امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۹ Saturday, 20 April 2024

زمین خواری در حاشیه دریاچه ارومیه

زمین خواری در حاشیه دریاچه ارومیه

در سال‌هاي اخير اخبار متعددي در زمينه بروز زمين‌خواري در جاي جاي كشور به ويژه مناطق خوش آب و هوا گزارش شده است.

به گزارش سایت خبری بینانیوز، با توجه به اينكه مقام معظم رهبري در زمينه مقابله با معضل زمين خواري، درياخواري، كوه خواري و… همه دستگاه‌هاي را ملزم به رعايت قوانين و جديت در برخورد با هر گونه نارسايي كرده‌اند، اما باز در گوشه و كنار كشور اخباري مبني بر وقوع اين اين نارسايي به گوش مي‌رسد. حال زمين‌ خواري ديگر از تصرف كوه، ‌جنگل و… فراتر رفته و به درياچه اروميه و اراضي كه روزي محل تفريح افراد و تجمع بخشي از نعمت عظيم اين درياچه بود رسيده است. اين در حالي است كه معصومه ابتكار رئيس سازمان محيط زيست از اقدامات گوناگون براي احياي اين درياچه خبر مي‌دهد. درياچه اروميه دومين درياچه شور جهان است كه در 18 سال گذشته با بحران شديد كم آبي مواجه شده و از پهنه 5700 كيلومتري آن تنها حدود 5 تا 10 درصد باقي مانده است و با تداوم اين امر هم‌اكنون نزديك به دو و نيم ميليارد متر مكعب آب در آن وجود دارد.

برگشتن آب به سمت دشت
روز گذشته مدير دفتر توسعه و برنامه‌ريزي ستاد احياي درياچه اروميه ضمن اشاره به زمين‌خواري در درياچه اروميه، از دست‌اندازي دامداران و كشاورزان منطقه به اراضي 100 هزار هكتاري اين درياچه خبر داد و افزود: براي سال آينده قرق اراضي غيرقابل احياي درياچه اروميه با همكاري سازمان حفاظت محيط زيست انجام خواهد شد. مسعود تجريشي با اشاره به اينكه وسعت زميني كه امكان زمين‌خواري در درياچه اروميه دارد، حدود 100 هزار هكتار است، گفت: اين اراضي قبلا جزو درياچه اروميه بوده ولي با توجه به اينكه آب رودخانه به محضي كه به اين نقطه مي‌رسد پخش شده و باعث مي‌شود رسوباتي در آنجا شكل گيرد و شيب آن معكوس شود و ديگر آب از اين نقطه وارد درياچه نمي‌شود، بلكه به داخل دشت برگشته و تبخير مي‌شود.
او با تاكيد بر اينكه اين اراضي در صورت پرآب شدن درياچه اروميه نيز به دليل شيب منفي آن نمي‌تواند آب را در خود جمع كند و آب به سمت دشت برمي‌گردد، اظهار كرد: رسيدن آب به اين اراضي باعث شيرين شدن خاك و رويش علف روي آن و ورود دام براي چرا شده است، در اين شرايط با ورود دام به درياچه، نمك‌هاي كريستال شكل خود را از دست داده و با وزش باد به عنوان نمك و غبار بلند مي‌شوند و منطقه را تحت تاثير قرار مي‌دهند.
مراقبت از بخش غيرقابل احياي درياچه در مقابل تعدي‌ها 
تجريشي با بيان اينكه مشكل دوم ناشي از شيرين شدن خاك اين اراضي ورود كشاورزان به منطقه و كشت محصولات است، افزود: چون اين زمين‌ها را كسي قرق نكرده، كشاورزان در اين اراضي كشت محصول مي‌كنند و بعد از مدتي صاحب زمين مي‌شوند در حالي كه اين اراضي جزو درياچه اروميه است. تجريشي با اشاره به اينكه درياچه جزو اراضي است كه كسي اجازه دخل و تصرف در آن ندارد، گفت: بايد اين منطقه قرق شود كه نه دام وارد منطقه شود و نه كشاورزي در آن صورت گيرد.
چون پوشش گياهي اين اراضي مانع خيزش نمك، غبار و حافظ مردم منطقه در برابر اين پديده‌ها خواهد بود. او با بيان اينكه متاسفانه اين 100 هزار هكتار هنوز قرق نشده و حصار ندارد، افزود: در حال حاضر از اين راضي براي چراي دام‌ها استفاده مي‌شود و برخي كشاورزان نيز به سبب خاك مساعد آن بخش‌هاي مختلف را تصرف كرده و شروع به كشت و زرع در آن كرده‌اند، در حالي كه اين دخل و تصرف غيرقانوني و خارج از مصوبات ستاد احياي درياچه اروميه است.
مدير دفتر توسعه و برنامه‌ريزي ستاد احياي درياچه اروميه در پايان با اشاره به اينكه طبق مصوبات ستاد، اين اراضي بايد به عنوان منطقه احيا شده با كاركرد اكولوژيك قرق شود، اظهار كرد: قرق و كنترل اين اراضي توسط سازمان حفاظت محيط زيست به دليل كمبود نيروي انساني و امكانات مالي ميسر نيست، بنابراين قرار شده اين سازمان، نيرو و امكانات مورد نياز را به ستاد احياي درياچه اروميه اعلام كند تا براي سال آينده اقدامات لازم براي قرق اين منطقه انجام شود. به گزارش ايسنا، دبير ستاد احياي درياچه اروميه نيز پيش از اين به زمين‌خواري در درياچه اروميه اشاره و مراقبت از بخش غيرقابل احياي اين درياچه در مقابل تعدي‌ها و زمين‌خواري‌ها را به عنوان يكي از خواسته‌هاي ستاد احياي درياچه اروميه از سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرده بود.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین