امروز: سه شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۹ Tuesday, 23 April 2024

رقابت سنگین ایران و عراق و کار دشوار اوپک!

رقابت سنگین ایران و عراق و کار دشوار اوپک!

لغو کامل تحریم‌های ایران می‌تواند به یک رقابت تازه در سازمان کشورهای صادرکننده نفت بینجامد زیرا تهران به دنبال پس گرفتن جایگاه دومی خود در این سازمان از عراق است.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، ایران و عراق هر دو قصد دارند تولید نفت خود را در چند سال آینده افزایش دهند که اگر افزایش تولید کشورهای بیرون اوپک، این سازمان را به کاهش تولید مجبور کند، این امر می‌تواند شرایط را برای اوپک دشوار کند.

 

بغداد امسال شروع خوبی در زمینه تولید نفت داشت و تولید خود را به سه میلیون و 400 هزار بشکه در روز و صادرات خود را به دو میلیون و 800 هزار بشکه در روز رساند و جایگاه خود به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان را محکم‌تر کرد.

 

پیتر ولز تحلیلگر نفتی از موسسه مشاور زمین شناسی “نفتکس” که در ایران کار کرده گفت: این یک رقابت بر سر ظرفیت تولید است آنها ممکن است شانه به شانه هم برای سالها حرکت کنند اما به نظر من عراق از ایران پیش خواهد افتاد.

 

وضعیت امنیتی رو به وخامت در عراق دستاوردهای اولیه این کشور را تضعیف کرده اما تولید سه میلیون و 200 هزار بشکه‌ای این کشور در سال 2013 افزایش یافته است و بغداد به دنبال این است که تا پایان امسال تولید خود را به حدود چهار میلیون بشکه در روز برساند. در این آمار تولید نفت کردستان عراق نیز محاسبه شده است.

 

ایران که پس از لغو موقت تحریمها بر عزم خود مصمم شده است، توانسته تولید نفت خود را به دو میلیون و 800 هزار بشکه در روز برساند. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران متعهد شده که این کشور به محض لغو کامل تحریمها هرچه زودتر به جایگاه دوم اوپک بازخواهد گشت.

 

کارشناسان نفتی می‌گویند، تولید نفت ایران می‌تواند ظرف شش ماه پس از لغو کامل تحریمها به 3.5 میلیون بشکه در روز برسد، اگرچه چشم انداز توافق هسته‌ای نهایی بین ایران و قدرت‌های غربی کمی از مسیر خود دور شده است. با این حال حتی لغو تحریم‌ها برای سبقت گرفتن ایران از عراق کافی نخواهد بود.

 

یک منبع نفتی بلندپایه گفت: ‌زیرساخت‌های ایران قدیمی اما کارآمد هستند، بزرگترین مسایلی که روی رشد تولید نفت ایران تاثیر می‌گذارد بروکراسی و لجستیک هستند. سبقت گرفتن ایران از عراق به صورت پایدار ظرف کمتر از دو سال یا سه سال دشوار خواهد بود.

 

بزرگترین شرکتهای نفتی جهان در حال توسعه میادین جنوب عراق هستند که شامل رمیله توسط بریتیش پترولیوم، قرنه غربی یک توسط اکسون موبیل، ذبیر توسط انی می‌شوند. این شرکتها از سال 2010 و امضای یکسری قراردادهای نفتی جدید با بغداد وارد عراق شده‌اند.

 

احیای تولید نفت عراق با شروع فعالیت میدان قرنه غربی 2 توسط لوک اویل شتاب گرفته است. این میدان که بزرگترین ذخیره نفتی استخراج نشده جهان است در کنار میدان مجنون که شرکت شل مسئول آن است، امید عراق را برای افزایش تولید بالا می‌برد.

 

اما از سوی دیگر ایران نیز ذخایر نفتی عظیمی دارد که پس از لغو تحریمها می توانند به افزایش تولید نفت ایران کمک کنند. تهران برای جذب شرکت‌های نفتی خارجی اصلاحات زیادی را در قراردادهای قدیمی بیع متقابل خود ایجاد کرده است. مقامات ایران می‌گویند قراردادهای ایران نسبت به قراردادهای نفتی عراق جذاب‌تر هستند.

 

یک مقام بلندپایه نفتی یک شرکت خارجی گفت: شرکت‌های زیادی خواهان کمک به ایران هستند و اگر قراردادهای بالادستی جدید در سال جاری مشخص شود زمان مذاکره کاهش خواهد یافت.

 

شرکت‌های نفتی خارجی فعال در میادین عراق مد‌ت‌هاست در خصوص تاخیر در قراردادها شکایت دارند، اما بعید است که به خاطر ایران فرصتهای موجود در عراق را رها کنند.

 

یک مقام اجرایی یک شرکت خارجی فعال در عراق گفت: در حال حاضر چندین شرکت به عراق تعهد دارند شما وقتی یک سازمان محلی ایجاد و سرمایه‌گذاری انجام می‌دهید، ناگهان همه چیز را رها نمی‌کنید و بروید. اما زمانیکه ایران وارد عرصه شود فشار بیشتری را روی عراق برای تضمین رقابتی بودن قراردادها ایجاد می‌کند.

 

ایران و عراق ذخایر نفتی گسترده ای دارند بطوریکه ایران چهارمین و عراق پنجمین ذخایر بزرگ جهان را در اختیار دارند، اما ممکن است عراق در زمینه استخراج آنها نسبت به ایران برتری داشته باشد.

 

ولز گفت: عراق به میادین نفتی جدید خود تکیه دارد و تولید این کشور ممکن است تا سال 2025 به 8.9 میلیون بشکه در روز برسد.

 

وی افزود: ظرفیت ایران که عمدتا از میادین قدیمی آزادگان و یادآوران ناشی می‌شود به حدود 4.5 میلیون بشکه در روز محدود خواهد بود که اگر تحریم‌ها امسال لغو و پروژه‌ها فورا آغاز شود تا سال 2019 در دسترس خواهد بود.

 

خطرات زیادی پیش روی هر دو کشور در زمینه استخراج ذخایر وجود دارد.

 

درگیری‌های داخلی، بروکراسی ملال‌آور و ناآرامی‌های گسترده خطرات پیش روی عراق هستند. صادرات و تولید این کشور از ماه مارس روزانه به میزان 200 هزار بشکه در روز به دلیل حملات علیه خط لوله شمالی به سمت ترکیه کاهش پیدا کرده است.

 

برای ایران خطر موجود شامل تداوم تحریم‌ها و سیاست‌های داخلی است که ممکن است که مانع روند افزایش تولید نفت پس از تحریم‌ها شود.

 

اوپک که فردا چهارشنبه در وین تشکیل جلسه می دهد ابتدا انتظار دارد سهم این سازمان در سال‌های آتی با افزایش تولید نفت آمریکا و دیگر منابع رقیب تحت فشار قرار بگیرد و شرایط را برای باز کردن فضای بازگشت نفت ایران و عراق دشوارتر کند.

 

ساموئل شیژوک تحلیلگر آژانس انرژی سوئد گفت: ایران باید بتواند اندکی پس از لغو تحریم ها به ظرفیت بالای 3.5 میلیون بشکه در روز برسد و رشد اخیر مداوم تولید نفت عراق یک چالش برای اوپک خواهد بود.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین