امروز: پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۶ Thursday, 25 April 2024

سعادت: دولت يازدهم، عزم راسخ برای احيای درياچه اروميه دارد

سعادت: دولت يازدهم، عزم راسخ برای احيای درياچه اروميه دارد

استاندار آذربایجان غربی گفت: برای حل موضوع دریاچه ارومیه نباید مسائل سیاسی را دخالت دهیم بلکه برای این مشکل که یک موضوع اجتماعی و فرهنگی است باید در مصرف آب صرفه جویی را مدنظر داشته باشیم.

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز ، مهندس سعادت روز دوشنبه در چهارمین نشست فرهنگی اجتماعی طرح احیای دریاچه ارومیه که در مجتمع فرهنگی و هنری سلماس برگزار شد، توسعه بی رویه کشاورزی سنتی و عدم مدیریت صحیح منابع آبی را از جمله عوامل بحران دریاچه ارومیه ذکر کرد و افزود: کم آبی یکی از بحران های اساسی در سطح کشور است و در استان آذربایجان غربی به علت اینکه منابع آبی حوضه آبریز دریاچه به درستی مدیریت نشده است امروز شاهد خشکی دریاچه هستیم.

:

وی گفت: نزدیک به یک هزار و 30 کیلومتر از دریاچه ارومیه در منطقه جنوب استان قابل احیا نبوده چرا که در این مناطق رسوبات بیشتری جمع شده است.

:

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری نشست های فرهنگی و اجتماعی طرح احیای دریاچه ارومیه در شهرستان های مختلف استان افزود: برگزاری نشست فرهنگی و اجتماعی دریاچه ارومیه در شهرستانهای مهاباد، نقده، بوکان و امروز نیز در سلماس، نشانگر جدیت مسئولان استانی و تلاش آنها برای حل ریشه ای مساله دریاچه ارومیه است و امیدواریم با مشارکت مردم بویژه کشاورزان، بتوانیم دریاچه ارومیه را به شرایط پرآبی خود بازگردانیم.

:

سعادت به توجه ویژه رئیس جمهوری و دولت تدبیر و امید به بحث احیای دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: رییس محترم جمهوری و دولت تدبیر و امید، احیای دریاچه ارومیه را یک اولویت می داند و این امر را از نخستین روزهای آغاز به کار خود نشان داده است به طوری که دکتر روحانی، در اولین جلسه هیئت دولت، دستور تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه را صادر کرد و احیای این دریاچه جزو اولین مصوبه های دولت تدبیر و امید بود؛ همه اینها نشان از عزم راسخ دولت یازدهم بر نجات این دریاچه دارد.

:

** دریاچه ارومیه در کمتر از 10 سال به تراز اکولوژیک خود بازمی گردد

دبیر ستاد ملی دریاچه ارومیه و مجری طرح ملی احیاء این دریاچه ارومیه هم در این همایش گفت: برخلاف آنچه که پیش از این تصور می شد با نتایج به دست آمده از مطالعات کارشناسان و صاحبنظران در کمیته فنی و تخصصی ستاد با اجرایی شدن این طرح ها دریاچه ارومیه در کمتر از 10 سال به حد تراز اکولوژیک خود باز می گردد.

:

عیسی کلانتری افزود: بر اساس مصوبه دولت و به منظور حفظ سفره های زیرزمینی آب 40 درصد از میزان برداشت ها صرفه جویی شود و این وظیفه ما مسئولان است که در شرایط کاهش مصرف آب با بکارگیری تکنولوژی های پیشرفته، سرمایه گذاری و اصلاح در روش ها شرایط افزایش میزان تولید در بخش کشاورزی را فراهم سازیم.

:

وی ادامه داد: تا زمان اتمام طرح های عمرانی نجات دریاچه ارومیه حفظ سطح آبی موجود در دریاچه و جلوگیری از خشکی آن اولویت نخست این ستاد بوده و برای این منظور نیز تدابیر ویژه ای پیش بینی شده است.

:

معاون علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه و معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف نیز دراین همایش گفت: از مجموع 620 نفر افراد دعوت شده به کارگروه های مختلف احیاء دریاچه ارومیه 550 نفر را کارشناسان داخلی و 70 نفر را نیز کارشناسان و صاحبنظران خارجی تشکیل می دهند.

مسعود تجریشی افزود:سه عامل آب، امنیت غذایی و تغییر اقلیم از چالش های اساسی در دنیا و کشورمی باشد که باید برای مقابله با آنها برنامه ریزی خاصی صورت گیرد.

:

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: دشت سلماس بیشترین فرونشست در بین دشتهای استان را با 10 سانتیمتر سالانه داشته که همین امر توجه مسئولان را بیشتر می طلبد.

هادی بهادری با بیان اینکه در مصرف آب در استان باید تا 40 درصد صرفه جویی کنیم گفت: بر اساس بررسی های انجام شده 50 درصد از علل خشک شدن دریاچه ارومیه عامل انسانی می باشد.

:

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی افزود: ما می توانیم با فرهنگ سازی، همدلی، همزبانی و ایجاد گفتمان مشترک با عموم مردم و نیز آموزش به آنها از مصرف بی رویه آب جلوگیری کنیم که این امر به احیای دریاچه ارومیه کمک های شایانی می کند.

مسعود حاجی علیلو فرماندار سلماس نیز در این همایش از اقدامات دولت تدبیر و امید در بحث احیای دریاچه ارومیه قدردانی کرد.

:

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار گرفته و بزرگترین دریاچه داخلی کشور است که در سالهای اخیر سالانه حدود 40 سانتیمتر از سطح آن کاسته شده به طوری که در حال حاضر تراز آبی آن حدود سه و نیم متر پایین تر از تراز اکولوژیک است.

:

این دریاچه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد و در طی 17 سال گذشته شش متر کاهش سطح داشته و تا تیر ماه سال 1392 بیش از 75 درصد از آب آن خشک شده بود.

:

آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتا از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.

چند سالی است به علت خشکسالی و مدیریت نادرست منابع آب این حوضه آبی به خشکی مواجه شده و اکنون بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است.

:

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به دستور رییس جمهوری ستاد احیای دریاچه ارومیه زیر نظر معاون اول رییس جمهوری تشکیل شده است.

تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274.1 متر است.

تراز فعلی آب دریاچه ارومیه حدود 1270.65 متر است.

./.

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین