امروز: سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۸ Tuesday, 16 April 2024

تعیین ضرب‌الاجل برای كناره‌گیری مرسی/بازگشت مخالفان رییس جمهور مصر به میدان التحریر

حضور میلیونی موافقان و مخالفان مرسی در خیابان‌ها

مخالفان مصری ضمن دادن مهلت به رئیس جمهور این کشور برای کناره گیری از قدرت تا عصر فردا، درحال بازگشت به اماکن تجمع از جمله میدان التحریر هستند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ” پانا ” ، بنا به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، مخالفان دولت مصر از صبح امروز بار دیگر بازگشت به میدان التحریر را آغاز کردند و شماری از تحصن کنندگان در میدان التحریر نیز مجتمع التحریر را که برخی مراکز دولتی در آن قرار دارد بستند تا محمد مرسی رئیس جمهور این کشور را تحت فشار قرار دهند.
جنبش تمرد تا فردا به مرسی مهلت داده است از قدرت کناره گیری کند و وی را به نافرمانی مدنی تهدید کرده است.
جبهه سی ام ژوئن مخالف مرسی نیز مردم را به شرکت در تظاهرات میلیونی فردا در مقابل کاخ ریاست جمهوری و میدان التحریر و میدان های همه شهرهای این کشور دعوت کرد.
هبه محمود خبرنگار شبکه المیادین در میدان التحریر در گزارشی از اوضاع امروز ظهر در این میدان گفت: با وجود آن که کمیته های مردمی در ساعات اولیه صبح امروز ورودی های میدان التحریر را به روی خودروها گشودند اما این امر مانع از آن نشد که تحصن کنندگان در میدان به تظاهرات خود ادامه دهند.
وی افزود: علاوه بر افراد حاضر در میدان شمار بیشتری از افراد نیز پیوسته در حال ورود به اینجا هستند. شمار زیادی از تظاهرکنندگان در مقابل مجتمع التحریر در این میدان تجمع کرده و موانع فلزی در آنجا قرار داده اند و تصمیم دارند بر شدت اقدامات خود بیفزایند.

.

Image00001

.

خبرنگار ادامه داد: تحصن کنندگان در میدان بر ادامه اقدامات خود تاکید می کنند. حسن شاهین سخنگوی جبهه سی ام ژوئن ساعتی پیش اعلام کرد امروز و فردا را به محمد مرسی رئیس جمهور مصر مهلت می دهند از قدرت کناره گیری کند و آخرین مهلت وی فردا خواهد بود تا از قدرت کناره گیری و برگزاری انتخابات پیش از موعد را اعلام کند.
محمد ناصر دیگر خبرنگار این شبکه مستقر در مقابل کاخ ریاست جمهوری مصر در گزارشی اعلام کرد: دهها تن از جوانان که دفتر اخوان المسلمین و دفتر ارشاد وابسته به این جماعت را در محله المقطم محاصره کرده بودند به این ساختمان ها یورش برده اند. این افراد پس از آن که اخوان المسلمین دهها تن از افراد مسلح خود را به آنجا اعزام کرد به این ساختمان ها یورش بردند. افراد مسلح وابسته به اخوان المسلمین به سمت محاصره کنندگان ساختمان تیراندازی کردند تا افراد اخوان را که در داخل ساختمان تحت محاصره قرار گرفته بودند آزاد کنند.
وی ادامه داد: بر اثر این تیراندازی شماری از محاصره کنندگان کشته و زخمی شدند. محاصره کنندگان یکی از افراد اخوان المسلمین را دستگیر کردند و وی را مورد ضرب و جرح قرار دادند و به گفته منابع موجود در منطقه وی را به قتل رسانده و جسدش را در کنار خیابان انداختند.
در ادامه گزارش آمده است: مخالفان مرسی پس از یورش به این ساختمان ها طبقات بالایی آن را که از حمله دیروز در امان مانده بود به آتش کشیدند. درگیری ها بین طرفین به حدی بود که بسیاری از مردم برای جدا کردن آنها به خیابان آمدند. اکنون اوضاع در المقطم آرام تر شده است و افراد داخل ساختمان اخوان المسلمین نیز از آنجا منتقل شده اند و محاصره کنندگان آنجا را تحت کنترل خود دارند.
خبرنگار ادامه داد: هیچ یک از مقامات اخوان المسلمین هنوز واکنشی رسمی به این اوضاع نشان نداده است اما قدر مسلم این که نوعی خشم و غضب بین جوانان اخوان المسلمین وجود دارد. این افراد معتقدند رهبران اخوان المسلمین آنها را در المقطم و حتی در میدان رابعه العدویه به حال خود رها کردند.
وی در پایان گزارش خود درباره اوضاع ظهر امروز در اطراف کاخ ریاست جمهوری گفت: اوضاع در این جا فعلا آرام است. دهها خیمه در اطراف کاخ نصب شده است. کمیته های مردمی خیابان های اطراف کاخ را بسته اند و از ورود و خروج خودروها جلوگیری می کنند. ممکن است گرمای هوا علت اصلی عدم حضور افراد در اینجا باشد و احتمال می رود در ساعات بعد از ظهر بر تعداد افراد در مقابل کاخ افزوده شود.

این در حالی است كه در تجمع روز یكشنبه میلیون ها مصری موافق و مخالف دولت محمد مرسی  حداقل14 نفر کشته و 900 تن دیگر زخمی شدند.
بنا به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره عربی، با کشته شدن 2 تن در درگیری های مقابل مقر اصلی گروه اخوان المسلمین در منطقه المقطم قاهره امار کشته شدگان درگیری ها از دیروز به 14 تن و تعداد زخمی ها به 900 تن رسید. شبکه تلویزیونی سوریه نیز گزارش داد؛ راهپیمایان استان الاقصر مصر استقلال این استان را اعلام کرده و پرچم مصر را تغییر دادند.

ارتش مصر روز یکشنبه تعداد معترضان مخالف محمد مرسی رییس جمهور این کشور را که در چند شهر تظاهرات کردند میلیون ها نفر برآورد کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، یک مقام نظامی مصر که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد:”این بزرگترین تجمع مخالفان در تاریخ مصر به شمار می آید.”

تظاهرکنندگان به سیاست های دولت کنونی مصر اعتراض دارند و کناره گیری مرسی را از قدرت خواستار هستند.

هزاران نفر از مخالفان دولت مصر در سالروز به قدرت رسیدن محمد مرسی در ژوئن 2012 با تجمع در خیابانهای مجاور کاخ ریاست جمهوری این کشور در شهر قاهره خواهان برکناری مرسی شدند.

حاضران در این تجمع با در دست داشتن پلاکارد و سر دادن شعار خواهان برکناری مرسی از قدرت شدند.

.

Image00002

.

فادیا از حاضران در این تظاهرات گفت: ما در اعتراض به وضع موجود در کشور و اینکه رئیس جمهور (مرسی) هیچ شایستگی برای این مقام ندارد در این محل گرد هم آمده ایم. مصر کشور بزرگی است و من و اجدادم با شرافت و بزرگواری برای سالهای متمادی در این کشور زندگی کرده ایم. مصر مادر جهان است. زمانی که فردی می آید و قصد دارد که عظمت مصر را از بین ببرد او از ما نیست.

امر المهندس یکی دیگر از حاضران در این تظاهرات گفت: اگر او به درخواستهای ما توجه نکند ما به اعتراضات خود تا زمانیکه او از قدرت کناره گیری کند ادامه خواهیم داد. او تاکنون به حرفهای ما توجهی نکرده است و به درخواستهای ما بی اعتنا بوده است.

همچنین شمار زیادی از طرفداران جریان های اسلامی تجمع گسترده ای در مقابل این مسجد در دفاع از مرسی برگزار کرده اند.

سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که محمد مرسی رییس جمهور مصر آماده است برای خروج از بحران هر کاری انجام دهد ،‌اما دادن امتیاز و وجود پیش شرط مورد قبول نیست.این در حالیست که جنبش تمرد به محمد مرسی رئیس جمهور مصر تا روز سه شنبه مهلت داده است از قدرت کنار برود و گرنه راهپیمایان به سمت کاخ القبه پیش روی خواهند کرد و نافرمانی مدنی اعلام خواهد شد.
همچنین در جریان این تجمع میلیونی دو مقر حزب آزادی و عدالت -شاخه سیاسی اخوان المسلمین- در استان دقهلیه مصر به آتش کشیده و تخریب شد.

همزمان با برگزاری تظاهرات سراسری معترضان در مصر، محمد مرسی رییس جمهور درخواست مخالفان را برای برگزاری انتخابات زودهنگام رد کرد.

مرسی گفت: استعفای من انگیزه ای برای هرج و مرج در کشور خواهد بود. وی همچنین گفت: انقلاب دومی در مصر روی نخواهد داد.

در همین راستا، شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارشداد:محمد مرسی از بدو کسب قدرت در مصر وعده ایجاد اتحاد در کشور را داده بود، اما بعد از یک سال او بیش از هر وقت دیگری مصر را دستخوش تفرقه کرده است.

از سوی دیگر، عمرو موسی از رهبران مخالفان دولت مصر هم گفت: مردم مصر عصبانی هستند و نیاز به تغییر را فریاد می زنند.
عمرو موسی که در جمع تظاهرت کنندگان در میدان التحریر قاهره حاضر شده بود، گفت:شما باید بدانید که مردم عصبانی هستند و هیچ توطئه ای در کار نیست.این مردم مصر هستند که نیاز و خواست خود را درباره تغییر فریاد می زنند. ما نمی توانیم سال دیگر را با همین وضعیت پشت سر بگذاریم.

.

Image00001

.

در پی ادامه اعتراضات و ناآرامی ها در مصر، ریاست جمهوری این کشور اصرار تظاهرکنندگان بر خواسته های خود را عامل کشیده شدن کشور به سمت انسداد سیاسی دانست.

شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد، اعتراضات در قاهره و دیگر شهرهای مصر ادامه دارد و مخالفان محمد مرسی رییس جمهور این کشور خواستار کناره گیری وی از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری هستند.

این در حالی است که جماعت اخوان المسلمین همچنان بر مشروعیت مرسی به عنوان رییس جمهور مصر تاکید می کند.

میدان التحریر مهد انقلاب مصر یکی از اماکن تجمع مخالفان مرسی است. شماری از قضات، وکلا و نیروهای پلیس نیز در اقدامی غیرمنتظره به مخالفان مرسی پیوسته اند.

.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین