امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۹ Friday, 19 April 2024

تاکید دکتر عارف برحضور فعال زنان در انتخابات مجلس

تاکید دکتر عارف برحضور فعال زنان در انتخابات مجلس

محمدرضا عارف

رئیس بنیاد امید ایرانیان، تشکیل شورای زنان این بنیاد را بعنوان “کانونی برای هم‌اندیشی و تضارب افکار و آرا” دانست و خاطرنشان کرد: باید چالش‌های مهم و اصلی در این زمینه شناسایی و راهکارهای مناسب برای مقابله با آنها و استفاده از ظرفیت و پتانسیل بالای زنان با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از نیمی از دانشجویان ما را زنان تشکیل می دهند در همه امور کشور پیشنهاد شود.

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حضور موثر و فعال زنان در انتخابات مجلس دهم را ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد که در مجلس دهم، تعداد نمایندگان زن افزایش پیدا کند و حضور موثری نیز در فرآیند قانونگذاری داشته باشند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا عارف در جلسه شورای زنان بنیاد امید ایرانیان با گرامی‌داشت ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب را زمینه‌سازی برای افزایش مشارکت زنان در امور مختلف دانست و گفت: زنان مسلمان در پیشگامی و همراهی نهضت اسلامی به ویژه در هماهنگی و دوشادوشی با مردان در جریان شکل‌گیری نهضت و به ویژه در تحولات فرهنگی – اجتماعی فراگیر جامعه و فرآیند تداوم و استمرار انقلاب اسلامی سهم بسزایی دارند.

وی با اشاره به دیدگام امام خمینی(ره) درباره نقش زنان در امور سیاسی – اجتماعی، یادآور شد: تاکید امام خمینی(ره) برخلاف بسیاری از اندیشمندان مبنی بر تقدم هویت انسانی بر هویت جنسی نشانگر آن است که زن، یک شهروند و یک عضو از مجموعه عناصر و اعضای انسانی جامعه است، مانند مرد.

عارف با اشاره به نقد امام(ره) به مساله آزادی سیاسی زنان در جریان لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در سال 1341، افزود: سخنان امام(ره) در آن مقطع بیشتر اعتراضی بود به عملکرد حکومت نه نفس حقوق زنان.بیانات امام در مخالفت با این لایحه و همچنین اقدامات و عملکرد ایشان در سال های پس از انقلاب در رابطه با زنان نشان می دهد آنچه امام با آن مخالفت می‌کردند مربوط به حضور زنان در حکومت سلطنتی و استفاده ابزاری از زن و انجام حرکتی که منجر به تقویت نظام دیکتاتوری شود بود. ولی اصل حضور و مشارکت زنان از نظر امام بلااشکال و حتی ضروری بوده است و نتیجه این دیدگاه، حضور پرشور زنان در همه صحنه های انقلاب بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با گرامی داشت یاد و خاطره خانم خدیجه ثقفی همسر امام خمینی(ره) نقش وی را در انقلاب اسلامی و همچنین در شکل‌گیری شخصیت امام موثر دانست و ادامه داد: یکی از مهمترین چالش‌های امروز کشور ما “نرخ مشارکت زنان” است باید توانایی زنان شناسایی و برای استفاده از این قابلیت‌ها برنامه‌ریزی شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان، تشکیل شورای زنان این بنیاد را بعنوان “کانونی برای هم‌اندیشی و تضارب افکار و آرا” دانست و خاطرنشان کرد: باید چالش‌های مهم و اصلی در این زمینه شناسایی و راهکارهای مناسب برای مقابله با آنها و استفاده از ظرفیت و پتانسیل بالای زنان با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از نیمی از دانشجویان ما را زنان تشکیل می دهند در همه امور کشور پیشنهاد شود.

وی حضور موثر و فعال زنان در انتخابات مجلس دهم را ضروری دانست و با یادآوری حضور نمایندگان زن در ادوار مختلف مجالس بعد از انقلاب، تصریح کرد: تنها 77 نفر نماد مشارکت زنان ایرانی در نهاد قانونگذاری در طول 9 دوره مجالس بعد از انقلاب بوده‌اند که در مقابل تعداد نمایندگان مرد سهم ناچیز و اندکی است. البته در مجلس ششم که تعداد بیشتری از نمایندگان زن حضور داشتند متاسفانه آنگونه که انتظار می‌رفت فعالیت قابل توجه‌ای در خصوص مسائل مربوط به زنان مشاهده نشد و امیدوارم در مجلس دهم تعداد نمایندگان زن افزایش پیدا کند و حضور موثری نیز در فرآیند قانونگذاری داشته باشند.

عارف با بیان اینکه “توانمندی اقتصادی زنان باید در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد”، تصریح کرد: متاسفانه فضای ارتقای توانمندی اقتصادی زنان در حال حاضر مطلوب نیست و بر اساس آخرین گزارش سازمان کسب‌وکار در سال 2013، رتبه ایران در حوزه کسب‌وکار 145 از 185 است و این رقم حکایت از شرایط مطلوبی ندارد و البته اگر به جایگاه زنان در حوزه کسب‌وکار توجه کنیم، رتبه ما از 145 به 165 کاهش می‌یابد.

وی توانمندسازی زنان و مشارکت و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه زنان را ضروری دانست و گفت: مشارکت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زنان از اهمیت زیادی برخوردار است. در زمینه شایسته‌سالاری زنان نیز با موانع بسیاری در عرصه مدیریت و بازار خصوصی روبه‌رو هستند که برخی از این موانع اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی است. لازم است توانمندسازی زنان و اجرای برنامه شایسته‌سالاری مدنظر قرار گیرد.

در این نشست که با حضور حمیده مروج – رئیس شورای زنان بنیاد امید ایرانیان – برگزار شد، ژاله فرامرزیان، الهه کولایی، فاطمه راکعی، زهرا نژادبهرام، عرفان نظرآهاری، نیکی کریمی، زهرا اخوان نسب، فاطمه مقیمی، صدیقه ببران و مهروش داداشیان به بیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل زنان پرداختند.

ضرورت سازماندهی مطالبات زنان، سهم موثر زنان در قدرت سیاسی و مدیریت میانی و بالای کشور، حضور زنان ایرانی به عنوان سفیران صلح در عرصه بین‌الملل، لزوم تغییر فرهنگ زنان نسبت به هم‌جنس خود و لزوم نقش‌آفرینی موثر زنان در صحنه قانونگذاری کشور از جمله مهمترین محورهای سخنان فعالان زنان در این نشست بود.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین