امروز: چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۵ Wednesday, 24 April 2024

سرمایه در گردش مشکل اصلی واحدهای کنسانتره آذربایجان غربی

به قلم سردبیر: گزارش اختصاصی – ظرفیت ها و توانمندی های حوزه کشاورزی آذربایجان غربی موجب شده تا مشتریان زیادی برای محصولات واحدهای کنسانتره میوجات استان در دنیا وجود داشته باشد و روند صدور این محصول به کشورهای خارجی از روند رو به رشدی برخوردار است. در حال حاضر استان...

به قلم سردبیر: گزارش اختصاصی – ظرفیت ها و توانمندی های حوزه کشاورزی آذربایجان غربی موجب شده تا مشتریان زیادی برای محصولات واحدهای کنسانتره میوجات استان در دنیا وجود داشته باشد و روند صدور این محصول به کشورهای خارجی از روند رو به رشدی برخوردار است.

در حال حاضر استان آذربایجان غربی با 19 کارخانه و واحد تولیدی کنسانتره سیب و انگور، مهم‌ترین تولیدکننده کنسانتره در کشور محسوب می‌شود. این استان با داشتن 30 درصد از سهم تولیدكنسانتره كشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
محصولات صنعتی استان آذربایجان غربی عمدتاً در دسته صنایع مصرفی تولید می‌شوند. سهم گروه صنایع غذایی و آشامیدنی نیز در این صنعت غالب است. این امر همراه با توسعه بخش کشاورزی استان که نهاده‌های اصلی این گروه صنایع را تأمین می‌کند و همچنین نزدیکی به بازارهای خارجی نشان می‌دهد که قابلیت‌ها و امکانات استان برای استقرار و توسعه این گروه از صنایع بسیار گسترده بوده و در طرح آزمایش استان نیز این گروه از صنایع از عملکرد ملی برخوردار شده‌اند.
استان آذربایجان غربی بدلیل داشتن موقعیت جغرافیایی فوق العاده و آب و هوای مناسب برای کشاورزی یکی از استان های برتر تولیدات کشاورزی و به خصوص محصولات سیب و انگور است. ولی این دو محصول آذربایجان غربی علی‌رغم کیفیت بالا و توانایی رقابت با محصولات سایر کشورها حمایت نمی‌شود و برخی اوقات دیده می شود که واردات میوه محصولات تولید داخل را با مشکلات عدیده ای مواجه می‌کند.
تولید انواع میوه‌های گوناگون در استان های مختلف در کشور باعث شده که در شرایطی که میوه‌ تولید داخل می‌تواند حرف اول را در کشور و جهان بزند دلیلی به واردات میوه نیست.
باغات استان شرایط عالی برای تولید دو میوه استراتژیکی سیب و انگور دارند و کیفیت تولید این محصولات به گونه‌ای است که توانایی تأمین بازار داخل و جهان را دارد اما متأسفانه حمایت جدی از آن نمی‌شود و برخی اوقات می بینیم که کشاورزان با مشکل فروش این محصولات دست و پنجه نرم می کنند.
طبق آمار مراکز رسمی، یک سوم سیب کشور در آذربایجان غربی تولید می شود و تولیدات امسال نیز 56 درصد بیشتر از سال گذشته است و امسال حدود 650 هزار تن سیب در سردخانه ها ذخیره سازی شده است.
آمارها نشان می دهد که صادرات کنسانتره میوجات سیب و انگور در استان امسال با پنج برابر افزایش نسبت به سال گذشته به 11 هزار و 600 تن رسیده است و سال گذشته دو هزار و 500 تن کنسانتره به ارزش چهار میلیون و 600 هزار دلار به خارج از کشور صادر شده بود که امسال این رقم به 21 میلیون و 600 هزار دلار رسیده است.
بر اساس آمار موجود سالانه بطور متوسط یک میلیون تن سیب از باغات استان برداشت می شودکه 30% از این مقدار تحت عنوان سیب زیردرختی که اصطلاحاً سیب صنعتی نامیده می شود جهت تولید کنسانتره و فرآورده های دیگر نظیر سرکه، آب میوه، مربا و چیبس از سوی کارخانجات صنایع تبدیلی استان و سایر استانها جذب و پس از تبدیل به فرآورده های مذکور قسمت اعظم آن به کشورهایی اروپایی و آسیایی صادر می گردد.
بر اساس آمارهای اعلامی، واحد های تبدیلی استان، مشتریان زیادی برای محصول کنسانتره میوجات آذربایجان غربی در دنیا وجود دارد و روند صدور این محصول به کشورهای خارجی از روند رو به رشدی برخوردار است و با وجود این ظرفیت های فوق العاده به نظر می رسد باید مسئولان بیش از پیش به مسایل و مشکلات کشاورزان و باغداران سیب و انگور استان رسیدگی کنند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش تقاضای بازارهای جهانی علت افزایش صادرات كنسانتره آذربایجانغربی است و در حال حاضر 19 كارخانه تولیدكنسانتره میوه در آذربایجانغربی فعالیت دارند و این كارخانه ها سالانه 90 هزار تن كنسانتره میوه تولید می كنند.
سالانه حدود یک میلیون تن سیب درختی از باغهای استان برداشت شده که بیش از50 درصد آن جذب كارخانه های كنسانتره استان می شود. طبق آمار رسمی ، 34 كارخانه تولید آبمیوه نیز در استان فعالیت دارند كه سالانه حدود1 میلیارد و500 هزار پاكت آب میوه تولید می كنند و این تعداد تولید با توجه به سایز و حجم پاكت ها متفاوت است.
این در حالی است که سرمایه در گردش و نقدینگی بزرگ ترین مشکل واحدهای کنسانتره در آذربایجان غربی است و بحران بوجود آمده مالی درخصوص این کالا باعث گردیده جو نامطلوبی بر فضای کشاورزی و صنایع تبدیلی منطقه و به خصوص کارخانجات و واحدهای کنسانتره حاکم گشته و تولید کنندگان را مستاصل نماید.
به نظر می رسد اقداماتی نظیر اختصاص اعتبار جهت خرید سیب درختی از طریق سازمان تعاون روستایی، فراهم نمودن زمینه صادرات بیش از پیش این کالا به کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی، اجرای طرحهای تنظیم بازار در ایام پایانی سال و نوروز هر سال از طریق عرضه مستقیم سیب درختی و مرکبات می تواند در شرایط نامطلوب اقتصادی کشور و استان راهگشا باشد.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین