امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۲ Saturday, 20 April 2024

رهامی: ثبت‌نام مردم برای دریافت یارانه بخاطر بی‌اعتمادی به دولت نبود

رهامی: ثبت‌نام مردم برای دریافت یارانه بخاطر بی‌اعتمادی به دولت نبود

 

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه “اعتماد مردم در سال‌های گذشته کاهش یافته است”، اظهار کرد: اگر ساختار نظام بر آرای مردم مبتنی باشد، اعتماد عمومی مردم جلب می‌شود.

 

 
به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینا نیوز : حجت‌الاسلام والمسلمین محسن رهامی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اینکه “اکنون مردم به دلیل اظهارنظرها و عملکرد دولت نهم و دهم، دریافت یارانه نقدی را حق خود می‌دانند”، افزود: مردم هم در مرحله دوم هدفمندی یارانه بصورت گسترده‌ای ثبت‌نام کردند و یارانه را حق مکتسبه خود می‌دانند.

 

 
وی در ادامه گفت: مردم اینگونه فکر می‌کنند که اگر هم پنج ریال حق آنهاست، باید حتماً آن را دریافت کنند. به نظر من اینگونه نبود که مردم بخاطر عدم اعتماد به دولت برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده باشند؛ هرچند جناح مقابل دولت اعلام کرد که مردم به خاطر عملکرد دولت در طول چند ماه گذشته و برخی انتصابات دولت اعتماد خود را از دست داده‌اند اما دقیقاً عکس این اتفاق افتاده است.

 

 
این فعال سیاسی در همین رابطه افزود: در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، آقای قالیباف که نامزد اصولگرایان بود در نظرسنجی‌های در رتبه اول قرار داشت و آقای عارف و روحانی در رده‌های پنجم و ششم بودند اما پس از حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی و کناره‌گیری عارف، آقای روحانی در انتخابات پیروز شد. پس از پیروزی روحانی انتظار مردم این بود که کابینه اصلاح‌طلب تشکیل شود اما بخاطر برخی محدودیت‌ها که از طرف مراکز قدرت بود، دولت نتوانست به این خواسته رأی‌دهندگان عمل کنند؛ بنابراین این انتقاد بر دولت از سوی حامیان دولت و اصلاح‌طلبان وارد شد.

 

 
رهامی همچنین با بیان اینکه “دولت احمدی‌نژاد یارانه را پول امام زمان می‌دانست و به مردم می‌گفت که این پول را خرج نکنید زیرا برکت دارد”، خاطرنشان کرد: به همین دلیل دولت یازدهم نتوانست ماهیت یارانه را تغییر دهد. البته پرداخت نقدی یارانه موجب ایجاد تورم خواهد شد.

 

 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با اشاره به اینکه “پرداخت نقدی یارانه را اولین‌بار حجت‌الاسلام والمسلمین کروبی مطرح کرد”، گفت: من در همان زمان به این طرح انتقاد داشتم زیرا معتقد بودم پرداخت یارانه به صورت نقدی بیکاری و تورم را ایجاد می‌کند و در مقابل پیشنهاد کردم یارانه به مدل کشورهایی مثل سوئد بصورت تسهیلات به اقشار جامعه ارائه شود و خدماتی مثل کاهش مالیات و پوشش بیمه برای نیازمندان ارائه شود؛ با این وجود روش‌هایی که پوپولیستی و غیرعلمی بود انجام شد و نتیجه آن، ایجاد تورم و مشکلات اقتصادی گسترده بود زیرا نظر کارشناسان و متخصصان اقتصادی در نظر گرفته نشد. اگر همین شیوه بوسیله هر دولتی ادامه پیدا کند، همین مشکلات را به دنبال خواهد داشت.

 

 
دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه “دولت نباید در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با مردم تعارف داشته باشد”، اظهار کرد: دولت معیاری برای تعیین نیازمندان مشخص کرده است تا سایر افراد از دریافت یارانه حذف شوند. در این راستا کشاندن مراجع تقلید به موضوعاتی که ارتباطی با آنها ندارد، کار درستی نیست و این شیوه‌ها به هیچ وجه مرسوم نیست. اکنون دولت به خاطر اجرای اشتباه مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها بر سر دو راهی قرار گرفته است و به همین دلیل تلاش کرد با روش‌های غیرمرسوم دولتی و بیشتر با شیوه‌های اخلاقی پیش برود که این شیوه موفق نبود.

 

 
رهامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه “انصراف ندادن اغلب مردم از دریافت یارانه به معنای عدم اعتماد جامعه به این دولت نیست”، گفت: اعتماد متقابل دولت و ملت به ساختار حکومت بازمی‌گردد. اگر این ساختار بر مبنای آرای مردم باشد، اعتماد عمومی شکل می‌گیرد و گردش واقعی مدیران و اینکه مردم احساس کنند آرای آنها مهم است و بوسیله نهادهای بالادستی غربال نمی‌شود نیز در جلب اعتماد عمومی مؤثر است.

 

 
وی در ادامه با اشاره به اینکه “گردش واقعی نخبگان در جلب اعتماد عمومی نقش دارد”، خاطرنشان کرد: دولت و مجلس نیز در تصمیمات کلان خود به نیازهای جامعه باید توجه کرده و تلاش کنند که وعده‌های آنها محقق شود. وجود ساختار حزبی در کشور نیز موجب این می‌شود که احزاب مسئولیت عملکرد خود را بپذیرند.

 

 
دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها افزود: دولت اصولگرای گذشته از یک مجموعه احزاب اصولگرای محافظه‌کار شکل گرفت اما پس از روی کار آمدن دولت هیچ توجهی به خواسته‌های این احزاب نکرد و به آنها وفادار نبود. این جریان‌ها هنگامی که از دولت پشت پا خوردند، علیه آن تبلیغ کردند و مشاهده کردیم که در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 در اردوگاه اصولگرایان تشتت ایجاد شد. اگر ساختار حزبی در کشور قوی بود، جریان‌ها و احزابی که به قدرت می‌رسیدند در مقابل عملکرد خود پاسخگو می‌بودند.

 

 
رهامی در پایان گفت: اکنون مردم نمی‌دانند آیا دولت به وعده‌های خود پایبند است یا نه، زیرا آنها تجربه دولت نهم و دهم را دارند و دولت‌های احمدی‌نژاد به وعده‌های خود عمل نکرد. همچنین مردم این سوال را دارند که آیا دولت توان اجرای وعده‌های خود را دارد؟ اعتماد مردم به دلیل عملکردهای نامناسب سال‌های گذشته دچار خدشه شده است.

 

 
انتهای پیام

 

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین