امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۰ Thursday, 18 April 2024

جدال‌هایی برای قهرمانی ليگ برتر ايران

جدال‌هایی برای قهرمانی ليگ برتر ايران

سه فینال برای رسیدن به خوشبختی؛ بالا بردن جام یا رسیدن به آسیا. کسب چنین موفقیت‌هایی آرزوی 5 تیم فولاد، استقلال، پرسپولیس، نفت و سپاهان است که برای تحقق آن باید در سه هفته پایانی لیگ حداکثر امتیاز هر یک از این دیدارها را بدست آورند زیرا تساوی یا شکست در هر مسابقه‌ای برآورده شدن آروزهای آنها را به حداقل می‌رساند.

 

 

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینا نیوز به نقل از بهار نیوز ؛ پرونده سیزدهمین دوره از رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور در حالی با برگزاری سه هفته پایانی آن در فرودین‌ماه سال جاری بسته می‌شود که در حال حاضر 5 تیم شانس قهرمانی شدن دارند و علاوه بر آنها تیم ملوان هم برای رسیدن به آسیا و تراکتورسازی برای کسب جایگاهی بهتر از هفتمی در این مسابقات مهم به مصاف رقیبان خود می‌روند.

 

 

در این بین نبردهای رودروی تیم‌های مدعی که می‌توان آنها را به “دوئل” تشبیه کرد، نقش بسیار مهمی در معرفی تیم قهرمان و نمایندگان دیگر فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا دارد. البته با توجه به کاهش تعداد سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا، تیم قهرمان و نایب قهرمان لیگ به همراه تیم قهرمان جام حذفی که تراکتورسازی است، مستقیما به لیگ قهرمانان سال 2015 می‌روند اما تیم سوم لیگ به بازی پلی‌آف آن مسابقات راه خواهد یافت.

 

 

نگاهی به این دوئل‌ها نشان می‌دهد استقلال کاری به مراتب سخت‌تر نسبت به مدعیان دیگر قهرمانی پیش رو دارد زیرا در این سه مسابقه باید نفت تهران، فولاد خوزستان و تراکتورسازی تبریز روبرو شود. پس از استقلال، فولاد و نفت بازی‌های دشواری را برای فتح جام یا رسیدن به آسیا پیش رو دارند زیرا دو دیدار خود از این 3 بازی را باید با یکی از مدعیان قهرمانی و یا آسیایی شدن برگزار کنند. سپاهان تنها یک بازی با تیم نفت مدعی دارد و پرسپولیس هم تنها به دیدار سه تیم که در خطر سقوط قرار دارند، می‌رود.

 

 

در زیر به بررسی دیدارهای 5 تیم بالای جدول لیگ در 3 هفته پایانی لیگ می‌پردازیم، دیدارها و نبردهایی که می‌توانند به قهرمانی یک تیم کمک کرده، برای تیمی دیگر حسرت بالابردن جام را رقم می‌زند و یا باعث آسیایی شدن و یا از دست رفتن شانس تیمی دیگر برای “آسیایی بودن” خواهد شد. البته با توجه به دیدارهای رودروی مدعیان، شانس آسیایی شدن ملوان بسیار اندک است و در این گزارش به بازی‌های این تیم اشاره‌ای نشده است:

 

 

فولاد خوزستان:

 


تساوی در تهران مقابل نفت، هرچند فولاد را در صدرجدول نگه داشت و فاصله‌ 3 امتیازی‌اش با تیم نفت را حفظ کرد اما تکرار این اشتباه می‌تواند مانع از فتح جام قهرمانی توسط این تیم شود؛ آنهم برای دومین مرتبه در تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران. البته شانس فولادی‌ها برای رسیدن به قهرمانی بیشتر از استقلال و سایر تیم‌هاست، مگر اینکه خودش این شانس را از دست بدهد.

 

 

صدرنشین فعلی لیگ برتر که موفق‌ترین تیم ایران در لیگ قهرمانان آسیا است، در نخستین دیدار خود در 3 هفته پایانی لیگ، روز هفتم فرودین‌ماه میزبان تراکتورسازی تبریز است، تیمی که آخرین مسابقه خود در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا را با شکست سنگین پشت سرگذاشت. قطعا فولاد در این بازی که رقابت دو تیم آسیایی است، کارسختی را برابر قهرمان جام حذفی پیش رو دارد. پیروزی در این بازی آنها را به جام نزدیک‌تر می‌کند اما تساوی و یا باخت در این مسابقه، آینده تلخی را برای این تیم رقم خواهد زد.

 

 

دوئل مرگ و زندگی فولاد در لیگ سیزدهم، روز یکشنبه هفدهم برگزار می‌شود. دیدار با استقلال تهران در ورزشگاه الغدیر. اگر فولاد بتواند در این دو بازی خانگی به 6 امتیاز برسد، شاید در پایان دیدار با استقلال قهرمانی در لیگ را مقابل هواداران خود جشن بگیرد. هر نتیجه‌ای که فولاد و استقلال در هفته بیست و هشتم گرفته باشند یک‌طرف و پیروزی در این مسابقه طرف دیگر. اگر دو تیم با پیروزی در این میدان حاضر شوند، تیم برنده گامی بلند برای قهرمانی بر می‌دارد اما تیم ناکام در هفته بیست و هشتم، اگر در این بازی هم ناکام شود، شانس قهرمانی که هیچ، فرصت رسیدن به آسیا را هم از دست می‌دهد.

 

 

آخرین بازی فولاد، دیداری در خارج از خانه است، آنهم مقابل گسترش فولاد که تا آن روز نه شانس آسیایی شدن خواهد داشت و نه در خطر سقوط به دسته اول قرار دارد. در چنین شرایطی تنها این احتمال وجود دارد که گسترشی‌ها برای رسیدن به جایگاه بهتر و احترام به بازی جوانمردانه، با قدرت تمام در این بازی به میدان بیایند و روز سختی را برای فولاد رقم بزنند. البته فولادی‌ها اگر برای قهرمانی یا آسیایی شدن نیاز به پیروزی در آن بازی داشته باشند، کاری ساده‌تر نسبت به دیدار با تراکتور و استقلال، مقابل گسترش پیش رو خواهند داشت.

 

 

برنامه‌ دیدارهای فولاد در این هفته‌ها به شرح زیر است:

 


* فولاد خوزستان – تراکتورسازی تبریز
* فولاد خوزستان – استقلال
* گسترش فولاد تبریز – فولاد خوزستان

 

 

استقلال تهران:

 


شکست 4 بر 2 در انزلی در شرایطی که استقلال برای صدرنشینی به یک امتیاز مقابل ملوان نیاز داشت، باعث شد شاگردان قلعه‌نویی سال 92 را با از دست دادن رتبه نخست به پایان برسانند. حالا آنها برای جبران ان ناکامی باید بیش از گذشته تلاش کنند تا در سه هفته پایانی لیگ ضمن از بین بردن اختلاف یک امتیازی خود با فولاد، شانس قهرمانی در لیگ را افزایش دهند.

 

 

البته برگزاری 3 بازی آخر با مدعیان قهرمانی و آسیایی شدن، بیانگر کار سخت استقلال برای تکرار عنوان قهرمانی لیگ در این 3 هفته‌ است. استقلال در هفته بیست و هشتم در ورزشگاه آزادی میزبان نفت تهران است، تیمی که در این فصل عملکرد بسیار خوبی داشته و خودش به دنبال قهرمانی و آسیایی شدن است. هر کدام از این دو تیم که در این بازی پیروز نشوند، نه تنها جایگاه بلکه شانس قهرمانی و آسیایی شدن خود را به حداقل می‌رسانند.

 

 

پس از آن استقلالی‌ها به اهواز می‌روند و برابر فولاد خوزستان قرار می‌گیرند، “دوئل”ی تمام عیار و همانطور که اشاره شد، اگر هر دو تیم شرایط امروز را داشته باشند، نبردی برای قهرمانی خواهد بود. پیروزی در این دو دیدار استقلال را مدعی اصلی قهرمانی کرده و شاید آسیایی شدنش را قطعی کند اما ناکامی در آنها پایان تلخی را برای آبی‌پوشان تهرانی رقم می‌زند.

 

 

در آخرین بازی هم استقلال برابر تراکتورسازی تبریز در تهران صف آرایی می‌کند، نبرد دو تیم آسیایی و خصوصا رویارویی علی کریمی، محمد نصرتی، جواد کاظمیان و کریم انصاریفرد با آبی‌پوشان خودش هیجان ویژه‌ای دارد، چه برسد به اینکه ممکن است آنها به خاطر هواداران پرسپولیس، زمینه‌ساز ناکامی استقلال را فراهم کنند تا سرخپوشان پایتخت شانس بیشتری برای آسیایی شدن یا رسیدن به قهرمانی داشته باشند.

 

 

برنامه‌ دیدارهای استقلال در این هفته‌ها به شرح زیر است:

 


* استقلال تهران – نفت تهران
* فولاد خوزستان – استقلال
* استقلال تهران – تراکتورسازی تبریز

 

 

پرسپولیس تهران:

 


پیروزی برابر صبای قم در هفته‌ای که همه مدعیان متوقف شدند، پرسپولیس را به رده سوم رساند و شانس قهرمانی و آسیایی شدن آنها را بیشتر کرد. شاگردان علی دایی که برخلاف سایر مدعیان، در سه هفته پایانی با تیم‌های بالای جدول “دوئل”ی ندارند اما به مصاف سه تیم پائین جدول می‌رود، تیم‌هایی که برای بقا باید مقابل تیم سرخپوش پایتخت امتیاز بگیرند.

 

 

در هفته بیست و هشتم پرسپولیس میهمان داماش گیلان است، تیمی که به دلیل نرسیدن به پیروزی در 8 هفته گذشته، جزو مدعیان سقوط به دسته اول است و اگر نتوانند در این بازی پیروز شوند، شاید به مثلث فانوس بدستان وارد شوند، این یعنی کاری دشوار برای تیم دایی.

 

 

پرسپولیس سپس آخرین بازی خود در ورزشگاه آزادی را برابر تیم راه‌آهن برگزار می‌کند که در این فصل هرچند قعرنشین بوده اما مقابل تیم‌های مدعی خوب بازی کرده است. پیروزی در این بازی برای راه‌آهن حکم بقا در لیگ دسته برتر را دارد و شاید برای سرخپوشان راهی برای قهرمانی و شکستن طلسم آسیایی نشدن در دو سال گذشته، پس این بازی هم برای تیم دایی سخت و دشوار خواهد بود.

 

 

تیم دایی آخرین بازی خود در لیگ را برابر تیم صنعتی خوزستان انجام می‌دهد، تیمی که اگر نتوانسته‌ باشد در هفته‌های بیست و هشتم و بیست و نهم امتیاز بگیرد، در خطر سقوط قرار خواهد داشت و نمی‌خواهد در خانه امتیازی از دست بدهد. البته اگر هم بقای این تیم در لیگ قطعی شده باشد، آنها برای موفقیت بیشتر فولاد، برای پرسپولیس دردسرساز شوند.

 

 

برنامه‌ دیدارهای پرسپولیس در این هفته‌ها به شرح زیر است:

 


* داماش گیلان – پرسپولیس
* پرسپولیس – راه‌آهن سورینت
* صنعتی خوزستان – پرسپولیس

 

 

نفت تهران:

 

 

تساوی در خانه برابر فولاد خوزستان، شاگردان یحیی گل‌محمدی را به رده چهارم لیگ فرستاد و این تیم را بار دیگر از قهرمانی و حضور در آسیا دور کرد. این تیم که در دوره گذشته لیگ، در هفته پایانی فرصت حضور در لیگ قهرمانان آسیا را از دست داد، نمی‌خواهد در ناکامی در رسیدن به این مسابقات هت‌تریک کند. نفتی‌ها برای رسیدن به این هدف باید دو تیم مدعی را از رسیدن به آرزوهای‌شان دور کنند.نفتی‌ها در هفته بیست و هشتم در ورزشگاه آزادی به مصاف استقلال تهران می‌روند و باید گفت این “دوئل” تقریبا وضعیت نفت را مشخص می‌کند که آیا از شانس قهرمانی و یا آسیایی شدن برخوردار خواهد بود یا از این گردون خارج می‌شود.

 

 

در هفته ما قبل پایانی، نفت در خانه میزبان گسترش فولاد تبریز است که نه در خطر سقوط است و نه به فکر آسیایی شدن، پس نباید آن بازی را دشوار دانست. هرچند گسترشی‌ها برای رعایت بازی جوانمردانه شاید روز سختی را برای نفتی‌ها رقم بزنند.

 

 

دیدار با سپاهان اصفهان در اصفهان را بدون اغراق می‌توان یکی از مهمترین دیدارهای هفته پایانی لیگ دانست، اگر این دو تیم تا آن هفته شانس قهرمانی و یا آسیایی شدن داشته باشند. پس برنده آن فینال هم می‌تواند خوشبخت شود و بازنده آن بازی در حسرت از دست دادن افتخاری بزرگ.

 

 

برنامه‌ دیدارهای نفت تهران در این هفته‌ها به شرح زیر است:

 


* استقلال تهران – نفت تهران
* نفت تهران – گسترش فولاد تبریز
* سپاهان اصفهان – نفت تهران

 

 

سپاهان اصفهان:

 


تیم فوتبال سپاهان اصفهان که سال 92 را با یک شکست خانگی تلخ در آسیا به پایان رساند، به خاطر تساوی در هفته بیست و هفتم لیگ برتر برابر مس کرمان، شانس صعود رده سوم را به راحتی از دست داد اما همچنان به قهرمانی و آسیایی شدن امیدوار است زیرا تنها 4 امتیاز با صدرنشین فاصله دارد.

 

 

آنها در نخستین بازی سال 93 در خانه میزبان سایپایی هستند که اگر سه بازی پایانی‌اش در لیگ امتیازی نگیرد، شاید به دسته اول سقوط کند، پس برای اینکه خیال خود را آسوده کند، نیاز به کسب امتیاز در اصفهان دارد. این مساله نشان می‌دهد، سپاهان بازی آسانی را پیش رو ندارد.

 

 

شاگردان کرانچار در بازی ماقبل پایانی به انزلی می‌روند تا برابر ملوان به میدان بروند که از شرایط و حساسیت خاص خود برخوردار است. ملوانی‌ها که از اندک شانسی برای آسیایی شدن برخوردار هستند، اگر در هفته بیست و هشتم مقابل گسترش در تبریز امتیاز گرفته باشند، این شانس خود را افزایش خواهند داد و روز سختی را برای سپاهان در انزلی رقم خواهند زد.

 

 

آخرین بازی سپاهان با نفت تهران است، جایی که ممکن است برنده آن مسابقه سهمیه رسیدن به آسیا را از لیگ بدست آورد. سپاهانی‌ها که با کرانچار سابقه کاهش امتیازات خود و قهرمانی در لیگ و جام حذفی در شرایط سخت را دارند، با اضافه شدن سوکای و حتی محرم نویدکیا، با قدرت بیشتری در این دیدارها به میدان می‌روند و شانس رسیدن به موفقیت‌های ارزشمند در لیگ سیزدهم را خواهند داشت.

 

 

برنامه دیدارهای هفته‌های پایانی سپاهان اصفهان در لیگ برتر به شرح زیر است:

 


* سپاهان اصفهان – سایپا البرز
* ملوان بندرانزلی – سپاهان اصفهان
* سپاهان اصفهان – نفت تهران

 

 

2-8

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین