امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۴ Friday, 19 April 2024

حل بحران ارزی چقدر زمان می‌خواهد؟

حل بحران ارزی چقدر زمان می‌خواهد؟

کنترل بحران ارزی در هر کشوری پروسه‌ای زمان بر است ولی دوره زمانی مورد نیاز برای حل شدن این بحران چه اندازه است؟ پژوهش‌ها نشان می‌دهد حل کردن بحران ارزی در هر کشوری بالغ بر ۱۰ سال طول می‌کشد.
:
به گزارش سایت خبری بینانیوز ،‌به نقل از اقتصادنیوز، از سال 1980 میلادی تاکنون شش کشور دنیا بودند که تجربه‌ای مشابه ایران و روسیه را داشتند . البته دلیل افت ارزش پول داخلی در هر یک از این کشورها متفاوت بوده ولی مساله مهم این است که ارزش پول ملی این کشورها کاهش زیادی پیدا کرده  و بعد از گذشت چند سال و بعد از اجرای سیاست‌های پولی و مالی مختلف دوباره اقتصاد این کشورها رشد ارزش پول ملی را تجربه کرد.

:
یکی از این کشورها ، آرژانیتن بود.این کشور درسال 1980 میلادی بحران پولی خود را تجربه کرد . در این سال هر دلار امریکا ارزشی معادل 1997.5 پزوی آرژانتین داشت ولی در عرض یک سال ارزش پول این کشور 420 درصد تنزل پیدا کرد و به 10400 پزو رسید . در سال 1982 میلادی این روند متوقف نشد و دوباره ارزش پزو افت پیدا کرد . افت ارزش پزو در سال 1982 میلادی برابر با 553 درصد بوده است .
:
در سال 1983 میلادی دولت وارد میدان شد و از طریق سیاست‌های دستوری سعی کرد بازار ارز را کنترل کند ولی در این فرایند موفق نبود و با وجود اینکه نرخ کاهش ارزش پول در فاصله سال‌های 1983 تا 1988 میلادی چندان زیاد نبود ولی باز هم از سال 1989 میلادی ارزش پزو سقوط آزادی بزرگ را تجربه کرد و این روند تا سال 1991 میلادی ادامه یافت . به تعیبر بهتر از آغاز روند افت ارزش پزو تا انتهای این دوره و به ثمر نشستن دایمی سیاست‌های پولی 11 سال طول کشید .
:
تجربه کشور برزیل هم تقریبا مشابه بود  از سال 1980 میلادی ارزش پول برزیل افت زیادی پیدا کرد . این افت ارزش 100 درصدی در هر سال دو سال ادامه یافت تا اینکه در سال 1983 میلادی افتی 300 درصدی در ارزش ریال برزیل مشاهده شد و این روند سقوط ارزش در سال 1984 و 1985 میلادی تشدید شد . دوباره دولت وارد عمل شد و بازار را کنترل کرد ولی به دلیل نا مناسب بودن زیر ساخت‌های اقتصادی و استفاده نکردن از ابزارهای پولی و مالی رایج به جای مداخله غیر اصولی ، این تنزل ارزش متوقف نشد و حتی شدت هم گرفت تا اینکه در سال 1992 میلادی هر دلار امریکا با 11213.12 ریال برزیل مبادله شد، در حالی که در سال 1980 میلادی هر دلار امریکا ارزشی برابر با 65.5 ریال برزیل داشت .
:
در فاصله سال‌های 1982 میلادی تا1992 میلادی ارزش پزوی کشور مکزیک هم افت بی‌سابقه‌ای پیدا کرد و کنترل این بحران عظیم پولی برای اقتصاددانان و سردمداران اقتصادی مکزیک 10 سال طول کشید و تجربه مشابه در کشور پرو هم وجود داشت .روسیه در فاصله سال‌های 1991 تا 1997 میلادی همین تجربه تلخ را داشت و به نظر می‌رسد دوباره در همین مسیر قرار گرفته است . دیگر کشوری که همین تجربه را داشته و بارها در مقالات اقتصادی در مورد آن صحبت شده ترکیه است که برای کنترل بحران بازار ارز داخلی خود تقریبا 20 سال زمان صرف کرد .
:
به گزارش اقتصادنیوز، اما دلیل هر یک از این بحران‌های ارزی متفاوت از بحران دیگر است ولی تمامی آنها ناشی از ضعف سیاست‌های مالی و پولی داخلی و نبود کنترل و نظارت بر نرخ تورم در کشور است و ابزارهای مختلفی در تمامی اینها به‌کار گرفته شده که هریک از آنها تاثیرات مختلفی روی اقتصاد داخلی کشورها داشته است . دلیل تاثیرات متفاوت آن را می‌توان بستر اقتصادی متفاوت در کشورهای بحران زده دانست.
:
ولی نکته مهم این است که در صورت اجرا شدن سیاست مناسب و اصولی در بازار پول ، کنترل بحران پول داخلی در کشور بالغ بر 10 سال – حتی طبق تجربه ترکیه 20 سال- طول می‌کشد و انتظار اینکه بحران بازار پول کشور در عرض یک سال و دو سال حل شود انتظاری غیر معقول است. البته با نظارت‌های شدید بر بازارهای مالی و پولی می‌توان تا اندازه ای با تشدید روند افت ارزش پول مقابله کرد ولی اگر این نظارتها با اجرای سیاست‌های اصلاح اقتصادی و اصلاحات زیر ساختی همراه نباشد بستر را برای تشدید روند کاهش ارزش پول داخلی فراهم می‌کند.
:
./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین