امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۸ Saturday, 20 April 2024

سخنرانی نجفی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، دکتر نجفی – سفیر و نماینده دائم ایران در وین – در سخنرانی خود از حمایت مستمر جنبش عدم تعهد در مورد برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران قدردانی کرد.     به گزارش سایت خبری و تحلیلی بینانیوز و به...

در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، دکتر نجفی – سفیر و نماینده دائم ایران در وین – در سخنرانی خود از حمایت مستمر جنبش عدم تعهد در مورد برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران قدردانی کرد.

 

 

به گزارش سایت خبری و تحلیلی بینانیوز و به نقل از ایسنا، نجفی با گرامیداشت سالگرد درگذشت بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران مرحوم امام خمینی که در مناسبت های مختلف سلاح هسته ای را محکوم نموده گفت: ایشان در طول سخنرانی های عمومی که حضار و بطور کلی مردم جهان را مورد خطاب قرار می‌داد، اظهار کرد: اگر آنها به ساختن سلاح های اتمی ادامه دهند، ممکن است جهان به نابودی کشیده شود. همه افراد، هر جا که باشند، نویسندگان، روشنفکران و محققین و دانشمندان باید مردم را در سرتاسر جهان از این خطر آگاه سازند و از اشاعه این سلاح‌ها جلوگیری کن

 

وی در ادامه گفت: اکنون نزدیک به یک سال است که ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری ژوئن 2013 حماسه ای سیاسی آفریدند و به دولتی جدید رای دادند. این دولت جدید مبنای سیاست خارجی خود را بر تعامل سازنده و مشارکت در عرصه روابط بین المللی قرار داد که نتایج آن نشانگر درستی راه انتخاب شده از سوی ملت بزرگ ایران است.

 

سفیر و نماینده دائم ایران در وین تاکید کرد: گزارش جدید آژانس بار دیگر نشان می دهد که تمام فعالیتهای هسته ای ایران صرفا صلح آمیز بوده و تحت پادمان جامع آژانس قرار دارد و هیچ انحرافی در آن دیده نمی شود و جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود به موجب برنامه اقدام مشترک توافق شده با گروه 1+5 و نیز به تعهداتش طبق موافقتنامه چارچوب همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کرده است.

 

وی در زمینه موضوعات مربوط به گذشته نیز خاطرنشان کرد که ایران ادعاهای بی اساس مطرح شده در خصوص به اصطلاح ” ابعاد نظامی احتمالی” را به رسمیت نمی‌شناسد و در ادامه افزود: در این زمینه هرگز اسناد تایید شده ای برای این ادعاها ارائه نشده است و همانطور که مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود (طبق سند GOV/2009/55) تاکید نمود، آژانس ابزار محدودی در اختیار دارد تا اسنادی که مبنای مطالعات ادعایی را تشکیل می دهد، بطور مستقل تصدیق نماید لیکن در عین حال ایران آمادگی خود را برای همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور شفاف سازی برخی ابهامات در این ارتباط اعلام کرده است.

 

نجفی سپس با اشاره به چند نشست فنی ایران و آژانس که آخرین مورد آن در تاریخ 20 می 2014 در تهران برگزار شد و طی آن پیشرفت خوب حاصله پیرامون هفت گام عملی، بویژه اثبات استفاده غیرنظامی از چاشنی های انفجاری را، بطور کامل مورد بازبینی قرار گرفت اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به واقع با اجرای کامل سیزده گام عملی تحت “بیانیه مشترک راجع به چارچوب همکاری” در بازه زمانی مشخص شده بطور کامل با آژانس همکاری کرده و همه اطلاعات درخواستی درباره این گام ها را ارائه کرده است. به همین منوال ایران اطلاعات و توضیحاتی به آژانس ارائه کرد تا به ارزیابی نیاز و کاربرد بیان شده کشور برای توسعه چاشنی های انفجاری بپردازد. از اینرو ایران معتقد است که کلیه مسائل باقیمانده درباره این گام های عملی حل و فصل شده است. به اعتقاد ما، همان طور که مدیر کل نیز اظهار داشته امکان ارائه ارزیابی آژانس در مورد هر موضوع حتی در این مرحله نیز وجود دارد.

 

وی اضافه کرد: ایران و آژانس در نشست اخیر در تهران همچنین درباره گام های عملی احتمالی برای ادامه فرایند به بحث پرداختند. ایران و آژانس پنج گام عملی دیگر که سه گام آن مربوط به مسائل کنونی و دو گام مربوط به مسائل گذشته است، را شناسائی کردند.

 

نجفی همچنین در رابطه با گفت‌وگوهای ایران و کشورهای 1+5 گفت: در مسیر سیاسی، ما به مذاکرات با همتایان خود در گروه 1+5 با حسن نیت ادامه می دهیم. یک راه حل دراز مدت و جامع برای هر دو طرف سودمند بوده و در صورتیکه همه طرفها با حسن نیت و بر اساس واقعیت های موجود به مذاکره بپردازند می توانند در بازه زمانی تعیین شده در توافق ژنو به نتیجه برسند. چنین راه حلی ایران را به ادامه اعمال حقوق لاینفک خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بویژه چرخه سوخت؛ بدون هرگونه مانع و تحت ان پی تی و همچنین حذف این موضوع از دستورکار شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و رفع کلیه تحریم ها؛ قادر می سازد. این راه حل همچنین برای سایر طرف ها با اطمینان بخشیدن به آنها از طریق گام های شفافیت بخش فعالیتهای صلح آمیز هسته ای سودمند بوده و به اعتبار و تمامیت ان پی تی مساعدت می‌کند.

 

نجفی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک عضو معاهده عدم اشاعه سلاح هسته ای، گزینه چنین سلاحهایی را قبلا” مردود دانسته است، خاطر نشان نمود ایران به شرط آنکه اعمال کامل حقوقش محترم شمرده شده و فشارهای غیرموجه مرتفع گردد، می تواند با اقدامات شفاف سازی بیشتر جهت تضمین این مسئله که برنامه هسته ایش منحصرا برای اهداف صلح آمیز باقی می ماند، موافقت کند.

 

وی در ارتباط با سخنرانی اتحادیه اروپا که در آن به قطعنامه های غیر قانونی شورای امنیت و موضوع تعلیق اشاره شده نیز گفت: موضع ما در رابطه با قطعنامه های غیر مشروع شورای امنیت کاملا روشن است و لذا قصد تکرار آن را ندارم. دوره ایده تعلیق قبلا به سر آمده است و در واقع حتی بانیان قطعنامه های مذکور ادامه غنی سازی هسته ای ایران را با توافق در مورد برنامه اقدام مشترک در نوامبر 2013 مورد پذیرش قرار داده اند. ما به اتحادیه اروپا توصیه می کنیم خود را با واقعیات منطبق کند نه با آرزوها.

 

بر اساس این گزارش، متن کامل این سخنرانی به شرح زیر است:

 

«بسم الله الرحمن الرحیم

 

آقای رئیس، مدیر کل، هیات های محترم،

در ابتدا، مایلم از حمایت مستمر جنبش عدم تعهد در مورد برنامه هسته ای صلح آمیز ایران قدردانی کنم. کشور من همچنین از عضویت کومور و جیبوتی در آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال می کند.

امروز سالگرد بزرگداشت درگذشت بنیانگزار کبیر جمهوری اسلامی ایران مرحوم امام خمینی است که در مناسبت های مختلف سلاح هسته ای را محکوم نمود. ایشان در طول سخنرانی های عمومی که حضار و بطور کلی مردم جهان را مورد خطاب قرار می داد، اظهار داشت : ” …..اگر آنها به ساختن سلاح های اتمی ادامه دهند، ممکن است جهان به نابودی کشیده شود….. همه افراد، هر جا که باشند، نویسندگان، روشنفکران و محققین و دانشمندان باید مردم را در سرتاسر جهان از این خطر آگاه سازند …… و از اشاعه این سلاحها جلوگیری کنند. ”

آقای رئیس،

اکنون نزدیک به یک سال است که ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری ژوئن 2013 حماسه ای سیاسی آفریدند و به دولتی جدید رای دادند. این دولت جدید مبنای سیاست خارجی خود را بر تعامل سازنده و مشارکت در عرصه روابط بین المللی قرار داد که نتایج آن نشانگر درستی راه انتخاب شده از سوی ملت بزرگ ایران است.

دولت جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با موضوعات هسته ای اعلام کرده که آماده است تا با طرف های دیگر به همکاری پرداخته و به دنبال راه حلی مرضی الطرفین باشد. همکاری ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی در همین مسیر است و شورای حکام آژانس شاهد پیشرفتی مداوم و پایدار در این زمینه بوده است.

گزارش جدید آژانس بار دیگر نشان می دهد که تمام فعالیتهای هسته ای ایران صرفا صلح آمیز بوده و تحت پادمان جامع آژانس قرار دارد و هیچ انحرافی در آن دیده نمی شود.

این گزارش نشان میدهد که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود به موجب برنامه اقدام مشترک توافق شده با گروه 1+5 و نیز به تعهداتش طبق موافقتنامه چارچوب همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کرده است.

از ژوئن 2013 که ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه مشترکی را در زمینه چارچوب همکاری منتشر کردند، جمهوری اسلامی ایران تاکنون 13 اقدام عملی را ظرف مدت هفت ماه به اجرا درآورده است.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با تمرکز بر موضوعات کمتر پیچیده، همکاری خود را در خصوص چندین موضوع باقیمانده از گذشته و حال که هنوز از سوی آژانس حل و فصل نشده اند، آغاز کردند.

روشن است که موضع ایران در زمینه موضوعات مربوط به گذشته کاملا مشخص می باشد. ما ادعاهای بی اساس مطرح شده در خصوص به اصطلاح ” ابعاد نظامی احتمالی” را به رسمیت نمی شناسیم. در این زمینه هرگز اسناد تایید شده ای برای این ادعاها ارائه نشده است و همانطور که مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود (طبق سند GOV/2009/55) تاکید نمود، آژانس ابزار محدودی در اختیار دارد تا اسنادی که مبنای مطالعات ادعایی را تشکیل می دهد، بطور مستقل تصدیق نماید. با این وجود ما آمادگی خود را برای همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور شفاف سازی برخی ابهامات در این ارتباط اعلام کرده ایم.

در ادامه همکاری با آژانس چند نشست فنی داشته ایم که آخرین مورد آن در تاریخ 20 می 2014 در تهران برگزار شد و طی آن پیشرفت خوب حاصله پیرامون هفت گام عملی، بویژه اثبات استفاده غیرنظامی از چاشنی های انفجاری را، بطور کامل مورد بازبینی قرار دادیم. جمهوری اسلامی ایران در واقع با اجرای کامل گام های عملی تحت “بیانیه مشترک راجع به چارچوب همکاری” در بازه زمانی مشخص شده، بطور کامل با آژانس همکاری کرده و همه اطلاعات درخواستی درباره این گام ها را ارائه کرده است. به همین منوال ایران اطلاعات و توضیحاتی به آژانس ارائه کرد تا به ارزیابی نیاز یا کاربرد اعلام شده کشور برای توسعه چاشنی های انفجاری بپردازد. از این رو ایران معتقد است که کلیه مسائل باقیمانده درباره این گام های عملی حل و فصل شده است. به اعتقاد ما، همان طور که مدیر کل نیز اظهار داشته امکان ارائه ارزیابی آژانس در مورد هر موضوع حتی در این مرحله نیز وجود دارد.

ما همچنین درباره گام های عملی احتمالی برای ادامه فرایند به بحث پرداختیم. ایران و آژانس پنج گام عملی دیگر که سه گام آن مربوط به مسائل کنونی و دو گام مربوط به مسائل گذشته است، را شناسائی کردند.

آقای رئیس،

در مسیر سیاسی، ما به مذاکرات با همتایان خود در گروه 1+5 با حسن نیت ادامه می دهیم. یک راه حل دراز مدت و جامع برای هر دو طرف سودمند بوده و در صورتیکه همه طرفها با حسن نیت و بر اساس واقعیت های موجود به مذاکرات ادامه دهند، این امر می تواند در بازه زمانی تعیین شده در توافق ژنو تحقق یابد. چنین راه حلی ایران را به ادامه اعمال حقوق لاینفک خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بویژه چرخه سوخت، بدون هرگونه مانع و تحت ان پی تی و همچنین حذف این موضوع از دستورکار شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و رفع کلیه تحریم ها، قادر می سازد. این راه حل همچنین برای سایر طرف ها با اطمینان بخشیدن به آنها از طریق گام های شفافیت بخش فعالیتهای صلح آمیز هسته ای سودمند بوده و به اعتبار و تمامیت ان پی تی مساعدت می کند.

آقای رئیس،

جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک عضو معاهده عدم اشاعه سلاح هسته ای، گزینه چنین سلاحهایی را قبلا” مردود دانسته است، لذا به شرط آنکه اعمال کامل حقوقش محترم شمرده شده و فشارهای غیرموجه مرتفع گردد، می تواند با اقدامات شفاف سازی بیشتر جهت تضمین این مسئله که برنامه هسته ای اش منحصرا” برای اهداف صلح آمیز باقی می ماند، موافقت کند.

هیئت من مایل است از همه کشور های عضو بخاطر حمایت شان از این فرآیند تشکر نماید.

قبل از خاتمه سخنرانی خود مایلم چند جمله در ارتباط با سخنرانی اتحادیه اروپا اضافه کنم که در آن به قطعنامه های غیر قانونی شورای امنیت و موضوع نخ نما شده تعلیق اشاره شده است. موضع ما در رابطه با قطعنامه های غیر مشروع شورای امنیت کاملا روشن است و لذا قصد تکرار آن را ندارم. دوره ایده تعلیق قبلا به سر آمده است و در واقع حتی بانیان قطعنامه های مذکور ادامه غنی سازی هسته ای ایران را با توافق در مورد برنامه اقدام مشترک در نوامبر 2013 مورد پذیرش قرار داده اند. ما به اتحادیه اروپا توصیه می کنیم خود را با واقعیات منطبق کند نه با آرزوها.»

 

انتهای پیام

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین