امروز: سه شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۷ Tuesday, 23 April 2024

زیباری: تنها شیعیان نخست‌وزیر را تعیین می‌کنند

زیباری: تنها شیعیان نخست‌وزیر را تعیین می‌کنند

وزیر خارجه عراق با بیان اینکه تنها شیعیان این کشور می‌توانند نخست وزیر آتی را مشخص کنند، گفت: عراق با تهدیدی کشنده روبروست.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق در مصاحبه با مجله دیر اشپیگل آلمان، گفت: تا پیش از آغاز بحران اخیر در عراق ما از گوشه و کنار مناطق این کشور می‌شنیدیم که برخی خواهان ایجاد مناطق فدرال هستند که بدون مداخله دولت مرکزی اداره شود. به نظر من نظام فدرالی امروز مساله قابل قبولی است چرا که یمن و همچنین امارات دولت‌هایی فدرال دارند.

 

وی در خصوص تردیدش نسبت به شکست نوری مالکی، نخست وزیر عراق در برخورد با گروه‌های مسلح ظرف هفته‌های اخیر، گفت: با وجود این انتقادها اما من بخشی از دولت عراق هستم و این دولت دستاوردهایی از جمله خارج شدن از بند هفتم منشور سازمان ملل را داشته است تا جایی که بغداد در حال حاضر می‌تواند در بازارهای جهانی به فعالیت بپردازد.

 

زیباری در خصوص آینده عراق گفت: عراق در زمان صدام از سوی جهان عرب و جامعه جهانی به حاشیه رفت اما در حال حاضر به جایگاه خود بازگشته است. صدام با حمله به کویت اشتباه آشکاری را مرتکب شد اما ما به خاطر آینده‌ای بهتر تلاش کردیم مشکلات خود را با کویت حل کنیم.

 

وی در خصوص واقعیت اینکه در نتیجه حمله‌ای که به عراق شده این کشور در حال حاضر در مرحله سرنوشت‌سازی به سر می‌برد، گفت: عراق با تهدید کشنده‌ای علیه دولت و نظام سیاسی خود روبروست به ویژه اینکه گروه‌های تروریستی تلاش می‌کنند تا این کشور را از بین ببرند.

 

زیباری ادامه داد: تا زمانی که این تروریست‌ها در عراق و سوریه فعالیت می‌کنند، احتمالا دور از غرب هستند اما این همان روشی است که مردم پیشتر در افغانستان داشتند و پس از آن تروریست‌ها موفق شدند در نیویورک به اقدامات تروریستی بپردازند.

 

وی در خصوص اینکه آیا معتقد است که نیروهای پیشمرگ کرد شهر کرکوک را باز می‌گردانند یا خیر، گفت: مناطقی که کردها به آنجا منتقل شده‌اند مناطق مورد مناقشه ما در قانون اساسی عراق هستند.

 

کردها به خاطر فروپاشی نیروهای امنیتی عراق و ایجاد خلأ امنیتی و به خاطر جلوگیری از عدم سقوط این مناطق به دست تروریست‌ها به آنجا رفتند.

 

زیباری ضمن تکذیب این مساله که عراق به سمت جنگی داخلی پیش می‌رود، گفت: این سناریو تنها در صورت فروپاشی کامل عراق اتفاق خواهد افتاد اما هنوز دولت عراق پابرجاست.

 

وی اظهار داشت: آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان به جهاد علیه هیچ‌کس دعوت نکرده بلکه خواهان حمایت از کشور عراق و اماکن مقدس شده است.

 

وی در خصوص مخالفت آمریکا با ابقای مالکی در منصب خود، تاکید کرد: دولت براساس جدول زمانی خود در این خصوص تصمیم می‌گیرد نه براساس خواسته‌های فردی دیگر. تنها شیعیان هستند که حق دارند نخست وزیر آتی را انتخاب کنند و اهل تسنن و کردها نمی‌توانند چنین تصمیمی بگیرند. آیت‌الله سیستانی پیشنهادهایی داده از جمله اینکه لازم است دولت جدید مرتکب اشتباهات دولت قبلی نشود و دولتی باشد که از سوی تمامی طایفه‌ها و گروه‌ها مورد قبول و در واقع دولت وحدت ملی باشد.

 

وی اظهار داشت: من به وحدت ملی ایمان دارم. ما در خصوص این مساله ماه‌ها با مالکی بحث کرده‌ایم. اکثریت سیاسی در عراق کافی نیست و با اینکه ممکن است تو پیروز شوی اما نمی‌توانی اداره حکومت را به دست بگیری بلکه لازم است راه حلها بر کشور حاکم باشند. در واقع راه حل اصلی ایجاد سازش است.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین