منطقه آزاد ماکو به عنوان جوان ترین و در عین حال بزرگترین منطقه آزاد کشور شاهد خوش قولی دولت تدبیرو امید در احداث فرودگاه در کنار دیگر دستاوردهای دولت در زمینه تسهیل تجارت و توسعه متوازن است. فرودگاهی که منطقه آزاد ماکو را به عنوان دروازه اروپا در مسیر بالندگی اقتصادی قرار می دهد.
منطقه آزاد ماکو به عنوان جوان ترین و در عین حال بزرگترین منطقه آزاد کشور شاهد خوش قولی دولت تدبیرو امید در احداث فرودگاه در کنار دیگر دستاوردهای دولت در زمینه تسهیل تجارت و توسعه متوازن است. فرودگاهی که منطقه آزاد ماکو را به عنوان دروازه اروپا در مسیر بالندگی اقتصادی قرار می دهد.
این منطقه به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان است که در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است. سیستم حمل و نقل هوایی یکی از زیربنایی ترین عناصر تشکیل دهنده صنعت تجارت و گردشگری است که نقش کلیدی در توسعه اقتصادی کشور دارد که کاهش هزینه حمل و نقل و به تبع آن کاهش هزینه عرضه کالای تولیدی به بازارهای مصرف نقش زیادی درتوان رقابت و گسترش سایر بخشهای اقتصاد از جمله صنعت و نهایتاً اقتصاد ملی دارد.
اندیـشمندان اقتصادی دنیا معتقدند، اگر در آغـاز قـرن ۲۱ کـشورهای درحال توسعه به صنعت حمل ونقل هوایی توجه لازم را نداشـته باشـند، رشد و توسعه این کشورها به حداقل خواهد رسید.
با توجه به شرایط اقلیمـی و جغرافیـایی منطقه آزاد ماکو، نقش این صنعت را در توسعه همه جانبه این منطقه بخـوبی می توان تبیین کرد.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به پایان عملیات عمرانی احداث فرودگاه ماکو گفت: این فرودگاه به عنوان فرودگاه معین، نخجوان و شهرهای هم مرز ترکیه با ایران را تحت پوشش قرار می دهد تا اتباع این کشورها بتوانند از این فرودگاه برای مسافرت در داخل ایران و از ایران به کشور خودشان استفاده کنند.
حسین فروزان افزود: احداث این فرودگاه در خرداد سال ۱۳۹۳ آغاز شد و یک اقدام جهادی برای توسعه اقتصادی این منطقه در دوران پساتحریم به شمار می رود.
وی با بیان اینکه تجهیزات فرودکاهی و هوانوردی این فرودگاه دارای استانداردهای بین المللی بوده که مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیا برای اولین بار در ایران نصب شده است افزود: فرودگاه ماکو در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار احداث شده است، مساحت سطوح پروازی این محوطه ۲۰۰ هکتار و طول باند آن سه هزار و ۲۷۰ متر است.
وی افزود: این فرودگاه برای هواپیماهای ایرباس A320 طراحی شده و دارای هشت هزار مترمربع ترمینال اصلی و ۸۰۰ مترمربع سالن تشریفات است و ارتفاع برج مراقبت بالغ بر ۳۲ متر بوده و ساختمان های جنبی از قبیل ایمنی آتش نشانی و هواشناسی و سپاه حفاظت و پلیس فرودگاه را دارد.
وی ادامه داد: تمامی تجهیزات این فرودگاه در امنیت کامل با هزینه ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال از اروپا خریداری شده و دارای استانداردهای بین المللی است.
وی ادامه داد: تاکنون بالغ بر یک هزار میلیارد ریال از محل درآمدهای سازمان منطقه آزاد ماکو در این فرودگاه هزینه شده است.
دسترسی به بازارهای جهانی با احداث پایانه بار هوایی فرودگاه منطقه آزاد ماکو
فروزان به احداث پایانه بار هوایی در فرودگاه ماکو اشاره کرد و گفت: با احداث این پایانه باری نقل و انتقال تمامی محموله های باری غیر همراه مسافر از این ترمینال انجام می شود و ان شا الله با افتتاح این ترمینال شاهد بهبود روند رو به افزایش تبادلات بازرگانی خواهیم بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز با اشاره به اینکه اجرای این طرح راهکاریی برای توسعه تجارت فرامرزی است
گفت: برای احداث فاز اول این پایانه باری ۳۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
فرودگاه منطقه آزاد ماکو تا سال ۹۷ بینالمللی میشود
حسین فروزان گفت: هم اکنون ۴ پرواز در هر هفته با ظرفیت ۱۱۰ نفر بصورت رفت و برگشت صورت میگیرد که در آینده با افزایش مسیرهای پرواز به مشهد مقدس، کیش، ارومیه و… این پروازهای روزانه به ۲ یا سه پرواز می رسد.
وی با اشاره به نیاز منطقه به پروازهای بین المللی گفت: در نظرداریم انشاله در سال آینده پروازهای خارجی به مقصدهای ترکیه، عراق ، هامبورگ و … از فرودگاه منطقه آزاد ماکو برقرار کنیم.
فروزان احداث جایگاه سوخت ، روشنایی باند و تجهیزات فرودگاهی دیگر، احداث سالن ها و مجموعه های رفاهی و خدماتی در مجموعه فرودگاه ماکو را از برنامه های آینده سازمان منطقه آزاد ماکو عنوان کرد.
منطقه آزاد ماکو شامل شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت است و پنج هزار کیلومتر وسعت دارد.
باند فرودگاه ماکو سال گذشته به بهره برداری رسیده و در دهه فجر سال جاری با تکمیل ترمینال و ساختمان های جانبی توسط مسئولین کشوری افتتاح می شود.
این منطقه در مرزهای کشورمان با جمهوری خودمختار نخجوان و ترکیه قرار دارد.