امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۹ Thursday, 18 April 2024

تعاونی ها اهرم توسعه اقتصادی آذربایجان غربی

گزارش اختصاصی: به قلم سردبیر – شرایط اقتصادی و جغرافیایی آذربایجان غربی نشان می دهد که شبکه گسترده تعاونی ها اعم از بخش کشاورزی، روستایی و تولیدی نقش قابل ملاحظه ای در اقتصاد استان دارند و می توانند حل معضل بیکاری جوانان فارغ التحصیل و مستعد را تا حدود زیادی...

گزارش اختصاصی: به قلم سردبیر – شرایط اقتصادی و جغرافیایی آذربایجان غربی نشان می دهد که شبکه گسترده تعاونی ها اعم از بخش کشاورزی، روستایی و تولیدی نقش قابل ملاحظه ای در اقتصاد استان دارند و می توانند حل معضل بیکاری جوانان فارغ التحصیل و مستعد را تا حدود زیادی حل کنند.

تعاون بعنوان یکی از 3 بخش مهم اقتصاد دولتی، خصوصی و تعاون یکی از مهمترین ارکان اقتصادی کشور است. نقش مهم تعاون در فرآیند توسعه جوامع نیز معطوف به توسعه اقتصادی آن جامعه می گردد. لذا غالباً تاکید بر ویژگی اقتصادی شرکتهای تعاونی می گردد. بنابراین ویژگی های دیگر تعاونی ها از قبیل توسعه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی دارای اهمیت ثانویه می شوند هر چند که به نوبه خود بسیار مهم و اثر گذار در توسعه و بستر رشداقتصادی جوامع اند.
تعاونی ها مجموعه ای هستند که در فضای سالم اقتصادی با احتکار، تورم و واسطه گری مقابله می کنند و با مشارکت همگانی مردم آنان را در تعیین سرنوشت سیاسی و اقتصادیشان سهیم می سازند.
در دنیای امروز هیچ راهی جز توسعه تعاون وجود ندارد چرا که این بخش در بهره وری بهینه و بهبود شرایط تولید و کار در جامعه تاثیرگذار است و در این راستا باید در مسیر فرهنگ سازى و پرورش افراد کارآمد به منظور توسعه تعاونی ها حرکت کرد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که ۲۵ درصد اقتصاد به بخش تعاونی واگذار شده و در این مسیر توسعه بخش تعاونی در رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری بسیار موثر است. شرایط اقتصادی و جغرافیایی آذربایجان غربی نیز نشان می دهد که شبکه گسترده تعاونی ها اعم از بخش کشاورزی، روستایی و تولیدی نقش قابل ملاحظه ای در اقتصاد استان دارند و می توانند حل معضل بیکاری جوانان فارغ التحصیل و مستعد را تا حدود زیادی حل کنند.

توجه به بخش تعاون موجب می شود بسیاری از مشکلات اشتغال حل شود و رشد و شکوفایی اقتصادی در کشور اتفاق بیفتد. این بخش هنوز آنگونه که باید به جایگاه واقعی خود دست نیافته بنابراین ضروری است تا با اصلاح زیرساخت های اقتصادی، توجه به این مقوله در دستور کار قرار بگیرد تا معضلات اقتصادی نظیر تورم و بیکاری و گرانی حل و فصل شود.
این در حالی است که توجه به سیاست های اصل 44 قانون اساسی توسعه اقتصاد تعاونی را به دنبال دارد و اولویت قرار دادن این بخش موجب می شود تا تعاونی ها در کنار توجه دولت به تحقق حماسه اقتصادی و گذر از شرایط بحرانی اقتصاد کمک کنند.
تعاونی‏ها با به کارگیری نیروی جوان تحصیل کرده و متخصص در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی اقدام می کنند و در این میان این بخش زمینه بسیار مناسبی را برای ایجاد واحدهای تولیدی، خدماتی و کارآفرینی برای همه قشرها به ویژه فارغ‏التحصیلان دانشگاهی فراهم کرده است.
همچنین این بخش می تواند با استفاده از مدیریت مشارکتی، کانون‏های اقتصادی مردمی را ایجاد و یک جریان بالنده اقتصادی سالم را تشکیل دهند.
توسعه فرهنگ تعاون و حمايت از تعاونيهاي موجود اعم از توليدي، توزيعي و خدماتي در آذربایجان غربی می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی استان را حل کند. چرا که اعضاء تعاونی های فعال استان می گویند كمبود نقدينگي، عدم حمايت سازمانها و موسسات از تعاونيهاي مصرف ادارات برای نمونه موضوع دريافت ارزش افزوده كالاها از مشکلات و مسایل عمده تعاونی های استان است.
از سوی دیگر بازرسي و نظارت به امور مالي، دفاتر و حسابرسي تعاونيهاي فعال نیز می تواند پاره ای از مشکلات و مسائل را حل کند. همچنین برگزاري دوره های آموزشی برای اعضاء نیز بسیار راهگشاست.
طبق آمار رسمی در سال 1391 ، 44 تعاوني توليدي و توزيعي در شهرستان اروميه تشكيل يافته كه اين امر موجب جذب 529 نفر و اشتغال 2065 نفر در اين تعاونيها گرديده است. همچنين اداره تعاون،كار و رفاه اجتماعي شهرستان اروميه با برگزاري 2 كارگاه تخصصي توانسته به گسترش حضور تعاونيهاي توليدي در صنايع نوين و فعاليتهاي جديد اقتصادي كمك بسزايي نمايد.
از جمله فعاليتهاي ديگري كه در اداره تعاون،كار و رفاه اجتماعي شهرستان اروميه انجام يافته مي توان به حمايت از تشكيل تعاونيهاي توليدي روستايي، كمك به بهسازي و نوسازي تعاونيهاي توليدي، ايجاد فرصتهاي جديد شغلي، بازديد از تعاونيها و تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي اشاره کرد.

یکی دیگر از جلوه های زیبای تعاون در سال های اخیر تعاونی مسکن بوده است. این در شرایطی است که نقش اساسي تعاونيهاي مسكن در تامين واحدهاي مسكوني براي خانوارهاي فاقد مسكن غیر قابل انکار است. آمارها نشان می دهد در طي سال91، 1655 واحد مسكوني توسط شركتها و اتحاديه هاي تعاوني مسكن تحويل اعضاء شده كه اميد است با اتمام كار ساير تعاونيها نيز مشكلات مسكن شهروندان اين شهرستان به زودي مرتفع گردد.
البته این تعاونی ها با مشکلاتی مواجه هستند. در حال حاضر 40 تعاونی مشکل‌دار شناسایی و ادامه ساخت و ساز آنها طبق قرارداد منعقده سه‌جانبه به اداره کل راه و مسکن و شهرسازی استان واگذار ‌شده است.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین