امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰ Friday, 19 April 2024

تغییر مسیر هواپیمای مورالس با فشار آمریکا به خاطر افشاگر آمریکایی

تغییر مسیر هواپیمای مورالس با فشار آمریکا

کشورهای فرانسه و پرتغال با ظن اینکه افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا در هواپیمای اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی درحال فرار است با صادر نکردن اجازه عبور این هواپیما، منجر به تغییر مسیر این پرواز شدند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از “همشهری آنلاین ” ، براساس گزارش BBC، این هواپیما که اگو مورالس را از سفر مسکو به کشورش بازمی‌گرداند، پس از عدم دریافت مجوز برای عبور از آسمان این دو کشور به ناچار تغییر مسیر داده و در اتریش متوقف شد. وزیر امور خارجه بولیوی با محکوم کردن رفتار این دو کشور حضور اسنودن در هواپیمای مورالس را دروغی بزرگ توصیف کرد.

اسنودن برای جلوگیری از استرداد خود به آمریکا تا کنون از بولیوی و 20 کشور دیگر جهان درخواست پناهندگی کرده‌است. وزیر امور خارجه بولیوی در مصاحبه‌ای گفت ما نمی‌دانیم این دروغ را چه‌کسی ساخته‌است اما می‌خواهیم به مجامع بین‌المللی اعلام کنیم این رفتار ناعادلانه‌است.

سخنگوی وزیر امور خارجه اتریش نیز در مصاحبه‌ای تایید کرد که اسنودن در این پرواز نبوده‌است. وزیر دفاع بولیوی نیز که در این پرواز بوده، گفت: “این اقدامی خصمانه از جانب وزارت خارجه آمریکا است که از دولت‌های اروپایی در راستای هدف خود استفاده کرده‌است.

این هواپیمای فالکون پیش از اینکه به سمت وین پرواز کند مجوز سوخت‌گیری در اسپانیا را به دست آورده است درحالی‌که مورالس در فرودگاه وین درحال بررسی مسیر بازگشتش به بولیوی است. مورالس که به همراه رئیس‌جمهور ونزوئلا برای حضور در نشست کشورهای صادرکننده گاز به مسکو سفر کرده‌بود به خبرنگاران روس گفته بود که هنوز درخواستی از جانب اسنودن دریافت نکرده،‌اما درصورت دریافت آن را بررسی خواهد کرد.

نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا نیز بیان کرد که هنوز درخواستی از جانب اسنودن دریافت نکرده‌است اما از اسنودن پشتیبانی کرده و گفت وی استحقاق پشتیبانی جهانی در برابر آمریکا را دارد. چرا او تحت تعقیب است؟ مگر او چه کرده؟  آیا موشکی پرتاب کرده و انسان‌ها را کشته یا بمبی را منفجر کرده و قتل عام کرده‌؟ وی تنها از درگیری جنگ جلوگیری کرده‌است.

اسنودن پس از انتشار شرط پوتین برای ماندن وی در روسیه درخواست خود برای پناهندگی از این کشور را پس گرفت. پوتین گفته بود وی تنها در صورتی می‌تواند در روسیه بماند که به انتشار اطلاعات محرمانه پایان داده و روابط آمریکا و روسیه را مختل نکند. ویکی‌لیکس اعلام کرده درخواست‌های پناهندگی اسنودن، که به اتهام جاسوسی تحت تعقیب آمریکا بوده و در حال حاضر در هتلی در فرودگاه مسکو اقامت دارد، طی ساعات پایانی روز یک‌شنبه به کنسول دولت روسیه در فرودگاه مسکو تحویل داده شد تا در نهایت این درخواست‌ها به سفارتخانه‌های مختلف در مسکو ارسال شوند.

اسنودن تاکنون به کشورهایی مانند اتریش، فنلاند، ایرلند، لهستان، اسپانیا و سوییس درخواست پناهندگی داده‌است اما به دلیل اینکه وی در خاک این کشورها حضور ندارد،‌این درخواست نامعتبر تلقی شده‌است. برزیل، هند و نروژ نیز درخواست وی را رد کرده‌اند. دو کشور فرانسه و ونزوئلا نیز به کلی دریافت درخواست پناهندگی اسنودن را انکار کرده‌اند. کشورهایی که هنوز به درخواست اسنودن پاسخی نداده‌اند شامل بولیوی، چین، کوبا، اکوادور، آلمان، ایسلند، ایتالیا، هلند و نیکاراگوئه هستند.

ادوارد اسنودن، کارمند سابق پیمانکار آژانس امنیت ملی آمریکا به اتهام افشای اطلاعات محرمانه دولتی تحت تعقیب است،‌ در حالی که گذرنامه‌اش باطل شده و دیگر نمی‌تواند نمی‌تواند از منطقه ترانزیت فرودگاه مسکو خارج شود،‌تنها در صورتی امکان خروج او فراهم خواهد آمد که یکی از کشورها با درخواست او موافقت کنند. اسنودن پیشتر اوباما و دولتش را به ابطال غیرقانونی گذرنامه‌اش و همچنین دولت آمریکا را به تحت فشار قرار دادن کشورهای مختلف برای رد کردن درخواست پناهندگی‌اش متهم کرده‌بود.

.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین