امروز: جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۷ Friday, 26 April 2024

ظریف: جنگ، خشونت و فرقه‌گرایی منافع هیچ کس را تامین نمی‌کند

ظریف: جنگ، خشونت و فرقه‌گرایی منافع هیچ کس را تامین نمی‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: از طریق خشونت، جنگ و فرقه‌گرایی منافع هیچ کس تامین نمی‌شود.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، محمدجواد ظریف طی سخنانی در کنفرانس بین‌المللی «امام خمینی منادی اعتدال و وحدت» اظهار کرد: امروز دنیای ما در حال تحولی است که امام راحل بسیار زودتر از همه ما آن را شناخت. تحول در جهان در زمانی که امام نهضت را شروع و در برابر قدرت‌ها ایستادگی کرد، هنوز شکل کنونی را به خود نگرفته بود و دنیا در چارچوب جهان دوقطبی بود؛ جهانی که دو قدرت دارای سلاح‌های هسته‌ای و مرگبار راه را برای بقیه کشورها بسیار تنگ کرده بودند.

 

وی ادامه داد: در جهان دوقطبی سیاست‌ها همواره به یکی از دو سمت شرق و غرب کشیده می‌شد و در آن زمان بود که امام مردم را توان بخشیدند که در مقابل بزرگ‌ترین قدرت‌ها ایستادگی کنند.

 

وی با بیان این‌که «امروز همگان از توان قدرت‌های کوچکتر برای عرض اندام سخن می‌گویند»، گفت: امروز خیلی دشوار نیست همه ما بپذیریم که یک فرد و یک کشور بتواند در جامعه جهانی موثر باشد اما در زمانی که امام این ندا را سر دادند پذیرش آن بسیار دشوار بود و در مقابل آن بسیار مقاومت می‌شد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان ظریف گفت: امام گفتمان جدیدی را بنا نهادند که مبنای قدرت امروز جمهوری اسلامی و جهان اسلام است. امروز کسی از قدرت نظامی به عنوان تنها مبنای قدرت یاد نمی‌کند؛ بلکه از همه قدرت‌ها از جمله قدرت سیاسی، اقتصادی و انگیزشی یا معنایی صحبت می‌کنند. قدرت معنایی این است که توان مقاومت به کشورهایی مانند جمهوری اسلامی داده است که اساس آن خودباوری است.

 

وی با بیان این‌که «اعتدال زاییده خودباوری است و تندروی نتیجه ترس است»، گفت: افراد ترسو به تندروی روی می‌آورند و افراط به معنای نگرانی از بروز توانمند‌ی‌هاست.

 

وی گفت: اگر بخواهیم سیاست خارجی دولت یازدهم را در یک کلام خلاصه کنیم این کلام خودباوری ناشی از گفتمان اصیل انقلاب و یادگار امام راحل است.

 

ظریف یادآور شد: مردم ایران در انتخابات سال گذشته با حضور عظیم در صحنه نشان دادند که با این مردم باید با زبان تکریم سخن گفته شود. آن‌ها نشان داد که فشار و تحریم هرچند زندگی را دشوار می‌کند اما روحیه خودباوری و پیوند مردم ایران با نظام جمهوری اسلامی را خدشه‌دار نمی‌کند.

 

وی افزود: اگر امروز می‌بینید کشورهایی که سال‌ها فشارهای مختلف را بر ایران تجربه کرده‌اند همگی به پای میز مذاکره با نمایندگان مردم ایران حاضر می‌شوند به دلیل خودباوری است که مردم نشان داده‌اند و اعتدال ناشی از خودباوری آن‌هاست که می‌تواند تصویرسازی صورت گرفته از جهان اسلام را نابود کند.

 

وی تصریح کرد: قدرت معنایی تا آن‌جا مهم است، که دولتی مثل ایالات متحده با قدرت نظامی که دارد احساس کند که از تسخیر قلب‌ها و مغزها ناتوان و شکست خورده است.

 

وزیر امور خارجه افزود: پروژه اسلام و ایران‌هراسی دو پروژه اصلی صهیونیست‌ها علیه ایران بوده است؛ چراکه آن‌ها معتقدند از این راه می‌توانند توان ما را مخدوش کنند و به همین جهت است که درصددند از جمهوری اسلامی تصویری خشن و مغایر با اسلام رحمانی ایجاد کنند.

 

وی با بیان این‌که «متاسفانه این پروژه توسط گروه‌های افراطی در حال تقویت شدن است»، افزود: شما تعجب نمی‌کنید که چرا نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که سال‌ها ادعا می‌کرد ایران دنبال سلاح هسته‌ای است، امروز که ایران دارد مذاکره می‌کند به جای استقبال، عزا گرفته است؟ این به خاطر این است که تصویری که سال‌ها تلاش کرده‌اند از ایران بسازند به یک باره فرو ریخته است.

 

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم، شکستن فضای اسلام‌ و ایران‌هراسی در سطح بین‌المللی و شکستن فضای امنیتی کردن ایران در سطح بین‌المللی است.

 

ظریف با بیان این‌که «افراطگری، فرقه‌گرایی و خشونت با اسلام سازگاری ندارد»، گفت: اگر امروز شاهد تحولات تاسف‌آوری در جهان اسلام هستیم و می‌بینیم گروه‌های افراطی در نقاط مختلف تصاویری نادرست از اسلام ترسیم می‌کنند به دلیل آن است که بی‌جهت به جای باور داشتن به توان خود دچار وحشت و نگرانی شده‌اند.

 

وی گفت: ما به دوستان و همسایگان خود بارها گفته و می‌گوییم که جمهوری اسلامی جز پیام انقلاب و امام(ره) به دنبال کشورگشایی نیست.

 

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد:‌ در سه قرن گذشته ایران علیه هیچ کشوری تجاوز نداشته و در آینده هم تجاوز نخواهد داشت. ما قدرت خودمان را در همسایگان‌مان می‌بینیم و معتقدیم نگرانی‌های بیجا که دستاویزی برای دشمنان ما در منطقه است نباید مانع پیشرفت مردم منطقه باشد.

 

وی گفت: ما با همسایگان خود و امت اسلام به دنبال همدلی و ایجاد توسعه و پیشرفت همه مردم منطقه هستیم و اعتقاد نداریم که از طریق خشونت، جنگ و فرقه‌گرایی منافع کسی تامین می‌شود.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین