امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۴ Friday, 19 April 2024

ظریف: میان ایران و آمریکا پیام‌هایی درباره سوریه رد و بدل شده است

ظریف: میان ایران و آمریکا پیام‌هایی درباره سوریه رد و بدل شده است

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز  به نقل از ایسنا ، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال ایسنا درباره دستگاه متولی تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری درباره موضوع هسته‌یی؟ گفت: بحث تصمیم‌گیری درباره این موضوع همان‌طور که در خبر دستور رییس‌جمهور برای محول کردن مذاکرات هسته‌یی به وزارت خارجه آمده بود، کماکان تحت نظر شورای عالی امنیت ملی است.

 

سیاست‌گذاری‌ها درباره موضوع هسته‌یی در شورای عالی امنیت ملی، مذاکرات توسط وزارت خارجه

محمدجواد ظریف عصر دوشنبه در جمع خبرنگارانی که وی را در سفرش به عراق همراهی می‌کردند، با اشاره به تصمیم‌گیری در مورد موضوع هسته‌یی خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری درباره موضوع هسته‌یی در شورای عالی امنیت ملی شکل می‌گیرد و هماهنگی‌های پرونده هسته‌یی در آن‌جاست اما مذاکرات بین‌المللی توسط وزارت خارجه انجام می‌گیرد که براساس ضرورت مذاکرات استراتژی و تاکتیک‌های مذاکراتی در اختیار وزارت خارجه خواهد بود.

 

1+5 با رویکرد جدید وارد مذاکره شوند

او در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که یک مقام انگلیسی اعلام کرده است پیشنهاد 1+5 در آلماتی به ایران به جای خود باقی است و در مذاکرات آینده مطرح می‌شود، گفت: من فکر می‌کنم آن‌ها (1+5) نیاز دارند به گذشته برنگردند و با رویکرد جدید وارد مذاکره شوند. رویکردی که نشان دهد، اراده سیاسی‌شان حل موضوع هسته‌یی است.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی دیگر درباره تیم مذاکره ‌کننده هسته‌یی گفت: تیم مذاکره مجموعه‌ای از همکاران وزارت خارجه و دوستان تخصصی دستگاه‌های ذی‌ربط است که آن‌ها براساس پایبندی به رویکرد دولت تدبیر و امید در روابط بین‌الملل و داشتن نگاه کارشناسی به موضوع هسته‌یی انتخاب می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: برای این کار از دوستانی که در تیم دکتر روحانی و تیم‌های هسته‌یی دولت‌های نهم و دهم حضور داشتند استفاده می‌کنیم البته از افراد جدید از وزارت خارجه و دستگاه‌های مختلف که توانمندی پیگیری مذاکره را داشته باشند و نقش سازنده‌ای برای پیشبرد اهداف مذاکره مبنی بر حراست از دستاوردهای هسته‌یی دانشمندان کشور و برطرف کردن نگرانی‌های جامعه بین‌الملل است، استفاده می‌کنیم.

 

رییس دستگاه دیپلماسی درباره اهمیت رفع نگرانی‌های بین‌المللی از موضوع هسته‌یی اظهار کرد: رفع نگرانی‌های بین‌المللی را برای امنیت ملی و ثبات کشور و حضور فعال در صحنه بین‌الملل ضروری می‌دانیم بنابراین آمادگی داریم با کسانی که با این رویکرد همراه هستند، همکاری کنیم.

 

برخی از افراد تیم مذاکره‌کننده انتخاب شده‌اند

او خاطرنشان کرد: برخی از افراد تیم مذاکره‌کننده انتخاب شده‌اند و منتظریم کسانی که باید از دستگاه‌های دیگر معرفی شوند نیز اعلام شوند تا یک تیم منسجم تشکیل شود.

ظریف درباره معرفی تیم هسته‌یی گفت: وقتی مذاکرات شروع شود، افراد تیم را می‌شناسیم.

 

بسته به سطح مذاکرات، افراد مذاکره کننده هم تغییر می‌کنند

وی ادامه داد: بسته به این که سطح مذاکرات چه باشد، افراد مذاکره کننده هم تغییر می‌کنند. اگر بنده مذاکرات را هدایت کنم، یک گروه همراه من خواهند بود و اگر قرار شود دوستان دیگر مذاکرات را هدایت کنند برخی از افراد تغییر می‌کنند.

 

وزیر امور خارجه در پاسخ به این که مذاکرات در چه سطحی برگزار خواهد شد؟ تصریح کرد: خیلی به دنبال شکل کار نیستم. ترجیح می‌دهیم مذاکرات در سطحی برگزار شود که اراده سیاسی لازم برای رسیدن به راه‌حل در آن سطح متبلور شود. ما احساس می‌کنیم تاکنون چنین اراده سیاسی از طرف مقابل نشان داده نشده است. البته ممکن است آن‌ها (1+5) هم ادعا کنند ایران چنین اراده سیاسی برای حل مساله نداشته است. به هرحال امروز شرایط جدیدی وجود دارد که البته به معنای کوتاه آمدن از اصول جمهوری اسلامی نیست بلکه به معنی تلاش برای رسیدن به تفاهم براساس منافع و اهداف مشترک است که از یک طرف این اهداف باید دسترسی و اعمال حق به استفاده از تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌یی از جمله غنی‌سازی را برای ایران فراهم کند و از طرف دیگر همراه با این هدف تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی ایران می‌تواند مدنظر باشد. به نظر من تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی بدون دسترسی شفاف و قانونمند ایران به فن‌آوری هسته‌یی که توسط دانشمندان پرافتخار کشور بومی شده است، معنی می‌شود. بدون تضمین این امر ممکن نیست بتوانیم به راه‌حلی برسیم.

 

ظریف تاکید کرد: ایران هر دو هدف یعنی دسترسی به حق استفاده از تکنولوژی هسته‌یی و رفع نگرانی‌های بین‌المللی را در جهت مصالح خود می‌بیند و آمادگی دارد در این زمینه اقدام کند.

ظریف ادامه داد: البته رویکردی که ما انتظار داریم 1+5 در پیش بگیرد با افزودن بر تحریم‌های غیرقانونی و غیرعادلانه که تنها به ضرر مردم است،متفاوت است. ما معتقدیم تحریم‌ها نتوانسته دولت و ملت ایران را از پیگیری برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی‌اش منصرف کند. این تحریم‌ها نشان‌دهنده آن است که آن‌ها اراده سیاسی برای تعامل سازنده با ایران ندارند. من به کشورهای 1+5 توصیه می‌کنم با یک رویکرد جدید که نشان‌دهنده حسن‌نیت و عزم سیاسی‌شان است، وارد شوند.

 

او ادامه داد: تداوم راهی که در 10 سال گذشته نتیجه‌ای برای کسی به بار نیاورده است، فایده‌ای ندارد.

 

5+1 سیاست خود نسبت به ایران بازنگری کند

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر این که غرب به ویژه 1+5 در 10 سال گذشته سیاست هویچ و چماق را نسبت به ایران پیش برده است و امروز نیز معتقدند گام اول اعتمادسازی را باید ایران بردارد، تصریح کرد: آن‌ها سیاست اشتباهی در این 10 سال داشتند و از این سیاست به جایی نرسیدند، ضرورت دارد این سیاست مورد بازنگری قرار گیرد.

 

ظریف ادامه داد: ایران در 10 سال گذشته استقامت کرده است و این مسیر را ادامه می‌دهد، سیاستی که تاکنون پیگیری شده به نفع هیچ‌کس نیست و ما را به نتیجه نمی‌رساند. اگر غربی‌ها به طور جدی نتایج 10 سال گذشته را پیگیری کنند، می‌بینند که در تمام اهداف‌شان شکست خورده‌اند و لازم است بازی باخت – باخت را تغییر دهند.

 

مشکلی برای ملاقات با وزیر خارجه انگلیس در حاشیه اجلاس سازمان ملل وجود ندارد

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که در نیویورک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با وزیر خارجه انگلیس ملاقات می‌کنید و آیا آمادگی برقراری روابط با انگلیس را داریم؟ گفت: از سوی وزیر خارجه انگلیس برای ملاقات دوجانبه اظهار تمایل به طور علنی و غیرعلنی شده است و ما برای ملاقات در حاشیه اجلاس مشکلی نداریم و چنانچه اراده سیاسی در طرف مقابل برای روابط با تهران باشد، ما هم در چارچوب مقررات و تصمیمات دستگاه‌های کشور از جمله مجلس شورای اسلامی اقدام خواهیم کرد.

 

این دیپلمات برجسته ایرانی در پاسخ به سوالی دیگر درباره این که در سفرتان به عراق با مقامات عراقی درباره سوریه به نقطه نظرات مشترکی رسیدید؟ گفت: ایران و عراق درباره سوریه دیدگاه‌های مشترکی داشتند. فکر می‌کنم تمام دنیا به استثناء کشورهای معدودی با هرگونه اقدام نظامی که خطر جدی‌تری را برای منطقه ایجاد می‌کند، مخالفند و ایران و عراق هم همین نظر را دارند.

 

وی ادامه داد: در سفرم به عراق و در ملاقات با گروه‌های مختلف مشاهده کردم که همگی نسبت به بروز یک جنگ در منطقه و خطرات جدی آن واقف هستند و معتقد بودند که باید از شروع یک جنگ جدید جلوگیری کنیم و هم‌چنین اجازه ندهیم فتنه تاریخی که گروهی تلاش می‌کنند به آن دامن بزنند، فراگیر شود.

 

درباره سوریه، میان ایران و آمریکا پیام‌هایی رد و بدل شده است

وزیر امور خارجه کشورمان درباره پیام‌هایی که میان ایران و آمریکا درباره سوریه رد و بدل می‌شود، اظهار کرد: درباره سوریه پیام‌های ایران و آمریکا و رد و بدل شده است و اگر نیاز باشد، به این روند ادامه می‌دهیم.

دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز دوشنبه پس از سفری دو روزه به عراق که اولین سفر کاری‌اش به عنوان وزیر خارجه محسوب می‌شود، به تهران بازگشت.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین