امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۱ Saturday, 20 April 2024

شهرک پتروشیمی میاندوآب گامی به سوی توسعه آذربایجان غربی

گزارش اختصاصی – به قلم سردبیر: احداث شهرک تخصصی صنایع پایین دستی و تبدیلی پتروشیمی در شهرستان میاندوآب مصوبه اخیر دولت در جریان سفر هیئت دولت دهم به استان بوده و این شهرک صنعتی به مساحت تقریبی 200 هکتار و در شهرستان میاندوآب احداث می شود. اهمیت صنعت ارزش افرین...

گزارش اختصاصی – به قلم سردبیر: احداث شهرک تخصصی صنایع پایین دستی و تبدیلی پتروشیمی در شهرستان میاندوآب مصوبه اخیر دولت در جریان سفر هیئت دولت دهم به استان بوده و این شهرک صنعتی به مساحت تقریبی 200 هکتار و در شهرستان میاندوآب احداث می شود.

اهمیت صنعت ارزش افرین پتروشیمی در کشور بر کسی پوشیده نیست و تلاشهای مستمر فراوانی در راستای گسترش روز افزون صنایع پتروشیمی در کشور انجام شده و باید میزان تولید فرآورده های پتروشیمی تا پایان برنامه پنجم به 100 میلیون تن برسد.
کارشناسان معتقدند که در صورت توجه و سرمایه گذاری لازم در این زمینه یک چهارم جمعیت کشور می تواند به صنعت ارزش آفرین پتروشیمی وابسته باشد.
صنعت پتروشیمی در سال های اخیر رشد بسیار مطلوبی داشته و یکی از صنایع پر سود و درآمدزا نسبت به صنایع دیگر است؛ لذا در آینده نزدیک جایگزین صنایع دیگر می شود.
برای توسعه صادرات، باید در دنیا نگاه جدیدی در سرمایه گذاری شکل گیرد و ایران وضعیت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی دارد و براساس کشفیات، حدود 16 درصد ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است. اکنون 700 میلیون مترمکعب گاز، از این ذخایر تولید می شود و پیش بینی می گردد که این میزان، به بالای یک میلیارد متر مکعب برسد.
ایران در دو دهه گذشته علی رغم تحریم ها، توانسته موفقیت هایی بدست آورد و در این دو دهه به طور جدی به صنعت پتروشیمی توجه شده است و طبق اعلام مراجع رسمی، در حال حاضر 45 واحد صنعت پتروشیمی در چرخه تولید و 60 واحد دیگر در حال ساخت هستند که تاکنون 95 درصد پیشرفت فیزکی داشته اند و اتمام آنها، تولید را به بالای 100 میلیون تن در سال خواهد رساند.
در حال حاضر 20 واحد پتروشیمی، منابع مالی خود را از طریق صندوق توسعه ملی تامین می کنند که از این میان، 12 واحد تامین اعتبار شده و 15 واحد نیز در حال اخذ فاینانس خارجی هستند.
مجموعه ظرفیت ها و توانمندی های فراوان آذربایجان غربی در حوزه های مختلف سبب شده است كه این استان در منتهی الیه شمالغرب كشور سرزمین فرصت های طلایی برای سرمایه گذاری و كارآفرینی باشد.
آذربایجان غربی با ذخیره 100 تنی طلا در معادن اکتشاف شده قطب اصلی تولید این فلز با ارزش در کشور بوده و در سایر حوزه ها از جمله صنعت پتروشیمی نیز قابلیت های فراوانی دارد. اخیرا نیز مسئولان شرکت شهرکهای صنعتی آذربایجان غربی از تصویب شهرک تخصصی صنایع پایین دستی و تبدیلی پتروشیمی در شهرستان میاندوآب خبر دادند.
تصویب شهرک تخصصی صنایع پایین دستی و تبدیلی پتروشیمی در شهرستان میاندوآب مصوبه اخیر دولت در جریان سفر هیئت دولت دهم به استان بوده و این شهرک صنعتی به مساحت تقریبی 200 هکتار و در شهرستان میاندوآب احداث می شود.
براساس مصوبه هیئت دولت مقرر شده در فاز نخست، مطالعات این شهرک انجام شود و برای آغاز مراحل مطالعاتی این شهرک نیز باید زمین مناسب از سوی فرمانداری به شرکت شهرکهای صنعتی معرفی شود.
به گفته کارشناسان اقتصادی ، مزیت منطقه و وجود خط انتقال پتروشیمی از این منطقه به داخل و خارج از کشور بر کسی پوشیده نیست و طی 3 ماه آینده و با انجام مطالعات لازم مصوبه احداث این شهرک از شورای برنامه ریزی استان اخذ می شود.
احداث شهرک صنعتی پتروشیمی میاندوآب در استان آذربایجان غربی باعث خواهد شد تا از خام فروشی مواد اولیه جلوگیری شده و تحول عظیمی در صنعت استان بوجود آید.
بر اساس آخرین گزارش ها، هم اکنون قطعه کرمانشاه به سنندج آماده بهره برداری کامل بوده و تست هیدرو استاتیک این خط نیز با موفقیت انجام شده است و قطعه های سنندج به سقز و سقز به میاندوآب و نیز قطعه میاندوآب به مهاباد در حال نهایی شدن بوده و حدود ٤٠ کیلومتر که دارای معارض است با مذاکره های انجام شده با مقام های محلی به زودی رفع معارض شده و عملیات ساخت و تکمیل باقیمانده خط آغاز خواهد شد.
با برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود تا آبان ماه این خط به بهره برداری کامل برسد و با تزریق خوراک به باقیمانده مسیر خط لوله، مجتمع های پتروشیمی از خوراک بهره مند شده و تولیدشان افزایش یابد. کل خط لوله شامل بخش دنا (برای تامین خوراک واحدهای دهدشت، ممسنی، کازرون و بروجن)از ١٦ قطعه تشکیل شده است که قطعه ١٦ اتیلن را از میاندوآب به وسیله یک خط لوله ١٠ اینچ به میزان ١٥٠ هزار تن به مجتمع پتروشیمی تبریز می رساند.
تامین خوراک پتروشیمی های لرستان، مهاباد و کردستان، اولویت های سه گانه در شتاب بخشی به ساخت خط لوله اتیلن غرب به شمار می رود.
ساخت خط لوله اتیلن غرب با هدف محرومیت زدایی در غرب کشور بر پایه این گزارش ساخت خط لوله اتیلن غرب با مصوبه هئیت وزیران در سال ١٣٨١ با هدف توسعه مناطق کمتر توسعه یافته در دوره وزارت مهندس زنگنه در وزارت نفت آغاز شد و این خط از مبدا عسلویه تا آذربایجان غربی امتداد خواهد داشت. امسال قرار است پتروشیمی های لرستان و مهاباد که در امتداد این خط قرار دارند به بهره برداری کامل برسند.
احداث و بهره برداری از چند مجتمع و صنایع مرتبط پتروشیمی دیگر در غرب کشور از جمله شهرک تخصصی پتروشیمی میاندوآب نیز می تواند تحول بزرگی را در رفع محرومیت ها و اشتغال زایی در این آذربایجان غربی ایجاد کرده و منجر به توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در غرب کشور شود که این رویداد، موجب ایجاد زیرساخت های توسعه ای در نقاط کمتر توسعه یافته کشور خواهد شد.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین