنار شده تونس را در خود جای داده است. السبسی نامزد این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری، در دور نخست این انتخابات ۳۹ درصد آرا را کسب کرده بود. رقیب سبسی در انتخابات روز یکشنبه تونس منصف مرزوقی ۶۹ ساله و رئیس جمهور موقت این کشور بود. او در دور اول انتخابات ۳۳ درصد آرا را به دست آورد. مرزوقی رهبر و نامزد حزب “کنگره برای جمهوری” است که گرایش سوسیال دموکراتیک دارد اما مخالفانش او را نماينده گروه هاي مذهبي مي دانند.
:
در همين حال، راشد الغنوشی رئیس گروه اسلامگرای النهضه از اهالی مناطق قابس و الحامه در جنوب شرق کشور که پس از اعلام پیروزی از سوی السبسی، دست به تظاهرات زده بودند خواست به جای تظاهرات و درگیری با نیروهای امنیتی، از فضای به وجود امده در نتیجه انتخابات بهره ببرند. الغنوشی در پیامی صوتی افزود: «انقلاب تونس تنها انقلابی بود که بر خلاف دیگر انقلاب‌های عربی، توانست به انتخابات دموکراتیک برسد.» در این پیام صوتی که پیش از اعلام نتایج رسمی انتخابات منتشر شده، از دو نامزد انتخابات خواست که خود و هوادارانشان، نتایج را بپذیرند.
:
قول اوباما به گسترش همکاری با تونس

:
باراک اوباما انتخاب ‘باجی قائد السبسی’ را به عنوان رییس جمهوری تونس تبریک گفت و قول داد که همکاری های استراتژیک امریکا با این کشور افریقای شمالی را گسترده تر کند. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید از پایان موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری در تونس که نخستین انتخابات آزاد از زمان برکناری زین العابدین بن علی رهبر پیشین این کشور در ژانویه 2011 بود تمجید و ستایش کرد و آن را یک گام حیاتی به سمت تکمیل گذار سیاسی تونس دانست. ارنست گفت: امریکا به دنبال ‘ همکاری نزدیک ‘ با رییس جمهوری منتخب بوده و قصد دارد به تقویت و گسترش شراکت استراتژیک خود با تونس ادامه دهد. سسبی 88 ساله همچنین نخستین رییس جمهوری از زمان استقلال این کشور در سال 1956 محسوب می شود که به طور آزادانه انتخاب شده است.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین