امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۷ Friday, 19 April 2024

راز عدم ایستادگی ارتش یمن در برابر حوثی‌ها

راز عدم ایستادگی ارتش یمن در برابر حوثی‌ها

سخنگوی کاخ سفید «جوش ارنست» در واكنش به بحران جاری یمن و ادعاهای موجود در خصوص دست داشتن ایران در حوادث این کشور گفت:‌ «هیچ مدرکی وجود ندارد که اتاق فرمان حوادث یمن، در ایران باشد.»

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز ، در همين راستا، شبكه العربيه نيز در گزارشي، نوشت: در دست گرفتن کنترل صنعا پایتخت یمن توسط حوثی‌ها و عدم مداخله ارتش این کشور در برابر این گروه شورشی، باعث برانگختن پرسش‌های زیادی در میان مردم یمن شده است. بیشتر مردم یمن خوب می‌دانند که نیروهای حوثی قادر نبودند با نیروی نظامی محدود خود کنترل صنعا را در دست بگیرند. بنابرین اولین سئوال که مطرح می‌شود این است که چرا ارتش در برابر اين گروه ایستادگی نکرده و همه نهادهای دولتی را تسلیم آن‌ها کرد؟
:
ارتش یمن ارتشی نسبتا قوی است که از تیپ‌های پیاده، زرهی، نیروهای ویژه، یگان موشکی، نیروی هوایی و دریایی تشکیل شده است. اما اکثر این تیپ‌ها زیر نظر گارد ریاست جمهوری هستند که فرمانده آن احمد علی عبدالله صالح، فرزند رئیس جمهوری سابق یمن است. دومین گردان زرهی مشهور این نهاد نظامی نیز که به «گروهان اول زرهی» معروف است را ژنرال علی محسن الاحمر فرماندهی می‌کنند. گفته می شود این دو شخص که یکی فرزند علی عبدالله صالح و دیگری از بستگان اوست، نقش اساسی را در تصمیم گیری های ارتش یمن ایفا می کنند.
:
گارد ریاست جمهوری یمن در زمان علی عبدالله صالح، از ۴۴ تیپ تشکیل می‌شد که وظیفه عمده این تیپ‌ها محافظت از کاخ ریاست جمهوری و شخص علی عبدالله صالح بوده است. با برکناری علی عبدالله صالح و به قدرت رسیدن عبد ربه منصور هادی، این نیرو‌ها بر استان‌های مختلف یمن تقسیم شدند اما فرماندهان آنها همچنان به علی عبدالله صالح وفادارماندند.
:
گروهان اول زرهی ارتش یمن که ژنرال الاحمر آن را فرمادهی می‌کند در پی جنگ‌های فرسایشی که با القاعده و حوثی‌ها در زمان حکومت علی عبدالله صالح، تقریبا ضعیف شده به طوری که در اولین حملات نظامی حوثی‌ها در منطقه صعده تجهیزات آن به دست آن‌ها افتاد و اکنون در محاصره کامل شبه نظامیان آنها است. بیشتر تجهیزات این گروهان در زمان علی عبدالله صالح به گارد ریاست جمهوری منتقل شد.
:
بخش دیگر وابسته به ارتش یمن که به «نیروهای انتظامی» وابسته به وزیر دفاع معروفند از۱۴ تیپ تشکیل می‌شوند. علاوه بر این تیپ‌ها و گردان‌ها ۸۰ هزار نیروی امنیتی و نظامی در صنعا برای دفاع و حفاظت از پایتخت حضور دارند حال چگونه این همه نیروی باتجربه و آموزش دیده نظامی برای جلوگیری از حوثی‌ها هیچ اقذامی نکرده است.
:
حوثی‌ها برای اشغال همه مناطق اطراف پایتخت ۳۰ هزار شبه نظامی، و برای کنترل کاخ ریاست جمهوری ۲ هزارآماده کرده بودند. این نیرو‌ها در برابر امکانات ۸۰ هزار ارتش یمن که در صنعا مستقر است بسیار ضعیف و ناچیز است. به همین دلیل اغلب کار‌شناسان سیاسی و نظامی بر این باورند که حوثی‌ها برخلاف ادعای برخی رسانه‌ها از کشور خاصی در منطقه کمک نگرفته‌اند بلکه هماهنگی آن‌ها با علی عبدالله صالح، بستگان و ژنرالهای وفادار او در ارتش یمن وعدم مقابله با حوثی‌ها دلیل اصلی پیشروی آنان و تسلطشان بر صنعا شد.

:

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین