امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۶ Friday, 19 April 2024

شهادت دانایی‎فر را تائید نمی‌کنیم/ واگذاری امنیت مرزهای شرقی به سپاه

شهادت دانایی‎فر را تائید نمی‌کنیم/ واگذاری امنیت مرزهای شرقی به سپاه

وزیر کشور با اشاره به سرنوشت یکی از مرزبانان ایرانی که توسط گروهک جیش العدل به گروگان گرفته شده بود، گفت: هیچ سند، مدرک و مشاهده‌ای دال بر شهادت یکی از سربازان وجود ندارد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه گردهمایی استانداران و فرمانداران سراسر کشور که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره وضعیت جمشید دانایی‌فر که گفته می‌شود به دست عوامل جیش‌العدل به شهادت رسیده است، اظهار کرد: ما قانع نشدیم که این نیروی ما شهید شده است، چراکه هیچ سند، مدرک و مشاهده‌ای در این باره وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: سربازانی که آمده‌اند نیز از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. بنابراین ما کماکان پیگیر این موضوع هستیم و وظیفه پاکستان می‌دانیم که این موضوع را با دقت پیگیری و تعیین تکلیف کند.

 

وزیر کشور بار دیگر تاکید کرد: ما به هیچ وجه رسماً شهادت این نیرو را تأیید نمی‌کنیم و امیدواریم در این راستا به خبرهای خوبی برسیم.

 

به گزارش ایسنا، وی درباره تمهیدات وزارت کشور در جهت تکرار نشدن اتفاقاتی مثل گروگان‌گیری مرزبانان ایرانی اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان منطقه حساس و استراتژیک است و به خاطر ناامنی که در مرزهای شرقی ما وجود دارد، همچنین به خاطر مسائلی که دولت‌های همسایه در مباحث داخلی‌شان دارند، نسبت به مرزها کنترل وجود ندارد و ما در این منطقه با خلاء امنیتی روبرو هستیم.

 

رحمانی فضلی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم تا با ساخت استحکامات و امکانات به تجهیز منطقه بپردازیم تا این اتفاق تکرار نشود.

 

وزیر کشور با بیان اینکه “سپاه و نیروی انتظامی قول داده‌اند تا آخر شهریور خلاءهای مرزی را مسدود کنند”، گفت: دولت به همین منظور منابع مالی لازم را تأمین کرده است تا با ساخت برجک‌های مراقبتی این خلاءها را از بین ببریم و در نهایت وقایع اینچنینی رخ ندهد.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد:‌ اگر این مسائل تکرار شود، از نظر من به عنوان وزیر کشور قابل قبول نیست و در این صورت تمام نیروها باید پاسخگو باشند.

 

رحمانی فضلی درباره واگذاری مسئولیت تأمین امنیت 300 کیلومتر از مرزهای شرقی کشور به سپاه، گفت: از سال‌های قبل تأمین امنیت و مراقبت از مرزهای شرق و جنوب شرقی کشور بر عهده سپاه قدس بود و واگذاری این مناطق از سوی نیروی انتظامی بر اساس روال جاری صورت گرفته است.

 

وزیر کشور همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا که “آیا پاکستان به وظایف خود به خوبی عمل کرده است؟” گفت: ما شرایط پاکستان را درک می‌کنیم، چراکه آنها به هر ترتیب از شرایط ویژه‌ای برخوردارند و شاید در تأمین امنیتشان دارای مشکل باشند. من در گفت‌وگوهای اولیه‌ام این مطلب را اظهار کردم که اگر دولت پاکستان در کنترل مرزها و حتی تأمین امنیت در عمق کشورش دارای مشکل است، ما حاضریم به شکل مشترک امنیت را برای آنها فراهم کنیم. در همین راستا از من دعوت شده است تا بر اساس توافقنامه امنیتی دیدار و گفت‌وگو داشته باشیم و من در این جلسات شرکت خواهم کرد.

 

وی در ادامه با مورد توجه قرار دادن اقدامات انجام شده در جهت آزادی مرزبانان کشورمان اظهار کرد: من سه ملاقات مرزی داشتم، ضمن اینکه معاون محترم استاندار سیستان و بلوچستان را به کویته پاکستان فرستادیم که سه روز آنجا بود و ملاقات‌های کارشناسی مهمی انجام داد. همچنین سفیر محترم پاکستان با وزارت خارجه ملاقات‌هایی داشت ضمن اینکه جناب آقای رئیس‌جمهور نیز با نواز شریف تماس تلفنی داشت و در این خصوص صحبت کردند.

 

رحمانی فضلی با بیان اینکه “مجموعه اقداماتی صورت گرفته در حوزه دیپلماسی در آزادسازی گروگان‌ها بی‌تأثیر نبوده است”، افزود: با این وجود کماکان ما مسئولیت حفظ مرزهای پاکستان را با خود پاکستان می‌دانیم و اگر در منطقه اتفاقی بیفتد که ملجاء و پناهگاه اشرار در خاک پاکستان باشد، پاکستان باید رسماً پاسخگو باشد و یقیناً بار دیگر ما آن خویشتنداری که قبلاً داشتیم را نخواهیم داشت.

 

وزیر کشور ادامه داد: ما همه نوع امکان فعالیت برای آزادی مرزبانان را در اختیار داشتیم که به دو دلیل از آن امکانات استفاده نکردیم یکی به دلیل رابطه حسن همجواری که با پاکستان داشتیم و به این دلیل نمی‌خواستیم وارد خاک پاکستان شویم و دوم اینکه ارزش جان گروگان‌ها برای ما بسیار مهم بود و نمی‌خواستیم هزینه‌های انسانی بیشتری در این زمینه بدهیم ولی اگر این اتفاق مجدداً رخ دهد کشور متقابل باید پاسخگوی رسمی باشد و همین‌که در این صورت نگاه ما در انجام عملیات نسبت به اشرار و نفوذ در منطقه همانند دفعه قبل نخواهد بود.

 

وی همچنین در برابر این پرسش خبرنگار ایسنا که “فکر می‌کنید اگر از همه امکاناتتان استفاده می‌کردید شاهد کشته شدن یکی از مرزبانان نمی‌بودیم؟” پاسخ داد: ما باید تمام ملاحظات لازم را می‌داشتیم و بعید نبود که اگر از اقدامات نظامی و مشابه استفاده می‌کردیم، تلفات بیشتر از این می‌داشتیم. ضمن اینکه مجموعه کارشناسان و نیروهایی که در منطقه عمل می‌کنند و بر منطقه نفوذ دارند طراحی‌های لازم را در این باره انجام می‌دهند.

 

رحمانی فضلی اضافه کرد:‌ در بحث آزادی سربازان، هماهنگی کامل بین نیروهای عمل‌کننده چه نظامی، چه انتظامی، چه اطلاعاتی، امنیتی و چه دیپلماسی وجود داشت و همه اینها زیرمجموعه شورای عالی امنیت به طور هماهنگ تصمیم‌گیری می‌شد و کار می‌کردند بخصوص اینکه مردم و ریش‌سفیدان منطقه با علم و آگاهی نسبت به مسائل، همکاری خوبی داشتند.

 

وزیر کشور در ادامه گفت: امیدواریم با تلاشی که دولت انجام می‌دهد، شاهد رشد و توسعه روزافزون امنیت منطقه باشیم؛ چراکه به هر حال منطقه از عقب‌افتادگی تاریخی و فقر رنج می‌کشد و مهم‌ترین مساله‌اش هم فقدان امنیت مناسب است که عده‌ای از اشرار و قاچاق‌فروشان و کسانی که از از مرزها و خلاءهای امنیتی مرزی استفاده می‌کنند باعث این ناامنی‌ها می‌شوند در حالیکه کلیت مردم آنجا خواهان آرامش هستند و دولت تدبیر و امید برنامه‌هایی برای این موضوع دارد که ان‌شاءالله در سفر آقای روحانی به منطقه طلیعه‌هایی در این راستا را مشاهده خواهیم کرد.

 

وی درباره وضعیت جمشید دانایی‌فر – سربازی که گفته می‌شود به دست عوامل جیش‌العدل به شهادت رسیده است – اظهار کرد: ما قانع نشدیم که این نیروی ما شهید شده است؛ چراکه هیچ سند، مدرک و مشاهده‌ای در این باره وجود ندارد. سربازانی که آمده‌اند نیز از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردند بنابراین ما کماکان پیگیر این موضوع هستیم و وظیفه پاکستان می‌دانیم که این موضوع را با دقت پیگیری و برای ما تعیین تکلیف کند. ما به هیچ وجه رسما شهادت این نیرو را تایید نمی‌کنیم و امیدواریم در این راستا به خبرهای خوبی برسیم.

 

رحمانی فضلی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران، با بیان اینکه “در گردهمایی امروز استانداران و فرمانداران، شعار امسال با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی مورد توجه قرار گرفته است”، تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که همه امکانات، منابع و تجهیزات را تجهیز کنیم تا در نهایت بتوانیم خروج از رکود و افزایش تولید و ایجاد اشتغال را به عنوان سیاست‌های اصلی در سال 93 عملیاتی کنیم.

 

وی همچنین با اشاره به حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر تعاون در این گردهمایی، اظهار کرد: امیدواریم با اجرای این جلسات و تبادل نظرات مقدمات را برای حرکت اصلی و مهم و یک جهش قابل قبول فراهم کنیم.

 

وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که “چه قولی برای مردم در سال 93 می‌دهید؟”، گفت: قول ما این است که تلاش خالصانه انجام دهیم تا سیاست‌های خوبی را که دولت پیگیری می‌کند، دنبال شود.

 

خبرنگار دیگری از رحمانی فضلی در بحث هدفمندسازی یارانه‌ها و ثبت‌نام برای آن و اینکه آیا تدابیری برای روستایی‌ها در نظر گرفته شده است، سوال پرسید که وزیر کشور پاسخ داد: همه امکانات در روستاها فراهم است، فقط بحث پهنای باند مطرح بوده که این موضوع نیز در نشستی با وزیر محترم مخابرات مورد توجه قرار گرفته است؛ ضمن اینکه مقرر شده اگر مشکلی در محل پیش بیاید استانداران و بخشداران نسبت به حل آن اقدام کنند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین