امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۷ Saturday, 20 April 2024

عبور “اصغر فرهادي” از خوان اول نظرات مخالفين و موافقين

عبور "اصغر فرهادي" از خوان اول نظرات مخالفين و موافقين

كارشناسان و منتقدان سينما نظرات خود را در مورد انتخاب فيلم «گذشته» به عنوان نماينده ايران در اسكار مطرح كردند.

 
به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز ، سرانجام «گذشته» براي حضور در مراسم اسكار انتخاب شد.

پيش از اين صحبت‌ها بر سر فيلم «دربند» هم بود و از طرفي آخرين اثر فرهادي را خيلي نمي‌شد ايراني دانست. در اين رابطه با كارشناسان و منتقدان متعددي صحبت كرديم كه اين گفت‌وگو به نظرات موافق و مخالف آنها ختم شد.

البته تمام حرفي كه بايد در اين باره زده شود، همين‌هايي نيست كه در ادامه و از زبان مصاحبه‌شونده‌هاي ما مي‌خوانيد. اما قسمت مهم و عمده‌اي از تحليلي كه بايد درباره اين فيلم انجام شود در اين مجموعه گرد آمده از ديدگاه‌هاي مختلف وجود دارد.

«طهاسب صلح‌جو» (مخالف)
انتخاب فيلم «گذشته» با عنوان نماينده ايران در اسكار گزينه درستي نيست چرا كه داشتن كمپاني فرانسوي دليل خوبي براي اين انتخاب نيست. به‌طور حتم اين فيلم نمي‌تواند به خوبي در اسكار جلوه كند و جايزه بگيرد.

«مازيار فكري ارشاد» (موافق)
كيفيت خوب و شيوه كارگرداني در فيلم «گذشته» دليل اين انتخاب بوده است كه با وجود اين انتخاب احتمال كانديدا شدن اين فيلم وجود دارد اما بعيد مي‌دانم بتواند جايزه بگيرد.
جنجال «امير سمواتي» تهيه‌كننده فيلم «دربند» باعث شده است كه اين حرف  حديث‌ها به‌وجود آيد. وگرنه كشور هاي ديگر نيز فيلمي با زبان ديگر را نماينده اسكار خود قرار مي دهند و اين اتفاق هيچگونه منع قانوني ندارد.

«جبار آذین» (مخالف)

فیلمی که باید به عنوان نماینده سینمای کشورمان در جشن جهانی شرکت کند دارای ویژگی های خاص است و علاوه بر آن ساختار و محتوایی خوب داشته باشد، به طوری متناسب با فرهنگ جامعه ساخته باشد.

فیلم سینمایی «گذشته» این ویژگی را با عنوان نماینده سینمای کشور فرهنگی و اسلامی ندارد و نماینده شایسته ای برای ایران نخواهد بود. مسئله دریافت جایزه اسکار اصغر فرهادی در دو سال گذشته مربوط به مسائل داخلی و ویژگی های آن اثر بود و همچنین تبلیغات بین المللی که برای این فیلم اتفاق افتاد و باعث شد که شرایط خوبی را برای اسکار فراهم کند.

اما امسال باتوجه به موضوع فیلم «گذشته» بعید می دانم که بتواند جایزه ای را دریافت و با کاندیدی در اسکار شود.

«خسرو نقيبي» (موافق)

در ميان فيلم‌هاي موردنظر نماينده‌اي بهتري نداشتيم و فيلم «گذشته» و اصغر فرهادي به دليل شناخت جهاني و پتانسيل كافي گزينه‌اي مناسبي براي حضور در اسكار محسوب مي‌شوند. فيلم «دربند» رقيب اين فيلم نيز در طول سال گذشته فرصت حضور در جشنواره‌هاي خارجي را نداشته و يا عملكرد موفقي نداشته به همين جهت شناخت كافي از اين فيلم در عرصه بين‌الملل وجود ندارد.

فيلم «گذشته» برخلاف نظرات ديگران جهان‌بيني ايراني دارد و تنها حضور كارگردان و فيلم‌بردار ايراني دليل حضور در اسكار نيست. متاسفانه تهيه‌كننده فيلم «دربند» از نام ايران سوءاستفاده ملي كرده و نمي‌توانيم براي اصغر فرهادي كه در طول مدت فعاليت خود درعرصه بين‌الملل جوايز متعددي را كسب كرده بي‌انصافي است كه اينگونه سخن بگوييم.

«صوفيا نصراللهي» (مخالف)
فيلم «گذشته» تنها فيلم قابل ارائه براي اسكار است، چرا كه اسم فرهادي براي همه شناخته شده و به عنوان نماينده ايران مي‌تواند گزينه مناسبي باشد اما اين فيلم موضوع مشتركي با ايران ندارد و اگر از روي شانس انتخاب شده باشد بعيد مي‌دانم، كه بتواند جايزه اسكار بگيرد.

فيلم «گذشته» از روي ناچاري و نبود فيلم مناسب انتخاب شده است و همچنين حضور پخش كننده قوي براي نمايش اين فيلم در كشورهاي بين‌الملل نيز در اين انتخاب تاثيرگذار بوده است.

فيلم «دربند» كه يكي از گزينه‌هاي ديگر نماينده ايران براي اسكار محسوب مي‌شد نيز در مقايسه با فيلم «گذشته» به لحاظ سينمايي بهتر بود و ارزش بيشتري داشت.

«شهرام جعفرنژاد» (موافق)
با انتخاب فيلم «گذشته» به عنوان نماينده ايران موافق هستم و در رابطه با فرانسوي بودن فيلم خيلي اين چارچوب‌بندي‌ها ديگر مطرح نيست و از لحاظ قانوني نيز معرفي اين فيلم از سوي ايران به اسكار مشكلي ندارد و پيش‌بيني، گرفتن اسكار غيرمنطقي است زيرا در مورد «جدايي نادر از سيمين» كه بهتر از اين فيلم بود نيز اين گمانه‌زني ممكن نبود.

فيلم «دربند» هم اثري خوب و شايسته محسوب مي‌شود، اما در مقايسه با «گذشته» به دليل وجه و سابقه كارگردان آن براي حضور در اسكار مناسب‌تر است.

«سعید مستغاثی» (مخالف)
اصلا هیچ فیلمی نباید برای اسکار فرستاده شود، چرا که فیلم های ارسالی به این فستیوال از کمپانی های هالیوودی هستندو حضور در اسکار، به معنی رعایت قوانینی که در اسکار وجود دارد و به نوعی ترویج ایدئولوژیکی در عرصه بین الملل است.

فیلم سینمایی «گذشته» فیلمی اروپایی است که با همکاری اتحادیه اروپایی ها ساخته شده و ربطی به ایران ندارد، محتوای فیلم نشات گرفته از زندگی ضد شرقی است و گزینه مناسبی برای ایران محسوب نمی شود و دلیل اینکه مدیران و مسئولان سینمایی ما مصر برای انتخاب نماینده در اسکار هستند، یکی از بازی ها و وقت گذرانی های آن ها به شمار می آید.

«حسین فرحبخش» (مخالف)

دلیل اکران فیلم سینمایی «گذشته» در ایران به خاطر افتخاراتی بوده که اصغر فرهادی برای ایران کسب کرده در غیر این صورت اکران هر فیلم خارجی باید از سوی بنیاد فارابی صورت گیرد.

به اعتقاد من همین فیلمی که برای اسکار انتخاب شود باید 100 درصد ایرانی باشد این موضوعی نیست که به ایرانی بودن کارگردان بستگی داشته باشد. با وجود اینکه احترام زیادی برای فرهادی قائل هستم اما فیلم «دربند» شایستگی بیشتری برای حضور در اسکار را داشت، چرا که حس و عاطفه ایرانی را به خوبی به تصویر می کشد و نماینده خوبی برای ایران محسوب می شد.

انتخاب فیلم فرهادی شاید گزینه مناسبی باشد اما به نظر می رسد که در زمان فستیوال اسکار جایزه ای دریافت نکند.

 

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین