امروز: چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۱ Wednesday, 24 April 2024

برنامه ریزی برای احیای ظرفیت تولید نفت کشور

برنامه ریزی برای احیای ظرفیت تولید نفت کشور

احیای ظرفیت تولید نفت کشور، اولویت بندی و نظارت بر اجرای طرحهای توسعه ای و برخورد جدی با پیمانکاران ناکارآمد همزمان با تغییر الگوی مدیریت در شرکت ملی نفت ایران طی یک سال گذشته مورد توجه قرار گرفت.

:

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز ، به نقل از شانا ،‌ احیای ظرفیت و توان تولید نفت کشور طی سال گذشته با توجه به دگرگونی در چندین محور از جمله، تغییر الگوی مدیریت و اصلاح سیستم تصمیم سازی و تصمیم گیری برای جایگزینی رویکرد توسعه و ایجاد ظرفیتهای جدید، اولویت بندی طرحهای توسعه ای و تخصیص منابع مالی برای طرحهای اثر گذار بر سطح تولید و کنترل و نظارت بر اجرای طرحهای توسعه ای مهم از سوی مدیران ارشد وزارت نفت و برخورد جدی با پیمانکاران ناکارآمد پیگیری شد.

:

بر اساس اعلام مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، تلاش برای ایجاد جذابیت سرمایه گذاری در طرحهای توسعه ای برای ورود پیمانکاران خارجی و افزایش فعالیتهای بازاریابی به منظور ایجاد فرصتهای جدید برای افزایش صادرات و جلوگیری از افت بیشتر میدانهای نفتی و ارتقای سطح تولید از دیگر مواردی است که همسو با احیای ظرفیت و توان تولید نفت توجه و پیگیری می شود.

:

توان تولید در میدان گازی پارس جنوبی افزایش یافت

تولید گاز طبیعی از میدان گازی پارس جنوبی در سال ١٣٩٢ با افزایش ٢٢,١ میلیون متر مکعب در روز نسبت به سال ١٣٩١ به ٢٦٢.٦ میلیون متر مکعب در روز رسید و پیگیری طرحهای توسعه مربوط به این میدان بطور جدی انجام شد.

:

هم اکنون کار در پارس جنوبی با شتاب خوبی پیش می رود، بطوریکه پیش بینی ها حاکی است، در ماه های پایانی امسال و برای تامین سوخت در زمانهای اوج مصرف، با تولید از فازهای ١٢، ١٥و ١٦و ١٧ و ١٨، ١٠٠ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود.

:

افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت خام

 شرکت ملی نفت ایران افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت خام را در دستور کار خود قرار داده بود که بر مبنای آن، ساخت مخازن ذخیره سازی فلزی نفت خام در جزیره خارک به ظرفیت چهار میلیون بشکه نهایی شده و هم اکنون از پیشرفت فیزیکی بیش از ٩٧ درصدی برخوردار است و به زودی به بهره برداری می رسد.

:

از سوی دیگر، علاوه بر آنکه ادامه پروژه ساخت مخازن ذخیره ‌سازی بتنی در مناطق گوره و امیدیه در دست اقدام است، مطالعات مهندسی مخازن ذخیره سازی گناوه به ظرفیت ١٠ میلیون بشکه نفت از سوی بخش خصوصی به پایان رسیده و عملیات اجرایی مربوط به ساخت بدنه این مخازن در حال انجام است.

:

برآوردها نشان می دهد در صورت رفع مشکلات مربوط به ساخت مخازن ذخیره سازی در منطقه گناوه از جمله، اتصال خطوط لوله این مخازن به خط لوله صادراتی و تامین برق مورد نیاز از طریق شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، حداکثر تا پایان امسال این پروژه راه اندازی می شود و به بهره برداری می رسد.

:

جذب سرمایه گذار برای احداث مخازن جدید

مذاکره برای واگذاری ساخت مخزن ذخیره ‌سازی جدید با ظرفیت پنج میلیون بشکه در نکا و احداث پایانه جدید در جاسک به ظرفیت ١٠ میلیون بشکه و همچنین ساخت خط لوله انتقال، به سرمایه‌گذار با شرط تامین نفت‌ خام برای تزانزیت به صورت BOO (ساخت، بهره‌ برداری و مالکیت) یا BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال) نیز در دست انجام است.

جذب سرمایه‌گذار به منظور مذاکره برای ساخت مخازن ذخیره ‌سازی استراتژیک زیرزمینی با ظرفیت پیشنهادی ٢٠ میلیون بشکه به روش BOO نیز از دیگر موضوعهای در حال پیگیری است. مطالعه فاز نخست احداث مخازن ذخیره ‌سازی زیرزمینی نیز تکمیل و مطالعه امکان ‌سنجی فاز دوم به پیمانکار واگذار شده است.

:

تکمیل و راه ‌اندازی زودهنگام مخازن ذخیره‌ سازی میعانات گازی طرح های توسعه میدان گازی پارس جنوبی نیز از سوی مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران و به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس در دست ساخت و پیگیری است.

:

توسعه میدانهای مشترک با اولویت پارس جنوبی و میدانهای غرب کارون

توسعه میدانهای مشترک به عنوان یکی از مهمترین اولویتهای شرکت ملی نفت ایران در چارچوب فعالیتهایی از جمله انجام فعالیتهای منسجم اکتشافی در خشکی و دریا، پیگیری و بررسی مستمر وضعیت میدانهای مشترک نفت و گاز در کمیته ویژه و با قید فوریت، انتشار اوراق مشارکت برای تامین مالی طرحهای توسعه ای مربوط به این میدانها، تعیین سیاستگذاری و روشهای بهینه ازدیاد برداشت از میدانهای هیدروکربوری با اولویت افزایش تولید از میدانهای مشترک  مورد توجه قرار دارد.

:

هم اکنون در میان میدانهای مشترک، توسعه هر چه سریعتر میدان گازی پارس جنوبی و میدانهای نفتی مهمی مانند، آزادگان، یادآوران و یاران در دستور کار قرار دارد.

:

توجه به افزایش ضریب بازیافت نفت و پرهیز از تولید غیرصیانتی

بر اساس ماده ١٣٠ قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت نفت مکلف به افزایش ضریب بازیافت مخازن هیدروکربوری به میزان یک درصد طبق برنامه جامع صیانتی و ازدیاد برداشت است که در این راستا، فعالیت‌های گسترده ‏ای در سطح شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه انجام شده و نتیجه آن افزایش ضریب بازیافت مخازن هیدروکربوری کل کشور بوده است.

:

از مهمترین برنامه های شرکت ملی نفت ایران برای افزایش ضریب بازیافت نفت می توان به بررسی تزریق آب هوشمند، بروزرسانی پیوسته مطالعات مخازن با تاکید بر سناریوهای ازدیاد برداشت و انتخاب سناریوی بهینه، ایجاد گروه ازدیاد برداشت به عنوان گروهی مستقل در شرکت مناطق نفتخیز جنوب برای ساماندهی و توجه ویژه به مقوله ازدیاد برداشت، تجهیز آزمایشگاه‌ های مهندسی نفت بعنوان بازوی عملیاتی ازدیاد برداشت و افزایش طرحهای تزریق گاز و آب با تکیه بر مطالعات جامع مخازن و سناریوی بهینه ازدیاد برداشت اشاره کرد.

:

ایجاد ساختار شورای عالی مخازن، کمیته مشاوران مخازن، تیم‌های مدیریت مطالعات مخازن نفتی و گازی در شرکت نفت فلات قاره به منظور انتقال تجربیات متخصصان و نخبگان مهندسی نفت و اتخاذ تصمیمات راهبردی، غربالگری روش‌های ازدیاد برداشت نفت (EOR/IOR) در همه میدانهای نفتی شرکت نفت فلات قاره ایران، مطالعات امکان استفاده از سایر روشهای ازدیاد برداشت مانند پلیمرهای‌ ژلاتینی و تزریق نیتروژن و تزریق گاز امتزاجی به میدان دارخوین از دیگر اقدامهای شرکت ملی نفت ایران برای افزایش ضریب بازیافت بوده است.

:

افزایش ٠,٢٨ درصدی ضریب بازیافت در مناطق نفتخیز جنوب

از دیگر فعالیتهای برنامه ریزی شده برای افزایش ضریب بازیافت می توان به انجام مطالعات آزمایشگاهی و شبیه سازی تزریق گاز نیتروژن در مخازن نفتی و امضای تفاهمنامه برای انجام مطالعات اولیه در زمینه اجرای پایلوت تزریق گاز نیتروژن در میدان جفیر، استفاده از چاه‌های افقی در مخازن نفت سنگین، برنامه ریزی برای افزایش استفاده از فرازآوری مصنوعی، اجرای پروژه های شکافت هیدرولیکی، بررسی و ارائه راهکارهای جدید و بروز برای کنترل مشکل رسوب آسفالتین و همچنین برنامه ریزی برای انجام پروژه‌های راهنمای IOR/EOR در طرحهای جدید توسعه میدانها اشاره کرد.

:

برپایه انی گزارش، برای تامین هدف یک درصد افزایش ضریب بازیافت، حداقل سالانه حدود ٠,٢٥ درصد می بایست ضریب بازیافت در سطح شرکت ملی نفت افزایش یابد که بر اساس اطلاعات کسب شده طی سال گذشته در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که سهم عمده‏ای از تولید نفت کشور را بر عهده دارد، حدود ٠.٢٨ درصد افزایش ضریب بازیافت اعلام شده است.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین