امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۲ Friday, 19 April 2024

بالاخره تلویزیون خودش را هم مقصر دانست

بالاخره تلویزیون خودش را هم مقصر دانست

شب گذشته صدا و سیما در مستندی که برای بازخوانی حوادث 1388 تولید کرده بود، رئیس‌جمهور سابق، رفتار و الفاظ وی را در آن شرایط بحرانی، کمک کردن به شعله ورتر شدن بحران تلقی کرد. شاید برای اولین بار بود که رسانه ملی بخشی از کوتاهی و قصور را متوجه رئیس‌جمهور سابق می‌کرد!

:

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز ، سایت تابناك در این زمینه نوشت: آنچه که در سال 1388 و پس از انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتاد،ناشی از سهل انگاری بسیاری از مسئولان و شخصیت های سیاسی کشور از جناح اصلاح طلب و اصولگرا بود. حوادثی که در این میان رویکرد نادرست رسانه ملی هم در آن زمان، برآتش آن دمید. رسانه ای که می بایست نقش آرام کننده را ایفا کند خود بر آتش آن اتفاقات دمید. در ماه های پس از آن انتخابات و در آسیب شناسی آن وقایع،برخی از دلسوزان کشور بارها هشدار دادند که برای آسیب شناسی آن بحران، باید نقش همه کسانی را که به نوعی در آن قائله نقش داشتند را بررسی کرد و با هر کسی به تناسب نقشی که داشته – و اگر جرمی را مرتکب شده- برخورد کرد.

:
این رویکرد متاسفانه اما حتی سالها پس از وقایع سال 1388 مورد توجه قرار نگرفت و به ویژه رسانه ملی در بررسی حوادث آن سالها، با چشم پوشی از نقش برخی از افراد صاحب نفوذ و قدرت و حتی جانبداری از آنان،نقش بایسته ای را که باید برای اقناع افکار عمومی ایفا می کرد را انجام نداد و خود به دو شقه شدن جامعه ایرانی کمک کرد.
:
حتی از این بیشتر دلسوزانی را که معتقد بودند رسانه ملی باید نقش همه را مورد بررسی قرار دهد را نیز مورد سرزنش و گاهگاه هجمه تبلیغاتی قرار می داد. رویکردی که برای همه عقلای قوم ناکارآمدی آن برای اقناع افکار عمومی و ایجاد اجماع ملی روشن می نمود. با این وجود مدیریت حاکم بر صدا و سیما بی توجه به انتقادات و دلسوزی ها راه خود را می رفت و باکی هم از پراکنده شدن مردم و گوش سپردن آنان به اخباری که از خارج کشور برای مردم تولید و پخش می شد،نداشت.
:
با تغییر دولت و به دنبال آن تغییر مدیریت رسانه ملی،همه منتظر تغییر و تحولی در نوع نگاه رسانه ملی به حوادثی هم چون حوادث پس از انتخابات 88 بودند. حوادثی که بالطبع اگر مدیریت صحیح رسانه ای با آن می شد نباید به سال 1392 هم کشیده می شد. اما به هر حال به خاطر هر دلیلی، حوادث آن سالها هنوز دغدغه مردم است و افکار عمومی عموما تغییر در دیدگاه های رسانه ملی را در نسبت با رفتار رسانه ملی به آن حوادث ارزیابی می کند.
:
به همین خاطر در روزهای اخیر و در روزهای منتهی به نهم دی، طبیعی بود که رسانه ملی به خاطر چنین مناسبتی حوادث سال 1388 را مورد بازخوانی قرار دهد و افکار عمومی هم کنجکاو که تغییر و تحول در رویکرد جدید رسانه ملی را مشاهده کنند.ذکر این نکته نیز ضروری است که حتی تغییر و تحول در نگاه مدیریت رسانه ملی،نمی تواند حوادث و بلاهایی که بر سر نظام و مردم رفت، را جبران کند،اما تحول در نگاه رسانه ملی در جهت اقناع افکار عمومی و ایجاد اجماع حول اصول نظام و انقلاب برای آینده است که حائز اهمیت است.
:
در همین راستا،شب گذشته صدا و سیما در مستندی که برای بازخوانی حوادث 1388 تولید کرده بود برای معدود دفعات، رئیس جمهور سابق، رفتار و الفاظ وی را در آن شرایط بحرانی، کمک کردن به شعله ورد شدن بحران تلقی کرد. شاید برای اولین بار بود که رسانه ملی بخشی از کوتاهی و قصور را متوجه رئیس سابق می کردند. در مستند شب گذشته، رسانه ملی هر چند به صورت مختصر، اما به برخی از عملکردهای خود نیز انتقاد وارد کرد و اظهار داشت که رسانه ملی شاید نباید به پخش مستقیم برخی از حوادث اقدام می کرد.
:
اما مهم تر از این اتفاقات،لحن گزارش حوادث بعد از انتخابات در مستند شب گذشته رسانه ملی بود. لحن گزارش این مستند، مودبانه و به دور از توهین به اشخاص و گروه های خاص بود. این برای رسانه ملی، بسیار مهم است که بداند حتی در گزارشی که جهت گیری خاص دارد، لزوما نباید به افراد و یا جریانات مورد گزارش توهین کند و این مطلبی بود که در مستند شب گذشته رعایت شده بود.
:
اما مهم تر از واکاوی وقایع گذشته، این امیدواری وجود دارد که رسانه ملی در آوردگاه های سیاسی آینده، در انتخابات های پیش رو از خبرگان تا مجلس گرفته، همین رویکرد را دنبال کند و با نگاهی همه جانبه، منصفانه و بدون جانبداری از اشخاص و جریانات جناحی، با لحنی مودبانه، حوادث سیاسی را برای مردم گزارش و تحلیل کند.اتخاذ چنین رویکردی در آینده است که می تواند مجددا جای رسانه ملی را در بین همه ایرانیان باز کند.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین